Πολλοί θεωρούν ότι αυτό είναι το μέλλον της αυτοκίνησης, μαζί με την αυτόνομη οδήγηση, την ίδια στιγμή που αρκετοί αναφέρουν ότι, μελλοντικά, τα αυτοκίνητα θα πετάνε. Αλλά μέχρι τότε, έχουμε καιρό…
Σήμερα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν το 2% της παγκόσμιας αγοράς, με αποτέλεσμα η όποια αύξηση των πωλήσεών τους με ταχύτερο ρυθμό από τον προβλεπόμενο να προκαλεί σημαντικές επιπτώσεις στη ζήτηση του πετρελαίου και στις επιχειρήσεις διύλισης. Με δεδομένο το ότι η βενζίνη αποτελεί το 45% της παραγωγής των επιχειρήσεων διύλισης -και, μεταξύ μας, ένα από τα προϊόντα που προσφέρουν το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους- ενδεχόμενη επιβράδυνση ή μείωση της ζήτησης θα έχει σημαντικές επιπτώσεις. Και κάπου εδώ εμφανίζεται -πατώντας τέρμα γκάζι- ο Moody’s, αναφέροντας ότι ο ταχύς ρυθμός ανάπτυξης της ηλεκτρικής τεχνολογίας στα αυτοκίνητα δεν προσφέρει τη δυνατότητα προκειμένου να γίνουν ακριβείς εκτιμήσεις.
Ωστόσο, ο οίκος προειδοποιεί ότι οι άμεσες οικονομικές επιπτώσεις που θα προκύψουν από την πτώση της ζήτησης για πετρέλαιο, συμπεριλαμβανομένης της βενζίνης, «θα μπορούσαν να είναι σημαντικές έως το τέλος της δεκαετίας του 2020». Οι αλλαγές που προκύπτουν θα μπορούσαν να είναι τόσο σημαντικές, ώστε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) σκοπεύει να αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις του για την πορεία των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και για τη ζήτηση του πετρελαίου. Εκπρόσωπος του IEA δήλωσε ότι «οι επιλογές της Κίνας και της Ινδίας σχετίζονται με το ανώτερο σημείο όπου ενδέχεται να φθάσει στο μέλλον η ζήτηση των επιπέδων πετρελαίου». Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΙΕΑ, η ζήτηση πετρελαίου για την κίνηση των οχημάτων θα κινηθεί πτωτικά έως το 2040.
Συγκεκριμένα, η ζήτηση για βενζίνη στην Ασία μπορεί να φθάσει στο κατώτερο σημείο της πολύ νωρίτερα από το προβλεπόμενο, καθώς εκατομμύρια καταναλωτές σε Κίνα και σε Ινδία θα αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ερχόμενη δεκαετία, «απειλώντας» την πετρελαιοβιομηχανία. Αναλυτές επισημαίνουν ότι οι εταιρείες διύλισης θα πρέπει να προετοιμαστούν για ένα μέλλον στο οποίο η βενζίνη θα τους προσφέρει πολύ λιγότερα κέρδη. Τις αλλαγές προκαλεί η αλλαγή πολιτικής σε Ινδία και Κίνα, όπου οι κυβερνήσεις επιθυμούν να περιορίσουν την υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση και τις εισαγωγές πετρελαίου. Και, εννοείται, να αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που υλοποιεί το Πεκίνο, «Μία ζώνη, ένας δρόμος», η Κίνα ανακοίνωσε ότι στόχος της είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύσουν έως το 2025 το ένα πέμπτο των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων ετησίως, που τότε προβλέπουν να ανέρχονται στα 35 εκατομμύρια. Η Ινδία σχεδιάζει να προχωρήσει σε ακόμα πιο ριζικές αλλαγές. Οπως αναφέρουν τα σχέδια που έχει εκπονήσει ένα think tank που πρόσκειται στην ινδική κυβέρνηση, όλα τα αυτοκίνητα στην Ινδία θα κινούνται μέσω ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2032. Οπως εκτιμά για όλον τον πλανήτη ο αντιπρόεδρος στρατηγικής και ανάπτυξης προϊόντος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Daimler, Γουίλκο Σταρκ, «θα δούμε μια μεγάλη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δεν θα αποτελούν μέρος μιας μικρής αγοράς».
