1777
Η Κλεοπάτρα - Τέιλορ και τα κοσμήματά της, σε διάφορες παραλλαγές | CreativeProtagon /Getty Images

Η «Κλεοπάτρα» έγινε 60 ετών αλλά τα κοσμήματά της δεν γερνούν

Protagon Team Protagon Team 1 Απριλίου 2022, 20:51
Η Κλεοπάτρα - Τέιλορ και τα κοσμήματά της, σε διάφορες παραλλαγές
|CreativeProtagon /Getty Images

Η «Κλεοπάτρα» έγινε 60 ετών αλλά τα κοσμήματά της δεν γερνούν

Protagon Team Protagon Team 1 Απριλίου 2022, 20:51

Πριν από 60 χρόνια τέτοια εποχή ολοκληρωνόταν επιτέλους η παραγωγή της «Κλεοπάτρας», της ταινίας  του Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς, που έμεινε στην ιστορία του κινηματογράφου μάλλον για τον παράφορο έρωτα των πρωταγωνιστών της, Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Ρίτσαρντ Μπάρτον, που γεννήθηκε στα πλατό της Τσινετσιτά στη Ρώμη παρά για την αρχαία ιστορία αγάπης, την οποία ερμήνευαν οι δύο ηθοποιοί.

Αναμφίβολα η αληθινή Κλεοπάτρα δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερη ερμηνεύτρια από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ σε μια επική χολιγουντιανή υπερπαραγωγή, που χρειάστηκε τρία χρόνια και 44 εκατ. δολάρια για να ολοκληρωθεί. Ηταν η πιο ακριβή παραγωγή, που έγινε ποτέ και η οποία έφερε το στούντιο της Τσινετσιτά στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Αναμφίβολα, επίσης, η αρχαία βασίλισσα διέθετε μια σειρά από εκπληκτικά κοσμήματα. Το φίδι, εξάλλου, ήταν ένα μοτίφ που τύλιγε σταθερά μαλλιά, λαιμούς και χέρια φαραώ και βασιλισσών, της Κλεοπάτρας συμπεριλαμβανομένης, ενώ τόσο στην αρχαία Ρώμη όσο και στην Αίγυπτο οι άνθρωποι είχαν φυλαχτά φίδια. Και τα συνεργεία των ενδυματολόγων της 20th Century Fox είχαν προνοήσει, βεβαίως, να στολίσουν τα χέρια της κινηματογραφικής Κλεοπάτρας με περιβραχιόνια φίδια.

Ο έρωτας του Ρίτσαρντ Μπάρτον και της Λιζ Τέιλορ γεννήθηκε το 1962 στο στούντιο της Τσινετσιτά (20th Century Fox)

Γεγονός, όμως, είναι ακόμη ότι η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, που δεν εμφανιζόταν ποτέ χωρίς τα πολύτιμα κοσμήματά της, έκανε μέσα σε μια νύχτα διάσημο τον Bulgari, όταν εθεάθη την περίοδο των γυρισμάτων στη Ρώμη με το Serpenti, το εμβληματικό ρολόι μπρασελέ του οίκου, τυλιγμένο στον καρπό της.

Και τώρα καθώς ο κόσμος του κινηματογράφου περιμένει την «Κλεοπάτρα» του 2023 με πρωταγωνίστρια την Γκαλ Γκαντότ («Wonder Woman»), η τάση της Αιγυτιομανίας στα κοσμήματα που έχει εμφανιστεί πολλές φορές ανά τους αιώνες μπορεί να είναι επίσης έτοιμη και για άλλη μια επιστροφή, γράφει στους New York Times ο Ντέιβιντ Μπέλτσερ.

«Μου αρέσει να πιστεύω ότι θα δούμε ένα κολιέ – σαλιάρα ή μερικά περιβραχιόνια, ίσως και ένα κάλυμμα κεφαλής εμπνευσμένα από τη νέα “Κλεοπάτρα”, και το μυαλό μου συνεχίζει να πηγαίνει στο “Wonder Woman” και τις υπέροχες μανσέτες που φορούσε», λέει στους New York Times η Μάριον Φάσελ, ιδρύτρια και διευθύντρια σύνταξης του διαδικτυακού περιοδικού για κοσμήματα The Adventurine, «Οι σκαραβαίοι είναι κάτι που μπορώ να φανταστώ να επιστρέφει επίσης. Τα τυχερά γούρια και τα φυλαχτά εξελίσσονται συνεχώς, αλλά οι σκαραβαίοι είναι ένα αιώνιο πράγμα», προσθέτει.

