Είστε μέσα στο αυτοκίνητο σας και οδηγείτε αργά το βράδυ σε μια μεγάλη λεωφόρο. Ξαφνικά ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο βγαίνει από την πορεία του και φαίνεται ότι θα βγει με ταχύτητα εκτός δρόμου ενώ ταυτόχρονα άλλο αυτοκίνητο φαίνεται ότι αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα και τελικά ακινητοποιείται στην μέση του δρόμου. Ελάχιστα δευτερόλεπτα αργότερα και πριν οποιοσδήποτε οδηγός ή πεζός που βρίσκεται μπροστά στο συμβάν κάνει οποιαδήποτε κίνηση οι αρμόδιες Αρχές έχουν ενημερωθεί, σε απόσταση ενός χιλιομέτρου τα αυτοκίνητα αρχίζουν να μειώνουν την ταχύτητα τους ενώ φωσφορίζουσες ενδείξεις πάνω στο οδόστρωμα ειδοποιούν τους οδηγούς και τους κατευθύνουν με τρόπο τέτοιο ώστε να μείνει ανοικτή μια λωρίδα.
Ολη η διαδικασία ελέγχεται από το ίδιο το οδόστρωμα στο οποίο είναι εμφυτευμένοι διαφόρων ειδών αισθητήρες και ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία μόλις υπάρξει οποιοδήποτε συμβάν πάνω στον δρόμο κάνουν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να διακόψουν την κίνηση άμεσα ενημερώνοντας τους οδηγούς που βρίσκονται κοντά στο σημείο του προβλήματος ενώ ταυτόχρονα ειδοποιούν όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες (αστυνομία, πυροσβεστική, ασθενοφόρα κλπ).
Αυτή η σκηνή μοιάζει βγαλμένη από κάποια ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία που περιγράψαμε παραπάνω υπάρχει και αρχίζει να μπαίνει στην ζωή μας. Όπως τα περισσότερα σπίτια διαθέτουν πλέον ολοένα και περισσότερες συσκευές και συστήματα που συνδέονται τόσο με το Διαδίκτυο όσο και μεταξύ τους έτσι και οι κατασκευαστές δρόμων και αυτοκινήτων μπορούν να δημιουργήσουν δρόμους και οχήματα που θα επικοινωνούν μεταξύ τους.
Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι Times σε περίπου χίλια χλμ. οδοστρώματος στους πιο πολυσύχναστους οδικούς άξονες της Βρετανίας «στρώνονται» καλώδια οπτικών ινών τα οποία θα μεταδίδουν δεδομένα από την κίνηση των οχημάτων μέσω του νέας γενιάς ασύρματου δικτύου επικοινωνίας 5G το οποίο θα μεταδίδει δεδομένα με τρομερές ταχύτητες, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια και με μικρότερο κόστος από τα υπάρχοντα δίκτυα. Στη Βρετανία θα ξεκινήσει επίσης η κατασκευή οδοστρωμάτων από πλαστικές ύλες ώστε να αποφεύγεται η διάβρωση και οι φθορές και να μην προκαλούνται ξαφνικά λακκούβες ή ακόμη και μεγάλες τρύπες όπως έχει συμβεί αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα να προκληθούν μεγάλα προβλήματα. Θα χρησιμοποιηθεί επίσης πιλοτικά η χρήση τεχνολογίας με την οποία τα φώτα των δρόμων θα λειτουργούν με ρεύμα που θα λαμβάνουν από το οδόστρωμα μέσω πιεζοηλεκτρικών συστημάτων που θα μετατρέπουν την κίνηση των αυτοκινήτων σε ενέργεια.
