Δισεκατομμύρια έχουν ήδη επενδυθεί από Γερμανούς βιομηχάνους στη Ρουμανία. Σε έναν Ελληνα σαν εμένα, που δραστηριοποιείται επαγγελματικά σε διάφορες χώρες, αυτό αφήνει ερωτηματικά. Γιατί δεν επενδύουν και στην Ελλαδα, έστω λιγότερο από χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπως η Ρουμανία;
Αλλά όχι, το αντίθετο γίινεται, αποσύρονται και διαγράφουν μάλιστα την Ελλάδα από οποιοδήποτε επενδυτικό σχεδιασμό. Σχετικά αρνητικά σχόλια είχε κάνει δημοσίως, π.χ. ο πρώην γενικός διευθυντής της Bosch, το περασμένο έτος.
Μια ματιά στην Τρασυλβανία, γνωστή παγκοσμίως για τον Δράκουλα και για τα σκοτεινά Καρπάθια όρη, μας δίνει μερικά σημαντικά στοιχεία. Με ανεργία γύρω στα 10 με 12% , βιομηχανική παράδοση από την εποχή του Τσαουσέσκου και με μισθούς για βιομηχανικούς εργάτες γύρω στα 200 ευρώ τον μήνα καθαρά, έχει καλό χαρτί στο χέρι. Αυτό πολλαπλασιάζεται μάλιστα λόγω του ιστορικού, εθνικού και κοινωνικού συνδέσμου της με τη Γερμανία, που έχει βαθιές ρίζες πολύ πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η χώρα ταρακουνήθηκε πολύ άγρια κατά τη μετάβασή της από την τη σοβιετική επιρροή στη δυτική/ευρωπαϊκή ζώνη. Είχε ως σπόνσορες για την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση τους Γερμανούς, με τον δραστήριο τότε κομισάριο σε θέματα της επέκτασης, τον κύριο Verheugen, στην πρώτη γραμμη. Σήμερα είναι κατανοητό, δεδομένης της μαζικής… εισβολής Γερμανών βιομηχάνων στη χώρα, γιατί τόση αγάπη… Προμηθευτές της γερμανικής βιομηχανίας όλων των κλάσεων, από κολοσσούς σαν την Continental του συγκροτήματος Schaeffler, μέχρι μικρούς που μπαίνουν στη χώρα με κοινοπραξίες συνεργαζόμενοι με ρουμανικές επιχειρήσεις, όλοι δίνουν το «παρών».
Ενδεικτικό της αναταραχής της περασμένης εικοσαετίας είναι ότι έκλεισε ολόκληρο το κατασκευαστικό συγκρότημα φορτηγών αυτοκινήτων και μηχανημάτων ROMAN, απολύοντας 24.000 εργαζόμενους! Ειδικά στην περιοχή της Τρασυλβανίας, στο Brasov, περίπου δύο ώρες με το αυτοκίνητο από το Βουκουρέστι, βρίσκονται ανενεργά και έρημα ολόκληρα οικοδομικά βιομηχανικά τετράγωνα του πρώην εθνικού κατασκευαστή. Τα φορτηγά της ROMAN είχαν αναπτυχθεί σε συνεργασία με τη γερμανική MAN, που καποτε διακόπηκε. Η ίδια η ΜΑΝ πέρασε στα χέρια του ομίλου της Volkswagen. Η στρατηγική συνεργασία τέλειωσε και δεδομένου του άγριου ανταγωνισμού στον τομέα αυτόν δεν υπήρχε μάλλον χώρος για πρόσθετους εν δυνάμει ανταγωνιστές.
Το πιο επιτυχημένο επενδυτικό σχήμα, που έχει κερδίσει μεγάλο μέρος της ρουμανικής αλλά και της ευρωπαϊκης αγοράς αυτοκινήτου, είναι αυτό της Dacia. Γαλλικών συμφερόντων, της Ρενώ. Οι Γάλλοι μπήκαν τολμηρά στην αγορά με μεγάλες επενδύσεις και ανέπτυξαν μια γκάμα αξιοπρεπών αυτοκινήτων χαμηλού κόστους, που είναι το καμάρι των Ρουμάνων. Προμηθευτές εξοπλισμού και ανταλλακτικών της γαλλικής αυτής αυτοκινητοβιομηχανίας αναγκάσθηκαν να επενδύσουν και αυτοί με τη σειρά τους στη Ρουμανία.
Success story, λοιπόν! Στην πράξη, τηρουμένων βέβαια των αναλογιών. Διότι υπάρχει και φτώχεια και ανέχεια και ανεργία.
Αλλά η ιστορία συνεχίζεται προς όφελος της Ρουμανίας. Αρκετοί Γερμανοί βιομήχανοι σκέφτονται να αποσυρθούν από την Ινδία και την Κίνα, ή έστω να μην επενδύσουν περαιτέρω και να εντείνουν τις επενδύσεις στη Ρουμανία. Οι λόγοι;
• Η χώρα είναι στην ευρωπαϊκή ζώνη
• Ισχύει το ευρωπαϊκό δίκαιο
• Είναι συνεργάσιμη
• Έχει αξιόλογο εργατικό δυναμικό σε χαμηλό κόστος
• Έχει αναπτυγμένο σύστημα προμηθευτών στην εφοδιαστική αλυσίδα
• Έχει συγκριτικό πλεονέκτημα στο κόστος της μεταφοράς σε σχέση με την Ινδία και την Κίνα.
• Και… δεν έχει το ευρώ!
Η Ελλάδα, δυστυχώς, χωλαίνει σε πολλούς τομείς που μετράνε για βιομηχανικές επενδύσεις. Εκτός αυτού του μειονεκτήματος, δεν έχει δοθεί κανένα επίσημο δείγμα γραφής από την κυβέρνηση ότι πράγματι θέλει τη βιομηχανία. Το αντίθετο, μάλιστα, γίνεται, δια στόματος του πρωθυπουργού της χώρας. Έχω γράψει σχετικά ένα άρθρο εδώ στο protagon (λάθος, πρωθυπουργέ!). Δυστυχώς, η αντίληψη ότι η βιομηχανία είναι καταστροφική για τον άνθρωπο και για την κοινωνία είναι παγιωμένη σε πολλά στρώματα της ελληνικής κοινωνίας.
Ακόμα και στον τουρισμό τα πηγαίνει καλά η Ρουμανία. Για παράδειγμα, κάνει δυναμικά branding η Τρανσυλβανία με τον Δράκουλα, ο πύργος του οποίου είναι ολίγον απογοητευτικός. Πουλάει ομως! Ακόμα και κρασιά! Τα Καρπάθια όρη έχουν όντως μεγαλοπρέπεια και ελκύουν στην περιοχή Brasov και τουρίστες, όχι μόνον βιομηχάνους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News