Δεν φαντάζεσαι το δράμα του να υποφέρει ένας δικός σου άνθρωπος από Αλτσχάιμερ αν δεν το έχεις ζήσει. Το χειρότερο απ΄όλα είναι το βλέμμα. Το βλέμμα που δεν μπορεί να ακολουθήσει την κλωστή της μνήμης.
Αυτό το βλέμμα είναι το πρώτο πράγμα που βλέπεις, όταν εμφανίζεται η άνοια, στα αρχικά στάδια. Το βλέπεις φευγαλέα, κάποιες στιγμές. Οταν ο άνθρωπος που σ’έφερε στη γη και σε περπάτησε ως τώρα στη ζωή, χάνει για λίγο τον προσανατολισμό του. Χάνει την αίσθηση του χώρου και του χρόνου, για λίγο – σαν να μπαίνει σε έναν λαβύρινθο. Στην αρχή, στα πρώτα στάδια, τον τραβάς και τον βγάζεις. Μετά χάνεται μέσα… και δεν τον ξαναβρίσκεις.
Οι επιστήμονες παλεύουν να εισχωρήσουν σ΄αυτόν τον λαβύρινθο. Να κάνουν τις πρώτες διαγνώσεις. Συγκεντρώνουν στοιχεία, εκτελούν πειράματα, μελετούν έρευνες, όμως ακόμη δεν έχουν ό,τι τους χρειάζεται. Εχουν μόνο αριθμούς: «Σήμερα στην Ελλάδα νοσούν 197.000 άτομα με προοπτική ως το 2050 ο αριθμός τους να έχει εκτοξευθεί στις 354.000», σημειώνει η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Νόσου Αλτσχάιμερ, δρ Μάγδα Τσολάκη, Νευρολόγος-Ψυχίατρος, Καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Δείτε το πρώτο ηλεκτρονικό παιχνίδι που δημιουργήθηκε από επιστήμονες και δημιουργούς videogames σε συνεργασία με την Deutsche Telekom, για να βοηθήσει στην έρευνα κατά του Αλτσχάιμερ:
Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την έκθεση «Global Alzheimer’s Report», το 2015 τα άτομα με άνοια ξεπέρασαν τα 47 εκατομμύρια – όσο περίπου είναι ο πληθυσμός της Ισπανίας. Βάσει εκτιμήσεων ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε 135 εκατομμύρια έως το 2050 (Πηγή: Alzheimer’s Disease, International Policy Brief for Heads of Government, The Global Impact of Dementia 2013–2050).
Αυτό που χρειάζεται στους επιστήμονες για να εισχωρήσουν μέσα στον λαβύρινθο του εγκεφάλου είναι η ανθρώπινη μαρτυρία. Αυτόν ακριβώς τον σκοπό επιτελεί το πανέξυπνο και πολύ ευχάριστο παιχνίδι σε μορφή app για έξυπνα κινητά και τάμπλετ, με την ονομασία «Sea Hero Quest».
Το εν λόγω παιχνίδι, μπορούμε να το παίξουμε όλοι και είναι δωρεάν, φυσικά. Είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του βρετανικού κοινωφελούς οργανισμού Alzheimer’s Research, του University College του Λονδίνου (UCL), του University of East Anglia (UEA) και σχεδιαστών βιντεοπαιχνιδιών με την Deutsche Telekom. Στην Ελλάδα, αυτό το παιχνίδι λειτουργεί με τη συμβολή της Cosmote η οποία με τη σειρά της συνεργάζεται με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Νόσου Αλτσχάιμερ.
Δείτε τι λένε οι επιστήμονες και οι σχεδιαστές videogames που δημιούργησαν το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Sea Hero Quest»:
Το «Sea Hero Quest» διαρκεί λίγο και παίζεται εν πλήρη ανωνυμία. Δεν διαγιγνώσκει την άνοια, ούτε την προβλέπει. Αυτό το παιχνίδι επιτελεί έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό: βοηθάει τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς πλοηγείται ο ανθρώπινος εγκέφαλος στον χώρο – εκεί δηλαδή όπου χάνεται για πρώτη φορά ο άνθρωπος που πλήττεται από την άνοια.
