2807
Συγκεκριμένοι κλάδοι, όπως η ένδυση και υπόδηση στο λιανεμπόριο, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες πιέσεις από την αύξηση του εργατικού κόστους. Κοινό αίτημα της αγοράς η περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους | INTIMEnews

Ετήσιο όφελος έως και 906 ευρώ από την αύξηση του κατώτατου μισθού

Protagon Team Protagon Team 21 Απριλίου 2022, 09:50
Συγκεκριμένοι κλάδοι, όπως η ένδυση και υπόδηση στο λιανεμπόριο, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες πιέσεις από την αύξηση του εργατικού κόστους. Κοινό αίτημα της αγοράς η περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους
|INTIMEnews

Ετήσιο όφελος έως και 906 ευρώ από την αύξηση του κατώτατου μισθού

Protagon Team Protagon Team 21 Απριλίου 2022, 09:50

Εως και πάνω από 900 ευρώ είναι το ετήσιο όφελος για τους μισθωτούς από την αύξηση του κατώτατου μισθού που ανακοινώθηκε τη Μεγάλη Τετάρτη από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Με τη νέα αύξηση, κατά 7,5%, ο κατώτατος μισθός αυξάνεται κατά 50 ευρώ τον μήνα, φθάνοντας τα 613 ευρώ καθαρά (713 ευρώ μεικτά), έναντι 569,7 ευρώ που είναι σήμερα (663 ευρώ μεικτά). Αντίστοιχα, το κατώτατο ημερομίσθιο αυξάνεται στα 31,85 ευρώ, από 29,62 ευρώ που είναι από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως και το τέλος Απριλίου.

Σε συνδυασμό με την πρώτη αύξηση, 2%, που εφαρμόστηκε στις αρχές του έτους, η νέα αύξηση «μεταφράζεται» σε ετήσιο όφελος 882 ευρώ για κάθε μισθωτό με πλήρη απασχόληση που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Αν, δε, προστεθεί και το όφελος από τις μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, κατά 1,63 ποσοστιαίες μονάδες, τότε το ύψος του συνολικού οφέλους ανέρχεται σε 906 ευρώ τον χρόνο.

Οσο για τους μισθωτούς με θεμελιωμένες τριετίες (έως τον Φεβρουάριο του 2012), χάρη στη νέα αύξηση ο μηνιαίος μεικτός κατώτατος μισθός για τους εργαζόμενους με τρεις τριετίες μπορεί να αυξηθεί έως και κατά 213 ευρώ (713 ευρώ + 30 %), με το ετήσιο όφελος να διαμορφώνεται στα 926 ευρώ (μεικτά).

Παράλληλα, όπως υπογράμμισε και ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, σε τηλεοπτικές εμφανίσεις αμέσως μετά τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού, η αύξηση του κατώτατου μισθού συμπαρασύρει προς τα πάνω το επίδομα ανεργίας. Σήμερα, το ημερήσιο επίδομα είναι 16,29 ευρώ και το μηνιαίο 407,25 ευρώ. Από 1ης Μαΐου διαμορφώνονται αντίστοιχα στα 17,51 ευρώ το ημερήσιο και 438 ευρώ το μηνιαίο.

Υψηλότερα και τα επιδόματα

Το ίδιο συμβαίνει και για μία σειρά από βοηθήματα και επιδόματα με βάση υπολογισμού τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο, όπως το επίδομα ανεργίας για τους αυτοτελώς απασχολούμενους, τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας, το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας, η αποζημίωση για τα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.ά.

Συγκεκριμένα, η αύξηση του κατώτατου μισθού «τραβάει» προς τα  πάνω συνολικά 24 επιδόματα:

