Μία από τις ειδήσεις που κατέκλυσαν τις ημέρες αυτές το Διαδίκτυο αφορά την Μπέλα Χαντίντ ή μάλλον το πρόσωπό της. Τούτο διότι θεωρείται το «πιο τέλειο πρόσωπο στον κόσμο», αυτό που προσεγγίζει περισσότερο από κάθε άλλο την αποκαλούμενη Χρυσή Τομή, τη μυστήρια μαθηματική αναλογία της ομορφιάς όπως την όριζαν στην αρχαία Ελλάδα.
Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι πριν από λίγα χρόνια το πρόσωπο της 23άχρονης Χαντίντ, του μοντέλου από τις ΗΠΑ με τους περισσότερους από 26 εκατομμύρια followers στο Instagram, ήταν αρκετά διαφορετικό. Η μύτη της σίγουρα δεν ήταν γαλλική ενώ τα χείλη της ήταν πιο λεπτά. Φαίνεται, με λίγα λόγια, πως κατέφυγε και αυτή στην αισθητική χειρουργική ώστε να επιτύχει την τέλεια ομορφιά, γεγονός που επιβεβαιώνει εν τέλει την ανυπαρξία της τελειότητας ή, έστω, την σπανιότητα της απόλυτης ομορφιάς.
Αυτό, ωστόσο, δεν αλλάζει το γεγονός πως σύμφωνα με τον δρ. Τζούλιαν Ντε Σίλβα, πλαστικό χειρουργό και διευθυντή του Κέντρου Προηγμένης Αισθητικής Προσώπου και Πλαστικής Χειρουργικής του Λονδίνου που ηγήθηκε της συγκεκριμένης έρευνας, «η Μπέλα Χαντίντ ήταν η αδιαμφισβήτητη νικήτρια μετά την μέτρηση όλων των στοιχείων του προσώπου της για την φυσική τελειότητα», προσεγγίζοντάς την κατά 94,3%. Στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η εκρηκτική Μπιγιονσέ με ποσοστό 92,44%, στην τρίτη θέση η ηθοποιός Αμπερ Χερντ με 91,85% ενώ στην τέταρτη η 26χρονη ποπ σταρ και ηθοποιός Αριάνα Γκράντε. Ακολουθούν η Τέιλορ Σουίφτ, η Κέιτ Μος, η Σκάρλετ Γιοχάνσον, η Νάταλι Πόρτμαν, η Κέιτι Πέρι και η Κάρα Ντελεβίν.
Η Χρυσή Τομή
Ο Πυθαγόρας θεωρούσε ότι αποτελεί μια από τις κρυμμένες αρμονίες της φύσης. Τι ακριβώς, όμως είναι η Χρυσή Τομή και σε τι αναφέρονταν οι αρχαίοι έλληνες μαθηματικοί όταν μιλούσαν για τη διαίρεση ενός ευθύγραμμου τμήματος σε «μέσο και άκρο λόγο»; Η δυσνόητη αυτή διατύπωση σημαίνει, με απλά λόγια, να χωρίσουμε μια γραμμή σε δύο άνισα τμήματα, ούτως ώστε ο αριθμός που παίρνουμε αν διαιρέσουμε το μήκος του μεγάλου τμήματος με το μήκος του μικρού να ισούται με τον αριθμό που παίρνουμε αν διαιρέσουμε το μήκος ολόκληρης της γραμμής με το μήκος του μεγάλου.
Ο αριθμός αυτός ονομάστηκε από τους αρχαίους Χρυσή Τομή ή Θεία Αναλογία και ισούται, περίπου, με 1,62, αριθμό που παριστάνεται με το γράμμα φι προς τιμήν του Φειδία ο οποίος φέρεται να την χρησιμοποίησε στις αναλογίες των ανθρώπινων μορφών που δημιούργησε. Αυτή τη θεϊκή αναλογία αξιοποίησε ο Ικτίνος για την ανέγερση του Παρθενώνα και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι για να συνθέσει τον Ανθρωπο του Βιτρούβιου και την περίφημη Τζοκόντα, το κεφάλι της οποίας εμπεριέχεται σε ένα χρυσό ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, στο οποίο ο λόγος της μεγαλύτερης πλευράς προς τη μικρότερη ισούται με τη Χρυσή Τομή. Οσον αφορά τα πρόσωπα, όσο περισσότερο προσεγγίζει το 1,62 το πηλίκο της διαίρεσης του ύψους ενός προσώπου με το πλάτος του, τόσο πιο όμορφο θεωρείται. Σε επίπεδο χαρακτηριστικών, για να είναι όμορφο σύμφωνα με τη Χρυσή Τομή ένα πρόσωπο το μήκος του αυτιού πρέπει να είναι ίσο με το μήκος της μύτης και το πλάτος του ματιού πρέπει να ισούται με το διάστημα μεταξύ των δύο ματιών.
Η τέλεια ομορφιά που δεν υπάρχει
Πάντως ο Μάρκο Κλίνγκερ, επικεφαλής πλαστικής χειρουργικής στο νοσοκομείο Humanitas του Μιλάνου δεν πιστεύει στην τέλεια ομορφιά. «Αγαπώ περισσότερο τη γοητεία της κανονικότητας. Πρώτα σε τραβάει ένα βλέμμα ή ένα χαμόγελο και μετά τα χαρακτηριστικά», υποστήριξε, μιλώντας στην Corriere della Sera.
Η Σαβέρια Καπέκι, κοινωνιολόγος στο πανεπιστήμιο της Μπολόνια με ειδίκευση στα Ψηφιακά Μέσα, θέλησε να υπογραμμίσει από την πλευρά της πως στην εποχή της κυριαρχίας των influencer ελάχιστη σημασία έχει τι είναι αληθές και τι ψευδές. «Η αλήθεια δεν αποτελεί πια αξία. Υπάρχουν εικονικοί influencer με τους οποίους οι ακόλουθοί τους αλληλεπιδρούν ωσάν να ήταν υπαρκτοί», σημείωσε.
Περισσότερο στοχαστικός ο Σέρτζιο Τζιβόνε, ομότιμος καθηγητής Αισθητικής στη Φιλοσοφική Σχολή του πανεπιστημίου της Φλωρεντίας, θεωρεί πως «η ομορφιά είναι φτιαγμένη από χάρη. Εάν αρκούσε ένας μαθηματικός τύπος, κάθε τεχνίτης θα μπορούσε να αναπαράγει τον Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγελου». Σύμφωνα με τον ιταλό φιλόσοφο η ομορφιά του κάθε ανθρώπου έγκειται στις ατέλειές του ενώ όσες γυναίκες αποπειραθούν να μοιάσουν στην Μπέλα Χαντίντ μέσω της κοσμητικής χειρουργικής «θα καταφέρουν να δημιουργήσουν μια φρικιαστική μάσκα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News