Οι καραμπόλες των αγωγών
Οι καραμπόλες των αγωγών
Σήμερα Τρίτη, συνεδριάζει στη Σόφια το γνωμοδοτικό συμβούλιο στο οποίο πιθανόν να ανακοινώσει την παραίτησή του ο πρωθυπουργός Πλάμεν Ορεσάρσκι. Αν παραιτηθεί, η πτώση του θα οφείλεται στις πιέσεις που ασκούν οι Αμερικάνοι να μην συνεχίσει η Βουλγαρία να συμβάλλει στην κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου South Stream.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Πέρσι, η Βουλγαρία κατοχύρωσε τιμές φυσικού αερίου κατά 30% φθηνότερες από τις προηγούμενες, χάρη στο χαρτί της κατασκευής του νέου ρωσικού αγωγού South Stream.
Οι Βούλγαροι αγόραζαν φυσικό αέριο λίγο ακριβότερο από την Ελλάδα, αλλά η κατασκευή του αγωγού, τους έδωσε ένα τεράστιο όπλο διαπραγμάτευσης με την Gazprom. Οι Ρώσοι, μετά απο πολύμηνες διαπραγματεύσεις, δέχθηκαν τελικά να ισχύσουν χαμηλότερες τιμές αερίου, έναντι της δέσμευσης των Βουλγάρων ότι θα δέχονταν την κατασκευή και τη διέλευση από την επικράτειά τους του αγωγού, με τον οποίο παρακάμπτεται η προβληματική για τη Ρωσία -και για το γεγονός ότι δεν πληρώνει- Ουκρανία.
Ενώ, όμως, 110 βουλγαρικές επιχειρήσεις έχουν δεσμευθεί για την κατασκευή του ρωσικού αγωγού, έρχονται τώρα οι ΗΠΑ και στριμώχνουν τους Βούλγαρους στα όργανα του ΝΑΤΟ με διαρκές σφυροκόπημα, αλλά και με απευθείας παρεμβάσεις γερουσιαστών τους, καθώς και της ίδιας της πρεσβείας των ΗΠΑ στη Σόφια. Η διαρκώς επαναλαμβανόμενη σύσταση είναι «Σταματήστε να συνεργάζεσθε με τους Ρώσους»… Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι κάποιες από τις ρωσικές εταιρείες που συμμετέχουν στην κατασκευή του αγωγού είναι στη λίστα των κυρώσεων της Ε.Ε. και των ΗΠΑ, είναι -κυρίως- ότι η Βουλγαρία είναι χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ.
Πιθανώς κάποιοι να πιστεύουν ότι το θέμα δεν μας αφορά. Κι όμως, ο σημερινός αγωγός που διασχίζει την Ουκρανία και περνάει από την Βουλγαρία καταλήγει, στη νότια άκρη του, στην Ελλάδα. Οι Ουκρανοί δεν τήρησαν τον λόγο τους και δεν πλήρωσαν μέρος των χρεών τους στη Μόσχα, με αποτέλεσμα οι Ρώσοι να ανακοινώσουν ότι κλείνουν την στρόφιγγα. Από την άλλη πλευρά, το ΝΑΤΟ θα ενδιαφερόταν για την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη δημιουργία ενός αγωγού από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, ώστε να καταστεί η χώρα στα βόρεια σύνορά μας ανεξάρτητη από το ρωσικό αέριο. Με μία διαφορά: Αν συμβούν όλα αυτά, το υγροποιημένο αέριο που θα φθάνει με πλοία, πιθανόν έξω από την Καβάλα, θα είναι σαφώς πιο ακριβό (με βάση τις σημερινές τιμές) από το αέριο του ρωσικού αγωγού και της Gazprom. Η συμμετοχή στα γεωπολιτικά παιγχνίδια των μεγάλων έχει πάντα για τους μικρούς ένα κόστος. Για μια χώρα με αυξανόμενη εξάρτηση από το φυσικό αέριο, το κόστος αυτό μπορεί να γίνει λίγο μεγαλύτερο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News