Ανταγωνιστικοί χωρίς υποδομές;
Ανταγωνιστικοί χωρίς υποδομές;
Πρόσφατα, η Γερμανία ανακηρύχθηκε σε πρωταθλήτρια των υποδομών LOGISTICS, μεταφορών βιομηχανικών και εμπορικών προϊόντων και υλικών καθώς και των ανάλογων κτιριακών εγκαταστάσεων στην Ευρώπη.
Εδώ και 20 χρόνια, μετά την Ένωση της Δυτικής με την Ανατολική Γερμανία, οι Γερμανοί έχουν επενδύσει εκατοντάδες δισ. ευρώ στον τομέα αυτόν, υποστηριζόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και από πολλούς εξειδικευμένους επιστήμονες. Σαφώς έχουν εκμεταλλευτεί την κομβική τους θέση στην Ευρώπη, γεωγραφικά, πολιτικά αλλά και βιομηχανικά. Δεν άφησαν ούτε ένα ευρώ να πάει χαμένο από επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντιμετωπίζουν έναν σκληρό ανταγωνισμό αλλά βελτιώνουν συστηματικά το συγκοινωνιακό τους δίκτυο, το οδικό, σιδηροδρομικό, αεροπορικό αλλά και το ποταμίσιο, όπως και τους θαλάσσιους λιμενικούς κόμβους. Έτσι στήθηκε ένα από τα ισχυρότερα εξαγωγικά κράτη του κόσμου. Οι επενδύσεις γίνονται κυρίως από το δημόσιο αλλά και από ιδιώτες και από σύμπραξη των δύο (ΣΔΙΤ). Πρόσφατα, τέθηκε σε λειτουργία μια νέα σιδηροδρομική γραμμή με την Κίνα. Ο στόχος, να μειωθούν οι χρόνοι σύνδεσης σχεδόν στο μισό. Κινητήρια επιχείρηση στο πρόγραμμα αυτό, με τη συμβολή του Δημοσίου, η BMW!
Όλα άψογα λοιπόν σ΄ αυτά τα θέματα; Όχι!
Το μεγαλο φιάσκο παίζεται σε πολλές πράξεις, αναβαθμισμένο μάλιστα σε σίριαλ με το νέο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Berlin Brandenburg! Το βάφτισαν Willy Brandt, στη μνήμη του μεγάλου σοσιαλδημοκράτη πολιτικού αρχηγού, εμπνευστή της Ostpolitik, της πολιτικής σύνδεσης της Γερμανίας με το ανατολικό μπλοκ μετά τον ψυχρό πόλεμο. Ο νέος αυτός αερολιμένας στοχεύει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών και στην αύξηση των συνδέσεων σε διεθνές επίπεδο.
Οι υπερατλαντικές πτήσεις είναι ελάχιστες από το Βερολίνο, λόγω έλλειψης υποδομών. Το ιστορικό αεροδρόμιο στην καρδιά της πόλης, Tempelhof, το έκλεισαν πριν λίγα χρόνια λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Να σημειωθεί ότι σε αυτό παίχθηκε από 23.6.1948 μέχρι 12.5.1949 η σωτήρια λειτουργία της αμερικανικής αερογέφυρας, όταν οι Ρώσοι είχαν αποκλείσει οδικώς και σιδηροδρομικώς το Δυτικό Βερολίνο με στόχο την παράδοσή του, λόγω αποκομμένου εφοδιασμού των κατοίκων. Δεν πέρασε, όλα ήρθαν αεροπορικώς, ακόμα και τα κάρβουνα!
Σήμερα λειτουργεί μόνο στα βόρεια του Δυτικού Βερολίνου το αεροδρόμιο Tegel και στα νότια το Schönefeld, της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, που είναι σε σχετικά υποβαθμισμένη κατάσταση.
Το υπό κατασκευή, λοιπόν, νέο αεροδρόμιο ήταν προγραμματισμένο να λειτουργήσει το 2012! Έκτοτε αναβλήθηκε τρεις φορές η παράδοση, άλλαξαν οι διοικητές, λύθηκαν οι συμβάσεις έργου, τρέχουν στα δικαστήρια, τραβάνε τα μαλλιά τους οι καταστηματάρχες που επένδυσαν εκεί και προσέλαβαν προσωπικό, ζητάνε αποζημιώσεις οι αεροπορικές εταιρείες, με λίγα λόγια ένα απερίγραπτο μπάχαλο, με πολιτικούς υπεύθυνους στο Δ.Σ. του αεροδρομίου τον Wowereit, δήμαρχο του Βερολίνου, και τον Plazeck, αρχηγό του ομοσπονδιακού κράτους του Βραδεμβούργου, που παραιτήθηκε πρόσφατα.
Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 1,7 δισ. ευρώ, τώρα χτύπησε τα 5 δισ., με νέα ημερομηνία παράδοσης άγνωστη -ίσως το 2016!
Ακούγεται τρελό, οι Γερμανοί, οι άψογοι, οι συστηματικοί, πώς όλα αυτά;
Όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός είχε υποβάλει τεκμηριωμένα σχέδια και η γνωστή σ' εμάς Hochtief -που έφτιαξε το Ελευθέριος Βενιζέλος. Τους φάνηκε ακριβή, έτσι είπαν, και ανέλαβαν οι …πολιτικοί την εποπτεία και την ανάθεση του έργου σε κοινοπραξίες που στήθηκαν επί τούτου. Άτομα άσχετα με τέτοια πολύπλοκα έργα, διαπλεκόμενα, και λίγοι γνώστες, που αφού κάηκαν, έφυγαν. Απανωτές αλλαγές στα σχέδια, λανθασμένες εκτιμήσεις της αύξησης της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και ένα δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο με χρονοβόρες ενστάσεις των κατοίκων, έριξαν το ολο εγχείρημα στα βράχια. Μέσα σε αυτόν τον συρφετό, εμπλεκόμενο και το υπουργείο δημοσίων έργων και μεταφορών, με τον υπουργό Ramsauer, που δεν ξαναμπήκε στη νέα κυβέρνηση της Merkel. Έτοιμος να τα βροντήξει και ο νέος διευθύνων Mehdorn, διότι πολιτικές και οικιστικές ευαισθησίες δεν επιτρέπουν τη διαρκή λειτουργία του αεροδρομίου μέρα-νύχτα, πράγμα απαραίτητο για ένα διεθνές κομβικό αεροδρόμιο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News