724
Το θρυλικό WRX STI σε στιγμές οδηγικής ανάτασης με τον Σόλμπεργκ στο αριστερό μπάκετ. Last year… | Subaru

Το βενζινοκίνητο Subaru WRX STi είναι «νεκρό»

Το θρυλικό WRX STI σε στιγμές οδηγικής ανάτασης με τον Σόλμπεργκ στο αριστερό μπάκετ. Last year…
|Subaru

Το βενζινοκίνητο Subaru WRX STi είναι «νεκρό»

Μπορώ να γράψω σελίδες. Δεν θα το κάνω γιατί, πρώτον, ο κόσμος σιχαίνεται τα τεράστια κείμενα στο κινητό του και, δεύτερον, οι βενζινοαίματοι ξέρουν ήδη πόσο μακριά πάει η βαλίτσα αυτού του εμβληματικού αυτοκινήτου. Μιας περίπτωσης που, όσο συνηθισμένη και αν ήταν οπτικά, ένα σεντάν με αεροτομές, τόσο εθιστική ήταν οδηγικά. Το Subaru Impreza είχε ακόμα περισσότερη «πρέζα» όταν στο πίσω μέρος έγραφε «STI». Ηταν όλο το πακέτο – εντάξει, εκτός από τα πλαστικά τύπου «Τάπεργουερ» στο εσωτερικό.

Ηταν ο τετρακύλινδρος flat, δυο κύλινδροι αντικρυστοί για χαμηλό κέντρο βάρους, ήταν ο αεραγωγός στο καπό.

Τα Subaru, είτε ως Impreza είτε ως WRX είτε ως Forester, πάντα σε τουρμπάτη εκδοχή, είχαν αυτή τη θυρίδα στο καπό.

Τι θυρίδα; Κοτζάμ καταπακτή. Ελα όμως που ήταν απαραίτητη. Ο boxer κινητήρας είχε, αναγκαστικά, το intercooler τοποθετημένο οριζόντια, κάτω από το καπό. Αντικειμενικά, δεν θεωρείται η ιδανικότερη θέση για να ‘χεις εκεί τον εναλλάκτη αέρα. Αλλά δε γινόταν και αλλιώς. Οπότε, ο μνημειώδης αεραγωγός της Subaru ήρθε και τακτοποίησε τα ζητήματα. Ανεξαρτήτως γενιάς. Μια που το ‘φερε η κουβέντα, είναι ενδιαφέρον ότι, παρά το ότι ο αεραγωγός μεγάλωσε με τον καιρό, παρά το ότι εξέχει σαν «Το μεγάλο κύμα έξω από την Καναγκάβα», δεν ήταν αυτό το αρχικό σχέδιο.

Βασικά αυτό που συνέβη ήταν ότι, μετά την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους την ιστορική 9 Σεπτεμβρίου του 2001, είχε απαγορευτεί στους επικεφαλής της Subaru να ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Για αυτό το λόγο και ακυρώθηκε το ταξίδι τους στη Μ. Βρετανία όπου τους περίμενε ο γνωστός σχεδιαστής Πίτερ Στίβενς για να του δώσουν το πράσινο φως και να τον ανασχεδιάσει κάνοντάς τον μικρότερο μεν, λειτουργικό δε.

Τέλος πάντων, στο STI ήταν η μεγάλη φτερούγα στο πίσω καπό, η ζυγισμένη τετρακίνηση που κατάπινε χαμογελαστή και ανέμελη τις ασφάλτινες κακώσεις, η δύναμη, το ειδικόν του χαρακτήρος, διάολε. Μαζί και όλος ο θρύλος του motorsport, ο Μεγάλος Κόλιν Μακρέι που σχεδόν ταυτίστηκε με ένα μπλε Impreza, οι αφίσες σε εφηβικά δωμάτια. Μεγάλη υπόθεση για τη Fuji Motors όλη η διαδρομή των STI, του τμήματος εκείνου που ήταν υπεύθυνο για τις αγωνιστικές δραστηριότητες της εταιρείας και που, στη συνέχεια, μεταλαμπάδευε τις γνώσεις στα μοντέλα παραγωγής.

Λίγοι ίσως θυμόντουσαν πως πίσω από τα Subaru βρισκόταν η Fuji Heavy Industries, ο όμιλος που κατασκεύαζε από κλιματιστικά μέχρι εξαρτήματα για τα Boeing και τα ελικόπτερα της Lockheed Martin. Περισσότεροι, ωστόσο, είχαν σοκαριστεί όταν, κάθε φορά που βύθιζαν το δεξί πόδι στο πεντάλ στο γκάζι, ο δείκτης της βενζίνης κατέβαινε απειλητικά. Οχι, δεν ήταν χαλασμένος. Ηταν η πραγματικότητα. Δε θα ξεχάσω όταν πρωτοπαρατήρησα πώς, με το που έκανα λίγα μόλις χιλιόμετρα πραγματικά γρήγορα, ξανακοίταξα το δείκτη καυσίμου και είχε κατέβει ολόκληρο «κυβάκι». Οι γρήγορες εκδόσεις των Subaru, κοινώς, έκαιγαν σαν να ‘ταν η βενζίνη νεράκι. Και τι, ε; Μιλάμε για καλές, αλλοτινές εποχές που η τιμή της αμόλυβδης θα μας έκανε τώρα, άνοιξη ’22, να φουλάρουμε και να κάνουμε το γύρο της Ελλάδας. Οχι όπως τώρα που φοβάσαι να πας για τσιγάρα στο περίπτερο.

Επίσης, υπήρχε και άλλο ένα θέμα: τα δυνατά Subaru λάτρευαν τα διοξείδια. Ποτέ δεν μπόρεσε η εταιρεία να παράγει ισχυρούς βενζινοκίνητους που να εκπέμπουν, αναλογικά, χαμηλούς ρύπους. Ποτέ. Και αυτό, αν κάποτε, σε πιο ανάλαφρες περιβαλλοντικά εποχές, περνούσε στα ελαφρά, πλέον, τρώει τον πέλεκυ. Τα υπέροχα Subaru που αγαπήσαμε, χαζέψαμε, οδηγήσαμε και δοκιμάσαμε ήταν τέκνα μιας άλλης εποχής. Που άλλαξε. Και, αντίθετα με άλλους κατασκευαστές με μεγάλη γκάμα και εξέλιξη κινητήρων -τρανό παράδειγμα η Toyota η οποία, μάλιστα κατέχει το 20% της Subaru, αλλά, για παράδειγμα, και οι Mercedes, Audi- η Subaru έμεινε, ουσιαστικά, πίσω. Σόρι, αλλά αυτό ισχύει περίτρανα και είναι ο λόγος πίσω από τη μεγάλη μετάλλαξη της εταιρείας. Κάποιοι, μάλιστα, λένε πως είναι θέμα χρόνου η Toyota να αναλάβει συνολικά τα ηνία των «πλειάδων» (αυτό, ως γνωστόν, είναι το σήμα της Subaru).

H επίσημη ανακοίνωση λέει ότι «εξερευνά ευκαιρίες» για τη νέα γενιά μοντέλων της που «δεν θα βασίζεται στην πλατφόρμα του WRX με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση». Αν θα συνεχίσει να υπάρχει το λογότυπο ‘’STΙ’’; Ναι, μάλλον. Αλλά μπορεί και όχι. Κανείς δεν ξέρει με σιγουριά, άλλωστε. Σίγουρα όμως δεν θα «πατάει» στο δίπτυχο «βενζίνη-WRX». Προσγείωση στη νέα πραγματικότητα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News