Το φίδι έχει ταυτιστεί με τα κοσμήματα του Bulgari, του διάσημου ρωμαϊκού οίκου με τις ελληνικές ρίζες. Το πρώτο χρυσό βραχιόλι-ρολόι, εμπνευσμένο από την ασπόνδυλη σιλουέτα του ερπετού (το μοντέλο ονομάστηκε Tubogas) δημιουργήθηκε από τους αδελφούς Κωνσταντίνο και Μάριο Μπούλγκαρι το 1940. Εκτοτε το μοντέλο εξελίχθηκε και δημιουργήθηκαν εντυπωσιακά κομμάτια Serpenti, που τυλίγονται γύρω από διάφορα σημεία του σώματος.

Το μυθικό μπρασελέ ρολόι Serpenti που απέκτησε το 1962 η Ελίζαμπεθ Τέιλορ (Bulgari)

Τη χρυσή εποχή της δεκαετίας του 1960 το Serpenti ταυτίστηκε με τη χολιγουντιανή σταρ, που ήταν ήδη γνωστή για το πάθος της για τα ακριβά κοσμήματα. Αυτόματα το Serpenti έγινε αντικείμενο του πόθου εκατοντάδων γυναικών, εκτινάσσοντας στα ύψη τη φήμη του (κεντρικού) καταστήματος του Bulgari στη ρωμαϊκή Via Condotti, το οποίο η Τέιλορ επισκεπτόταν τακτικά. Αγόρασε άραγε η ίδια το χρυσό στολισμένο με διαμάντια μπρασελέ – ρολόι φίδι; Της το έκανε δώρο  ζηλιάρης τέταρτος σύζυγό της Εντι Φίσερ ή μήπως ο εραστής της Ρίτσαρντ Μπάρτον, που θα γινόταν δύο φορές σύζυγός της στο μέλλον; Κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια, πέρα από το γεγονός ότι κόσμημα αγοράστηκε το 1962. Ισως όπως υποθέτει η Μάριον Φάσελ, σε άρθρο της στο Adventurine, ήταν δώρο των παραγωγών της ταινίας.

Τα κοσμήματα της Ελίζαμπεθ Τέιλορ τόσο τα προσωπικά της όσο και αυτά που φορούσε στην ταινία (φέρεται ότι είχε 65 διαφορετικά κοστούμια) έδιναν επί χρόνια τροφή σε περιοδικά, εφημερίδες και τηλεοπτικές εκπομπές.

«Προφανώς, ήταν μια καθοριστική στιγμή για το κόσμημα, που δυστυχώς έχει φύγει, μαζί με την εποχή της “dolce vita” και μια καταπληκτική ιστορία αγάπης», λέει στους New York Times  ο Στέφανο Πάπι, συγγραφέας και ιστορικός, ειδικός στα κοσμήματα, που έχει εργαστεί στους οίκους δημοπρασιών Sotheby’s και Christie’s. «Ηταν μια περίοδος που το κόσμημα ήταν πολύ σημαντικό σαν εικόνα. Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ  ήταν σε όλα τα εξώφυλλα όλων των περιοδικών φορώντας τα κοσμήματά της».

Ερωτες και διαμάντια

Η λίστα με τους συζύγους και τα κοσμήματα της ηθοποιού ξεκίνησε το 1950, όταν σε ηλικία 18 ετών, παντρεύτηκε τον 23χρονο Κόνραντ Χίλτον τζούνιορ, γνωστό ως Νίκι, ο οποίος της χάρισε ένα πλατινένιο δαχτυλίδι αρραβώνων με διαμάντι τεσσάρων καρατίων. Ο γάμος τους κράτησε μόλις οκτώ μήνες. Σύζυγος Νο 2 ήταν ο κατά 20 χρόνια μεγαλύτερός της βρετανός ηθοποιός Μάικλ Ουάιλντινγκ, ο οποίος της χάρισε ένα δαχτυλίδι από ζαφείρι με διαμάντια. Ωστόσο πολλά κοσμήματα της χάρισε ο τρίτος σύζυγός της, παραγωγός του Χόλιγουντ Μάικ Τοντ, μεταξύ άλλων και ένα σετ Cartier με κολιέ, μπρασελέ και σκουλαρίκια, με ρουμπίνια και διαμάντια.

