6054
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Βουλή για το φορολογικό | Intime/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Μητσοτάκης: Εφάπαξ μέσα στο 2020 τα αναδρομικά σε όλους τους συνταξιούχους

Protagon Team Protagon Team 29 Ιουλίου 2020, 14:13
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 29/07/2020, 16:50
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Βουλή για το φορολογικό
|Intime/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Μητσοτάκης: Εφάπαξ μέσα στο 2020 τα αναδρομικά σε όλους τους συνταξιούχους

Protagon Team Protagon Team 29 Ιουλίου 2020, 14:13
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 29/07/2020, 16:50

Την καταβολή των αναδρομικών από την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ εφάπαξ σε όλους συνταξιούχους και μέσα στο 2020 ανήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη συζήτηση για την ψήφιση του φορολογικού νομοσχεδίου.

Η απόφαση αφορά 2,5 εκατ. συνταξιούχους, ενώ η δαπάνη ανέρχεται συνολικά σε 1,4 δισ. ευρώ.

«Δηλώνω ότι η κυβέρνηση θα καταβάλει εφάπαξ πλήρως και σε όλους τους συνταξιούχους μέσα στο 2020 τα αναδρομικά ποσά που δικαιούνται βάσει της απόφασης του ΣτΕ. Η κυβέρνηση συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις όπως είχαμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε. Μιλάμε για ποσό 1,4 δισ. ευρώ, που αφορά κύριες συντάξεις του ιδιωτικού τομέα και επεκτείνεται και στου δημοσίου», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ωστόσο υπογράμμισε ότι «η συγκεκριμένη δαπάνη αγγίζει τα όρια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων του τόπου. Δεν υπάρχουν περιθώρια για ικανοποίηση πρόσθετων αιτημάτων».

Οπως εξήγησε, η Πολιτεία οφείλει να κρατά δημοσιονομικές ισορροπίες και να κρατάει εφεδρείες. «Ενδεχομένως να υπάρχουν αιτιάσεις, παροτρύνσεις να αυξηθεί το ποσό, ώστε να καλυφθούν δώρα, επικουρικές συντάξεις. Να πω στους συνταξιούχους ότι η ενίσχυση με ένα εφάπαξ πόσο αποτελεί πολιτική επιλογή. Αυτή η απόφαση να εκτιμηθεί. Δεν υπάρχουν περιθώρια άλλων παροχών.

»Οτιδήποτε διαφορετικό θα ήταν άδικο για τους ανέργους, για τους εργαζόμενους, για τις επόμενες γενιές, για το σύνολο της κοινωνίας, που αντιμετωπίζει με επιτυχία τόσες αλλεπάλληλες προκλήσεις».

Για την ιστορική, όπως τη χαρακτήρισε, απόφαση της ΕΕ για το Ταμείο Ανάπτυξης και τους όρους της, είπε ότι «δεν υπάρχει κανένα συμπληρωματικό μνημόνιο για εκταμίευση αυτών των πόρων, οι όροι είναι ίδιοι και για τα 27 μέλη της ΕΕ.

»Δεν είναι η πρόκληση η απορρόφηση αυτών των κονδυλίων για να προσφέρουμε μόνο μια πρόσκαιρη ανακούφιση. Είναι να κατευθυνθούν σε δράσεις με αναπτυξιακό, πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Να μετατρέψουμε Next Generation EU σε Next Generation Hellas», τόνισε ο Πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στο ευνοϊκό καθεστώς για αλλοδαπούς συνταξιούχους που καθιερώνεται, ώστε να μεταφέρουν στην Ελλάδα τη φορολογική τους έδρα. Με τον τρόπο αυτό ευθυγραμμιζόμαστε με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως την Πορτογαλία, είπε.

Τέλος, όπως υπογράμμισε, η Πολιτεία θα απονείμει ισόβια σύνταξη στους άντρες που υπερασπίστηκαν την Ελευθερία στην πρώτη γραμμή κατά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.

Πάντως, οι εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη για τα αναδρομικά των συνταξιούχων, μολονότι καταχειροκροτήθηκαν από τους κυβερνητικούς βουλευτές, δεν απέφυγαν την κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αχτσιόγλου: Κούρεψαν τα αναδρομικά των συνταξιούχων κατά 60%

Χαρακτηριστικά τα όσα δήλωσε η πρώην υπουργός Εργασίας και αρμόδια τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Εφη Αχτσιόγλου στο περιστύλιο της Βουλής.

