Πόσες φορές μπορείς να εγκαινιάσεις έναν δρόμο; Πολλές αν είσαι κυβέρνηση της πρώτης φοράς Αριστερά. Τον Απρίλιο, λίγο πριν από το Πάσχα, ο Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε με τυμπανοκρουσίες ένα τμήμα της Ιόνιας Οδού. Τώρα, ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων συνόδευσε τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για νέα εγκαίνια πάλι της Ιονίας Οδού, αυτή τη φορά στο σύνολό της. Αν υπήρχε κέφι -ή μεγαλύτερη ανάγκη για επικοινωνιακή προβολή του κυβερνητικού έργου- θα μπορούσαν να εγκαινιάζουν ανά χιλιόμετρο, σχολίασαν κάποιοι.
Σε κάθε περίπτωση είναι ένα σημαντικό έργο που ολοκληρώνεται –συνδέει το Ρίο (άρα και την Πάτρα) με τα Ιωάννινα– και στα εργοτάξιά του πριν τα εγκαίνια είχαν φωτογραφηθεί αρκετές φορές πέρυσι ο κ. Τσίπρας αλλά και παλαιότερα ο προκάτοχός του Αντώνης Σαμαράς. Απλώς τώρα μαζεύτηκε η μισή κυβέρνηση.
Είναι ένα οδικό έργο με υψηλό πολιτικό φορτίο καθώς δίνει πνοή στην εδώ και δεκαετίες απομονωμένη δυτική Ελλάδα – «παραδίδουμε οδικό έργο στρατηγικής σημασίας για την Ήπειρο, ένα έργο που βγάζει από την απομόνωση την Δυτική Ελλάδα», είπε ο κ. Τσίπρας το μεσημέρι της Τρίτης κατά την ομιλία του.
Αλλά το μικροπολιτικό φορτίο αποδείχτηκε και από την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να μην προσκαλέσει στα εγκαίνια τους προηγούμενους υπουργούς που είχαν δρομολογήσει και επιβλέψει στα αρχικά αλλά και στα μεταγενέστερα βήματά του το σημαντικό αυτό έργο, παραβιάζοντας ένα άτυπο πρωτόκολλο. Αντιθέτως παρόντες στα εγκαίνια ήταν η υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Ολγα Γεροβασίλη, ο υπουργός Ναυτιλίας (!) Παναγιώτης Κουρουμπλής και βεβαίως οι τοπικοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
«Η προσπάθεια οικειοποίησης έργων όπως οι νέοι αυτοκινητόδρομοι είναι προσβλητική και για τον Γιώργο Σουφλιά και για τους συνεργάτες του, και για τον Σταύρο Καλογιάννη και για εμένα, και για τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αλλά και προσβλητική απέναντι στη νοημοσύνη των ελλήνων πολιτών» σχολίασε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης (ο οποίος πάντως παρέστη στην εκδήλωση) με αφορμή τα εγκαίνια στο Επισκοπικό Ιωαννίνων.
«Η μικροψυχία δεν βοηθάει, και χαλάει και το κλίμα… Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε τις συμβάσεις και πανηγυρίζει για έργα που καθυστερούσε. Λόγω της στάσης τους οι εργολάβοι ζήτησαν αποζημιώσεις και πανωπροίκια και υπερηφάνως η κυβέρνηση έδωσε 500 εκατ. ευρώ παραπάνω, ένα τεράστιο ποσό που υπερβαίνει τις περικοπές στο ΕΚΑΣ» κατήγγειλε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ. «Οι εργολάβοι ζήτησαν 1,2 δισ. ευρώ και τους δώσαμε 500 εκατ. ευρώ και κάνουν λόγο για κέρδος 700 εκατ. ευρώ στην κυβέρνηση… Αυτό είναι ανήκουστο» προσέθεσε για να καταλήξει: «Εν πάση περιπτώσει, κρατώ τη θετική πλευρά. Η Ελλάδα που προχωρεί θα νικήσει την Ελλάδα της μικροψυχίας και του λαϊκισμού. Μια καινούρια μέρα θα ξημερώσει σε αυτόν τον τόπο. Ο λαϊκισμός είναι κοντά στη δύση του»…
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γιάννης Μανιάτης, o αρμόδιος τομεάρχης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης: «Για άλλη μια φορά ακραίος προπαγανδιστής ο κ. Τσίπρας. Μηδένισε το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων. Είπε ψέματα ότι το έργο της Ιόνιας Οδού ήταν έτοιμο κατά 50% το 2015, ενώ την περίοδο 2010-2014 ωρίμασε πάνω από 75%, ενώ τέλος ξέχασε ότι χάρισε με τη διαπραγμάτευσή του 500 εκατ. € στους εργολάβους» είπε.
Αλλά οι διαμαρτυρίες του κ. Χατζηδάκη και του κ. Μανιάτη δεν ακούγονταν στη φιέστα που στήθηκε στα Ιωάννινα, στο 200 χλμ. της Ιόνιας Οδού. Εκεί ο κ. Τσίπρας είπε ότι «ένα όραμα για χιλιάδες πολίτες μιας ξεχασμένης γωνιάς της πατρίδας μας παίρνει σάρκα και οστά. Το έργο αυτό δίνει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση στην ανάπτυξη, στο εμπόριο, στον τουρισμό και θα παίξει ρόλο στην ανάκαμψη και την ανασυγκρότηση της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου. Η Ιόνια Οδός φέρνει πολύ πιο κοντά την ΕΕ και τα Δυτικά Βαλκάνια με την Ελλάδα όπως και την Ηπειρο και την Δυτική Ελλάδα με την υπόλοιπη χώρα».
Ευχαρίστησε όλους όσοι έκαναν πράξη την ολοκλήρωση των έργων, σημειώνοντας πάντως πως τα έργα ξεκίνησαν το 2006 και ολοκληρώνονται σήμερα από την κυβέρνηση. Υποστήριξε όμως ότι «όπως και οι υπόλοιποι μεγάλοι οδικοί άξονες, το έργο της Ιόνιας Οδού, μας παραδόθηκε το 2015 σε απολύτως τελματωμένη κατάσταση. Με εντατική και σκληρή διαπραγμάτευση πετύχαμε δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του έργου, διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον».
Ο δε κ. Σπρίτζης βρήκε την ευκαιρία να επιτεθεί στους δικαστές! «Δεν είναι εδώ στα εγκαίνια οι εκπρόσωποι της δικαιοσύνης που συνέβαλαν στην καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων» είπε.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News