Αφιέρωμα του περιοδικού Life στην Λιζ Τέιλορ για τα γενέθλια των 40 χρόνων της

Το πιο διάσημο κόσμημα, που της χάρισε «ο πρώτος μεγάλος έρωτας της ζωής της», όπως έχει πει η ίδια για τον Τοντ, ήταν μια διαμαντένια τιάρα του 19ου αιώνα με την οποία εμφανίστηκε το 1957 στην τελετή των Οσκαρ, όταν «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης ταινίας. Η τιάρα πουλήθηκε για περισσότερα από 4 εκατ. δολάρια σε δημοπρασία μετά τον θάνατο της Τέιλορ το 2011.

Το 1961 όταν κέρδισε το πρώτο της Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «Butterfield 8» φόρεσε κρεμαστά σκουλαρίκια με διαμάντια και μαργαριτάρια από τον Ruser, έναν δημοφιλή κοσμηματοπώλη του Χόλιγουντ της εποχής (το δεύτερο Οσκαρ ήρθε το 1967 για την ερμηνεία της στο «Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;»).

Ο σφοδρός έρωτας της Ελίζαμπεθ Τέιλορ με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον – και παράλληλα ο φθίνων γάμος με τον Εντι Φίσερ- φάνηκε να φουντώνει την επιθυμία της για κοσμήματα, κάτι που ο τότε σύζυγός της φαίνεται ότι προσπάθησε να εκμεταλλευτεί, γράφει ο Ντέιβιντ Μπέλτσερ στους New York Times.

Σύμφωνα με τη σύμβουλο του Bulgari Αμάντα Τριόσι, τον Φεβρουάριο του 1962, προκειμένου να την φέρει πίσω στην αγκαλιά του, ο Φίσερ αγόρασε από το κατάστημα του οίκου στη Via Condotti αρκετά κοσμήματα με κίτρινα διαμάντια, σκουλαρίκια, ένα δαχτυλίδι και μια καρφίτσα με λουλούδια: «Ο Εντι αποφάσισε τότε να παίξει το χαρτί Bulgari», είπε η κυρία Τριόσι.

Ωστόσο, η Τέιλορ εγκατέλειψε τον Φίσερ και το 1964, έναν χρόνο μετά την πρεμιέρα της «Κλεοπάτρας», ο Μπάρτον έγινε ο σύζυγος Νο. 5. Και όπως λέει αστειευόμενη η σταρ στην αυτοβιογραφία της «Ο έρωτάς μου με τα κοσμήματα», ο Φίσερ της έστειλε τον λογαριασμό…

Ορισμένοι ιστορικοί του κινηματογράφου έχουν υποστηρίξει ότι η υπόθεση Τέιλορ-Μπάρτον ήταν, μάλλον, το καλύτερο πράγμα που συνέβη στην «Κλεοπάτρα». Η επική ταινία έγινε η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της χρονιάς και κέρδισε τέσσερα Οσκαρ, αλλά μόνο σε τεχνικές κατηγορίες. Ωστόσο, το ίδιο έχουν πει οι ιστορικοί του κοσμήματος και για τον Bulgari. «Η μόνη λέξη που γνωρίζει η Ελίζαμπεθ στα Ιταλικά είναι Bulgari», φέρεται να είπε κάποτε ο Μπάρτον και πρόσθεσε: «Μύησα τη Λιζ στη μπίρα, κι εκείνη μου σύστησε τον Bulgari».

Η Τέιλορ στο εξώφυλλο του πορτογαλικού περιοδικού Plateia που ήταν αφιερωμένο αποκλειστικά στην «Κλεοπάτρα»

«Εκείνη η εποχή ήταν εμβληματική για τον Bulgari και σημείο καμπής στην εξέλιξη της μπράντας μας», δήλωσε η Λουτσία Μποσκαΐνι, επιμελήτρια του brand. «Δημιουργήθηκε ένας δεσμός που έχει τεράστιο αντίκτυπο μέχρι σήμερα. Είναι μια πολύ παθιασμένη ιστορία».

Ο Bulgari κράτησε ζωντανή τη σχέση του με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ· το 2016, για παράδειγμα, η έκθεση του οίκου «SerpentiForm» στη Ρώμη περιλάμβανε επίσης τέσσερα από τα κοστούμια της «Κλεοπάτρας».

Ανάμεσα στα δώρα του Μπάρτον στην ηθοποιό ήταν ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι 69,42 καρατίων σε σχήμα αχλαδιού από τον Harry Winston, που έγινε γνωστό σαν το διαμάντι Taylor-Burton, το οποίο αργότερα η Τέιλορ έκανε κολιέ και το φόρεσε στα Οσκαρ του 1970, όταν απένειμε το βραβείο καλύτερης ταινίας στον «Καουμπόι του Μεσονυκτίου».