«Ο κ. Μητσοτάκης ήρθε σήμερα στη Βουλή και ανακοίνωσε, καταχειροκροτούμενος από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, ότι «κουρεύει» τα αναδρομικά που δικαιούνται οι συνταξιούχοι, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατά 60% περίπου. Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι θα καταβάλει αναδρομικά 1,4 δισ., ενώ το σύνολο των αναδρομικών που οφείλονται στους συνταξιούχους είναι 3,9 δισ. Είπε ότι θα καταβάλει αναδρομικά μόνο για τις περικοπές στις κύριες συντάξεις, ενώ το ΣτΕ έχει κρίνει ξεκάθαρα ότι οι αντισυνταγματικές περικοπές που έκανε ο κ. Βρούτσης αφορούν τόσο τις επικουρικές συντάξεις όσο και τα δώρα. Μάλιστα, ο κ. Πρωθυπουργός δεν δίστασε να πει στην εθνική αντιπροσωπεία ότι τάχα η απόφαση του ΣτΕ δεν αφορούσε τα δώρα και τις επικουρικές συντάξεις.
Πρόκειται για μια πρωτοφανή, αντισυνταγματική ενέργεια της κυβέρνησης και για μια κατάφωρα άδικη ενέργεια εις βάρος των δικαιωμάτων των συνταξιούχων».

Μητσοτάκης: Η απόφαση του ΣτΕ αφορά μόνο τις κύριες συντάξεις

Νωρίτερα και απαντώντας στις αντίστοιχες αιτιάσεις του Αλέξη Τσίπρα, ο ο κ. Μητσοτάκης είχε υποστηρίξει στην τριτολογία του, τα εξής:

Κύριε Τσίπρα, δεν έχω την απαίτηση να έχετε διαβάσει ο ίδιος όλη την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά έχω την απαίτηση οι συνεργάτες σας να την γνωρίζουν. Και οι συνεργάτες σας γνωρίζουν πολύ καλά ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αφορά αποκλειστικά και μόνο τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων. Ούτε δώρα, ούτε επικουρικές.

Λοιπόν, από εκεί και πέρα και αυτό το ποσό είναι 1,4 δισ. Και εγώ με πολύ μεγάλη ειλικρίνεια έρχομαι και λέω ότι αυτό το ποσό μπορούμε να το καλύψουμε. Παραπάνω δυνατότητες σήμερα ο προϋπολογισμός, για ενδεχόμενες παρεμβάσεις που μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον, δεν έχει. Είμαι πάρα πολύ ειλικρινής και πάρα πολύ ξεκάθαρος σε αυτά τα οποία λέω.

Αλλά τουλάχιστον όταν μιλάτε στην Εθνική Αντιπροσωπεία θα έπρεπε να γνωρίζετε εσείς για ένα τόσο σημαντικό θέμα σε τι ακριβώς αφορά η απόφαση. Και η απόφαση του δικαστηρίου, θα το ξαναπώ ακόμα μια φορά, αφορά μόνο αυτούς οι οποίοι έχουν προσφύγει. Αφορά μόνο αυτούς οι οποίοι έχουν προσφύγει. Ερχόμαστε εμείς, με δική μας πολιτική απόφαση, και την επεκτείνουμε σε όλους τους συνταξιούχους».

Για λόγους ιστορικής καταγραφής, η ομιλία του κ. Μητσοτάκη στην Ολομέλεια ήταν η εξής:

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Έρχομαι τώρα στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο και ξεκινώ χαιρετίζοντας μία διάταξή του, η οποία δεν συνδέεται ευθέως με το κύριο περιεχόμενό του. Αποτελεί όμως ένα χρέος τιμής προς τις Ένοπλες Δυνάμεις μας. Προς μία ολόκληρη γενιά του ελληνισμού, μία ματωμένη, αλλά ηρωική σελίδα της πρόσφατης ιστορίας μας. Σαράντα έξι χρόνια από την εισβολή στην Κύπρο, η Ελληνική Πολιτεία απονέμει ισόβια σύνταξη στους άνδρες που υπερασπίστηκαν την ελευθερία στην πρώτη γραμμή.

