«Ποτό για παρέα», Λιόπη Αμπατζή, (Κέδρος)
«Ποτό για παρέα», Λιόπη Αμπατζή, (Κέδρος)
Η Λιόπη Αμπατζή, που σπούδασε πολιτικές επιστήμες και κοινωνική ανθρωπολογία, τόλμησε να κάνει κάτι πρωτότυπο για τον ελληνικό επιστημονικό χώρο: να ερευνήσει από πρώτο χέρι τη δουλειά των γυναικών στα κακόφημα μπαρ τύπου Τρούμπας (τα λεγόμενα κωλόμπαρα, όπως ευθαρσώς μας κοινοποιεί η ίδια) και μετά να καταγράψει τα συμπεράσματά της σε μια ευσύνοπτη μελέτη που διαβάζεται μονορούφι γιατί –αν εξαιρέσεις κάτι γλωσσικές αγκυλώσεις που βάζουν την σφραγίδα της «επιστημοσύνης»- είναι ενημερωτική, ουσιαστική και κατά τόπους σπαρταριστά ψυχαγωγική με την πλήρη έννοια του όρου.
Όταν λέω ότι τόλμησε να ερευνήσει από πρώτο χέρι εννοώ ότι ντύθηκε κατάλληλα (να μην μπω σε λεπτομέρειες. Όλοι έχετε δει τη Νίτσα Μαρούδα να υποδέχεται στην Τρούμπα τα αμερικανάκια στο Καλώς ήρθε το δολάριο), πήρε κι ένα φίλο της για συμπαράσταση και έσκασε δειλά δειλά μύτη σ΄ένα από διαβόητα μπαρ όπου γυναίκα πελάτης δεν συνηθίζεται. Το μπαρ ήταν το «Νανά» επί της Μιχαλακοπούλου, που απ΄ότι διάβασα ήταν ένα είδος πιάτσας. Σε αυτά τα μαγαζιά όταν πατήσει γυναίκα όλοι καταλαβαίνουν ότι γυρεύει δουλειά. Και η περίφημη δουλειά είναι να κάνεις ότι είσαι σερβιτόρα αλλά στην πραγματικότητα να κάνεις παρέα σε άγνωστους, μοναχικούς, παντρεμένους και βαρεμένους, γλεντζέδες και λοιπούς αξιοπερίεργους τύπους από 16 ως 81 ετών, με στόχο να σε κερνάνε ποτά κι άλλα ποτά κι άλλα ποτά –που δεν είναι ποτά, νεράκι του θεού είναι- μέχρι τελικής πτώσεως της τσέπης του πελάτη ή του ίδιου του πελάτη.
Η Λόπη Αμπατζή τόλμησε να ζήσει ως άλλη Αλίκη στη χώρα των θυμάτων και μας μεταδίδει αναλυτικά ειδήσεις απ΄αυτό το παράλληλο σύμπαν της σχεδόν πορνείας. Στο βιβλίο της μπλέκεται η θεωρία (gender studies είναι η βάση) με την ζουμερή για το συλλογικό φαντασιακό πράξη: να σημειώσω εδώ με πόση απλότητα και ενάργεια η συγγραφέας αναλύει την μεταμόρφωση της μπαρ γούμαν από καθημερινό κορίτσι με φόρμες στην υπερσεξουαλική ντίβα που παρασύρει τους άντρες στο μαγαζί- το πως η «θηλυκότητα» φοριέται σαν αποκριάτικο κοστούμι δηλαδή. Ή πιο επιστημονικά, πως το γυναικείο σώμα μετασχηματίζεται σε εργαλείο και εμπόρευμα μαζί αλλά και το ρόλο που παίζει το χρήμα στη σεξουαλική /ερωτική επικοινωνία.
Μια επιλογή που κάνει τη μελέτη της ακόμα πιο αξιανάγνωστη είναι η εμβληματική ιστορία του Σάκη και της Λίνας, ενός ζευγαριού που γνωρίστηκε στο μπαρ Αστέρια και εξελίχτηκε παράδοξα και εκτός της νόρμας. Ένα είναι σίγουρο: Η Λόπη Αμπατζή βρήκε τον τρόπο- βοηθούντος και του θέματος- να φτάσει η ανθρωπολογική μελέτη της στο πλατύ κοινό.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News