1140
Η πριγκίπισσα Αλίκη και στο φόντο η θερινή της έπαυλη στο Νέο Ηράκλειο | Wikipedia/RoyalChronicles/Netflix/CreativeProtagon

Πώς η σειρά «Το Στέμμα» αδικεί το… Νέο Ηράκλειο

Κώστας Τσαούσης Κώστας Τσαούσης 26 Νοεμβρίου 2019, 16:50
Η πριγκίπισσα Αλίκη και στο φόντο η θερινή της έπαυλη στο Νέο Ηράκλειο
|Wikipedia/RoyalChronicles/Netflix/CreativeProtagon

Πώς η σειρά «Το Στέμμα» αδικεί το… Νέο Ηράκλειο

Κώστας Τσαούσης Κώστας Τσαούσης 26 Νοεμβρίου 2019, 16:50

Η μοναδική άτυχη στιγμή της 3ης σεζόν της σειράς «The Crown»/ Το Στέμμα –και τα 10 επεισόδια της σεζόν βρίσκονται διαθέσιμα στη πλατφόρμα του Netflix- αφορά τις ελληνικές αναφορές της. Πιο συγκεκριμένα, το 4ο επεισόδιο (με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ο Μπόμπιρας») «ανοίγει» με ένα πλάνο που ο σκηνοθέτης τοποθετεί στην Αθήνα του 1967. Στο βάθος του πλάνου εμφανίζεται ο Λυκαβηττός και στη συνέχεια εναλλάσσονται εικόνες που αντί για την ελληνική πρωτεύουσα παραπέμπουν σε ένα λατινοαμερικανικό χωριό.

Ακόμη και αν υποτεθεί ότι οι εικόνες της αρχής του 4ου επεισοδίου παραπέμπουν στο αθηναϊκό προάστιο του Νέου Ηρακλείου όπου εκεί, στην οδό Πευκών αριθμός 10, βρισκόταν η φιλόξενη στέγη του Τάγματος «Χριστιανική Αδελφότητα της Μάρθας και της Μαρίας» που είχε ιδρύσει η πριγκίπισσα Αλίκη -μητέρα του βασιλικού συζύγου Φιλίππου και πεθεράς της βασίλισσας Ελισάβετ Β΄- μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι εντεταλμένοι συντελεστές της σειράς θα μπορούσαν να προστρέξουν στη βοήθεια των διαθέσιμων τεκμηρίων. Για παράδειγμα, η θερινή έπαυλη της πριγκίπισσας όπου ήταν και η φιλόξενη στέγη του ιδιότυπου χριστιανικού τάγματος στέκει στη θέση της και δεν έχει καμία σχέση με την λατινοαμερικανική ατμόσφαιρα που παρουσιάζεται στο 4ο επεισόδιο της σειράς – ατμόσφαιρα που ενισχύει η κατάσταση πολιορκίας που είναι πανταχού παρούσα στις εικόνες που παραπέμπουν στο απριλιανό πραξικόπημα των συνταγματαρχών.

Η Αθήνα του 1967, όπως την οραματίστηκαν οι δημιουργοί τη σειράς «Το Στέμμα», θυμίζει περισσότερο λατινοαμερικανικό χωριό

Πάντως, από το επεισόδιο με τον Μπόμπιρα –όπως η Αλίκη αποκαλούσε μέχρι τέλους τον γιο της, Δούκα του Εδιμβούργου- ας κρατήσουμε την ερμηνεία της 75χρονης αγγλίδας ηθοποιού Τζέιν Λαποτέρ (Jane Lapotaire) στον ρόλο της γηραιάς πριγκίπισσας που καταφθάνει μετά το πραξικόπημα του 1967 από την οδό Πευκών στο Νέο Ηράκλειο στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ.

Η έπαυλη στο Νέο Ηράκλειο

Στον ιστότοπο http://www.royalchronicles.gr/ βρήκα ένα καλό κείμενο (σε επιμέλεια Ανδρέα Μέγκου) που απηχεί την πραγματικότητα γύρω από την ζωή και τις δραστηριότητες της πριγκίπισσας Αλίκης.