Το οφείλαμε στην εθνική συνείδηση και στην ιστορική μνήμη και το κάναμε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι σήμερα η πρώτη παρουσία μου στη Βουλή μετά την ιστορική απόφαση των Βρυξελλών για τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Την αντίδραση της Ευρώπης στις συνέπειες του κορονοϊού, αλλά και την απάντησή της σε όσους έσπευσαν -πρόωρα καθώς φάνηκε- να αμφισβητήσουν τη δύναμή της να ξεπερνά διαφορές και να υπηρετεί τελικά κοινά υπερεθνικά ζητούμενα.

Το αποτέλεσμα αυτής της τετραήμερης Συνόδου Κορυφής, είχαν έναν αδιαμφισβήτητο νικητή, την ενωμένη και αλληλέγγυα Ευρώπη. Γιατί παρά τον θόρυβο, τις έντονες διαπραγματεύσεις, τις ενστάσεις που ακούστηκαν, ούτε λεπτό και από κανέναν δεν αμφισβητήθηκε η ουσία του Ταμείου. Η έκδοση, δηλαδή, κοινού χρέους, όπου τα μέλη συνεισφέρουν σε βάθος χρόνου, ανάλογα με τις δυνατότητές τους, αλλά τα έσοδά του κατανέμονται άμεσα, ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Και το Ταμείο Ανάκαμψης δεν αποτελεί απλά την αντίδραση της Ευρώπης σε έναν ιό που στοίχισε τη ζωή σε παραπάνω από 100.000 ευρωπαίους συμπολίτες μας και βύθισε βέβαια την Ευρώπη στην βαθύτερη οικονομική ύφεση της ιστορίας της. Σηματοδοτεί και την πτώση ενός πολιτικού ταμπού, που ήταν η ενίσχυση των Ευρωπαϊκών κρατών από ένα κεφάλαιο σχηματισμένο σε υπερεθνικό επίπεδο υπό αμοιβαίες εγγυήσεις.

Από την άποψη αυτή, ναι, η συμφωνία της 21ης Ιουλίου είναι μία ιστορική στιγμή για την εξέλιξη και την εμβάθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και δεν είναι τυχαίο συνεπώς ότι αυτές τις μέρες και άλλα κοινοβούλια -το Ισπανικό παραδείγματος χάρη έχει συζήτηση σήμερα για το ίδιο ακριβώς αντικείμενο- συζητούν αυτό το τεράστιο βήμα. Μια χρηματοδότηση 750 δισεκατομμυρίων ευρώ στα κράτη-μέλη της.

Η Ελλάδα είναι από τις κερδισμένες χώρες της συμφωνίας, καθώς οι καθαρές εισροές που θα λάβει είναι οι υψηλότερες στην Ευρωζώνη ως ποσοστό το ΑΕΠ και από τις πιο μεγάλες συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εάν προσθέσουμε και τους πόρους του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου, αυτό μεταφράζεται συνολικά σε 72 δισεκατομμύρια. Τριάντα-δύο από το νεοσύστατο Ταμείο, 40 περίπου από τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατευθυνόμενα πρωτίστως στην Κοινή Αγροτική Πολιτική και στα Ταμεία Συνοχής. Και από τα πρώτα αυτά 32 δισεκατομμύρια, 19 τελικά θα αντιστοιχούν σε άμεσες επιδοτήσεις και ακόμα 13 σε ευνοϊκές δανειοδοτήσεις.

Θέλω να θυμίσω στην εθνική Αντιπροσωπεία ότι υπήρξαμε από τους πρώτους, από τους πρωταγωνιστές αυτής της προσπάθειας. Προσωπικά είχα προσυπογράψει μαζί με οκτώ ακόμα αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων επιστολή την οποία είχαμε στείλει στον Πρόεδρο Michel τον περασμένο Μάρτιο, ζητώντας του τότε ακριβώς η Ευρώπη να κάνει αυτό το τολμηρό βήμα. Και αν γυρίσουμε το ρολόι του χρόνου λίγο πίσω -και απευθύνομαι σε όσους καλοπροαίρετα θέλω να πιστεύω άσκησαν κριτική για το εύρος της ευρωπαϊκής παρέμβασης- αν γυρνούσαμε το ρολόι του χρόνου πίσω πριν από τέσσερις μήνες το βήμα αυτό το οποίο έκανε η ευρωπαϊκή οικογένεια θα φάνταζε σε πολλούς ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Και όμως καταλήξαμε πριν από 10 μέρες και μέσα από εξαντλητικές διαβουλεύσεις στην επιτυχία των Βρυξελλών, πιστεύω ότι και εμείς με τον τρόπο μας βάλαμε το δικό μας λιθαράκι, όχι μόνο για να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα της χώρας, αλλά για να δώσουμε έναν αγώνα για την ανάγκη η Ευρώπη να κάνει συνολικά αυτό το τολμηρό βήμα.

