Τι είναι αυτό που κάνει έναν άντρα ωραίο; Τις τελευταίες δεκαετίες, τα πιο διάσημα παραδείγματα δυτικής ανδρικής ομορφιάς είναι πολύ περιορισμένα αφού στο μυαλό μας έρχονται μόνο χολιγουντιανοί σταρ με γαλάζια μάτια, όπως ο Μπραντ Πιτ και ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Ομως, η ιδέα του «τέλειου» αρσενικού εξελίσσεται καθώς στις βιομηχανίες του κινηματογράφου και της μόδας υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλομορφία και τα διεθνή brands κατανοούν τη σημασία (και την ανάγκη) της μεγαλύτερης αντιπροσώπευσης στις καμπάνιες και στα ντεφιλέ τους.
Σε όλο τον κόσμο, το εξιδανικευμένο πρότυπο του ανδρικού γλυπτού σπάνια αντιπροσωπεύει το σώμα του μέσου άνδρα. Ωστόσο, οι εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Tik Tok, βοηθούν στην αλλαγή των προτύπων ανδρικής ομορφιάς, προβάλλοντας άνδρες, που προηγουμένως δεν είχαν πλατφόρμα για να παρουσιαστούν, γράφει στο BBC Culture η Μάιρα Αλι.
Ο βρετανός Μπεν Τζέιμς, για παράδειγμα, μοντέλο, ακτιβιστής για την αποδοχή του σώματος (body positive) και σταρ του Tik Tok, έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε άντρες με περισσότερα κιλά. Το 2019, ως μοντέλο plus size, ο Τζέιμς συμμετείχε μαζί με άλλα διαφορετικά μοντέλα στη διαφημιστική καμπάνια της μάρκας ρούχων Simply Be, ενώ επίσης συνεργάστηκε με τις εταιρίες Ted Baker και Asos. Και λέει στο BBC Culture ότι η δουλειά του «δίνει άνεση και αυτοπεποίθηση σε αγόρια και άνδρες, τους λέει ότι είναι επιθυμητοί και ότι αξίζουν».
Σταρ plus-size, όπως η Lizzo, και το μοντέλο Ασλεϊ Γκράχαμ έχουν γίνει ευρέως γνωστές, δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο με παχουλούς άνδρες αντίστοιχα. Ωστόσο, πρόσφατα η Savage Fenty, η μάρκα εσωρούχων της Ριάνα, βοήθησε στην ομαλοποίηση παρέχοντας μια πλατφόρμα σε πιο μεγαλόσωμους άντρες. Πρόκειται άραγε για ένα σημάδι εκδημοκρατισμού της ανδρικής ομορφιάς; Οπως το θέτει ο Μπεν Τζέιμς: «Θα ήθελα να δω τη βιομηχανία να βελτιώνεται χρησιμοποιώντας διαφορετικά σχήματα σώματος με τρόπους, που δεν είχαμε ξαναδεί. Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε ένα στρογγυλεμένο “σώμα μπαμπά” σε μια καμπάνια αρωμάτων ή σε πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια ταινία; Η εστίαση πρέπει να μετατοπιστεί από τα αφύσικα σώματα, που δεν μπορούν να διατηρήσουν ούτε καν οι ίδιοι οι ηθοποιοί».
Ο καθηγητής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, Αλεξάντερ Εντμοντς, λέει στο BBC Culture: «Λόγω της παρακαταθήκης της δουλείας και της αποικιοκρατίας ο όμορφος άνδρας στη Δύση ήταν πάντα πολύ λευκός, πράγμα που στο παρελθόν, υπήρχαν εμπόδια για να αλλάξει, αλλά αυτό μπορεί να συμβαίνει τώρα». Πράγματι τώρα, μαύρα supermodels, όπως ο Τάισον Μπέκφορντ και ο Αλτον Μέισον, κοσμούν τακτικά τα εξώφυλλα του GQ και άλλων περιοδικών και ο κόσμος της μόδας διαφοροποιείται σταδιακά, ίσως εν μέρει επειδή παγκόσμιες κοινωνικές αλλαγές όπως το κίνημα Black Lives Matter έχουν κάνει τις μάρκες να αναγνωρίσουν την ανάγκη για διαφορετικότητα.