Το «Sea Hero Quest» είναι κατάλληλο για όλους και για όλες τις ηλικίες. Μοιάζει με οποιοδήποτε άλλο παιχνίδι – μόνο που έχει ένα πολύ συγκινητικό θέμα: ένας νέος ναυτικός ψάχνει, με το καράβι του ναυτικού πατέρα του, ο οποίος πάσχει από άνοια, όλα τα μέρη που επισκέφθηκαν μαζί όταν εκείνος ήταν παιδί. Θέλει να φέρει πίσω, τις κοινές αναμνήσεις. Στη διαδρομή χάνεται σε λαβυρίνθους που σχηματίζονται από νησιά και παγόβουνα. Προσπαθεί να πλοηγηθεί, μέσω του παίκτη, και τα στοιχεία αυτής της πλοήγησης, καταγράφονται και αποστέλλονται απευθείας στους ερευνητές. Ανώνυμα και με απόλυτη ασφάλεια.
Σκεφτείτε: 2 λεπτά παιχνιδιού από 100.000 άτομα ισοδυναμούν με περισσότερα από 50 χρόνια έρευνας!
Ετσι, τόσο απλά, με τη βοήθεια της τεχνολογίας της επικοινωνίας μπορεί να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο σύνολο δεδομένων σε παγκόσμιο επίπεδο. Τι σημαίνει αυτό; Πως οι επιστήμονες με τη βοήθεια των παικτών έρχονται ολοένα πιο κοντά στη λύση ενός σοβαρού προβλήματος ‒ στην ανάπτυξη νέων διαγνωστικών εξετάσεων για την άνοια. «Είναι εντυπωσιακό ότι αν ένας από εμάς παίξει για 2 λεπτά αυτό το παιχνίδι στο κινητό ή στο τάμπλετ του, οι επιστήμονες θα συγκεντρώσουν δεδομένα για την άνοια που ισοδυναμούν με 5 ώρες επιστημονικής έρευνας», δηλώνει ο Κώστας Νεμπής, Executive Director Οικιακών Πελατών του Ομίλου ΟΤΕ.
Τελικά όλη αυτή η έκρηξη στον τομέα της επικοινωνίας, μπορεί να αξιοποιηθεί και στον τομέα της επιστήμης; «Με αυτό το παιχνίδι, που έχει δημιουργηθεί για καλό σκοπό, αξιοποιούμε την τεχνολογία και την καινοτομία για να συνεισφέρουμε καθοριστικά στην επιστήμη», συνεχίζει ο Κώστας Νεμπής.
Ολα είναι θέμα οπτικής. Στις μέρες μας η τεχνολογία στην επικοινωνία είναι αυτή που αλλάζει τον κόσμο. Ωστόσο η αρρώστια παραμένει. «Η άνοια απασχολεί εκατομμύρια συνανθρώπους μας στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Αλλάζει ριζικά την καθημερινότητα τόσο των ίδιων των ανθρώπων που ζουν με αυτή, όσο και των οικείων τους, της οικογένειάς τους. Η τεχνολογία μπορεί να κάνει τη διαφορά, ανοίγοντας νέους δρόμους στην επιστημονική έρευνα. Τώρα μπορούμε να βοηθήσουμε όλοι, με έναν πολύ ευχάριστο τρόπο, παίζοντας απλά ένα παιχνίδι», εξηγεί η Νευρολόγος-Ψυχίατρος, Καθηγήτρια στο ΑΠΘ, δρ Μάγδα Τσολάκη.
Αλλά πάλι, τι σημαίνει η δημιουργία ενός τέτοιου παιχνιδιού για μία μεγάλη εταιρεία τηλεπικοινωνίας όπως η Deutsche Telekom ή η Cosmote, η οποία συμβάλλει στην επικοινωνία και στη διάδοση του ειδικού αυτού ανθρωπιστικού μηνύματος στην Ελλάδα;
«Το “Sea Hero Quest” δεν είναι απλά ένα παιχνίδι ή μια δράση Εταιρικής Υπευθυνότητας. Είναι η απόδειξη ότι όταν η τεχνολογία βρει τον τρόπο και οι άνθρωποι το κίνητρο να βοηθήσουν τον συνάνθρωπο, τότε μπορούμε όλοι μαζί να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο για όλους», καταλήγει η Ντέπη Τζιμέα, Executive Director Εταιρικής Επικοινωνίας Ομίλου ΟΤΕ.
Το «Sea Hero Quest» είναι διαθέσιμο δωρεάν σε App Store και Google Play και είναι το πρώτο ηλεκτρονικό παιχνίδι στον κόσμο που δημιουργήθηκε για να επιτελέσει έναν σκοπό τόσο σημαντικό όσο είναι η βοήθεια ολόκληρης της ανθρωπότητας.
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του “Sea Hero Quest”, www.seaheroquest.gr.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News