Οι στόχοι τους οποίους είχαμε θέσει εξ αρχής ως χώρα ικανοποιήθηκαν στο ακέραιο. Ποιοι ήταν αυτοί: Πρώτον, ο προϋπολογισμός του Ταμείου να διαθέτει μια πολύ σημαντική δύναμη πυρός, δεύτερον, το μείγμα των χορηγούμενων κεφαλαίων να έχει χαρακτήρα περισσότερων επιδοτήσεων και λιγότερων δανείων. Τρίτον, και πολύ σημαντικό, η Ευρώπη να κινηθεί γρήγορα στη λήψη αποφάσεων που θα επιταχύνουν την εκταμίευση πόρων ήδη από τις αρχές του ’21.

Θυμίζω ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εργαλεία του Ταμείου για να καλύψουμε δαπάνες οι οποίες έχουν γίνει και εντός του 2020 και να εκτείνουμε τη διάρκεια του Ταμείου σε τρία χρόνια για να γίνουν οι δεσμεύσεις και σε ακόμα τρία για να γίνουν οι εκταμιεύσεις. Και τέταρτον, και πολύ σημαντικό, η χορήγηση αυτών των κεφαλαίων να μη συνοδεύεται από πρόσθετους αντιαναπτυξιακούς δημοσιονομικούς περιορισμούς. Δεν υπάρχει προφανώς κανένα απολύτως συμπληρωματικό μνημόνιο για την εκταμίευση αυτών των όρων. Οι δε όροι είναι ίδιοι και για τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Βρισκόμαστε τώρα αντιμέτωποι με μία πραγματικά πολύ μεγάλη εθνική πρόκληση και αυτή δεν είναι άλλη από μία διαφορετική αντίληψη στο πώς διαχειριζόμαστε αυτά τα κεφάλαια. Δεν είναι η πρόκληση η απορρόφηση αυτών των κονδυλίων για να προσφέρουμε μόνο μία πρόσκαιρη ανακούφιση. Το κρίσιμο στοίχημα είναι οι πόροι αυτοί να κατευθυνθούν σωστά σε δράσεις με ουσιαστικό αναπτυξιακό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Με το σωστό μέτρο, το σωστό λόγο, στη σωστή στιγμή και με τον σωστό τρόπο.

Να μετατρέψουμε αυτό το οποίο αποκαλέσαμε NextGenerationEU, σε Νext Generation Hellas. Να μετατρέψουμε, δηλαδή, την κρίση ως μία νέα αφετηρία για τη συνολική κατεύθυνση της χώρας και της οικονομίας της σε ένα περιβάλλον που θα εμπνέει και θα αξιοποιεί όλες τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας.

Πρώτους από όλα τους νέους μας, προσφέροντας ασφάλεια, καλές δουλειές, φιλόξενη καθημερινότητα και κοινωνική συνοχή. Σε αυτό το πλαίσιο επεξεργαζόμαστε -πιστεύω για πρώτη φορά από τη μεταπολίτευση και μετά σε αυτή την έκταση και σε αυτό το βάθος- ένα συνεκτικό εθνικό στρατηγικό σχέδιο, για τη βέλτιστη παραγωγική αξιοποίηση αλλά και μόχλευση όλων των διαθέσιμων κεφαλαίων.

Η στόχευση και η κατανομή των πόρων δεν θα γίνει αυτή τη φορά όπως είθισται να γίνεται, δηλαδή με ασύντακτες διαδικασίες, καθυστερήσεις στο σχεδιασμό και την απορρόφηση, ποικιλώνυμα πελατειακά συμφέροντα που ερίζουν αδιαφανώς για πόρους σε χαμηλής προστιθέμενης αξίας προγράμματα ή έργα.

Το κυβερνητικό σχέδιο θα είναι βασισμένο στις προτάσεις και στις στρατηγικές κατευθύνσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη, που ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες παγκόσμιες τάσεις, αλλά και έχει κάνει μία ακριβή διάγνωση τόσο των διαχρονικών στρεβλώσεων της οικονομίας μας, όσο όμως και των σημαντικών συγκριτικών της πλεονεκτημάτων.

