Ενας από τους θρύλους του «νέου Χόλιγουντ», της γενιάς εκείνων των αμερικανών κινηματογραφιστών που στη δεκαετία του 1960 και του 1970 επανεφηύραν τη βιομηχανία του θεάματος και άλλαξαν τις νόρμες και του τι θεωρείται ποιοτικό ή επιτυχία, ο σπουδαίος Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 82 ετών.
Ο Μπογκνάνοβιτς πέθανε στο σπίτι του στο Λος Αντζελες. Η κόρη του, η Αντονία Μπογκντάνοβιτς, επιβεβαίωσε τον θάνατό του στο Associated Press, χωρίς όμως να δώσει και την αιτία θανάτου.
Ο Μπογκνάνοβιτς ήταν ένας άνθρωπος του σινεμά, προτού γνωρίσει την (εφήμερη) δόξα ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός. Παιδί ενός σέρβου πιανίστα και μιας Εβραίας από την Αυστρία που είχαν βρει καταφύγιο στις ΗΠΑ για να γλιτώσουν από το Ολοκαύτωμα, ο Μπογκντάνοβιτς δούλευε στη Νέα Υόρκη ως κριτικός κινηματογράφου (θρυλικά τα άρθρα του στο περιοδικό Esquire) και έτσι, ακολουθώντας το παράδειγμα του Φρανσουά Τριφό, έγινε σκηνοθέτης. Πρώτα δούλεψε στο θρίλερ «Targets», το οποίο σε μια δύσκολη εποχή, το 1968, έβγαλε τα λεφτά του και έκανε γνωστό στον μικρόκοσμο του Χόλιγουντ τον νεαρό σκηνοθέτη με το περίεργο επώνυμο.
Ακολούθησαν έτσι, το «The Last Picture Show» —το οποίο ο Μπογντάνοβιτς γύρισε ασπρόμαυρο, με πρωταγωνιστές τους νεαρούς τότε Τζεφ Μπρίτζες και Σίμπιλ Σέπερντ και μέτρησε οκτώ υποψηφιότητες για Οσκαρ— το «What’s Up, Doc?» και το «Paper Moon», ταινίες που βοήθησαν στον επανακαθορισμό του αμερικανικού σινεμά.
Ο Μπογκντάνοβιτς ήταν ένας κινηματογραφιστής που ακροβατούσε ανάμεσα στην επιτυχία και στην αποτυχία, τόσο σε επίπεδο δημιουργίας όσο και στην προσωπική του ζωή. Μετά το «Paper Moon» που επίσης πήγε στα Οσκαρ, είχε μια σειρά από αποτυχίες οι οποίες του έδωσαν κακό όνομα στη βιομηχανία και οδήγησαν και στο τέλος της σχέσης του με την Σέπερντ.
Ακολούθησε ο δεσμός του με την Ντόροθι Στράτεν, μια Playmate του Playboy, την οποία έβαλε στην επόμενη ταινία του, το «They All Laughed» (1981), όπου πρωταγωνιστούσαν κορυφές της εποχής, από την Οντρεϊ Χέπμπορν ως τον Μπεν Γκαζάρα. Προτού, όμως, βγει η ταινία στις αίθουσες η Στράτεν δολοφονήθηκε από τον πρώην σύζυγό της. «Ηταν εφιάλτης. Η Ντόροθι είχε δολοφονηθεί και εγώ τρελάθηκα. Αγόρασα τα δικαιώματα της ταινίας από τη Fox και αποφάσισα να κάνω μόνος μου τη διανομή. Το κακό είναι ότι κανένας δεν με σταμάτησε», είχε πει για να εξηγήσει πώς αυτή η ταινία τον οδήγησε στην χρεοκοπία.
Όπως σημείωσε η Washington Post στη νεκρολογία της, ο Μπογκντάνοβιτς κατάφερνε όλο και περισσότερο να είναι πρωτοσέλιδο για την προσωπική του ζωή και όχι τόσο για τις ταινίες του. Ο γάμος του με την Πόλυ Πλατ, σεναριογράφο και συνεργάτιδά του, διαλύθηκε όταν ερωτεύτηκε τη Σέπερντ, μετά ήρθε ο δεσμός με την Στράτεν και οκτώ χρόνια μετά τη δολοφονία της τελευταίας, ο Μπογκντάνοβιτς, στα 49 του, παντρεύτηκε την 20χρονη Λουίζ Στράτεν. Ηταν η αδελφή της Ντόροθι.
Ήταν σαφές ότι μετά τα μέσα της δεκαετίας του ’70, η μαγεία είχε χαθεί —αν και κατάφερε να επανέλθει για λίγο με το «Mask» το 1985 και έφτασε να έχει γυρίσει 20 φιλμ και να παίξει ως ηθοποιός στο «Sopranos».
Σε κάθε περίπτωση ο Μπογκντάνοβιτς, μαζί με τον Φράνσις Φορντ Κόπολα και άλλους εκείνης της γενιάς, πιστώθηκε την αλλαγή του αμερικανικού σινεμά. Όπως ανέφερε η Washington Post, κατάφερε να αλλάξει το στάτους και την ισχύ των στούντιο τα οποία είχαν χάσει την επαφή τους με το νεότερο κοινό και να δώσει νέες φόρμες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News