Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη της κορυφαίας διοργάνωσης της διεθνούς ελίτ την ερχόμενη εβδομάδα στο χιονισμένο ελβετικό θέρετρο του Νταβός.
Οι ισχυρότερες προσωπικότητες της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής και του διεθνούς οικονομικού γίγνεσθαι δίνουν το καθιερωμένο τους ετήσιο «ραντεβού» στη 50η σύνοδο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ που θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 21- 24 Ιανουαρίου και όλοι περιμένουν με κομμένη την ανάσα μια πιθανή αντιπαράθεση μεταξύ του – περιβαλλοντικά ασύδοτου – αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και της σουηδής ακτιβίστριας Γκρέτα Τούνμπεργκ.
Ήδη, στο πρελούδιο των εργασιών, σε μια ανοικτή επιστολή που δημοσιεύθηκε πριν από το Φόρουμ, η Τούνμπεργκ και μια ομάδα νεαρών ακτιβιστών για την κλιματική αλλαγή, απαίτησαν την άμεση παγκόσμια παύση των επιδοτήσεων και των επενδύσεων που σχετίζονται με τα ορυκτά καύσιμα.
Και η αλήθεια είναι πως (και αυτή τη φορά) οι υπεύθυνοι έδωσαν μεγάλη δημοσιότητα στο αίτημά τους.
Όπως σημειώνουν τα διεθνή ΜΜΕ, στην κορυφή της ατζέντας των συζητήσεων, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ Global Risks Report 2020, βρίσκονται οι κίνδυνοι που τίθενται από την κλιματική αλλαγή και την καταστροφή του περιβάλλοντος.
Όπως καταγράφεται για πρώτη φορά από την έρευνα, την οποία εκπονεί το ινστιτούτο που οργανώνει τη σύνοδο, οι πέντε κορυφαίες ανησυχίες αφορούν όλες το περιβάλλον –από τις ακραίες καιρικές συνθήκες έως την απώλεια της βιοποικιλότητας και περιστατικά όπως πετρελαιοκηλίδες και μόλυνση με ραδιενέργεια.
«Ο κόσμος βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και οι ευκαιρίες μας για δράση ολοένα και μειώνονται. Δεν θέλουμε οι επόμενες γενιές να κληρονομήσουν έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο εχθρικός και λιγότερο κατοικήσιμος – σκεφτείτε μόνο τις πυρκαγιές στην Αυστραλία», πρόσθεσε ο ιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής του Συνεδρίου, Κλάους Σβαμπ, ανακοινώνοντας πως η φετινή σύνοδος έχει ως βασικό θέμα της την αειφορία.
Οι εμπορικοί πόλεμοι και η ενίσχυση εθνικιστικών πολιτικών σε όλο τον κόσμο επίσης αναφέρονται από την ομάδα των 750 και πλέον ειδικών και αξιωματούχων λήψης αποφάσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, καθιστώντας δυσκολότερη τη συνεργασία μεταξύ των χωρών με στόχο την εξεύρεση λύσεων.
«Το πολιτικό σκηνικό είναι πολωμένο, η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει και οι κλιματικές πυρκαγιές μαίνονται», δήλωσε ο Μπόργκε Μπρέντε, πρόεδρος του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF), ζητώντας περισσότερη συλλογική δράση.
Την ίδια ώρα, μεγάλες οικονομίες υστερούν ως προς τις δεσμεύσεις τους να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα, τις οποίες ανέλαβαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού το 2015, και οι ακτιβιστές εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι σε κενές υποσχέσεις, υπογραμμίζοντας τις τεράστιες επιδοτήσεις και τα ιδιωτικά κεφάλαια που συνεχίζουν να προσφέρονται για τα ορυκτά καύσιμα.
«Το Φόρουμ έχει υποσχεθεί να βελτιώσει την κατάσταση στον κόσμο και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η βιωσιμότητα της 50ης ετήσιας συνάντησής μας έχει τεράστια σημασία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, Λι Χάουελ.
Το συνέδριο θα γίνει σε ένα επανασχεδιασμένο συνεδριακό κέντρο φιλικότερο στο περιβάλλον, με εγκατεστημένα ηλιακά πάνελ, ενώ το μενού θα περιλαμβάνει πολλά τοπικά προϊόντα.
Ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή, αλλά πηγαίνουν με ιδιωτικά τζετ
Ωστόσο, όπως σημειώνει το CNN, την ώρα που το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ εκδηλώνει την ανησυχία του για την κλιματική αλλαγή, οι συμμετέχοντες στο ετήσιο συνέδριο στο Νταβός εξακολουθούν να συρρέουν σε αυτό με τα ιδιωτικά αεροσκάφη τους και τα πολυτελή αυτοκίνητά τους, σε μια εποχή που οι επιστήμονες εκτιμούν ότι περίπου το 5% της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι αποτέλεσμα της εμπορικής αεροπορίας!
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, το περασμένο έτος έγιναν μέχρι και 309 ταξίδια από ιδιωτικά αεροπλάνα σε δύο κοντινά αεροδρόμια για τη διάσκεψη.
Στον αριθμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται οι πρόεδροι και οι πρωθυπουργοί που συνηθίζουν να προσγειώνονται σε κοντινή στρατιωτική βάση.
Οπότε για ποιο… περιβαλλοντικά φιλικό Φόρουμ μιλάμε, όταν πολλοί από τους συμμετέχοντες υπουργούς καθώς και ανώτατα στελέχη, επιλέγουν να πάρουν ιδιωτικά αεροπλάνα, τα οποία παράγουν περισσότερες εκπομπές ανά άτομο από τις εμπορικές πτήσεις;
Κάπως έτσι, και εξαιτίας του μεγάλου αριθμού πτήσεων που απαιτούνται για να μεταφέρουν σχεδόν 3.000 αντιπροσώπους από όλο τον κόσμο (χώρια τους συνοδούς τους, τους υπεύθυνους συνεδρίων, το προσωπικό ασφαλείας και τους ανθρώπους των διεθνών μέσων ενημέρωσης), όλη αυτή η ανησυχία για το κλίμα και την κλιματική αλλαγή μπορεί να χαρακτηριστεί έως και υποκριτική.
Σε μια προσπάθεια να προλάβει την κριτική ότι οι καλεσμένοι του που προέρχονται από το τζετ σετ είναι μέρος του προβλήματος, το WEF ανακοίνωσε ότι το φετινό Νταβός θα προχωρήσει σε… αντισταθμίσματα καθώς ο στόλος των οχημάτων που θα μεταφέρει τους αξιωματούχους στο Νταβός, είναι κατά 88% ηλεκτρικός ή υβριδικός.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News