Και τους επόμενους δύο μήνες θα γίνει μία εντατική διαβούλευση, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο κοινοβουλίου, και σε επίπεδο συζήτησης με τους κοινωνικούς εταίρους, ώστε να καταλήξουμε σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες συναινέσεις για να έχουμε μία συνεκτική εθνική πρόταση, την οποία και θα καταθέσουμε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός του μήνα Οκτωβρίου.

Θυμίζω ότι το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επαρκώς ασφυκτικό. Μέχρι τις 15 Οκτωβρίου οι χώρες πρέπει να έχουν καταθέσει τα εθνικά σχέδια τα οποία στη συνέχεια θα εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να μπορούμε να οδηγηθούμε στην εκταμίευση των πρώτων πόρων εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021.

Κατά συνέπεια είναι μία στιγμή, κύριε Πρόεδρε, μέγιστης εθνικής ευθύνης. Η κυβερνητική πλειοψηφία και η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι μπορεί για να μπορέσουμε να περάσουμε μέσα από μία φάση γρήγορης διαβούλευσης, να ακούσουμε τις απόψεις των κομμάτων, για να διαμορφώσουμε -όπως σας είπα- ένα εθνικό συνεκτικό σχέδιο, το οποίο δεν έχω την απαίτηση προφανώς να βρει σύμφωνα όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, συζήτηση και εντός του Κοινοβουλίου πριν κατατεθεί το εθνικό σχέδιο θα γίνει, έτσι ώστε να δοθεί και η δυνατότητα στη Βουλή και στα κόμματα της αντιπολίτευσης να εκφράσουν τις προτάσεις τους, τις απόψεις τους ή ενδεχομένως και τις ενστάσεις τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πριν από εάν χρόνο από την ίδια ακριβώς θέση, μιλούσα τότε για το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησής μας, που εκπλήρωνε μία βασική μας τότε προεκλογική δέσμευση.

Τη μείωση του ΕΝΦΙΑ ως μέτρου φορολογικής ανακούφισης αλλά και αναπτυξιακής προοπτικής. Δώδεκα μήνες μετά, είμαι πάλι εδώ για ένα ακόμα νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου το δεύτερο έτους της θητείας μας, το οποίο όμως έχει την ίδια στόχευση: Τη σύζευξη φορολογικής δικαιοσύνης με την τόσο απαραίτητη σε αυτή τη συγκυρία οικονομική ανάταξη της χώρας.

Μέχρι τώρα η συζήτηση και στην Επιτροπή αλλά και στην Ολομέλεια σε επίπεδο εισηγητών, είναι αναλυτική. Θα κάνω μία πολύ συνοπτική ανακεφαλαίωση, υπογραμμίζοντας ορισμένα άρθρα, ορισμένες προβλέψεις του νομοσχεδίου, που τις θεωρώ εξαιρετικά κρίσιμες.

Η πρώτη δέσμη παρεμβάσεων του νομοσχεδίου, αφορά φορολογικά κίνητρα. Καθιερώνεται ένα ευνοϊκό καθεστώς για αλλοδαπούς συνταξιούχους, ώστε να μεταφέρουν στην Ελλάδα τη φορολογική τους έδρα. Στο εξής το εισόδημά τους από το εξωτερικό θα επιβαρύνεται αυτοτελώς και από κάθε πηγή με φόρο μόλις 7%, κάνοντας την Ελλάδα πολύ πιο ελκυστική και τα δημόσια έσοδα πολύ μεγαλύτερα.

Ευθυγραμμιζόμαστε δηλαδή με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ενδεικτικό παράδειγμα, ίσως το καλύτερο παράδειγμα, είναι η Πορτογαλία, που έχει χρησιμοποιήσει αντίστοιχα εργαλεία για να προσελκύσει ευρωπαίους συνταξιούχους οι οποίοι σε προέκταση ενός τέτοιου μέτρου πολλοί έσπευσαν να αγοράσουν και μόνιμη κατοικία στον ευρωπαϊκό νότο. Και να περνούν ένα σημαντικό κομμάτι του χρόνου τους, όχι κατ’ ανάγκη το καλοκαίρι τους αλλά πολύ συχνά και το χειμώνα τους, στη Μεσόγειο.