«Η στερεοτυπική ανδρική αισθητική και οι συμπεριφορές αλλάζουν», λέει ο Εντμοντς, «Δεν είναι πλέον το ιδανικό των νέων, η γενιά Z, δηλαδή οι νέοι 17 – 39 ετών, υπερασπίζονται το ανδρόγυνο look. Συμβαίνει πολύ στην Ανατολική Ασία, ειδικά στη νοτιοκορεατική ποπ κουλτούρα». Στη Νότια Κορέα, ο ιδανικός άνδρας έχει γίνει πιο θηλυπρεπής, με την άνοδο K-Pop συγκροτημάτων όπως το BTS, τα μέλη των οποίων είναι γνωστά για τα ζωντανά χρώματα στα μαλλιά και το μακιγιάζ τους. Αυτός ο τύπος ομορφιάς θεωρείται ανορθόδοξος σε σχέση με τα παραδοσιακά δυτικά πρότυπα, αλλά τώρα πια είναι περιζήτητος και έχει μεγάλη επιρροή στα mainstream media.
Και όπως με κάθε εθνικότητα, τα πρότυπα ομορφιάς της Ανατολικής Ασίας είναι επίσης διαφορετικά. Ο Ντάε Να, αμερικανοκορεατικής καταγωγής μοντέλο, λέει: «Οταν ξεκίνησα υπήρχαν ελάχιστα ασιατικά μοντέλα, αλλά τώρα βλέπετε πολύ περισσότερα. Αυξήθηκαν εκθετικά, καθώς η βιομηχανία προσανατολίστηκε περισσότερο προς τους ασιάτες αγοραστές και την ασιατική αγορά». Με έναν μεγάλο πληθυσμό πλουσίων στην Ασία, οι μάρκες προτιμούν να κάνουν κεντρικά πρόσωπα στις καμπάνιες τους μοντέλα όπως ο Ντάε Να ώστε να δημιουργούν μια σύνδεση με τους καταναλωτές.
Σούπερ ντούπερ
Οι άντρες supermodels, φαίνεται ότι σταδιακά συμβαδίζουν σε επιτυχία και απόκτηση δύναμης με τις γυναίκες ομολόγους τους τα τελευταία χρόνια. Ο Τάισον Μπέκφορντ, αμερικανός (με ρίζες σε Κίνα, Τζαμάικα, Πορτογαλία, Ισπανία, Παναμά και Ολλανδία) προσελήφθη από τον Ralph Lauren για να είναι το πρόσωπο του brand και έκτοτε έγινε το πιο διάσημο μαύρο (αρσενικό) supermodel όλων των εποχών. Εν τω μεταξύ, με μια καριέρα που διαρκεί περισσότερο από 15 χρόνια τώρα, ο Σον Ο’Πρι έχει αναδειχθεί σε ένα από τα πλουσιότερα αρσενικά supermodels στον κόσμο. Μεγαλωμένος σε μια μικρή πόλη στη Γεωργία των ΗΠΑ, έφτασε στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 17 ετών με μόνο 150 δολάρια στην τσέπη του, αλλά κατάφερε να εξασφαλίσει αποκλειστικά συμβόλαια με μεγάλες μάρκες.
Ο Σον Ο’Πρι έγινε γνωστός στην παγκόσμια σκηνή όταν επιλέχθηκε από την Τέιλορ Σουίφτ για να παίξει τον ρόλο του ερωτικού της συντρόφου στο μουσικό βίντεο «Blank Space» του 2014. «Είναι η πιο γνωστή στιγμή της καριέρας μου», δήλωσε στο BBC Culture ο Ο’Πρι, «Η καριέρα μου πήρε διαφορετικό δρόμο μετά από αυτό. Μου άνοιξε περισσότερες πόρτες. Είμαι πολύ ευγνώμων, που ήμουν σε θέση να συμμετάσχω σε αυτό», παραδέχεται. Το προφίλ του εξάλλου, διατηρείται υψηλό έχοντας κοσμήσει πολλά εξώφυλλα περιοδικών όλα αυτά τα χρόνια. Πώς το πέτυχε; «Πρέπει να είσαι ταπεινόφρων», απαντάει και προσθέτει: «Με βρίσκουν αντίθετο άνθρωποι που είναι όλοι ίδιοι: σκούρα μαλλιά, μπλε μάτια. Με βρίσκουν αντίθετο τύποι που μοιάζουν ακριβώς σαν εμένα, πρέπει να είσαι σε θέση να ξεχωρίζεις. Είναι μέρος του ποιος είσαι στα γυρίσματα και πώς ενεργείς και παρουσιάζεις τον εαυτό σου. Δεν προσπάθησα να κάνω το πρόσωπό μου να δείχνει με συγκεκριμένο τρόπο. Είναι κάτι που μου βγαίνει αβίαστα στη δουλειά».
