Μία κοπέλα από τη Θεσσαλονίκη έγραψε στο facebook ότι παρενοχλήθηκε σεξουαλικά από ιερέα και μάλιστα μέσα στο αστικό λεωφορείο. Η ίδια είχε το κινητό στο χέρι. Ο ιερέας εκείνο που φαντάζεστε. Η κοπέλα το φωτογράφισε. Στη συνέχεια, όπως ισχυρίζεται, έβαλε τις φωνές και ο ιερέας ή, τέλος πάντων, ο άνθρωπος που ήταν ντυμένος ως ιερέας (τα ράσα δεν κάνουν τον παππά) κατέβηκε από το λεωφορείο ανενόχλητος.
Η ηρωίδα ανέβασε τη φωτογραφία με το όργανο του ιερέα έξω από το ράσο. Η αφήγησή της και η φωτογραφία άρχισαν να αναπαράγονται με καταιγιστικό ρυθμό. Λίγο αργότερα (πάντα κατά τους ισχυρισμούς της), μία άλλη κοπέλα της έστειλε φωτογραφία του ιερέα, πάλι μέσα από αστικό λεωφορείο. Η φωτογραφία αναρτήθηκε δίπλα στην άλλη. Και στο facebook σηκώθηκε τσουνάμι.
Μέσα σε λιγότερες από 16 ώρες, η ανάρτηση απέσπασε 7.000 likes, κοινοποιήθηκε 2.600 φορές και σχολιάστηκε 3.500 φορές. Για τα ελληνικά δεδομένα δεν θεωρείται, απλώς, viral, σχεδόν «έριξε» το internet. Όταν το facebook κατάλαβε τι συμβαίνει, αφαίρεσε τη φωτογραφία που, κατά την καταγγέλλουσα, δείχνει το όργανο του ιερέα. Δεν αφαίρεσε, όμως, το πρόσωπο του ιερέα. Αφαίρεσε και τον λόγο από την κοπέλα, η οποία δεν μπορεί να απαντήσει ούτε σε μηνύματα και σχόλια. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εσείς μπορείτε να μπείτε στο προφίλ της, να γράψετε την άποψη σας για το πρόσωπό της, όμως εκείνη δεν θα μπορεί ούτε να απαντήσει, αλλά και ούτε να διαγράψει το σχόλιό σας. Αυτές τις ώρες το προφίλ της ανήκει σε όλους, εκτός από την ίδια.
Ξόδεψα πάνω από μία ώρα, διαβάζοντας μερικά από τα χιλιάδες σχόλια που ακολούθησαν την ανάρτηση. Και κατάλαβα λίγο-πολύ τα εξής:
Τίποτα δεν είναι πιο ισχυρό από τα στερεότυπα, ειδικά από αυτό που περικλείει το ιερατικό σχήμα. Είδα δεκάδες σχόλια που αμφισβητούν την αξιοπιστία της μαρτυρίας, επικαλούμενοι τα βαμμένα κόκκινα μαλλιά της και το σκουλαρίκι στο χείλος. Ομοίως, η ιδιότητα και η μορφή του ιερέα οδήγησαν πολλούς, μιλάμε για εκατοντάδες άτομα, να θεωρήσουν τη μαρτυρία ψευδή. Υπάρχει ένας ποταμός σχολίων που αναφέρεται σε μεθοδευμένη επίθεση κατά της Εκκλησίας και της Ορθοδοξίας. Οργισμένα σχόλια, βουτηγμένα σε χολή και μίσος που λες ότι τα δάχτυλα πρέπει να χτυπούσαν με μανία το πληκτρολόγιο. Υπήρχε πάντα αυτός ο φανατισμός εκεί έξω;
Πάρα πολλά σχόλια θεωρούν ότι η φωτογραφία έχει υποστεί επεξεργασία και πως είναι προϊόν photoshop. Λογικό. Αυτό που δείχνει η φωτογραφία δεν είναι συμβατό με τη δική τους αίσθηση για την πραγματικότητα. Αρα αφού η φωτογραφία δεν δείχνει αυτό που πιστεύουν, τότε είναι απολύτως βέβαιο ότι πρόκειται για photoshop.
Είναι σοκαριστικός ο όγκος και το περιεχόμενο των επώνυμων σεξιστικών σχολίων που απευθύνονται προς την κοπέλα, η οποία έκανε μία καταγγελία και βρέθηκε η ίδια στο επίκεντρο επιθέσεων ως και απειλών για μηνύσεις επειδή επιχείρησε να δυσφημήσει την Εκκλησία.
Δεν εξετάζουμε τώρα αν η καταγγελία της κοπέλας είναι αληθινή ή ψευδής. Εχει όμως ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε τη συμπεριφορά της αγέλης σε περίπτωση που πεις κάτι το οποίο δεν είναι αρεστό ή συμβατό με τα ήθη της: θα πέσει να σε κατασπαράξει. Και αυτά δεν είναι αντανακλαστικά που εκδηλώνονται μόνο σε τέτοιες περιπτώσεις. Τα βλέπεις ή τα υφίστασαι και στην πολιτική, στον δημόσιο λόγο. Σε αυτό βοηθάει η ελαστική σχέση που διατηρούμε πλέον με την πραγματικότητα. Βλέπουμε κάτι το οποίο δεν μας αρέσει; Είναι photoshop. Διότι ναι, η ύπαρξη του photoshop συμβάλλει συχνά στην αλλοίωση της πραγματικότητας. Όμως πλέον σου επιτρέπει να αμφισβητείς την πραγματικότητα που δεν σου αρέσει. Ενοχλεί η εικόνα τα ήθη και τις πεποιθήσεις σου; Είναι photoshop.
Εννοείται ότι ακόμα και αν η κοπέλα λέει την αλήθεια, κάποιοι θα της πουν ότι είναι μία αλήθεια που προσβάλλει την πίστη και τις παραδόσεις μας. Δεν έχει σημασία πλέον αν κάτι είναι αληθές ή ψευδές, αλλά τι συναισθήματα μας προκαλεί. Είναι η εναλλακτική πραγματικότητα, η οποία, να το θυμηθείτε, θα διεκδικήσει μερίδιο πολιτικής ορθότητας. Εσύ θα τη δείχνεις με το δάχτυλο, θα λες ότι είναι ψευδής και θα κατηγορείσαι για έλλειψη σεβασμού προς τις πεποιθήσεις των συμπολιτών σου.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News