Εκ πρώτης όψεως, η εξαγορά του 50,1% του Alpha από θυγατρική της Motor Oil είναι μια ακόμα εξέλιξη στην αγορά της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης, η οποία βιώνει δραματικές αλλαγές μετά τον διαγωνισμό του ΕΣΡ, το κλείσιμο του Mega και το αίτημα της Alter Ego (του Βαγγέλη Μαρινάκη) για παραχώρηση τηλεοπτικής άδειας. Η οικογένεια Βαρδινογιάννη, που ήδη έχει το Star, αποκτά και τον έλεγχο του καναλιού -και των ραδιοσταθμών- του Δημήτρη Κοντομηνά καταβάλλοντας 33 εκατ. ευρώ.
Σε μια δεύτερη ανάγνωση, το ντιλ συνιστά τη ληξιαρχική πράξη γεννήσεως ενός πολύ ισχυρού συγκροτήματος στον χώρο των ελληνικών μέσων ενημέρωσης, συμφερόντων πλέον Βαρδή Βαρδινογιάννη, σε μια ιδιαίτερη συγκυρία για το τοπίο των media. Ο όμιλος Βαρδινογιάννη είχε από παλιά θέση στα ΜΜΕ (με το Mega, το Star από το 1994 και με απόπειρες σε εφημερίδες, περιοδικά και ραδιοσταθμούς) όμως τώρα δημιουργείται κάτι πραγματικά πολύ μεγάλο, ιδίως για τα δεδομένα της συρρικνωμένης επί μια δεκαετία ελληνικής αγοράς. Βαρδινογιάννης και Κοντομηνάς ενώνουν τις δυνάμεις τους –ή, αν προτιμάτε, ο πρώτος αγοράζει τις δυνάμεις του δεύτερου– δημιουργώντας ένας «σμήνος» ΜΜΕ, που αριθμεί σε πρώτη φάση δύο κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας, δύο ραδιοσταθμούς –σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη– και ιστοτόπους, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για άλλους ραδιοφωνικούς σταθμούς και ενίσχυση με θεματικά κανάλια.
Αναλυτές παρατηρούν ότι ο βαθμός παρέμβασης του νέου συγκροτήματος στη δημιουργία της πολιτικής ατζέντας αλλάζει τις ισορροπίες στους μηχανισμούς διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και είναι ένα θέμα πώς θα αντιδράσουν οι άλλοι «παίκτες».
Κάποιοι έσπευσαν να υπενθυμίσουν το γεγονός ότι ο κ. Βαρδινογιάννης είναι ασφαλώς ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες και εργοδότες στην Ελλάδα –αν όχι ο πιο ισχυρός, με περιουσία κατά το Forbes στο 1,2 δισ. δολάρια– αλλά απήλαυσε και μια προνομιακή πρόσβαση στα σαλόνια της Ηρώδου Αττικού τα τελευταία χρόνια καθώς ήταν σταθερά προσκεκλημένος στα επίσημα δείπνα για τους ξένους ηγέτες –ήταν με τον Εμανουέλ Μακρόν, με τον πρίγκιπα Κάρολο και με τον Ταγίπ Ερντογάν, όπου υπήρξε και ένα χαρακτηριστικό στιγμιότυπο με τον εναγκαλισμό με τη σύντροφο του Πρωθυπουργού, Μπέτυ Μπαζιάνα.
Εκτός όμως από τους όποιους συνειρμούς περί αυξημένης πολιτικής παρέμβασης, που έχουν σημασία όση κανείς τους δίνει, η εξαγορά της τηλεόρασης και των ραδιοφώνων του Alpha από τη Motor Oil –μέσω της 100% κυπριακής θυγατρικής της Seilla Enterprises Limited– συνιστά και την επισημοποίηση της μετάλλαξης του μεγάλου αυτού πετρελαϊκού ομίλου σε κάτι εντελώς νέο, για πρώτη φορά από την ίδρυσή του, το 1970.
Οπως σημειώνει το euro2day, η Μotor Oil προωθεί και την εξαγορά της επενδυτικής τράπεζας ΙΒG, αλλά και πάλι αυτό δεν θα είναι το τέλος των επενδυτικών ανοιγμάτων του ομίλου σε τομείς που δεν έχουν σχέση με την αγορά της ενέργειας.
«Ο Alpha αγοράστηκε από τη Motor Oil, το Star είναι της οικογένειας» διαμηνύθηκε αρμοδίως τόσο για να αμβλυνθούν οι φόβοι για οικονομίες κλίμακας και συγχωνεύσεις στα δύο κανάλια –όποιος ξέρει λίγο τον λαβύρινθο της φαμίλιας, ξέρει και πόσο δύσκολο είναι να υπάρξουν συγχωνεύσεις– όσο όμως και για να υπογραμμιστεί ο συμβολισμός του επενδυτικού ανοίγματος της πετρελαϊκής εταιρείας σε δραστηριότητα ασύμβατη με τον έως τώρα χαρακτήρα της.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μόλις πριν από λίγες ημέρες, στην έκτακτη Γενική Συνέλευση της Motor Oil της 24ης Οκτωβρίου, οι μέτοχοι ενέκριναν ιστορικές αλλαγές στο καταστατικό της εταιρείας που της επιτρέπουν να ανοιχτεί σε ετερόκλητους τομείς, να ενσωματώσει και άλλες, άσχετες με τα καύσιμα και την ενέργεια δραστηριότητες, διευρύνοντας έτσι το επιχειρηματικό της αποτύπωμα.
«Να εκμεταλλευτούμε ευκαιρίες»
Ο Πέτρος Τζαννετάκης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και εκ των εμπίστων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, είχε τονίσει μεταξύ άλλων πως «ήρθε η ώρα να ανοιχτεί η Motor Oil σε κλάδους που βοηθάνε στην ευρύτερη ισχυροποίηση της θέσης της στην ελληνική αγορά δρομολογώντας με τον τρόπο αυτόν την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας στην επόμενη μέρα. Στόχος μας είναι να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που υπάρχουν, ή μπορεί να υπάρξουν από εδώ και πέρα, έτσι ώστε να κάνουμε ακόμη πιο μεγάλο το επιχειρηματικό μας αποτύπωμα στη χώρα».
Κοινώς, η Motor Oil θα ψάχνει –αν δεν έχει ήδη ψάξει– την ελληνική αγορά για να εντοπίζει ευκαιρίες και να τις αγοράζει, στις τρέχουσες τιμές φυσικά. Οπως παρατηρεί χαρακτηριστικά το reporter.gr, η Motor Oil έχει «τεράστια “κάβα” ρευστότητας πολλών εκατοντάδων εκατ. ευρώ» και ως εκ τούτου «είναι σε θέση να διευρύνει το επιχειρηματικό και οικονομικό της αποτύπωμα, μέσα από κινήσεις σε νέους κλάδους και νέες πρωτοβουλίες».
To ερώτημα λοιπόν δεν είναι γιατί ο Alpha. Είναι τι άλλο έχει δει ο 84χρονος Βαρδής Βαρδινογιάννης, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil και η οικογένειά του (o πρωτότοκος γιος του Γιάννης, γνωστός και με το χαϊδευτικό Τζίγκερ, είναι αντιπρόεδρος της εταιρείας) ως ευκαιρία για να κάνουν πιο μεγάλο το αποτύπωμά τους στη χώρα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News