Η ηλεκτροκίνηση κατακτά (και) την Ελλάδα. Αν και οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι ακόμη πολύ χαμηλές σε σχέση με εκείνες των συμβατικών Ι.Χ., εντούτοις πυκνώνουν εκείνοι που αποκτούν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το 2013, πρώτη χρονιά εμφάνισής τους στην Ελλάδα, πωλήθηκαν δύο οχήματα. Την επομένη πωλήθηκαν 54, το 2015 56. Το 2016, 1.516 αυτοκίνητα ήταν υβριδικά, στα οποία ο κινητήρας βενζίνης συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρα. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και άλλα 40 στα οποία ο συμβατικός κινητήρας είναι diesel, με αποτέλεσμα τα καινούργια υβριδικά όλων των τύπων που κυκλοφόρησαν το 2016 στην Ελλάδα να είναι 1.556.
Η Daimler προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελούν το 15-20% των συνολικών της πωλήσεων έως το 2025 και ένα επιπλέον 10% θα αφορά τα υβριδικά αυτοκίνητα.
Πόσο θα κοστίζουν του χρόνου;
Η ερώτηση, βέβαια, δεν είναι «πόσα θα γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γύρω μας;», αλλά εκείνη που εκφράζεται με μια σχετικά αγωνία: «θα κοστίζουν όσο σήμερα ή θα ρίξουν τις τιμές τους;». Η Telegraph μετέφερε ένα εξαιρετικά ευχάριστο νέο.
Το κόστος, λοιπόν, της ιδιοκτησίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πέσει στο ίδιο επίπεδο με τα βενζινοκίνητα οχήματα το επόμενο έτος, σύμφωνα με την ανάλυση της UBS.
Η τράπεζα εκτιμά ότι το κόστος λειτουργίας ενός οχήματος -το οποίο περιλαμβάνει τα καύσιμα και άλλα λειτουργικά κόστη- θα είναι ίδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε σχέση με τα συμβατικά του χρόνου στην Ευρώπη, το 2023 στην Κίνα και το 2025 στην Αμερική.
Μάλιστα, υπάρχει η εκτίμηση ότι η τιμή των μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε συστοιχίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα μειωθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό από ό,τι είχε προβλεφθεί. Το κόστος των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να πέσει κάτω από 100 δολάρια (94 ευρώ) ανά κιλοβατώρα μέχρι το 2020 και κάτω από 80 δολάρια ανά kWh λίγο μετά. Ετσι, αφού θα είναι πιο φθηνές οι μπαταρίες -το πιο ακριβό εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου- αναλογικά θα πέσει και η συνολική αξία αυτού του οχήματος.
Ο Πάτρικ Χάμελ, αναλυτής αυτοκινητοβιομηχανίας της UBS, δήλωσε ότι «οι άνθρωποι εστιάζουν στην τιμή αγοράς, αλλά αγνοούν το κόστος λειτουργίας του οχήματος, ενώ η ζήτηση για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι υψηλότερη από τις προηγούμενες προβλέψεις».
Μέχρι το 2020 πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες θα παρουσιάσουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα και είναι δεδομένο ότι πολλοί καταναλωτές θα μπουν στο δίλημμα για το εάν πρέπει να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα ή συμβατικό.
Μόνο που το συμβατικό αυτοκίνητο υποστηρίζεται από έναν μεγάλο στόλο πρατηρίων κι έχει, πρακτικά, μεγαλύτερη αυτονομία. Αντίστοιχα, με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αφενός μπορείς να κάνεις λιγότερα χιλιόμετρα χρησιμοποιώντας την μπαταρία του, ενώ δεν υπάρχει υποστήριξη από υποδομές τροφοδοσίας. Με άλλα λόγια, ξεκινώντας ένα ταξίδι για τη Θεσσαλονίκη, πού θα σταματήσεις και πόση ώρα θα σου πάρει για να φορτίσεις τις μπαταρίες του οχήματός σου;
Το αποτίμησε αυτό η έκθεση της UBS; Μάλλον όχι, ο Λευκός Πύργος της πέφτει λίγο μακριά. Και για να μην πάμε 500 χιλιόμετρα βόρεια της Αθήνας, ακόμα και μέσα στις πόλεις, προς το παρόν, δεν υπάρχει δίκτυο για να μπορέσει να υποστηρίξει την τροφοδοσία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ετσι, το πρόβλημα σήμερα δεν είναι πού θα βρεις πρίζα για ρεύμα στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας, αλλά και στην Κηφισίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News