2015
Η Πάμελα Αντερσον δεν φαίνεται να συναινεί στην προβολή του «Pam & Tommy» | CreativeProtagon

Η Πάμελα Αντερσον σε «ιδιωτικό» πορνό; Κάντε το «δημόσιο»

Protagon Team Protagon Team 3 Φεβρουαρίου 2022, 14:01
Η Πάμελα Αντερσον δεν φαίνεται να συναινεί στην προβολή του «Pam & Tommy»
|CreativeProtagon

Η Πάμελα Αντερσον σε «ιδιωτικό» πορνό; Κάντε το «δημόσιο»

Protagon Team Protagon Team 3 Φεβρουαρίου 2022, 14:01

Ηταν καιρός να συμβεί σε κάποιον. Και η Πάμελα Αντερσον και ο Τόμι Λι ήταν τα ιδανικά πρώτα θύματα από τη στιγμή που η τεχνολογία κατέστησε δυνατή τη διακίνηση ταινιών πορνό στο Διαδίκτυο. Η Πάμελα, μέσω των φωτογραφιών της στο Playboy και του πρωταγωνιστικού ρόλου της στο «Baywatch», ήταν μία από τις πιο επιθυμητές γυναίκες του κόσμου, και ο Τόμι ένας κολασμένος rock’n’roller, ο ντράμερ με το εξαιρετικά επιτυχημένο μέταλ συγκρότημα Mötley Crüe. Μαζί ήταν το απόλυτο ρομάντζο των ταμπλόιντ.

Μαζί και γυμνοί, δε, ήταν απλά ακαταμάχητοι, πράγμα που εξακολουθεί να ισχύει ακόμα και σήμερα, πάνω από ένα τέταρτο του αιώνα μετά την κλοπή της πορνοταινίας «Pam & Tommy» από έναν δυσαρεστημένο συνεργάτη και την κυκλοφορία της στο Διαδίκτυο. Γι’ αυτό και από την Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα Disney+ μια μίνι σειρά, που αφηγείται την ιστορία της κολασμένης (ή ακόλαστης) κασέτας. Βασισμένη σε ένα άρθρο του Rolling Stone, η σειρά είναι εν μέρει ιστορία αγάπης, εν μέρει μάθημα ιστορίας και εν μέρει ιστορία ηθικής. Πρωταγωνιστούν η Λίλι Τζέιμς και ο Σεμπάστιαν Σταν, οι οποίοι ερμηνεύουν με απροσδόκητη λεπτότητα την Πάμελα Αντερσον και τον Τόμι Λι, έτσι ώστε να μη μετατρέπουν τους χαρακτήρες τους σε καρικατούρες, γράφει η Σάρα Ντίτουμ στην Telegraph. (Δείτε το trailer της μίνι σειράς)

H ηθική, ωστόσο, έχει αλλάξει αφάνταστα από τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Σήμερα, υπάρχει ένα ολόκληρο λεξιλόγιο για να περιγράψει το κακό που προκλήθηκε στην Αντερσον και τον Λι: μιλάμε για revenge porn (πορνό εκδίκησης), slut-shaming (στιγματισμός μιας γυναίκας επειδή εμπλέκεται σε συμπεριφορά, που κρίνεται ως ασύστολη ή σεξουαλικά προκλητική) και ψηφιακή ηδονοβλεψία, ενώ είναι ευρέως κατανοητό ότι το να βλέπεις εικόνες ιδιωτικών στιγμών χωρίς συναίνεση είναι παραβίαση.

Ωστόσο, το είδος της δημόσιας έκθεσης που υπέστησαν η Αντερσον και ο Λι δεν είναι πλέον αποκλειστικότητα πλουσίων και διασήμων, κατά συνέπεια, υπάρχει πολύ περισσότερη συμπάθεια για εκείνους που την υφίστανται. Οποιοσδήποτε –συγκεκριμένα, οποιαδήποτε γυναίκα– από οποιοδήποτε υπόβαθρο, επάγγελμα ή εισοδηματική κατηγορία γνωρίζει σήμερα ότι οι φωτογραφίες, που εμπιστεύτηκαν να τραβήξουν κάποια στιγμή, θα μπορούσαν να καταλήξουν σε δημόσια θέα. Τη δεκαετία του 1990, όμως, όλα αυτά ήταν πολύ μακρινά. Η Πάμελα Αντερσον και ο Τόμι Λι δεν είχαν σύνδεση στο διαδίκτυο στο σπίτι τους, όταν εμφανίστηκε η κασέτα. Και για αρκετούς μήνες, αγνοούσαν μακάρια την κυκλοφορία της, γράφει η Telegraph.