Ανεργίας
Επίσχεσης εργασίας
Μακροχρόνια ανέργων
Ειδικό εποχιακό
Ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη επιδότησης λόγω ανεργίας
Ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνο παραμονής στα μητρώα του ΟΑΕΔ
Ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας
Αφερεγγυότητας του εργοδότη
Διαθεσιμότητας
Παροχή προστασίας της Μητρότητας
Μαθητείας
Ασκούμενων σπουδαστών ΤΕΙ
Πρακτική άσκηση φοιτητών σχολών τουριστικής εκπαίδευσης
Ειδική επιδότηση εκδοροσφαγέων
Ειδική συμπληρωματική παροχή ανεργίας φορτοεκφορτωτών
Επιδότηση λόγω ανεργίας των ξεναγών
Επιδότηση λόγω ανεργίας αδελφών νοσοκόμων
Επιδότηση λόγω ανεργίας δασεργατών
Επιδότηση λόγω ανεργίας ρητινοσυλλεκτών
Βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ.ΕΤΑΠ-ΜΜΕ
Βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΟΑΕΕ
Βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΑ
Άδειας συμμετοχής σε εξετάσεις για σπουδαστές, φοιτητές, μαθητές που είναι εργαζόμενοι
Προγράμματα απασχόλησης
Βέβαια, η αύξηση του κατώτατου μισθού επηρεάζει επίσης, την προσαύξηση κυριακάτικης εργασίας (και εργασίας στις αργίες), την προσαύξηση νυχτερινής εργασίας καθώς και την προσαύξηση για την εκτός έδρας απασχόληση.

Επεξηγήσεις για τα κριτήρια στα οποία βασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού, για το τι σημαίνει στην πράξη για την τσέπη των εργαζομένων, αλλά και για το τι θα συμβεί με τις λεγόμενες «τριετίες», δηλαδή την προϋπηρεσία των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, δίνει με ενημερωτικό σημείωμα το υπουργείο Εργασίας, υπό τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων και συγκριτικών πινάκων:

1. Με ποια κριτήρια αποφασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7,5%;

Η νέα σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού επιτυγχάνει μια χρυσή τομή ανάμεσα σε διαφορετικές ανάγκες. Από τη μια πλευρά, τον μετριασμό των απωλειών στην αγοραστική δύναμη των μισθών και την ικανοποίηση της εύλογης προσδοκίας των εργαζομένων να έχουν και εκείνοι μέρισμα από την ανάπτυξη που επετεύχθη το 2021. Από την άλλη πλευρά, τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και την αποφυγή αρνητικών επιπτώσεων στην απασχόληση και την ανεργία.

Πώς διαμορφώνεται ο νέος κατώτατος μισθός ανά τριετία – Πώς επηρεάζονται τα επιδόματα ΟΑΕΔ-1

2. Πώς διαμορφώνεται ο νέος κατώτατος μισθός και τι σημαίνει αυτό για την τσέπη των εργαζομένων;

Ο νέος κατώτατος μισθός αυξάνεται από 1ης Μαΐου κατά 7,5% ή 50 ευρώ τον μήνα και διαμορφώνεται σε 713  ευρώ τον μήνα, από 663 ευρώ προηγουμένως. Δεδομένου ότι καταβάλλονται 14 μισθοί τον χρόνο, το ετήσιο όφελος για τους εργαζόμενους από την αύξηση ισούται με έναν επιπλέον μισθό (50 ευρώ η μηνιαία αύξηση επί 14 μισθούς=700 ευρώ). Οι μηνιαίες αποδοχές, αν συνυπολογιστεί η καταβολή 14 μισθών τον χρόνο, διαμορφώνονται σε 831,8 ευρώ από 773,5 ευρώ σήμερα. Οι σχεδόν 650.000 εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα κερδίσουν από έναν επιπλέον μισθό ετησίως. Με άλλα λόγια, ένας 15ος μισθός προστίθεται στο εξής στο εισόδημά τους.

3. Δεδομένου ότι είχε δοθεί και μια αύξηση 2% από 1.1.2022, πώς διαμορφώνεται η κατάσταση για τον εργαζόμενο συνολικά;

Αν συνυπολογιστεί και η προηγούμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, που έγινε την 1η Ιανουαρίου 2022, προκύπτει αύξηση κατά 9,7% ή 63 ευρώ τον μήνα (από 650 ευρώ στα 713 ευρώ). Δεδομένου ότι καταβάλλονται 14 μισθοί, το όφελος από τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού το 2022 διαμορφώνεται στα 882 ευρώ ετησίως (63 ευρώ επί 14 μισθούς).

Στην πραγματικότητα, ωστόσο, η αύξηση του καθαρού μισθού είναι ακόμα μεγαλύτερη και διαμορφώνεται στο 11,81%, αν συνυπολογιστεί η μείωση κατά 1,63 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι που έχει ήδη υλοποιηθεί. Το σωρευτικό ετήσιο όφελος για έναν εργαζόμενο από τις δύο αυξήσεις του κατώτατου μισθού το 2022 και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται σε 906 ευρώ.