Κάτι αντίστοιχο θέλουμε να κάνουμε και εμείς στην Ελλάδα και πιστεύω ότι το μέτρο αυτό σε συνέχεια και της παρέμβασης που έχουμε κάνει για το non-dom, το οποίο αφορά πολύ πιο ευκατάστατους ανθρώπους που θα επιλέξουν την Ελλάδα ως φορολογική τους έδρα, θα έχει πολύ σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο.

Ταυτόχρονα θέλω να επισημάνω ότι καταργούμε την αυτοτελή φορολόγηση 10% στις γονικές παροχές και στις δωρεές. Μειώνουμε τέλη ταξινόμησης των Ι.Χ., υβριδικά, ηλεκτρικά ώστε να ανανεωθεί ο στόλος. Και φορολογούνται αυτοτελώς πλέον με συντελεστή 15% μετοχές που δίνονται δωρεάν από τον εργοδότη ως πρόσθετη αμοιβή, ενθαρρύνοντας έτσι τη συμμετοχική επιχειρηματικότητα.

Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα σε αυτή τη διάταξη που είναι πάρα πολύ σημαντική για την κοινότητα των startups η οποία σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται στη λογική της συμμετοχής των εργαζομένων στο μετοχικό σχήμα της εταιρείας, ακριβώς με τέτοιου είδους φορολογικά κίνητρα. Μια σημαντική διάταξη την οποία εισάγει το υπουργείο Οικονομικών, ανταποκρινόμενοι ως Κυβέρνηση σε ένα πάγιο αίτημα της κοινότητας της νεοφυούς επιχειρηματικότητας στη χώρα μας, η οποία παρά τις μεγάλες δυσκολίες γνωρίζει τελευταία σημαντική άνθιση.

Και βέβαια εξαιρούνται από το εισόδημα των εργαζομένων τα vouchers εσωτερικού τουρισμού προς υπαλλήλους μιας εταιρείας.

Το δεύτερο κύμα ρυθμίσεων δυναμώνει τις πολιτικές θωράκισης του εισοδήματος νοικοκυριών και επιχειρήσεων που δοκιμάζονται από τον κορονοϊό. Με μοχλό και πάλι τη μείωση των φόρων, που τονώνει τη ρευστότητα. Υλοποιείται, έτσι, η ελάφρυνση έως και η εκμηδένιση της προκαταβολής φόρου για το 2019, όπως είχαμε δεσμευτεί ως κυβέρνηση ότι θα κάνουμε.

Ένα σωστό μέτρο το οποίο συναντά και την καθολική στήριξη της αντιπολίτευσης και απολύτως προφανές, σε μία τόσο δύσκολη χρονιά όπου επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με πολύ χαμηλότερους τζίρους και προφανώς με την προοπτική να μην έχουν καθόλου κερδοφορία εντός του 2020.

Και βέβαια, απαλλάσσονται από το τέλος επιτηδεύματος οι αγρότες που μετρούν πενταετία ένταξης στον ΦΠΑ. Όπως και οι παράκτιοι αλιείς των μικρών επαγγελματικών σκαφών. Στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ περνούν επιτέλους τα βιβλία μουσικής, μία εκκρεμότητα από το παρελθόν η οποία διορθώνεται. Στο μειωμένο 13% τα εισιτήρια των αγώνων. Ενώ, καθώς πλήττονται οι μεταφορές, απαλλάσσονται από δασμούς στα είδη εξοπλισμού και εφοδιασμού πλοίων.

Το τρίτο πλέγμα μέτρων αντιμετωπίζει μία διαχρονική πληγή, την αντιμετώπιση φορολογικών διαφορών. Το νομοσχέδιο ενσωματώνει στον πυρήνα του σημαντικές ευρωπαϊκές οδηγίες για αντιδικίες σε κοινοτικό επίπεδο, εντάσσοντας τη χώρα μας σε ένα κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο αντιμετώπισης της φοροαποφυγής.

Ενώ ιδρύεται και επιτροπή εξώδικης επίλυσης για διαφορές που εκκρεμούν ενώπιον της διοικητικής Δικαιοσύνης. Είναι κάτι που τονώνει την ασφάλεια δικαίου, αποσυμφορεί τα δικαστήρια και αυξάνει τα δημόσια έσοδα.

