«Τα κόμικς από το περίπτερο στη σχολική τάξη… Ξεφυλλίζοντας τον Γκοσινί», Μαριάννα Μίσιου (ΚΨΜ)
«Τα κόμικς από το περίπτερο στη σχολική τάξη… Ξεφυλλίζοντας τον Γκοσινί», Μαριάννα Μίσιου (ΚΨΜ)
«Κάποιος που δεν κάνει τους άλλους να γελάνε, παρά μόνο τον εαυτό του, είναι ηλίθιος, ή αποτυχημένος. Κάποιος που κάνει ένα μικρό κύκλο ανθρώπων να γελάει είναι ένα άτομο ευπρόσδεκτο στις παρέες. Και κάποιος που έχει την ευκαιρία να κάνει πολύ κόσμο να γελάει είναι ένας επαγγελματίας του γέλιου. Μπορεί να υπάρξει επάγγελμα πιο ευχάριστο από αυτό;». Με αυτά τα λόγια παρουσίαζε τη δουλειά του ο Ρενέ Γκοσινί (1926-1977), σεναριογράφος μερικών από τα πιο επιτυχημένα κόμικς της ευρωπαϊκής σκηνής (Αστερίξ, Λούκι Λουκ, Ιζνογκούντ κ.ά.). Ο πολυτάλαντος γάλλος δημιουργός, με αδιάλειπτη παρουσία μισού αιώνα στις διεθνείς και ελληνικές εκδόσεις, πρωταγωνιστεί σε ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις ΚΨΜ, με τίτλο «Τα κόμικς από το περίπτερο στη σχολική τάξη… Ξεφυλλίζοντας τον Γκοσινί». Το υπογράφει η Μαριάννα Μίσσιου, διδάσκουσα στο Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου, και αποτελεί μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση στα κόμικς του γάλλου σεναριογράφου, τόσο από εκπαιδευτική απόψη όσο και ως αυτόνομα αντικείμενα σπουδής.
Το βιβλίο στηρίχθηκε στη διαδακτορική διατριβή της συγγραφέως, που εκπονήθηκε στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στη Ρόδο, και χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται οι βασικές θεωρητικές όψεις των κόμικς, επιχειρείται η περιγραφή και ο ορισμός του αντικειμένου, και γίνεται μια διασαφήνιση της έννοιας των κόμικς. Στο δεύτερο μέρος, το ενδιαφέρον της συγγραφέως μετατοπίζεται στο έργο του Γκοσινί, παρουσιάζοντας τις συνθήκες δημιουργίας των κόμικς, αλλά και των εικονογραφημένων διηγημάτων του «Μικρού Νικόλα». Διερευνάται η θέση του σεναριογράφου στο λογοτεχνικό γίγνεσθαι, καθώς και η διείσδυση, οι μετουσιώσεις και οι μεταπλάσεις των έργων του στη χώρα μας. Παράλληλα, θίγονται θέματα όπως η ιδιαιτερότητα της μετάφρασης των κειμένων του, σε σχέση με τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι εικόνες, ενώ αναλύονται με λογοτεχνικούς όρους τρία βασικά συστατικά της δουλειάς του: η πλοκή, οι χαρακτήρες και τα στερεότυπα που κυριαρχούν στα έργα του. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του βιβλίου, η Μαριάννα Μίσιου εξετάζει την παρουσία και το ρόλο των κόμικς στην παιδαγωγική και εκπαιδευτική σκηνή. Σχολιάζεται η αντιμετώπιση των κόμικς ως παιδικών (και μόνο) αναγνωσμάτων, παρουσιάζονται τα κυριότερα επιχειρήματα των πολέμιων και αντιστοιχίζονται με εκείνα των υποστηρικτών, εξετάζονται οι εκπαιδευτικές δυνατότητες των κόμικς και σκιαγραφούνται οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η εκπαίδευση στο σύγχρονο περιβάλλον όπου κυριαρχούν οι εικόνες και οι οθόνες των νέων μέσων. Το βιβλίο ολοκληρώνεται με το πέρασμα από τη θεωρία στην πράξη, προτείνοντας ευέλικτα φύλλα εργαασίας για τη διδασκαλία των κόμικς στο μάθημα της λογοτεχνίας, με εφαρμογή στα κόμικς του Γκοσινί. Στα «συν» της έκδοσης το χρήσιμο επίμετρο με την παρουσίαση όλων των τευχών του «Λούκι Λουκ», του «Αστερίξ» και του «Ιζνογκούντ», καθώς και όλοι οι τίτλοι των βιβλίων του «Μικρού Νικόλα» που έχουν κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά. Να πούμε τέλος ότι το εξώφυλλο του βιβλίου έχει φιλοτεχνήσει ένας… καθ' ύλην αρμόδιος: ο γνωστός σχεδιαστής κόμικς Soloup.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News