Πώς διαμορφώνεται ο νέος κατώτατος μισθός ανά τριετία – Πώς επηρεάζονται τα επιδόματα ΟΑΕΔ-2

4. Τι θα συμβεί με τις λεγόμενες «τριετίες», δηλαδή την προϋπηρεσία των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό;

Συνεχίζεται το σημερινό καθεστώς, δηλαδή με άλλα λόγια οι “τριετίες” συνεχίζουν να καταβάλλονται. Πιο συγκεκριμένα, ο κατώτατος μισθός και το κατώτατο ημερομίσθιο προσαυξάνονται μέχρι και 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας που έχει συμπληρώσει ο/η εργαζόμενος/η πριν τις 14 Φεβρουαρίου του 2012. Συνεπώς, ο μηνιαίος μικτός κατώτατος μισθός για τους εργαζόμενους με τρεις τριετίες μπορεί να είναι έως και 213 ευρώ υψηλότερος (713 ευρώ + 30%). Με άλλα λόγια, ο κατώτατος μισθός σε αυτήν την περίπτωση μπορεί να ανέρχεται στα 926 ευρώ συν δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας.

5. Πώς επηρεάζει η αύξηση του κατώτατου μισθού τα επιδόματα του ΟΑΕΔ;

Η αύξηση του κατώτατου μισθού συμπαρασύρει προς τα πάνω το επίδομα ανεργίας. Σήμερα, το ημερήσιο επίδομα είναι 16,29 ευρώ και το μηνιαίο 407,25 ευρώ. Από 1ης Μαΐου, διαμορφώνονται αντίστοιχα στα 17,51 ευρώ το ημερήσιο και 438 ευρώ το μηνιαίο.

Επίσης, αναπροσαρμόζεται σειρά βοηθημάτων και επιδομάτων που έχουν ως βάση υπολογισμού τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το βοήθημα ανεργίας για τους αυτοτελώς απασχολούμενους, τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας, το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το βοήθημα, λόγω επίσχεσης εργασίας, ειδικά εποχικά βοηθήματα για μισθωτούς τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, οικοδόμους, δασεργάτες, κ.ά., η ειδική παροχή μητρότητας, το επίδομα γονικής άδειας, οι ανεξόφλητες αποδοχές, λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη, η παροχή διαθεσιμότητας, η αποζημίωση των μαθητών στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ) Μαθητείας του ΟΑΕΔ, η αποζημίωση για τα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας, κ.ά.

Πώς διαμορφώνεται ο νέος κατώτατος μισθός ανά τριετία – Πώς επηρεάζονται τα επιδόματα ΟΑΕΔ-3

6. Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ήταν διπλάσια από το ποσοστό ανάπτυξης, το οποίο το 2021 ήταν 8,3%. Συνεπώς, θα έπρεπε να εγκριθεί αύξηση πάνω από 16%, για να υλοποιηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις;

Πράγματι, το 2021, η οικονομία αναπτύχθηκε με ρυθμό 8,3%, προηγήθηκε, όμως, λόγω κορονοϊού, ύφεση 9% το 2020! Παρά τη συρρίκνωση του ΑΕΠ το 2020, η κυβέρνηση αποφάσισε το καλοκαίρι του 2021 μια μικρή αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%, με ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2022. Συνεπώς, η κυβέρνηση είναι συνεπής και με το παραπάνω προς τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις και την πορεία της οικονομίας. Σημειώνεται πως ούτε η ΓΣΕΕ εισηγείται σε αυτήν τη φάση τόσο μεγάλη (16%) αύξηση του κατώτατου μισθού.

7. Η αύξηση του κατώτατου μισθού αρκεί, για να αντιμετωπιστεί το κύμα ακρίβειας;

Η αύξηση του κατώτατου μισθού για το 2022 (2% από 1ης Ιανουαρίου + 7,5 % από 1ης Μαΐου) είναι σωρευτικά 9,7%. Το ποσοστό αυτό υπερκαλύπτει την αύξηση του πληθωρισμού, ο οποίος τον Μάρτιο ήταν 8,9%. Επιπλέον, η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι ένα μόνο από τα όπλα για τη στήριξη των εργαζομένων.

