Μια δική του –πολιτικά αμφιλεγόμενη, όπως αποδείχτηκε– εξήγηση στο γιατί η μείωση του φόρου στα καύσιμα δεν θα ωφελούσε τα νοικοκυριά –την ώρα που υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ– έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος δεν απέφυγε τις αντιδράσεις, αφού κύριο επιχείρημά του ήταν ότι οι… φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητο.
Μιλώντας στα «Παραπολιτικά 90,1» και ερωτηθείς εάν θα ήταν δυνατή μια προσωρινή μείωση του φόρου στα καύσιμα ώστε να υπάρξει ελάφρυνση στα βάρη που υφίστανται καθημερινά τα νοικοκυριά, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι «ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος».
Η μείωση του, εξήγησε, «θα ήταν ένας αντίστροφος φόρος, δηλαδή τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα καύσιμα τα χρησιμοποιούν πολύ πιο λίγο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη, και είναι τεράστιος φόρος, αλλά τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο. Το μεγαλύτερο κομμάτι των συνταξιούχων, πάρα πολλοί άνεργοι δεν έχουν επίσης», σημείωσε.
«Αυτοί, δε, που έχουν δύο ή τρία αυτοκίνητα, που δεν τους λες και τους φτωχούς της κοινωνίας, θα ωφεληθούν περισσότερο, οπότε να κάνουμε μια μείωση φόρου, που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους φτωχότερους, φαίνεται παράλογο, ιδίως όταν έχουμε κάνει διπλασιασμό του επιδόματος θέρμανσης», είπε ο κ. Σκυλακάκης.
Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα σημεία σε αυτή τη θέση περί φτωχών χωρίς αυτοκίνητο που διατύπωσε ο συνήθως προσεκτικός και συνετός αναπληρωτής υπουργός Οκονομικών.
Το πρώτο είναι ότι εγκατέλειψε την πάγια θέση –και της Ευρώπης– ότι η μείωση του φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης συνιστά ουσιαστικά επιδότηση των ορυκτών καυσίμων σε μια εποχή κλιματικής κρίσης και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποτελεί ποτέ λύση. Αντιθέτως επικαλέστηκε την ταξικότητα ενός τέτοιου μέτρου, υποστηρίζοντας ότι η μείωση του φόρου ευνοεί τους πλούσιους που έχουν πολλά αυτοκίνητα.
Το δεύτερο είναι ότι υιοθέτησε το περί φτωχών χωρίς αυτοκίνητο επιχείρημα, την ημέρα που ο Πρωθυπουργός και το οικονομικό επιτελείο –με παρόντα τον ίδιο εξάλλου– ανακοίνωναν τη μείωση του φόρου στην ακίνητη περιουσία. Η λογική τού οι φτωχοί δεν έχουν μεν αυτοκίνητο, αλλά έχουν σπίτι, κάπου έχει πρόβλημα.
Το τρίτο είναι ότι, καίτοι οικονομολόγος με διεθνείς περγαμηνές, δεν αξιολόγησε ως σημαντικό ότι μια ενδεχόμενη μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα θα μείωνε τα μεταφορικά κόστη που έχουν εκτοξευτεί και έτσι θα βοηθούσε στην αποκλιμάκωση των τιμών στα βασικά αγαθά, που με πληθωρισμό στο 5,5% έχουν τινάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς –κυρίως των φτωχών!
Ενα τέταρτο είναι ότι κάτοχοι αυτοκινήτων είναι η μεσαία τάξη, η οποία είναι η βάση της ΝΔ. Αλλά όταν αρχίζει η κουβέντα για το τι είναι και τι δεν είναι μεσαία τάξη και αν πρέπει να φορολογηθεί ή όχι, επιστρέφουμε σε εποχές των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που έχοντας εξαπολύσει ταξικό πόλεμο έλεγαν ότι αν έχεις αυτοκίνητο, δεν πειράζει που σε υπερφορολογούμε, «άλλοι ψάχνουν στα σκουπίδια».
Και ένα πέμπτο είναι ότι με αυτή του τη δήλωση ο κ. Σκυλακάκης προσέφερε μια όμορφη ευκαιρία στην αντιπολίτευση, αξιωματική και ελάσσονα, να ασκήσουν κριτική στην κυβέρνηση, μια μέρα που θα είχε κάθε λόγο να πανηγυρίζει λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ.
«Ο Σκυλακάκης μας ενημέρωσε ότι δεν μειώνουν τους φόρους στα καύσιμα, γιατί δεν θέλουν να ευνοήσουν τους πλούσιους. Αυτούς που “τιμώρησαν” με τη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας», σχολίασε δηκτικά ο Νάσος Ηλιόπουλος, εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.
Στο ίδιο πνεύμα από το Κίνημα Αλλαγής, σημείωσαν ότι «την ίδια ημέρα που ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών ανακοινώνουν πως υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για φοροαπαλλαγές στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, χωρίς μάλιστα να έχουν προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό του 2022, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης δηλώνει πως είναι αντιλαϊκό μέτρο η προσωρινή μείωση των φόρων στα καύσιμα. Οι προτεραιότητές τους είναι ξεκάθαρες», ανέφεραν από τη Χαριλάου Τρικούπη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News