H Airbus επένδυσε 15 δισ. δολάρια στην ανάπτυξη της νέας σειράς τζετ, Α350 ΧWB: Είναι πιο ελαφριά, με μικρότερη κατανάλωση σε καύσιμα και πιο αεροδυναμικά σχεδιασμένα από τις προηγούμενες γενιές εμπορικών αεροσκαφών. Μπορεί αυτά να μην ενδιαφέρουν τον επιβάτη αλλά σίγουρα θα τον ενδιαφέρει ότι σχεδιάστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μετριάζεται το «jet lag», τη διαταραχή στον ύπνο που προκαλούν οι πολύωρες πτήσεις – αυτό τουλάχιστον υπογραμμίζει ο Μαρκ Μπέιν στο Quartz.
Τα αεροπλάνα έκαναν πρεμιέρα νωρίτερα εφέτος και πλέον αποτελούν μέρος του στόλου των αερογραμμών του Κατάρ. Καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη λύση που να επιτρέπει στο σώμα μας να προσαρμοστεί στην ταχύτητα, με την οποία ταξιδεύουμε, το Α350 XWB υπερηφανεύεται για μερικές βασικές καινοτομίες: Οι σχεδιαστές στοχεύουν στην εξάλειψη των δυσάρεστων συνεπειών από τις πολύωρες πτήσεις. Με νέα συστήματα φωτισμού αλλά και διαφορετικά υλικά κατασκευής.
Ενας τρόπος για να μειώσει κάποιος το jet lag από το ξεκίνημά του είναι να προσπαθήσει να αναλάβει τον έλεγχο του φυσικού κύκλου ύπνου-ξυπνήματος του σώματος. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, το σώμα παράγει ελάχιστη μελατονίνη, μια ορμόνη που μας κάνει να αισθανόμαστε κουρασμένοι. Καθώς το φως μειώνεται, αυξάνεται η μελατονίνη. Επειδή αυτός ο κύκλος χαλάει όταν είμαστε μέσα σε ένα αεροπλάνο που διέρχεται πολλές χρονικές ζώνες, το Α350 XWB είναι εφοδιασμένο με φωτισμό LED που αλλάζει τη θερμοκρασία του χρώματος κατά τη διάρκεια της πτήσης μιμούμενο τις αλλαγές του ηλιακού φωτός μέσα στη μέρα.
Εκπρόσωπος της Airbus είπε στο Quartz ότι το σύστημα φωτισμού είναι ικανό να παράγει 16,7 εκατομμύρια συνδυασμούς αποχρώσεων του ηλιακού φωτός και ρυθμίζεται για κάθε πτήση, ασχέτως διάρκειας. Το σύστημα αποδεικνύει τις δυνατότητές του όταν κάποιος πετάει προς και από τις ΗΠΑ, Ασία και Ευρώπη, όπου ταξιδεύει ο στόλος των αερογραμμών του Κατάρ.
Κάποιες έρευνες έχουν δείξει ότι οι αλλαγές στην πίεση και η χαμηλή υγρασία επιδεινώνουν τις παρενέργειες του jet lag. Γι’ αυτόν τον λόγο ο σκελετός του A350 XWB είναι φτιαγμένος από σκληρό αλλά ελαφρύ πλαστικό, ενισχυμένο με ίνες άνθρακα σε ποσοστό 53%. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ σε εμπορικό αεροπλάνο, σύμφωνα με το Fast Company. Κάτι που το καθιστά πιο αποδοτικό στη σχέση κατανάλωσης καυσίμων – λειτουργίας. Το κράμα είναι λιγότερο επιρρεπές στη διάβρωση σε σχέση με το αλουμίνιο, το παραδοσιακό υλικό των αεροπλάνων. Έτσι και η υγρασία γίνεται λιγότερο προβληματική. Το αεροπλάνο, κατά συνέπεια, μπορεί να συμπιεστεί στα 6.000 πόδια, κάτι που επιτρέπει περισσότερη υγρασία στον αέρα και βρίσκεται πιο κοντά στην πίεση που δέχεται ο επιβάτης όταν είναι στο έδαφος, αντί στα 8.000 πόδια που είναι το χαρακτηριστικό ύψος συμπίεσης στα περισσότερα αεροπλάνα, σύμφωνα με την Airbus.
Ακόμα, το αεροσκάφος διαθέτει σύστημα φιλτραρίσματος του αέρα, που τον ανανεώνει κάθε δύο με τρία λεπτά. Ο εκπρόσωπος της Airbus είπε ότι αυτό το χαρακτηριστικό δεν στοχεύει στην εξάλειψη του «jet lag» αλλά βελτιώνει την ποιότητα του αέρα, κάτι που βοηθάει τον επιβάτη να έχει καλύτερο ύπνο. Οτιδήποτε πετυχαίνει κάτι τέτοιο, βοηθάει. Υπάρχουν όμως και άλλες ανέσεις, σχεδιασμένες από τον Αλεν Ντε Ζότι, τον επικεφαλή μηχανικό του Α350 XWB και της ομάδας του.
Η ευρύτερη άτρακτος βοηθά ώστε οι θέσεις να είναι κατά μια ίντσα πιο μεγάλες από τις συνηθισμένες στην οικονομική κατηγορία και τα πτερύγια είναι εμπνευσμένα από τα πουλιά μειώνοντας τον θόρυβο. Σκεφτείτε πόσο ωραίο θα είναι να αισθανθείτε το ίδιο καλά, ώρες μετά την άφιξη στον προορισμό σας, όπως την στιγμή που μπήκατε στο αεροπλάνο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News