Η κυβέρνηση εφαρμόζει μια ευρεία γκάμα μέτρων που αντισταθμίζουν σε μεγάλο βαθμό την άνοδο του κόστους ζωής, ιδίως για τις πιο ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και του φόρου εισοδήματος, η μείωση του ΕΝΦΙΑ, οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου, που είναι μεγαλύτερες για τους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, η επιδότηση καυσίμων, η έκτακτη ενίσχυση 200 ευρώ σε χαμηλοσυνταξιούχους, ανασφάλιστους υπερήλικες και άτομα με ειδικές ανάγκες, η καταβολή διπλής δόσης του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, κ.ά. Πάνω από όλα η συνολική οικονομική, αδειοδοτική, φορολογική πολιτική, που οδήγησε στη σημαντική ανάπτυξη της οικονομίας το 2021, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος. Πολιτική που είχε ως άμεση θετική συνέπεια η ανεργία να υποχωρήσει από το 17,2% το καλοκαίρι του 2019 στο 12,8% τον Φεβρουάριο του 2022.

8. Οι επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες αυτήν την περίοδο με μεγάλη αύξηση του κόστους λειτουργίας, λόγω της διεθνούς κρίσης. Θεωρείτε ότι θα μπορέσουν, ιδίως οι μικρομεσαίες, να καλύψουν το πρόσθετο μισθολογικό κόστος;

Στην απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη από τη μια πλευρά η ανάγκη προστασίας των εργαζομένων και από την άλλη η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Προφανώς, οι δύσκολες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί διεθνώς επηρεάζουν και τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτό και δεν υιοθετήθηκαν αιτήματα για αρκετά μεγαλύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού, δεδομένου ότι μια αλόγιστη απόφαση θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις τόσο στις επιχειρήσεις – με αποσταθεροποίησή τους – όσο συνακόλουθα και στους εργαζόμενους που εργάζονται σε αυτές. Από την άλλη πλευρά, υπενθυμίζουμε ότι, τους τελευταίους 33 μήνες, έχουν υιοθετηθεί μια σειρά από μέτρα προς όφελος των επιχειρήσεων και της ανταγωνιστικότητάς τους, όπως μείωση φόρων, μείωση ασφαλιστικών εισφορών και μια σειρά μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού (επιστρεπτέα προκαταβολή, ειδικά προγράμματα στήριξης κ.λπ.). Σημειώνεται επίσης ότι όλοι οι φορείς που συμμετείχαν στη διαβούλευση (εκπρόσωποι μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, επιστημονικοί φορείς και φυσικά η ΓΣΕΕ) εισηγήθηκαν την αύξηση του κατώτατου μισθού, σε διαφορετικό επίπεδο ο καθένας. Δεν υπάρχει κανείς που να προτείνει σήμερα το «πάγωμα» του κατώτατου μισθού.

Πώς διαμορφώνεται ο νέος κατώτατος μισθός ανά τριετία – Πώς επηρεάζονται τα επιδόματα ΟΑΕΔ-4

9. Πώς διαμορφώνεται ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ;

Με την αύξηση που θα ισχύσει από 1ης Μαΐου, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 9η θέση ανάμεσα σε 21 χώρες της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, από την 11η που βρισκόταν έως τώρα. Συγκεκριμένα, με την αύξηση κατά 7,5%, στα 831,8 ευρώ σε 12μηνη βάση, οι κατώτατες αποδοχές στη χώρα μας ανεβαίνουν στην κατάταξη κατά 2 θέσεις, ξεπερνώντας την Πορτογαλία (822,5 ευρώ) και τη Μάλτα (792,26 ευρώ).

10. Η σημαντική αυτή αύξηση δεν θα οδηγήσει σε άνοδο της ανεργίας;

