450
|

Ολυμπιακές εξισώσεις

Γιώργος Μαυρωτάς Γιώργος Μαυρωτάς 28 Ιανουαρίου 2014, 00:47

Ολυμπιακές εξισώσεις

Γιώργος Μαυρωτάς Γιώργος Μαυρωτάς 28 Ιανουαρίου 2014, 00:47

Σε λίγες μέρες ξεκινούν οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί αγώνες στο Σότσι της Ρωσίας. Βέβαια δεν υπάρχει ο «πυρετός» που υπάρχει τις παραμονές των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων, καθότι το ενδιαφέρον για τους χειμερινούς Ολυμπιακούς υπολείπεται στην Ελλάδα σε σχέση με αυτό για τους θερινούς. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν κατάλαβα κάποια χειμερινά αθλήματα όπως το Curling, ιδιαίτερα μάλιστα όταν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή κερδίζει η πάλη την παρουσία της στο πρόγραμμα των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων…

Με τη βοήθεια του Τάκη το μάτι μου έπεσε σε αυτήν εδώ την ιστοσελίδα (…μου άρεσε η λέξη “mathletes” στο 13ο video που εξηγεί τον ρόλο των μαθηματικών). Τα βιντεάκια αυτά δεν τα έχει φτιάξει η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ή κάποια διεθνής ομοσπονδία. Τα έχει φτιάξει το National Science Foundation (Εθνική Επιστημονικό Ίδρυμα των ΗΠΑ, που χρηματοδοτεί την έρευνα με τα γνωστά NSF grants) σε συνεργασία με το NBC. Σκοπός της είναι να δείξει τη σημασία της επιστήμης με αφορμή τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Επειδή ο «επιστημονικός αθλητισμός» είναι μια παρεξηγημένη έννοια, να πούμε εδώ ότι η βοήθεια της επιστήμης στα σπορ δεν είναι μόνο τα φάρμακα, αλλά και όλη αυτή η ώσμωση που γίνεται μεταξύ των φυσικών επιστημών και των διαφόρων αθλημάτων. Βιντεοσκοπήσεις, ανάλυση της κίνησης, μετρήσεις κ.λπ. είναι στην ημερήσια διάταξη για να πετύχουν το maximum που μπορεί να τους δώσει η φυσική.

Τα video αυτά -και, κυρίως, το ποιος τα προβάλει- μας δείχνει και κάτι άλλο: Οι Αμερικάνοι είναι μανούλες στο μάρκετινγκ αλλά ποτέ δεν περίμενα ότι θα έκαναν και «μάρκετινγκ επιστημών». Με αφορμή λοιπόν τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, τα φυσικά φαινόμενα και τους νόμους που διέπουν κάθε άθλημα, εξηγεί o επίσημος επιστημονικός φορέας των ΗΠΑ με 4λεπτα βιντεάκια έννοιες της φυσικής και των μαθηματικών. Ποιος μαθητής δεν θα ενθουσιαζόταν από μια τέτοια προσέγγιση; Μια εισαγωγή για παράδειγμα στο μάθημα της στροφορμής ή της κρούσης με μια αθλήτρια να στροβιλίζεται ή ένα κτύπημα στο curling; To «teaching with example» σε όλο του το μεγαλείο καθότι τα παιδιά σήμερα έχουν τέτοιο πλούτο παραστάσεων και πληροφοριών που για να τους κινήσει το ενδιαφέρον ο κάθε δάσκαλος θα πρέπει να τα ιντριγκάρει με όλο και πιο σύγχρονα ερεθίσματα. Με αφορμή αυτό αναρωτιέμαι πόσο αλλάζει ο τρόπος μετάδοσης της γνώσης τα τελευταία χρόνια και πού είμαστε ακόμα. Έχουν αυξηθεί τα μέσα, αλλά χρειάζονται και δάσκαλοι που να ψάχνονται. Και τέτοιοι σίγουρα υπάρχουν απ’ ό,τι ξέρω. Η επιστήμη λοιπόν στην υπηρεσία των Ολυμπιακών και οι Ολυμπιακοί στην υπηρεσία της επιστήμης. Μια σχέση αμφίδρομη που μας την είχε θυμίσει πριν από μερικά χρόνια κι ο κ. Σαλιαρέλης… :-)

Υ.Γ.: Πρέπει να σκεφτώ τέτοια βιντεάκια και για το πόλο. Εκεί το πρώτο μάθημα θα είναι η άνωση και γιατί πρέπει οι πολίστες να έχουν και λίγο λίπος. Ιδιαίτερα οι φουνταριστοί…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News