Σας έχει τύχει ποτέ να πρέπει να χειριστείτε ρομποτική τουαλέτα; Και να μπερδευτείτε, εννοείται, να τα κάνετε μπάχαλο με τα κουμπιά και σε κατάσταση πανικού να βάλετε τις φωνές στον άτυχο υπάλληλο που έχει βάρδια εκείνη την ώρα στη ρεσεψιόν και πρέπει να στείλει άνθρωπο στο 305 για να κάνει ένα ταχύρυθμο σεμινάριο στην πελάτισσα η οποία δεν τα πάει καθόλου καλά με τα ιαπωνικά ρομπότ…
Ε, ναι λοιπόν, μου συνέβη στο υπέροχο Hydrama Grand Hotel, το στολίδι της Δράμας. Δεν χρειάστηκε να φτάσω μέχρι την Ιαπωνία. Είχε στείλει εκεί το γιο του για να διαλέξει τα πιο προχωρημένα είδη υγιεινής ο ευφυής κρητικός επιχειρηματίας Μανώλης Λεδάκης, που είδε τη ρημαγμένη καπναποθήκη πλάι στη λίμνη της Δράμας, τη λάτρεψε και αποφάσισε να την μετατρέψει σε πολυτελές ξενοδοχείο.
Πώς θα τα βγάλεις, όμως, πέρα εσύ ο αδαής με μια λεκάνη-ρομποτάκι, που μετακινείται μπρος-πίσω-πάνω-κάτω και προσαρμόζεται στο ύψος και του δίμετρου πελάτη και της «πινέζας» για να μην κρέμονται τα ποδαράκια της στον αέρα; Και όχι μόνο αυτό. Το κάθισμα ανοίγει και κλείνει επίσης με το πάτημα ενός κουμπιού, θερμαίνεται στους βαθμούς που θέλεις, το ίδιο συμβαίνει και με το νερό που εκτοξεύεται από έναν κρυφό πίδακα για να σου ξεπλύνει τα οπίσθια (και όχι μόνο). Και επειδή άνδρες και γυναίκες διαφέρουν ανατομικά, το πρόγραμμα δίνει στον χρήστη τη δυνατότητα επιλογής. Ω ναι, όλα τα σκέφτονται οι Γιαπωνέζοι.
Σας τα είπα και ηρέμησα γιατί η τόση τεχνολογία με ξεπερνάει, τα φυλάω όλα αυτά μέσα μου καιρό και με αναστατώνουν. Όμως ανακάλυψα τώρα μόλις ότι δεν είναι μόνον οι Ευρωπαίοι αδαείς, είναι και οι Ιάπωνες, οπότε οι σχεδιαστές των υπερσύγχρονων ηλεκτρονικών αποχωρητηρίων αποφάσισαν να λύσουν το πρόβλημα άπαξ δια παντός. Πώς; Με εικονογράμματα.
Σχεδίασαν, λοιπόν, μια σειρά από εικονίδια-σύμβολα, που έγιναν παγκόσμια πρότυπα για τον τρόπο λειτουργίας της ηλεκτρονικής τουαλέτας. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην αναγνωρίσεις τι σημαίνουν, σκέφτηκαν. Είναι τόσο απλά και εύκολα, που ακόμη και οι τεχνολογικά «καθυστερημένοι» μπορούν να τα αποκωδικοποιήσουν. Παρόλα αυτά, όμως, εξακολουθούν να προκαλούν καταστάσεις τύπου είμαι-χαμένος-στη-μετάφραση-σου-λέω-Ιάπωνα-ντιζάινερ-πάρτο-χαμπάρι και να χρειάζονται επιπλέον γραπτές εξηγήσεις.
Τα εικονίδια, γράφει η βρετανική Telegraph, σχεδιάστηκαν από τον Ιαπωνικό Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ειδών Υγιεινής, στον οποίο είναι μέλη τα μεγαλύτερα ονόματα του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών «Toto», «Panasonic» και «Toshiba». Σκοπός τους ήταν να δημιουργηθεί μια σειρά κωδικοποιημένων οδηγιών, για τους πίνακες ελέγχου στις high-tech ιαπωνικές τουαλέτες, που συχνά προκαλούν αμηχανία στους χρήστες τους.
Τα σύμβολα απεικονίζουν στροβίλους νερού διαφορετικής έντασης, για να δείξουν ποιο κουμπί πρέπει να πατήσεις για να ξεπλύνεις την τουαλέτα με μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα νερού καθώς και σχηματοποιημένα οπίσθια και έναν πίδακα νερού για τις λειτουργίες του μπιντέ.
Άλλα κουμπιά έχουν εικόνες του καθίσματος της τουαλέτας με βέλη που υποδεικνύουν ότι το καπάκι μπορεί να σηκωθεί αυτόματα, ενώ πιέζοντας το κατάλληλο κουμπί απελευθερώνεται ζεστό αεράκι που στεγνώνει στο άψε – σβήσε τα οπίσθια του χρήστη.
Δεν είναι βέβαια τυχαίο ότι τα συγκεκριμένα εικονίδια προέρχονται από τη χώρα της καινοτομίας (και) στο πεδίο της τουαλέτας. Τα φουτουριστικά αποχωρητήρια είναι εδώ και δεκαετίες η στάνταρ επιλογή τόσο στα ιαπωνικά σπίτια όσο και στους χώρους εργασίας αλλά οι κατασκευαστές τους θέλουν τώρα να τα προωθήσουν σε νέες αγορές στο εξωτερικό.
Ελπίζουν, επίσης, ότι τα απλοποιημένα εικονογράμματα θα συμβάλουν στη μείωση της σύγχυσης, που προκαλείται στους όλο και περισσότερους ξένους επισκέπτες της Ιαπωνίας, οι οποίοι αναμένεται να αυξηθούν του χρόνου ενόψει του Παγκόσμιου Κύπελου Ράγκμπι και, βέβαια, των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο το καλοκαίρι του 2020.
Τον περασμένο Ιανουάριο, η σειρά των εικονιδίων υποβλήθηκε για έγκριση στον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης, ο οποίος εδρεύει στη Γενεύη και από εδώ και πέρα θα χρησιμεύει ως παγκόσμια αποδεκτή εικονογραφία, παρόλο που άλλα κράτη θα είναι ελεύθερα να προσθέσουν και γραπτές οδηγίες για να διευκρινίζουν περαιτέρω τις οδηγίες χρήσης.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News