Η αγορά εργασίας από το καλοκαίρι του 2019 έχει μπει σε ένα σταθερό ενάρετο κύκλο, στον οποίο έχουμε ταυτόχρονα μείωση της ανεργίας, αύξηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας και άνοδο των μισθών. Συνεπώς, θα μπορέσει να απορροφήσει την αύξηση. Και αυτό, λόγω της γενικότερης φιλοεπενδυτικής πολιτικής της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από το καλοκαίρι του 2019, η ανεργία έχει μειωθεί κατά 4,4 ποσοστιαίες μονάδες: από 17,2% σε 12,8% τον Φεβρουάριο του 2022, ποσοστό που είναι το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2010. Παράλληλα, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021, το ποσοστό απασχόλησης ανήλθε σε 65% (το υψηλότερο από το τρίτο τρίμηνο του 2009), ενώ ο αριθμός των απασχολουμένων ξεπέρασε τον Ιούνιο του 2021 το ψυχολογικό φράγμα των 4 εκατομμυρίων για πρώτη φορά από τον Αύγουστο του 2011.Επιπλέον, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα είναι θετικό, καθώς το 2021 δημιουργήθηκαν 133.082 νέες θέσεις εργασίας, περισσότερες από ότι το 2020 (93 χιλ.), αλλά και το 2019 και (127,6 χιλ.). Και όλα αυτά, παρά την κρίση της πανδημίας και παρά το γεγονός ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός έχει αυξηθεί κατά 4,3% (από 1.072 σε 1.118 ευρώ) σε σχέση με το 2018.

Ωστόσο, η κυβέρνηση, μελετώντας όλες τις παραμέτρους (αύξηση του ΑΕΠ, παραγωγικότητα, πληθωρισμός κ.λπ.), θεώρησε σκόπιμο να καταλήξει στην αύξηση η οποία ανακοινώθηκε, την οποία θεωρεί χρυσή τομή μεταξύ ανταγωνιστικότητας και κοινωνικής προστασίας.

11. Υπάρχει κίνδυνος η αύξηση του κατώτατου μισθού να ενισχύσει περαιτέρω τις πληθωριστικές πιέσεις, εξανεμίζοντας τα όποια οφέλη;

Η αποφυγή ενός πληθωριστικού σπιράλ αποτελεί βασικό μέλημα της κυβέρνησης. Είναι και ένας βασικός λόγος που δεν υιοθετήθηκαν μαξιμαλιστικές προτάσεις οι οποίες, ενώ φαίνεται να είναι υπέρ των εργαζομένων, θα έφερναν τελικά το αντίστροφο αποτέλεσμα. Η αύξηση που αποφασίστηκε είναι ισορροπημένη και δεν αναμένεται να αποτελέσει γενεσιουργό αιτία πληθωρισμού.

12. Γιατί δεν αφήνετε τους κοινωνικούς εταίρους να αποφασίσουν το ύψος του κατώτατου μισθού, όπως ζητούν η ΓΣΕΕ, η ΕΣΕΕ, η ΓΣΕΒΕΕ;

Οι κοινωνικοί εταίροι διατηρούν τη δυνατότητα να συμφωνήσουν υψηλότερες αποδοχές με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Δεν υπάρχει καμία απαγόρευση επ’ αυτού. Το σύστημα του διοικητικού καθορισμού του κατώτατου μισθού από την κυβέρνηση, μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, εφαρμόζεται από τις περισσότερες χώρες-μέλη της ΕΕ και επιπλέον είναι το σύστημα που προτείνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το σχέδιο Οδηγίας για τους ευρωπαϊκούς κατώτατους μισθούς. Η διαδικασία αυτή αφενός εξασφαλίζει τη διαφάνεια, καθώς οι απόψεις όλων των φορέων, που συμμετέχουν στη διαβούλευση, δημοσιοποιούνται επισήμως από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και αφετέρου λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα τόσο των εργαζόμενων όσο και των ανέργων.

Οι αντιδράσεις της αγοράς

Καλή η αύξηση του κατώτατου, αλλά όχι αρκετή μπροστά στις νέες και πολλαπλές προκλήσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις (μικρές και μεγάλες), ήταν η πρώτη αντίδραση εκπροσώπων της αγοράς για τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού.

Κοινός παρονομαστής, το αίτημα για επιπλέον μείωση του μη μισθολογικού κόστους και στήριξη ώστε να βγουν οι επιχειρήσεις από τη στενωπό του ενεργειακού κόστους.

Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ) εκτιμά ότι κάθε παρέμβαση ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων-καταναλωτών είναι θετική για την αγορά, καθώς η νέα αύξηση θα ανακουφίσει τα νοικοκυριά και θα ενισχύσει την αγοραστική τους δύναμη.