Eνα επεισόδιο του 1998 του «Sex and the City», με τίτλο «Models and Mortals», εκθέτει ξεκάθαρα τα συναισθήματα της εποχής. Η Κάρι ανακαλύπτει ότι ένας φίλος της καταγράφει κρυφά τις ερωτικές περιπτύξεις του με μοντέλα. Οταν η Σαμάνθα το μαθαίνει, θέλει να πρωταγωνιστήσει και η ίδια: είναι απόδειξη ότι είναι τόσο καυτή όσο ένα μοντέλο, ενώ για τα μοντέλα, η εισβολή παρουσιάζεται ως το δίκαιο αντίτιμο που πρέπει να πληρώσουν για την υπερβολική ομορφιά τους. Αν σε έβλεπαν σε σεξουαλική ταινία, ήταν επειδή το ήθελες ή το άξιζες. Είτε έτσι είτε αλλιώς, όμως, συμπάθεια δεν υπήρχε.

Ο Σεμπάστιαν Σταν δεν είναι πολύ πειστικός ως Τόμι Λι (αριστερά) αλλά η Λίλι Τζέιμς μοιάζει πολύ με την Πάμελα Αντερσον (Facebook/Protagon Creative)

Το γεγονός ότι η Αντερσον είχε εμπορευτεί τη σεξουαλικότητά της κρίθηκε εναντίον της τόσο από την κοινή γνώμη όσο και στα δικαστήρια. Σε ένα σημείο της σειράς, όταν το ζευγάρι αποτυγχάνει να εμποδίσει νομικά το Penthouse να δημοσιεύσει στιγμιότυπα, η Τζέιμς ως Αντερσον εκφωνεί μια εκπληκτική ομιλία. Η απόφαση βασίστηκε στο ιστορικό έγγραφο της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Πολίτη –πρώτη τροπολογία του Συντάγματος των ΗΠΑ– αλλά η πραγματική αιτιολόγηση, λέει, είναι ότι θεωρείται «πόρνη» – «και οι πόρνες δεν μπορούν να αποφασίσουν τι θα συμβεί με τις φωτογραφίες του σώματός τους».

Αλλά το πράγμα είναι περίπλοκο, επειδή η Αντερσον δεν φαίνεται να έχει συναινέσει στην ύπαρξη της σειράς «Pam & Tommy» περισσότερο από όσο συναίνεσε στην κυκλοφορία του αρχικού βίντεο. Σε μια διαγραμμένη πλέον ανάρτηση στο Facebook, η Κόρτνεϊ Λαβ (φίλη της Αντερσον, η οποία έχει τη δική της εμπειρία έντονης εισβολής των μέσων ενημέρωσης στην προσωπική της ζωή), κατήγγειλε τη σειρά και είπε ότι «προκαλεί [στην Αντερσον] περαιτέρω τραυματικό κόμπλεξ».

Το τραύμα της Πάμελα επιδεινώνεται ίσως από το γεγονός ότι κακοποιήθηκε σεξουαλικά κατ’ επανάληψη στην παιδική της ηλικία και στην εφηβεία της, αναφέρει η Σάρα Ντίτουμ στην Telegraph. Το 2014, η σταρ αποκάλυψε ότι ως παιδί κακοποιήθηκε από μια μπέιμπι σίτερ, όταν ήταν 12 ετών βιάστηκε από έναν 25χρονο και στην ενάτη δημοτικού βιάστηκε ομαδικά από τον τότε φίλο της και τους φίλους του (ήταν 14 ή 15 εκείνη την εποχή). Οπότε, η κλοπή και η εκμετάλλευση της κασέτας ήταν το «κερασάκι» πάνω από παραβιάσεις μιας ζωής. Επομένως, είναι περισσότερο από κατανοητό ότι η Αντερσον θα προτιμούσε να μη δει ξανά την πορνοταινία.