«Η έπαυλη κτίστηκε γύρω στο 1920 και ανήκε, πριν γίνει ιδιοκτησία της πριγκίπισσας Αλίκης, στην οικογένεια Παπαδάκη. Πρόκειται για ένα τριώροφο κτίριο με αυστηρές γραμμές, τύπου πυργόσπιτου. Η αρχιτεκτονική του έχει στοιχεία βυζαντινά και μπαρόκ.

«Τον Μάιο του 1967, ο γιος της Αλίκης, Δούκας του Εδιμβούργου Φίλιππος, και η σύζυγός του Βασίλισσα Ελισάβετ, της ζήτησαν να αναχωρήσει από την Ελλάδα και να πάει να ζήσει μαζί τους στο Παλάτι του Μπάκιγχαμ. Έτσι, η πριγκίπισσα Αλίκη, φεύγοντας από την Ελλάδα δώρισε την έπαυλη στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, με σκοπό να χρησιμοποιηθεί για φιλοξενία και αναψυχή των ηλικιωμένων.

«Μάλιστα με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Ε.Ε.Σ. ιδρύθηκε το πρώτο κέντρο αναψυχής για την τρίτη ηλικία που αποτέλεσε τον προπομπό των ΚΑΠΗ που ακολούθησαν, με ιδιαίτερη κοινωνική αποδοχή, την δεκαετία του ’80.

Η τριώροφη έπαυλη στο Νέο Ηράκλειο

«Η Διοίκηση του Ε.Ε.Σ. την δεκαετία του 1980 δεν κατέβαλε τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων και οδήγησε, αν όχι προκάλεσε σκόπιμα, τον πλειστηριασμό του ακινήτου. Η τιμή εκκίνησης ορίστηκε σε 20.000.000 δρχ. ήτοι περίπου 59.000 ευρώ. Οι ιδιώτες πλειοδότες κατάφεραν να αποκτήσουν το ακίνητο αντί του ποσού των 20.019.000 δρχ. Τα γεγονότα αυτά συνέβησαν το 1985-1986. Ακολούθησε ένας μεγάλος αγώνας και κατάληψη του κτιρίου από τα μέλη του ΚΑΠΗ ώστε να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του χώρου και να μην κατεδαφιστεί. Τελικά επήλθε η έξωσή τους.

«Ευτυχώς το 1987 το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ χαρακτήρισε το ιστορικό νεοκλασικό με τον αύλειο χώρο του διατηρητέα και έτσι στέκει ακόμα στην θέση του. Ο Δήμος Ηρακλείου το 1994 αγόρασε το κτίριο, το ανακαίνισε και λίγο αργότερα και τον αύλειο χώρο με τα βοηθητικά κτίσματα. Έτσι συνεχίζεται μέχρι τώρα η λειτουργία του ως ΚΑΠΗ του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

«Αυτό το “άγνωστο” κτίσμα για πολλούς, ακόμη και για κατοίκους του Νέου Ηρακλείου, απέκτησε τον Απρίλιο του 2018 στον περίβολο του επί της οδού Φιλλύρων μια πινακίδα που μας πληροφορεί ότι:

«Το κτίριο αυτό υπήρξε θερινή κατοικία της πριγκίπισσας Αλίκης (του Μπάττενμπεργκ  1885-1969), συζύγου του πρίγκιπα Ανδρέα της Ελλάδας και μητέρας του Φίλιππου, συζύγου της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ της Αγγλίας. Η πριγκίπισσα Αλίκη ασχολήθηκε με φιλανθρωπίες και δώρισε τη θερινή της κατοικία στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, μέχρι που στις αρχές της δεκαετίας του 1990 πέρασε στην ιδιοκτησία του δήμου Ηρακλείου Αττικής». (Σημείωση: Εκ παραδρομής, η φωτογραφία στην πινακίδα δεν απεικονίζει την πριγκίπισσα Αλίκη, αλλά την κόρη της, πριγκίπισσα Σοφία της Ελλάδος, το τέταρτο παιδί και κόρη του πρίγκιπα Ανδρέα και της πριγκίπισσας Αλίκης).