Η πολιτεία του Κολοράντο στις ΗΠΑ τοποθετεί στο οδόστρωμα περίπου 900 χλμ. οδικού δικτύου τεχνολογία σύνδεσης με το Διαδίκτυο. Με το σύστημα αυτό θα παράγονται χίλια μηνύματα ανά δευτερόλεπτο ανάμεσα στον δρόμο και τους οδηγούς ώστε να ενημερώνονται αν θα συναντήσουν πιο κάτω κίνηση, αν ο δρόμος για οποιοδήποτε λόγο κρύβει κινδύνους (π.χ είναι γλιστερός λόγω βροχής ή πάγου), αν έχει γίνει κάποιο ατύχημα ή αν έχει συμβεί οτιδήποτε που πρέπει να κάνει τους οδηγούς προσεκτικούς όπως για παράδειγμα, ότι κινούνται πεζοί στον δρόμο σε κάποιο «τυφλό» σημείο της διαδρομής. Σε ένα από τους πιο επικίνδυνους δρόμους στον κόσμο αυτόν που ενώνει τις περιοχές Τζαμού και Σριναγκάρ στην Ινδία o οποίος είναι γεμάτος επικίνδυνες στροφές τοποθετήθηκε ένα σύστημα ασύρματης επικοινωνίας που ειδοποιεί τους οδηγούς για το αν έρχονται οχήματα από την αντίθετη κατεύθυνση στα σημεία που δεν υπάρχει ορατότητα. Οι ειδικοί σημειώνουν ότι η ενσωμάτωση στα οδοστρώματα προηγμένων τεχνολογιών είναι απαραίτητη εκτός των άλλων για να ενισχυθεί στο μέγιστο δυνατόν επίπεδο η ομαλή και ασφαλής κίνηση των αυτόνομων οχημάτων που σύντομα θα κάνουν και αυτά την εμφάνιση τους στους δρόμους.
Οι τεχνολογίες δρόμου
- Προηγμένες βαφές: Θα φορτίζονται κατά την διάρκεια που υπάρχει ηλιακό φως και θα φωσφορίζουν όταν πέσει το σκοτάδι
- Δίκτυα οπτικών ινών: Θα παρέχουν στους οδηγούς μια σειρά από πληροφορίες για την κατάσταση που επικρατεί στον οδικό άξονα που κινούνται.
- Εξυπνοι φωτισμοί: Στις εθνικές οδούς οι φωτισμοί για εξοικονόμηση ενέργειας θα είναι σβηστοί αν δεν υπάρχει κίνηση και θα ανάβουν όταν θα πλησιάζουν αυτοκίνητα.
- Συστήματα ειδοποίησης ατυχημάτων: Θα ειδοποιούν τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι συνέβη κάποιο τροχαίο ατύχημα παρέχοντας πληροφορίες για το σημείο που συνέβη, την ταχύτητα που έτρεχαν τα αυτοκίνητα κλπ
- Φόρτιση και Internet: Το οδόστρωμα θα διαθέτει συστήματα που θα φορτίζουν εν κινήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αναμένεται να κάνουν δυναμικά την εμφάνιση τους τα επόμενα χρόνια ενώ επίσης το οδόστρωμα θα παρέχει στα οχήματα ασύρματη σύνδεση με το Διαδίκτυο.
- Μετρήσεις ελαστικών: Το οδόστρωμα θα αντιλαμβάνεται αν τα ελαστικά ενός οχήματος είναι ξεφούσκωτα και θα ενημερώνουν τον οδηγό.
- Αυτοεπιδιόρθωση: Το οδόστρωμα θα κατασκευάζεται από υλικά που θα μπορούν να επιδιορθώνουν μόνες τους τις όποιες ζημιές προκαλούνται σε αυτό.
- «Εκχιονιστικό» οδόστρωμα: Το οδόστρωμα θα είναι αγώγιμο ώστε σε περίπτωση που πέσει χιόνι πάνω του να χρησιμοποιηθεί ηλεκτρισμός για να το λιώσει.
- Σημεία ενημέρωσης: Κολώνες ή άλλες κατασκευές θα είναι τοποθετημένες σε συγκεκριμένα σημεία του δρόμου για να ενημερώνουν τους οδηγούς ότι σε λίγο θα βρουν μπροστά τους κάποια επικίνδυνη στροφή, ότι υπάρχουν λίγο πιο κάτω φανάρια και σε τι φάση λειτουργίας βρίσκονται εκείνη την στιγμή (πράσινα ή κόκκινα) και άλλες χρήσιμες πληροφορίες στους οδηγούς.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News