Στη σειρά, γράφει η Ντίτουμ στην Telegraph, τη βλέπουμε όχι μόνο να ταπεινώνεται από τη δημοσιοποίηση του βίντεο, αλλά και να αποβάλλει, να αντιμετωπίζει τον περίγελο των κριτικών όταν κυκλοφόρησε η ταινία «Barb Wire» (1996) στην οποία πρωταγωνιστούσε, και να γίνεται έρμαιο της ιδιοσυγκρασίας του Λι. Το ζευγάρι χώρισε, τελικά, το 1998, αφού ο Λι καταδικάστηκε σε έξι μήνες φυλάκιση για τον ξυλοδαρμό της Αντερσον. Το 2008 ξανάσμιξαν, αλλά χώρισαν οριστικά μετά από δύο χρόνια. (Δείτε σκηνές από την ταινία «Barb Wire»)

Ισως (εν μέρει) για να προλάβει τις κατηγορίες για εκμετάλλευση, η σειρά κάνει τα πάντα για να προσφέρει μια νέα ανάγνωση στην ιστορία της Πάμελα Αντερσον. Δεν παρουσιάζεται σαν ανόητη ξανθιά, και παρόλο που το περίφημο στήθος της αντιγράφεται  πειστικά με προσθετικά, απέχει πολύ από το να είναι το πιο ενδιαφέρον πράγμα πάνω της.

Η Αντερσον της σειράς είναι ρομαντική αλλά και ρεαλίστρια. Είναι εκείνη που προειδοποιεί ότι οι νομικές ενέργειες θα εξάψουν απλώς το ενδιαφέρον του κοινού και αποδείχτηκε ότι είχε δίκιο. Είναι εκείνη που, αφού έχει συμβεί το χειρότερο, είναι πρόθυμη να υπογράψει με μια κερδοσκοπική εταιρεία πορνό γιατί μπορεί τουλάχιστον στη συνέχεια να ελέγχει την κυκλοφορία της πορνοταινίας απαιτώντας πνευματικά δικαιώματα για κάθε προβολή της.

Υπογραμμίζει επίσης επίμονα ότι είναι διαφορετικό για τις γυναίκες. Ο Λι υποστηρίζει ότι είναι κακό και για εκείνον, αλλά βλέπουμε τη διαφορά: εκείνος εισπράττει επαίνους από αγνώστους για το τεράστιο πέος του και την καυτή σύζυγό του, ενώ εκείνη ντρέπεται όταν το συνεργείο του «Baywatch» κρύβεται στο πλατό για να δει την πορνοταινία. Θέλει να την πάρουν στα σοβαρά ως σύμβολο του σεξ που έγινε ακτιβίστρια στο καλούπι της Τζέιν Φόντα αλλά η κασέτα διασφαλίζει ότι δεν θα μπορέσει ποτέ να αποφύγει τη σεξουαλικοποίηση.

Ο διάλογος δεν είναι πάντα ο πιο διακριτικός, αλλά, σύμφωνα με την Κόρτνεϊ Λάβ, η αίσθηση των διπλών στάνταρτ ήταν έντονα αισθητή εκείνη την εποχή. Στην ανάρτησή της στο Facebook, η Λαβ θυμήθηκε ότι ήταν μια από τις λίγες γυναίκες μουσικούς που ηχογραφούσαν σε ένα στούντιο, όπου όλο το αρσενικό προσωπικό παρακολουθούσε την κασέτα και γελούσε. «Ηταν αηδιαστικό», έγραψε, «Απαγόρευσα σε οποιονδήποτε να το συζητάει».

Η σειρά παρουσιάζει επίσης την Αντερσον σαν δημιουργική δύναμη. Σε μια σκηνή, μια ηθοποιός πορνό εξηγεί στον πρώην της (ο οποίος είναι ο άνθρωπος που έκλεψε αρχικά την κασέτα) πόσο ενδιαφέρουσες είναι οι «δημιουργικές αποφάσεις» της Αντερσον στην ταινία.

Η Πάμελα Αντερσον στο πλευρό του Τζούλιαν Ασάνζ

 

Ωστόσο, το αν η Αντερσον θα ήθελε να πιστωθεί ως καινοτόμος του πορνό δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο: η ίδια έχει μιλήσει για τους «εθιστικούς κινδύνους» της πορνογραφίας, όσο και αν αυτό φαίνεται αντιφατικό για μια πρώην Playmate, όπως και το γεγονός ότι έχει κάνει επίσης εκστρατεία υπέρ του Τζούλιαν Ασάνζ.

Η σειρά «Pam & Tommy» προσπαθεί να ξεπεράσει το επιφανειακό επίπεδο των δύο βασικών χαρακτήρων, αλλά δεν το καταφέρνει. Τα ανταλλάγματα της διασημότητας είναι αρκετά περίπλοκα, ενώ δεν μπαίνει στους συμβιβασμούς που γίνονται σε μια σχέση την οποία χαρακτηρίζει η βία. Η ερμηνεία του Σταν αποτυπώνει τον ατίθασο χαρακτήρα του Λι, αλλά δεν είναι τόσο πειστική όταν πρόκειται για την απειλή.

