Ζει σε δασώδεις περιοχές της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ και έχει μήκος μόλις δύο εκατοστά. Πρόκειται για το σκαθάρι Phloeodes diabolicus, το οποίο, όπως αναφέρει και το όνομά του, έχει πραγματικά… διαβολική ανθεκτικότητα. Το συγκεκριμένο έντομο, όχι μόνο μπορεί να επιβιώσει από κάθε είδους επιθέσεις αντιπάλων, αλλά δεν παθαίνει τίποτε αν το πατήσει κάποιος άνθρωπος, ακόμα και αν περάσουν από πάνω του οι ρόδες ενός αυτοκινήτου.
Ερευνητές στις ΗΠΑ μελέτησαν το P.diabolicus και με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση Nature αποκαλύπτουν το μυστικό του. Αν και δεν πετάει, το σκαθάρι αυτό διαθέτει φτερά, τα οποία ονομάζονται έλυτρα. Αυτόν τον τύπο φτερών διαθέτουν και άλλα έντομα, που δεν έχουν πτητικές δυνατότητες. Η δομή και σύνθεση αυτών των φτερών είναι τέτοια, που τα καθιστά ιδιαίτερα ανθεκτικά, προστατεύοντας έτσι τα μέρη του σώματος που καλύπτουν, όπως είναι ο θώρακας και η κοιλιά τους. Το συγκεκριμένο σκαθάρι εξελίχθηκε με τρόπο τέτοιο, ώστε τα έλυτρά του να μην είναι απλώς ένα σετ ενισχυμένων φτερών, αλλά ένας τρομερής αντοχής εξωσκελετός, όπως τον χαρακτηρίζουν οι ερευνητές.
Πρόκειται για μια πραγματική πανοπλία, που καθιστά το έντομο άτρωτο, αφού μπορεί να αντέξει επάνω του πίεση ισοδύναμη με 39.000 φορές το βάρος του! Συγκριτικά, ένας άνθρωπος 90 κιλών θα κατάφερνε να επιβιώσει ακόμα και αν έπεφταν πάνω στην πλάτη του 280 διώροφα λεωφορεία, τοποθετημένα το ένα επάνω στο άλλο. «Πολλά είδη σκαθαριών μπορούν να πετούν και να αποφεύγουν έτσι τους κινδύνους, όμως το συγκεκριμένο σκαθάρι, που δεν πετά, έπρεπε να “σκληρύνει” πολύ για να επιβιώσει. Τα περισσότερα είδη σκαθαριών έχουν προσδόκιμο ζωής μερικών εβδομάδων, αλλά το P.diabolicus ζει επτά με οκτώ έτη» αναφέρει ο Μαξ Μπάρκλεϊ, έφορος του τμήματος σκαθαριών τού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου.
Η ανακάλυψη, εκτός από τον εμπλουτισμό των γνώσεών μας για το ζωϊκό βασίλειο, μπορεί να συμβάλει στη κατασκευή νέων, ιδιαίτερα ανθεκτικών υλικών. Ηδη κάποιες αρχικές μελέτες που έγιναν δείχνουν ότι η αντιγραφή των χαρακτηριστικών που έχουν τα έλυτρα του σκαθαριού μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία πιο ισχυρών συνδέσεων σε στροβιλοκινητήρες, όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται σε αεροσκάφη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News