Της χάρισε επίσης ένα κολιέ με μαργαριτάρια, ρουμπίνια και διαμάντια από τον Cartier (μετά τον θάνατό της, το 2011, πουλήθηκε για σχεδόν 12 εκατ. δολάρια σε μια δημοπρασία του Christie’s με 80 κοσμήματα αξίας 116 εκατ. δολ. μεταξύ των οποίων και η τιάρα του Τοντ).

«Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ καταλάβαινε πραγματικά την ποιότητα των κοσμημάτων», λέει στους New York Times ο ιστορικός Στέφανο Πάπι. «Υπήρχε μια συναισθηματική σύνδεση. Στις ημέρες μας, τα κοσμήματα στο κόκκινο χαλί είναι όλα δανεικά. Είναι απλά μεγάλα ονόματα που φορούν μεγάλα ονόματα».

Ανάμεσα στα πιο διάσημα κομμάτια Bulgari της συλλογής της ήταν και μια καρφίτσα με σμαράγδια και διαμάντια, που αγοράστηκε το 1963. Για τον αρραβώνα τους το 1964, ο Μπάρτον παράγγειλε ένα αντίστοιχο κολιέ. Και την ημέρα του γάμου τους, το 1964, της χάρισε επίσης ένα δαχτυλίδι Bulgari με σμαράγδι 18,6 καρατίων, περιτριγυρισμένο από αχλαδόσχημα διαμάντια (το ζευγάρι χώρισε το 1974, ξαναπαντρεύτηκε το 1975 και χώρισε ξανά σε λιγότερο από έναν χρόνο)

Το 1968, ο Μπάρτον φέρεται να της αγόρασε ένα διαμάντι τύπου IIa Krupp 33,19 καρατίων έναντι 305.000 δολαρίων· και το 1972, για τα 40α γενέθλιά της, της χάρισε ένα κολιέ Bulgari, με ζαφείρια, διαμάντια και μια κεντρική πέτρα 65 καρατίων (ο ηθοποιός το αγόρασε περίπου 600.000 – 800.000 δολάρια· ο Bulgari το απέκτησε ξανά σε δημοπρασία έναντι σχεδόν 6 εκατ. δολαρίων, εκτός από πολλά άλλα κοσμήματα της Τέιλορ που αγόρασε την τελευταία δεκαετία για τη μόνιμη συλλογή του οίκου, Heritage Collection).

Η επόμενη Κλεοπάτρα

Η ταινία με την Τέιλορ-Κλεοπάτρα και τον Μπάρτον-Αντώνιο, σίγουρα, δεν ήταν η πρώτη αφήγηση της καταδικασμένης ερωτικής σχέσης της βασίλισσας της Αιγύπτου και του ρωμαίου πολιτικού και στρατηγού. Την έχει αφηγηθεί ο Πλούταρχος 200 χρόνια μετά τον θάνατό τους και ο Σαίξπηρ το 1600, την έχουν απεικονίσει δύο ταινίες του βωβού και μία τη δεκαετία του 1930 με πρωταγωνίστρια την Κλοντέτ Κολμπέρ, και δεκάδες τηλεταινίες και σειρές. Και τώρα αναμένεται μια νέα «Κλεοπάτρα».

Η ισραηλινή ηθοποιός Γκαλ Γκαντότ πρωταγωνιστεί στη νέα «Κλεοπάτρα»

«Θα έχει ενδιαφέρον η νέα “Κλεοπάτρα”», λέει στους New York Times η κυρία Μποσκαΐνι αλλά προσθέτει: «η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν κάτι πολύ περισσότερο από μια ηθοποιός, που φορούσε κοσμήματα και υποδυόταν την Κλεοπάτρα. Ηταν μια γυναίκα που είχε τον έλεγχο και παραβίασε όλους τους κανόνες».

Καθώς, λοιπόν, η γοητεία της Κλεοπάτρας αναμένεται να επιστρέψει τον επόμενο χρόνο, η σκόρπια φύση της σύγχρονης ψυχαγωγίας καθιστά απίθανο να πλησιάσει η νέα ταινία το φαινόμενο πριν από 60 χρόνια: «Ξαναγυρίζουν την “Κλεοπάτρα”, αλλά είναι σαν να ξαναγυρίζουν το “Οσα Παίρνει ο Ανεμος” χωρίς τη Βίβιαν Λι», λέει ο κ. Πάπι. «Είναι μια ιστορία αγάπης μέσα σε μια εξίσου ενδιαφέρουσα ιστορία αγάπης. Ισως θα έπρεπε απλά να κάνουν μια ταινία για τα γυρίσματα της “Κλεοπάτρας” με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ»…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News