Eξηνταπέντε νέοι εξωπλανήτες προστίθενται στον κατάλογο των πλανητών που γνωρίζουμε ότι υπάρχουν σε άλλα πλανητικά συστήματα | NASA/JPL-Caltech

NASA: Ανακοίνωσε την ανακάλυψη 65 ακόμη εξωπλανητών!

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2022, 18:44
|NASA/JPL-Caltech

NASA: Ανακοίνωσε την ανακάλυψη 65 ακόμη εξωπλανητών!

Protagon Team Protagon Team 22 Μαρτίου 2022, 18:44

Οι επιστήμονες γνώριζαν ότι δεν ήταν ο Hλιος το μοναδικό άστρο ανάμεσα στα αμέτρητα άστρα του Σύμπαντος το οποίο είχε την συντροφιά πλανητών. Το πρόβλημα ήταν ότι μέχρι την δεκαετία του 1990 τα τεχνικά μέσα που είχαν στην διάθεση τους οι αστρονόμοι δεν επέτρεπαν τον εντοπισμό εξωπλανητών, όπως ονομάστηκαν οι πλανήτες που βρίσκονται έξω από το δικό μας αστρικό σύστημα.

Eπρεπε να δημιουργηθούν πιο ισχυρά και προηγμένα επίγεια τηλεσκόπια, να αναπτυχθούν νέες μέθοδοι παρατήρησης του Σύμπαντος και κυρίως να φθάσει η στιγμή που έκαναν την εμφάνιση τους τα διαστημικά τηλεσκόπια για να ξεκινήσει η εποχή του… κυνηγιού εξωπλανητών.

Το 1992 ανακαλύφθηκε ο πρώτος εξωπλανήτης. Tριάντα χρόνια μετά, η NASA με ανακοίνωση της κάνει γνωστή την μαζική ανακάλυψη 65 νέων εξωπλανητών ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στους 5005! Αυτοί οι χιλιάδες εξωπλανήτες βρίσκονται σε 3.759 πλανητικά συστήματα!

Οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι τα είδη των πλανητών είναι σε γενικές γραμμές αντίστοιχα με εκείνα που υπάρχουν στο ηλιακό μας σύστημα, ότι δηλαδή λίγο πολύ όλα τα πλανητικά συστήματα θα μοιάζουν μεταξύ τους. Η πραγματικότητα κατέρριψε πανηγυρικά αυτή την άποψη αφού ανακαλύπτονται συνεχώς νέα είδη πλανητών πολλά εκ των οποίων έχουν «εξωτικά» – όπως τα αποκαλούν οι ειδικοί – χαρακτηριστικά.

Οσον αφορά τους εξωπλανήτες την ύπαρξη των οποίων γνωρίζουμε το 35% εξ αυτών έχουν το μέγεθος του Ποσειδώνα και του Ουρανού (συνήθως παγωμένοι κόσμοι και πιο σπάνια θερμοί), το 31% ανήκουν στην κατηγορία της υπερ-Γης, πιθανώς βραχώδεις κόσμοι με μέγεθος μεταξύ Γης και Ποσειδώνα (τέτοιοι πλανήτες δεν υπάρχουν στο δικό μας ηλιακό σύστημα), το 30% είναι αέριοι γίγαντες με μέγεθος ανάλογο του Δία και του Κρόνου (που μπορεί να είναι πιο καυτοί και από τον Ηλιο), ενώ το 4% είναι μικροί βραχώδεις πλανήτες που έχουν ομοιότητες με τη Γη στο μέγεθος και τη σύστασή τους.

Και ακριβώς σαν τη Γη;

Ο αριθμός των πλανητών τόσο στο γαλαξία μας όσο και στο Σύμπαν αποτελεί τα τελευταία χρόνια αντικείμενο συνεχών μελετών και προβλέψεων από τους επιστήμονες όπως επίσης και ο αριθμός των πλανητών με χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά της Γης, δηλαδή πλανητών φιλικών στην παρουσία της ζωής. «Εάν σκεφθεί κανείς ότι απέχουμε 30.000 έτη φωτός από το κέντρο του γαλαξία μας, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλοί περισσότεροι πλανήτες στον γαλαξία μας που δεν έχουν βρεθεί ακόμη, γύρω στα 100 έως 200 δισεκατομμύρια, ένας αδιανόητος αριθμός» αναφέρει η Τζέσι Κρίστιανσεν, επιστημονική υπεύθυνη του Αρχείου Εξωπλανητών της NASA.

Το Αρχείο Εξωπλανητών της NASA βρίσκεται στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας (Caltech) και για να συμπεριληφθεί ένας πλανήτης σε αυτό, η ύπαρξή του πρέπει προηγουμένως να έχει επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα από δύο διαφορετικές επιστημονικές μεθόδους, καθώς επίσης να έχει υπάρξει σχετική δημοσίευση σε αναγνωρισμένο επιστημονικό περιοδικό.

Να σημειωθεί ότι έχει υποδειχθεί η ύπαρξη ακόμη οκτώ χιλιάδων εξωπλανητών οι οποίοι αναμένουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης της παρουσίας τους στο Σύμπαν για να μπουν και αυτοί στη σχετική λίστα.