Η συμβατική έννοια του «ψηλού, σκοτεινού και όμορφου» μεσογειακού τύπου εξακολουθεί, πάντως, να είναι σε ζήτηση, παρά την αυξανόμενη ποικιλομορφία. Ο χαρακτηρισμός χρησιμοποιήθηκε στην Ευρώπη στις αρχές του 1900 και στη συνέχεια στο Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1920 για να περιγράψει τον ιταλό σταρ Ροδόλφο Βαλεντίνο. Ωστόσο το ακριβές νόημα και τα χαρακτηριστικά του «ψηλού, σκοτεινού και όμορφου» άντρα αμφισβητούνται τώρα πια καθώς εξετάζονται πιο προσεκτικά.
Ο ανθρωπολόγος Σαφί Χασάν λέει στο BBC Culture: «Οι μεσογειακοί άνδρες έχουν το τεράστιο πλεονέκτημα των σκούρων φρυδιών και των σκούρων τριχών του προσώπου. Μπορούν να αφήσουν μια μεγάλη γενειάδα… η σκούρα τριχοφυΐα συνδέεται με την αρρενωπότητα». Ωραίος με αυτά τα πρότυπα είναι, για παράδειγμα, ο ηθοποιός Μικέλε Μορόνε από την Απουλία της Νότιας Ιταλίας, ο οποίος μέχρι πέρυσι δούλευε σαν κηπουρός στη Ρώμη ενώ πράλληλα έκανε οντισιόν για ρόλους. Και η ζωή του άλλαξε μέσα σε μια νύχτα όταν πρωταγωνίστησε (ο μαφιόζος Μάσιμο) στις «365 Μέρες» του Netflix, μια από τις ταινίες με τις περισσότερες προβολές στην πλατφόρμα το 2020.
«Δεν μπορώ να αρνηθώ ότι η εμφάνισή μου με βοήθησε να πάρω τον ρόλο, γιατί ταιριάζει με τα ακριβή χαρακτηριστικά του Μάσιμο. Είναι ψηλός με καστανά μαλλιά. Αλλά αν επέλεγαν έναν άλλο ηθοποιό, θα ήταν το ίδιο; Μπορεί να έχεις το look, αλλά αν δεν ξέρεις να χορεύεις…» λέει ο Μορόνε στο BBC Culture. Ωστόσο αρχικά δυσκολεύτηκε να βρει δουλειά λόγω της εμφάνισής του: «Είναι πολύ δύσκολο για έναν όμορφο άντρα να βρει δουλειά σοβαρού ηθοποιού γιατί οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο ηθοποιός δεν πρέπει να είναι πολύ όμορφος. Δεν ξέρω γιατί έχουν αυτήν την ιδέα. Για 10 χρόνια έκανα κάστινγκ κάθε εβδομάδα, και δεν έπαιρνα τους ρόλους», λέει.
Ωστόσο, παρά τη συνεχιζόμενη επιτυχία των παραδοσιακά ωραίων ανδρών, τα πρότυπα της ανδρικής ομορφιάς διευρύνονται. Η δημοτικότητα μοντέλων μεγαλύτερης ηλικίας μεγαλώνει, επίσης, σημαντικά. Φυσικά, έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις οθόνες μας ωραίους γκριζομάλληδες όπως ο Πιρς Μπρόσναν και ο Τζορτζ Κλούνεϊ, αλλά τώρα χρησιμοποιούνται συχνά σε διαφημιστικές καμπάνιες και σε ντεφιλέ, μοντέλα μεγαλύτερης ηλικίας, όπως οι Αντονι Βαρέκια, Γουάνγκ Ντεσάν (έγινε γνωστός ως «ο πιο καυτός παππούς της Κίνας»), Ρον Τζακ Φόλεϊ και Λόνο Μπραζίλ. Ο 87χρονος Ρενέ Γκλεμαρέκ και η 86χρονη σύζυγός του Μαρί-Λουίζ, μοντέλα και οι δύο, εμφανίστηκαν μαζί στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού ντυμένοι με ρούχα ουδέτερα φύλου, που σχεδίασε ο εγγονός τους Φλορεντίν Γκλεμαρέκ.
Το μοντέλο Ορλάντο Χομπέτσι δήλωσε πρόσφατα στον Guardian: «Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια παρατήρησα μια αύξηση στη χρήση μοντέλων μεγαλύτερης ηλικίας. Ξαφνικά άρχισε να υπάρχει ενδιαφέρον για τις ιστορίες των ηλικιωμένων». Σύμφωνα με τον Χομπέτσι η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής έχει κάνει τη διαφορά: «Η ηλικία δεν είναι αυτό που ήταν, δεν σε βάζει στην άκρη. Τα τελευταία 30 χρόνια, έχουμε δει cool νέους, που δεν γερνούν. Τώρα μπορείς να είσαι μεγαλύτερος αλλά ακόμα cool και όπως πρέπει… Οι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν άτομα που τους μοιάζουν». Και ναι, δεν έχει άδικο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News