Να σου αρέσει το φουά γκρα, η σαμπάνια, οι τρούφες δεν είναι, φυσικά, κάτι αξιοπερίεργο. Αυτά τα γαλλικά καλούδια παρασκευάζονται με στόχο ώριμους ουρανίσκους, λεπτεπίλεπτους φάρυγγες και ντελικάτα στομάχια και αρέσουν στους περισσότερους που τα δοκιμάζουν, αν όχι σε όλους.
Ομως όλοι οι καλοφαγάδες αυτού του κόσμου δεν είναι πρόεδροι σε τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες συγχρόνως και -ως επιστέγασμα της επιχειρηματικής βασιλείας τους- πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι και στη στρατηγική συμμαχία αυτών των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών, της γαλλικής Renault και των ιαπωνικών Nissan και Mitsubishi!
Διότι ένας είναι ο Carlos Gosn! (προφέρεται Γκον)
Αλλά από τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου έχει και αυτός τα «προβληματάκια» του με τον νόμο, σαν κοινός κακοποιός του αστυνομικού δελτίου.
Ο τοπ μάνατζερ του κόσμου των αυτοκινητοβιομηχανιών -ο οποίος συνελήφθη στο Τόκιο για κομπίνες εις βάρος της Nissan και του ιαπωνικού κράτους, από τις οποίες δεν εξαιρείται η ατιμωτική φοροδιαφυγή- ήταν πάντα πολυάσχολος. Εκανε τα διηπειρωτικά ταξίδια μία καθημερινή διαδρομή «Πατήσια- Παγκράτι» με το τρόλεϊ. Και τη φυσιολογική κατάκλιση στο σπιτικό κρεβάτι αγχώδη ύπνο μέσα στο ιδιωτικό τζετ.
Η φήμη του πολυπολιτισμικού Γκον (είναι γεννημένος στη Βραζιλία, γόνος λιβανέζικης οικογένειας, με γαλλική κουλτούρα – «μείγμα των τριών πολιτισμών» όπως συνηθίζει να υπερηφανεύεται) ξεκίνησε να διατρέχει όντως τα σύνορα και να γίνεται παγκόσμια τη δεκαετία του ’90.
Τότε ο σκληρός μάνατζερ ανέλαβε τη ριζική αναδιάρθρωση της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας με σκοπό τη διάσωσή της και απέκτησε ένα παρωνύμιο ανεξίτηλο στο πέρασμα των χρόνων: le cost killer (o φονιάς του κόστους).
Δεν του αρέσει καθόλου να το ακούει αυτό το παρανόμι του, επειδή συνδυάζεται με απολύσεις, λουκέτο σε παραγωγικές μονάδες και με ανεργία και επειδή θυμίζει σε όλους δυσάρεστα πράγματα, όπως έγραψε η Ρούλα Χαλάφ στη βρετανική εφημερίδα Financial Times. Ο ίδιος πάντως έχει επινοήσει μία γραμμή άμυνας επ’ αυτού, η οποία στηρίζεται στον εξής συλλογισμό: «Αν ήταν μόνο απολύσεις το πρόγραμμά μου, η ανάκαμψη θα διαρκούσε μία διετία – η δεκαπενταετία του σωστού δρόμου αποδεικνύει ότι ήταν πρόγραμμα αναζωογόνησης».
Το 1999, τα νέα «αφεντικά» του στην Ιαπωνία τον εκτίμησαν ιδιαιτέρως όταν γλίτωσε τη Nissan από τη χρεοκοπία προχωρώντας σε απολύσεις και εφαρμόζοντας ειδικό σχέδιο σωτηρίας. Και, πέρα από τις αστρονομικές αμοιβές του, του έδειξαν την αγάπη τους με τρόπο που δεν συνηθίζουν όταν πρόκειται για μη Ιάπωνες: τον θεώρησαν δικό τους άνθρωπο. Μάλιστα ήταν τέτοια η απήχησή του ως προσώπου, που έγινε και ήρωας των ιαπωνικών κόμικ και κινουμένων σχεδίων μάνγκα.
Ο Γκον κέρδισε 15 εκατ. ευρώ το 2016 από τη Renault και τη Nissan, και η αμοιβή του αποτέλεσε την αφορμή για τριβές με τη γαλλική κυβέρνηση. Τότε ο νυν πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, ως υπουργός Oικονομίας, την επέκρινε δημοσίως.
Το σοκ από το σκάνδαλο
Απελπισία, αγανάκτηση και δυσαρέσκεια είναι οι τρεις λέξεις που εκφράζουν τα συναισθήματα όλων στην οικογένεια της Nissan έπειτα από τις αποκαλύψεις για την επί μακρόν δράση του Γκον εις βάρος της.
Το διοικητικό συμβούλιο της ιαπωνικής εταιρείας θα συνεδριάσει την προσεχή Πέμπτη για να τον απολύσει. Η εταιρεία έκανε γνωστό ότι διεξάγει εσωτερική έρευνα εδώ και αρκετούς μήνες για το όλο θέμα, ύστερα από καταγγελίες. Πρόσθεσε κιόλας ότι η ίδια παρείχε πληροφορίες στις εισαγγελικές αρχές και θα συνεχίσει να το κάνει.
Θέμα υπάρχει και με ένα άλλο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρείας, όπως έγινε γνωστό. Η Nissan αποκάλυψε ότι σχεδίαζε να διώξει και τον Γκρεγκ Κέλι, ανώτερο στέλεχός της, το οποίο είχε «εμπλακεί βαθιά» στην ίδια υπόθεση καταχρήσεων. Ο Κέλι -ο οποίος συνελήφθη επίσης, σύμφωνα με την εταιρεία- αναφέρθηκε ως στενός βοηθός του Γκον.
Και δήλωση Μακρόν
Το γαλλικό κράτος κατέχει το 15% της Renault, η οποία με τη σειρά της κατέχει το 43,4% της Nissan. Ο πρόεδρος Μακρόν δήλωσε ότι η Γαλλία θα εργαστεί για τη διατήρηση της σταθερότητας στη Renault και στη συμμαχία της με τη Nissan: «Ως μέτοχος, η γαλλική κυβέρνηση θα παραμείνει εξαιρετικά σε εγρήγορση όσον αφορά τη σταθερότητα της συμμαχίας, την ομάδα (Renault) και τους υπαλλήλους της, οι οποίοι έχουν την πλήρη υποστήριξη του κράτους».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News