Η πολιτεία της Νέας Υόρκης απαγόρεψε δια νόμου την πώληση bots (ψεύτικων προφίλ) και πληρωμένων likes, γνωστές τακτικές που έχουν πλημμυρίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία χρόνια.
Οι ψεύτικοι followers και τα ψεύτικα likes στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνταν από διάφορες διασημότητες του Χόλιγουντ και του Διαδικτύου που προσπαθούσαν να αυξήσουν τους online «ακολούθους» τους προκειμένου να φανούν δημοφιλείς και «επιδραστικές» – κάπως έτσι άνθησε η «βιομηχανία» των απανταχού influencers.
Η γενική εισαγγελέας της Νέας Υόρκης Λετίσια Τζέιμς ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι διευθέτησε το ζήτημα με την αμερικανική εταιρεία Devumi, η οποία είχε υποβληθεί σε ενδελεχή έρευνα, μετά από ρεπορτάζ των New York Times, το οποίο αποκάλυψε τις, τόσο διαδεδομένες μεν, παράνομες δε, πρακτικές αυτές.
Ο διακανονισμός κάνει πλέον παράνομη την πώληση ψεύτικων likes και followers στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, γεγονός που αποτελεί την πρώτη εισαγγελική ενέργεια κατά της πρακτικής αυτής.
«Καθώς άνθρωποι και εταιρείες όπως η Devumi εξακολουθούν να προσπαθούν να βγάζουν χρήματα εξαπατώντας ανυποψίαστους Αμερικανούς πολίτες, το γραφείο μου θα συνεχίσει να βρίσκει και να σταματά όποιον εμπλέκεται σε online απάτες», δήλωσε η Τζέιμς.
«Με αυτόν τον διακανονισμό, στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα ότι οποιοσδήποτε κερδίζει χρήματα μέσω εξαπάτησης και πλαστοπροσωπίας είναι ενάντια στο νόμο και θα λογοδοτεί», πρόσθεσε όσον αφορά στην Devumi, η οποία έκλεισε τον περασμένο Αύγουστο, έξι μήνες μετά την αποκάλυψη της αμερικανικής εφημερίδας.
Η έρευνα των «New York Times» κατέληξε στο συμπέρασμα πως η Devumi πούλησε συνολικά τουλάχιστον 200 εκατομμύρια ψεύτικους followers στους εκάστοτε πελάτες της.
Αντλώντας από μια ψηφιακή «αποθήκη» που υπολογίζεται σε τουλάχιστον τρεισήμισι εκατομμύρια αυτοματοποιημένους λογαριασμούς στο Twitter (δηλαδή λογαριασμούς που δεν ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα, αλλά δημιουργήθηκαν από επιτήδειους που στη συνέχεια τους πωλούν), η Devumi πούλησε πολλές φορές καθέναν από τους ψεύτικους αυτούς λογαριασμούς σε διαφορετικούς χρήστες κερδίζοντας εκατομμύρια δολάρια.
Επιπλέον, η έρευνα βρήκε ότι τα προφίλ τουλάχιστον 55.000 πραγματικών (!) χρηστών του Twitter (όνομα και φωτογραφία, φυσικά χωρίς τη συγκατάθεσή τους) είχαν κλαπεί και η Devumi τα χρησιμοποιούσε αυτούσια ή τα πολλαπλασίαζε παραλλάσσοντάς τα (π.χ. ένα κεφαλαίο γράμμα του ονόματος γινόταν μικρό) για να παριστάνουν τους followers των πελατών της.
Οι «New York Times» υπολόγισαν ότι ως και 48 εκατομμύρια από τους ενεργούς χρήστες του Twitter είναι ψεύτικοι – σχεδόν το 15% του συνόλου!
Φυσικά, η επιχείρηση των ψεύτικων followers ήταν πολύ κερδοφόρα: το CNN σημειώνει ότι η Devumi μέχρι το 2017 είχε έσοδα περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια, αλλά η αρνητική δημοσιότητα μετά την αποκάλυψη των Times, προκάλεσε πτώση στις δραστηριότητές της και οδήγησε τελικά στο κλείσιμό της.
Και, αν κρίνουμε από την απόφαση της εισαγγελίας της Νέας Υόρκης, σύντομα και πολλών ακόμη που σχετίζονται με το «παραεμπόριο» likes και followers μέσω Διαδικτύου…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News