Μαζί με τον γιο της πρίγκιπα Φίλιππο

«Οι παλαιοί θυμούνται την πριγκίπισσα Αλίκη, γηραιά σεβάσμια αφοσιωμένη Ερυθροσταυρίτισσα με την γκρι ενδυμασία και τον “σκούφο” με τον κόκκινο κεντητό σταυρό. Μετέβαινε,  από το διαμέρισμά της στην οδό Πατριάρχου Ιωακείμ στο Κολωνάκι, που ήταν η κύρια κατοικία της,  με ένα απλό αυτοκίνητο Ford Anglia, στην εξοχική της έπαυλη στην οδό Πευκών 10, που ήταν και τα γραφεία του Τάγματος “Χριστιανική Αδελφότητα της Μάρθας και της Μαρίας” το οποίο είχε η ίδια ιδρύσει μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

«Η τοποθέτηση της πινακίδας είναι μια υπενθύμιση για την μεγάλη και όχι προσχηματική φιλανθρωπική δραστηριότητα της Αλίκης ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της Κατοχής.

«Η Αλίκη, με τη σκέψη να ενισχύσει τους Έλληνες στις δύσκολες στιγμές, έμεινε στην Αθήνα κατά την γερμανική Κατοχή.

«Ανέλαβε την διαχείριση πολλών ορφανοτροφείων, άρχισε να διοργανώνει συσσίτια και να συμμετέχει εθελοντικά στην διανομή τους, προσφέροντας σημαντικό κοινωνικό έργο».

Σκέψεις για την τρίτη σεζόν της σειράς

Τελειώνοντας, το κεφάλαιο «πριγκίπισσα Αλίκη» δύο-τρεις σκέψεις για την τρίτη σεζόν της σειράς:

Η πρώτη σκέψη δεν μπορεί να αφορά παρά τις αποτυπώσεις της Ιστορίας – της πραγματικής Ιστορίας πέραν της μυθοπλασίας. Παρουσιάζουν, δίχως άλλο, εξαιρετικό ενδιαφέρον οι συσχετίσεις ιστορικών αναφορών στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται τόσο η θέση της Μεγάλης Βρετανίας στον κόσμο όσο και η προσέγγιση της Ελισάβετ Β’ και των συμβούλων της στα πράγματα.

H Τζέιν Λαποτέρ ως πριγκίπισσα Αλίκη στη σειρά «Το Στέμμα»

Οι συσχετίσεις αυτές μπορούν και να ερμηνευτούν και ως αποσαφήνιση της συμπεριφοράς και της στάσης του Στέμματος απέναντι σε κορυφαία ζητήματα όπως το Brexit. Ας δούμε το επεισόδιο 2ο με το ταξίδι της πριγκίπισσας Μαργαρίτας, αδελφής της Ελισάβετ Β’ στην Ουάσιγκτον, επί προεδρίας Λίντον Τζόνσον όταν οι Βρετανοί ζητούσαν την στήριξη της πέραν του Ατλαντικού φίλης τους για να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά αδιέξοδα τους κάτω από αυτό το πρίσμα.

Το ίδιο και το 5ο επεισόδιο με τα σχέδια των ελίτ για πραξικόπημα με την ενεργό παρουσία του Λόρδου Λούις Μαουντμπάτεν – θείος του Φιλίππου, Δούκα του Εδιμβούργου, καθώς αδελφή του ήταν η πριγκίπισσα Αλίκη.

Το Brexit και οι φυγόκεντρες τάσεις που αναπτύχθηκαν στη Σκωτία αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα ακόμη και στο επεισόδιο με πρωταγωνιστή τον πρίγκιπα  Κάρολο που πηγαίνει στο University College της Ουαλίας για να μάθει ουαλικά για να εκφωνήσει σε αυτήν την δύσκολη γλώσσα τον λόγο του στην επίσημη τελετή ανακήρυξης του ως διαδόχου του Στέμματος. Αν στη θέση του ουαλού εθνικιστή καθηγητή βάζαμε έναν σκωτσέζο εθνικιστή δεν θα είχαμε να προσθέσουμε τίποτα περισσότερο…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...