Σε μία δύσκολη συγκυρία, ωστόσο, σημειώνει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, οι επιχειρήσεις επωμίζονται ένα επιπλέον κόστος,  την ώρα μάλιστα που η απόφαση αύξησης του κατώτατου μισθού είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένει από την κυβέρνηση το αμέσως επόμενο διάστημα να προχωρήσει σε μέτρα στήριξης για τη μείωση του ενεργειακού κόστους και του ΦΠΑ, για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, αλλά και τη περαιτέρω μείωση των εργοδοτικών εισφορών, ώστε η αγορά να μπορέσει να ανταπεξέλθει και τελικά η αύξηση του κατώτατου μισθού να ωφελήσει τόσο τα νοικοκυριά, όσο και τις επιχειρήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποιεί, είναι ορατός ο κίνδυνος εκτίναξης της αδήλωτης εργασίας ή/και μετακύλησης του κόστους στον καταναλωτή ως ύστατες πράξεις επιβίωσης των επιχειρήσεων.

Μέσω της αύξησης στον κατώτατο μισθό, θα διατηρηθεί η αγοραστική δύναμη των πιο «αδύναμων» καταναλωτών με θετικές επιπτώσεις στον τζίρο των επιχειρήσεων, εκτιμά από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας, εκφράζοντας παράλληλα την ετοιμότητα του ελληνικού εμπορίου να στηρίξει το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού παρά την άμεση και σημαντική επιβάρυνση στο μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων.

«Θα πρέπει», όμως, επισημαίνει, «να ληφθούν αποφάσεις για ακόμα μεγαλύτερη μείωση του μη μισθολογικού κόστους με στόχο τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, καθώς και την μείωση του κόστους λειτουργίας των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων».

Κλείνοντας, ο κ. Καρανίκας εύχεται αυτή είναι η τελευταία φορά που ο κατώτατος μισθός προσδιορίζεται με κυβερνητική απόφαση, καθώς όπως επαναλαμβάνει είναι αναγκαίο η αποφασιστική αρμοδιότητα να επιστρέψει στους κοινωνικούς εταίρους, μέσα από τη διαβούλευση για την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ).

Περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ζητεί τέλος και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ),  Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, επισημαίνοντας τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας ή/και αύξηση της υποδηλωμένης εργασίας  σε κλάδους που πιέζονται περισσότερο στις τρέχουσες συνθήκες από την αύξηση του εργατικού κόστους. Αναλυτικά η δήλωση του προέδρου του ΕΕΑ:

«Η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 50 ευρώ το μήνα είναι μία κίνηση προς την σωστή κατεύθυνση καθώς ενισχύει το εισόδημα των χαμηλόμισθων και ταυτόχρονα μπορεί να δώσει «ανάσα» στην αγορά.

Ειδικά το τελευταίο διάστημα που οι τζίροι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχουν μειωθεί κατά πολύ εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων και των συνεχών ανατιμήσεων, είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει δυνατότητα κατανάλωσης από τους πολίτες.

Αυτή είναι όμως η μία πλευρά του νομίσματος, καθώς υπάρχει και μία δεύτερη που αφορά στα επιπλέον βάρη που επωμίζονται οι επιχειρήσεις, σε μία στιγμή μάλιστα που ζητάνε ενίσχυση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έχει τονίσει ότι η οποιαδήποτε αυξητική μεταβολή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να συνδυάζεται με ταυτόχρονη μείωση του μη μισθολογικού κόστους που παραμένει ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Σήμερα που η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δίνει αγώνα επιβίωσης λόγω του αυξημένου κόστους λειτουργίας, απαιτούνται στοχευμένα μέτρα που θα μειώσουν τα βάρη και θα δώσουν προοπτικές βιωσιμότητας στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Για παράδειγμα, δεν μπορεί να υπάρχουν πλέον μνημονιακές φορολογικές επιβαρύνσεις ή φόροι που αυξήθηκαν κατά τη μνημονιακή περίοδο. Αναφέρομαι στο τέλος επιτηδεύματος και της εισφοράς αλληλεγγύης που πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να καταργηθούν και ταυτόχρονα να επανέλθει το αφορολόγητο για τις ατομικές επιχειρήσεις και η προκαταβολή φόρου σε προηγούμενα χαμηλότερα επίπεδα.

Την ώρα που το ενεργειακό κόστος πιέζει ασφυκτικά τους μικρομεσαίους και οι συνεχείς ανατιμήσεις φέρνουν τους πολίτες στα όρια τους, είναι αναγκαίο να υπάρξουν μέτρα ελάφρυνσης των επιχειρήσεων ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν και να προσφέρουν θέσεις απασχόλησης και έσοδα στα δημόσια ταμεία».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...