Ωστόσο η σειρά αποτυπώνει την αθωότητα της δεκαετίας του 1990. Ηταν μια εποχή που τα στούντιο πορνό στο Λος Αντζελες περίμεναν να αποκομίζουν αμύθητα κέρδη από τα βίντεο για πάντα, χωρίς να βλέπουν την επερχόμενη καταιγίδα του Διαδικτύου. Ηταν μια εποχή που σταρ όπως η Αντερσον και ο Λι μπορούσαν ακόμα να ελπίζουν ότι θα διατηρούσαν τον έλεγχο μιας ενοχλητικής ιστορίας, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι ο παγκόσμιος ιστός είχε τη δική του ασταμάτητη λογική εξάπλωσης.

Και ήταν μια εποχή που οι διαδικτυακοί επιχειρηματίες απολάμβαναν μέσα σε παραζάλη την «Αγρια ​​Δύση» της νέας τεχνολογίας. Θα χρειαζόταν να περάσουν σχεδόν άλλες δύο δεκαετίες πριν κάποιος αντιμετωπίσει σοβαρές συνέπειες για τη δημοσίευση μιας πορνοταινίας διασημότητας χωρίς τη συγκατάθεσή του: το 2013, ο παλαιστής Χαλκ Χόγκαν μήνυσε την ιστοσελίδα Gawker επειδή δημοσίευσε ένα κρυφό βίντεο του Χόγκαν, ενώ έκανε σεξ με τη γυναίκα του καλύτερου φίλου του. Και κέρδισε. Μάλιστα, η ζημιά ήταν τόσο μεγάλη, που η εταιρεία πτώχευσε.

Δεν είναι τυχαίο, όμως, ότι ένας άντρας άλλαξε την ιστορία στις πορνοταινίες. Οι γυναίκες, ειδικά εκείνες που εμπορεύονται τη σεξουαλικότητά τους, συνέχισαν να αντιμετωπίζουν μεγάλο βάρος όταν επρόκειτο να διεκδικήσουν την προστασία της ιδιωτικής ζωής τους. Ακόμη και το 2014, μετά από ένα hack του iCloud, που αποκάλυψε πολλά γυμνά διασημοτήτων, υπήρξε κάποια δημόσια συζήτηση σχετικά με το εάν τα θύματα είχαν δικαίωμα σε πιο σεβαστή μεταχείριση…

Είναι δύσκολο, πάντως, να φανταστεί κανείς ότι μια πορνοταινία διασημοτήτων θα προκαλέσει την ίδια έλξη, όχι μόνο επειδή η συναίνεση γίνεται πλέον καλύτερα κατανοητή, αλλά και επειδή τα έχουμε δει όλα στο παρελθόν. Η Πάρις Χίλτον, η Κιμ Καρντάσιαν, ο Κόλιν Φάρελ και διάφοροι άλλοι, που εμφανίζονται σε ριάλιτι, έχουν εκτεθεί πλήρως σε δημόσια θέα. Η ειρωνεία της τύχης, μάλιστα, είναι ότι το 2007, η Πάμελα Αντερσον παντρεύτηκε τον Ρικ Σάλομον, τον άντρα που εμφανίζεται στη πορνοκασέτα της Χίλτον. Αλλά ο Σάλομον δεν ήταν θύμα εισβολής· ήταν αυτός που την κυκλοφόρησε, πράγμα που η Χίλτον περιέγραψε ως «ψηφιακό βιασμό».

Εν τω μεταξύ, το σκληρό πορνό, που διατίθεται δωρεάν σε διάφορες ιστοσελίδες, κάνει το γαμήλιο σεξ της Αντερσον και του Λι να μοιάζει με κάτι γλυκό, τρυφερό και αγαπησιάρικο. Βέβαια η τηλεοπτική «αξιοποίηση» του τραύματος είναι μια ηθικά δύσκολη υπόθεση και η σειρά «Pam & Tommy» δεν μπορεί να αποφύγει εντελώς την κατηγορία της εκμετάλλευσης, γράφει η Telegraph. Αλλά είναι επίσης μια ζωντανή καταγραφή τού πόσο πολύ έχει ξεπέσει η σεξουαλική κουλτούρα κάτω από την κυριαρχία του Διαδικτύου, και μια υπενθύμιση του γεγονότος ότι πολλοί άνθρωποι, διάσημοι ή μη, έχουν εν τω μεταξύ υποστεί ζημιά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...