To 1953 «οι άνδρες προτιμούσαν τις ξανθές», χαλβάδιαζαν στις οθόνες των κινηματογράφων τη Μέριλιν Μονρόε και η πολιτική ορθότης εξέλιπε. Εξεζητημένη εποχή των σαλονιών ακόμη –που σε πολλά θύμιζε την εποχή των σπηλαίων–, κατά την οποία «ο καλύτερος φίλος της γυναίκας» ήταν τα διαμάντια (όχι οι άντρες με ηθικό ανάστημα, αλλά οι πολύτιμοι λίθοι – οι λαϊκοί αδάμαντες στους εξώστες δεν είχαν καμία τύχη).
Σήμερα, με τη λιτότητα εμπεδωμένη παντού στον κόσμο και την επικίνδυνη κορονοϊκή ύφεση εν εξελίξει, συνιστά παραδοξότητα ότι καλό μεροκάματο βγάζουν οι κόφτες διαμαντιών. Ακούγεται απίστευτο, αλλά είναι αλήθεια. Τα διαμάντια έγιναν ξανά «οι καλύτεροι φίλοι» όχι μόνο των γυναικών αυτή τη φορά, αλλά και των ανδρών. Των πλουσίων, εξυπακούεται.
Κάπου πρέπει να ξοδέψουν το χρήμα τους και αυτοί, αφού τα δείπνα σε φαντεζί εστιατόρια, τα δαπανηρά ταξίδια και τα υπόλοιπα έξοδα πολυτελείας δεν είναι εφικτά εξαιτίας του κορονοϊού. Ετσι άρχισαν να επενδύουν σε αγορές διαμαντιών, τεμάχια τα οποία εξ ορισμού είναι «Covid Free». Το ότι οι αγοροπωλησίες πολυτίμων λίθων γίνονται μέσω Ιντερνετ συμβάλλει στην απαιτούμενη υγειονομική αποστασιοποίηση: οι διαδικτυακές πωλήσεις αντιπροσωπεύουν το 20% των αγορών που πραγματοποιήθηκαν το 2020 και είναι διπλάσιες από εκείνες του 2019.
Πάντως «ο καλύτερος φίλος» του ρεπορτάζ που διαβάζετε είναι σίγουρα η πληροφορία ότι οι παραγγέλλοντες τα διαμάντια είναι Αμερικανοί (λογικό) και… Κινέζοι (ίσως λογικότερο αν σκεφτείς με… προοπτική, τρομαχτικό όμως αν σκεφτείς και την πρόσφατη Ιστορία τους).
Η ζήτηση για κατεργασμένα διαμάντια αυξάνεται συνεχώς, όμως δεν είναι βέβαιο ότι θα απογειώσει έναν τομέα που τα τελευταία πέντε χρόνια υπέστη στασιμότητα όσον αφορά τη ζήτηση. Το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών του υπολογίζεται στο αστρονομικό για τους περισσότερους θνητούς ποσόν των 80 δισ. δολαρίων δεν σημαίνει τίποτα για τις συγκεκριμένες μπίζνες (το πολύ και το λίγο είναι σχετικά μεγέθη).
Μάλιστα ορισμένοι παράγοντες της βιομηχανίας διαμαντιών ανησυχούν μήπως το ράλι του παρόντος είναι ευκαιριακό. Τα εμβόλια που θα σπάσουν τα lockdown μπορεί να παγώσουν ξαφνικά την αγορά που τώρα πήρε φωτιά και έτσι να υπάρξει μεγάλη καθίζηση αργότερα και πάντως εντός του 2021. Ωστόσο η εταιρεία Miner De Beers, που είναι το Νο1 στον κλάδο, ετοιμάζεται για τη μεγαλύτερη πώληση ακατέργαστων διαμαντιών της τριετίας, ακόμη και μετά την αύξηση των τιμών που η ίδια έκανε. Αυτοί αισιοδοξούν ότι η ανάκαμψη θα συνεχιστεί.
Το διαμάντι των φτωχών
Η πόλη Σουράτ των φτωχών Ινδών είναι το κέντρο επεξεργασίας διαμαντιών. Εκεί οι εργάτες του κλάδου πλέον δουλεύουν πυρετωδώς ώστε να ανταποκριθούν στις παραγγελίες. Μάλιστα οι εξειδικευμένοι κόφτες και στιλβωτές διαμαντιών διεκδικούν αυξήσεις μισθού, αλλά και ειδικά προνόμια όπως είναι η παροχή δωρεάν φαγητού και δωρεάν στέγασης. Αυτοί οι άνθρωποι –που «ο καλύτερος φίλος τους» είναι το μεροκάματο- ίσως είναι και οι μοναδικοί σε όλον τον κόσμο που μπορούν να αποτιμήσουν την πραγματική αξία των διαμαντιών…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News