Ο Μπλούμπερι πενηντάρισε
Ο Μπλούμπερι πενηντάρισε
Το γουέστερν μπορεί να «φύτρωσε» ως είδος στην Αμερική, ευδοκίμησε, όμως, και σε πολλές άλλες χώρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της… μεταφύτευσης αποτελεί ο υπολοχαγός του ιππικού, Μάικ Μπλούμπερι, που γιορτάζει εφέτος 50 χρόνια από την παρθενική του εμφάνιση στα κόμικς. Ένας ήρωας του Γουέστ (μεν), που «μιλούσε» γαλλικά (δε) και έγινε διάσημος χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Άγρια Δύση.
Όλα ξεκίνησαν με την επιστροφή του Γάλλου σεναριογράφου Ζαν-Μισέλ Σαρλιέ στα πάτρια εδάφη, μετά από μακρόχρονη διαμονή στην Αμερική. Θέλοντας να δημιουργήσει ένα γουέστερν «ευρωπαϊκής κοπής», που θα διέφερε από τη συνήθη συνταγή των αμερικανικών κόμικς, απευθύνθηκε στον σχεδιαστή Ζαν Ζιρό (μετέπειτα: Moebius) και κάπως έτσι ανέλαβε δράση αυτός ο αιρετικός ήρωας. Αιρετικός από πολλές απόψεις. Πρώτα με τις ανατροπές που επέφερε στα στερεότυπα του καλού -και ενάρετου- στρατιωτικού: Ο Μπλούμπερι ήταν πραγματικός αντάρτης, σε χαρακτήρα και συμπεριφορά. Αδιαφορούσε για τη στρατιωτική πειθαρχία και τσαλαπατούσε τις διαταγές των ανωτέρων του. Μετά, ήταν και η φάτσα του που… άλλαζε… διαρκώς. Ενώ στα πρώτα επεισόδια της σειράς (αρχής γενομένης από το κλασικό «Οχυρό Ναβάχο») ο Μπλούμπερι ήταν «φτυστός» ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, στο πέρασμα των χρόνων το σκίτσο άλλαζε χαρακτηριστικά. Ένα διάστημα θύμιζε τον Τσαρλς Μπρόνσον, μετά τον Κλιντ Ιστγουντ και (πιο πρόσφατα) τον Βενσάν Κασέλ. Σε κάποια επεισόδια, μάλιστα, ο χαμαιλέοντας αυτός «δανείστηκε» τα χαρακτηριστικά του ασχημομούρη Κιθ Ρίτσαρντς!
Ο ατρόμητος υπολοχαγός της 7ης ίλης ιππικού είχε ως βάση εξόρμησης το οχυρό Ναβάχο και ακτίνα δράσης που έφθανε στα άγρια τοπία του Νέου Μεξικού. Παρέα με τον αχώριστο φίλο του (και μέγα πότη του ουίσκι) Τζίμι Μακ Κλιούρ, αλλά και τον μεγάλο έρωτα της ζωής του, την όμορφη τραγουδίστρια του σαλούν, Τσιουάουα Περλ, ο Μπλούμπερι έγραψε ιστορία στα κόμικς. Στοιχεία που τον ανέδειξαν ήταν τα καλογραμμένα σενάρια, οι «ζωντανοί» χαρακτήρες, καθώς και οι εξαιρετικές εικονογραφικές συνθέσεις με χρήση κινηματογραφικού ντεκουπάζ.
Ηταν ένας καινούριος (για τα δεδομένα της εποχής) τρόπος σχεδιασμού, που φώτιζε τα βαθύτερα αισθήματα, τις αγωνίες, αλλά και τις απογοητεύσεις που κυρίευαν τον πρωταγωνιστή. Για αυτό το λόγο, άλλωστε, το «Μπλούμπερι» χαρακτηρίστηκε το πρώτο ψυχολογικό γουέστερν στην ιστορία των κόμικς. Η μεγάλη επιτυχία του ήρωα (μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερα από 12 εκ. άλμπουμ) συνεχίστηκε μετά τον θάνατο του εμπνευστή και σεναριογράφου, Ζαν-Μισέλ Σαρλιέ, το 1989. Το κόμικς γνώρισε ένα πρίκουελ («Η νεότητα του Μπλούμπερι») και δύο σίκουελ («Μάρσαλ Μπλούμπερι» και «Μίστερ Μπλούμπερι»), ενώ το 2004 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον Βενσάν Κασέλ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Στην Ελλάδα εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1968, στις σελίδες του περιοδικού Αστερίξ, συνεχίζοντας την εκδοτική καριέρα του στη ΜΑΜΟΥΘΚΟΜΙΞ, με την κυκλοφορία 9 άλμπουμ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News