Τέλος, καινοτομία του νομοσχεδίου αποτελεί και νέος μηχανισμός στήριξης των δανειοληπτών. Το σχέδιο «Γέφυρα», που με την καθοριστική συμμετοχή του Δημοσίου θα επιδοτεί για εννέα μήνες στεγαστικά και επιχειρηματικά δάνεια τα οποία έχουν ως εγγύηση την πρώτη κατοικία.

Θα περιοριστώ να πω μία κουβέντα για το ζήτημα αυτό. Διότι φαντάζομαι θα επανέλθουν και αρκετοί ομιλητές από την αντιπολίτευση στη διάρκεια της συζήτησης. Η προστασία της πρώτης κατοικίας του νόμου ΣΥΡΙΖΑ είχε λήξει από το Φεβρουάριο του 2019. Έκτοτε άρχισαν να σωρεύονται στα δικαστήρια χιλιάδες υποθέσεις, κάτι το οποίο συχνά εκμεταλλεύονταν συνειδητοί κακοπληρωτές. Ενώ και οι δύο παρατάσεις που η νέα κυβέρνηση πέτυχε είχαν τελικά μειωμένη συμμετοχή: Οι αιτήσεις για ένταξη στο ευνοϊκό πλαίσιο το οποίο είχε θεσπιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση -και το εμείς είχαμε στηρίξει- έφτασε μόλις στις 5.000.

Η προστασία, λοιπόν, της πρώτης κατοικίας όπως θεσπίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν πέτυχε στην πράξη. Αντίθετα, έχει ενδιαφέρον να δούμε ότι τους τελευταίους 12 μήνες ενθαρρύνθηκαν πολύ οι απευθείας διακανονισμοί μεταξύ τραπεζών και δανειοληπτών. Και περισσότερα από 270.000 δάνεια, ύψους 13 δισεκατομμυρίων, τα πιο πολλά από αυτά στεγαστικά, ρυθμίστηκαν με απευθείας συνεννόηση μεταξύ της τράπεζας και του δανειολήπτη.

Το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ αποβλέπει στην αποκατάσταση ενός οριστικού πλαισίου για την προστασία της κύριας κατοικίας, αυξάνοντας μάλιστα σημαντικά τον αριθμό των δικαιούχων. Γιατί στους δανειολήπτες των παλιών ρυθμίσεων, προστίθεται τώρα μια καινούρια κατηγορία. Είναι οι εργαζόμενοι ή οι επαγγελματίες από πληγέντες κλάδους. Είναι τα καινούρια προβληματικά δάνεια τα οποία δημιουργούνται και η ρύθμιση αφορά όλα τα δάνεια, τόσο τα «κόκκινα», όσο και αυτά που εξυπηρετούνται κανονικά. Θα επανέλθει για το ζήτημα αυτό, με περισσότερες λεπτομέρειες, και ο Υπουργός στην τοποθέτησή του.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι σημερινές πρωτοβουλίες έρχονται σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη. Αποτελούν όμως μόνο έναν κρίκο μιας μεγάλης αλυσίδας παρεμβάσεων στην οικονομία. Με το σύστημα της επιστρεπτέας προκαταβολής έχουν ενισχυθεί ως τώρα 140.000 επιχειρήσεις με ποσό 1,8 δισεκατομμύρια. Το Ταμείο Επιχειρηματικότητας έχει εκταμιεύσει δάνεια ύψους 1,3 δισεκατομμυρίων σε 9.464 επιχειρήσεις. Και το Ταμείο Εγγυοδοσίας έχει διαθέσει 1 δισ. σε 1.829 επιχειρήσεις, κυρίως μικρομεσαίες. Μόνο τον Ιούλιο εκταμιεύθηκαν σχεδόν 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Και πρέπει να σας πω ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δει κανείς και την κατανομή των επιχειρήσεων που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή ανά ΔΟΥ. Αυτή η ανάλυση θα δοθεί στη δημοσιότητα από την κυβέρνηση. Ωφελημένες είναι οι επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, ειδικά στις τουριστικές περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο. Θα διαπιστώσετε ότι ο αριθμός των επιχειρήσεων που έχουν ωφεληθεί είναι σημαντικά αυξημένος.

Για πρώτη φορά η κυβέρνηση κατάφερε και στήριξε με πραγματική ρευστότητα μικρομεσαίες επιχειρήσεις που η αλήθεια είναι ότι είχαν δυσκολία πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό. Είναι ένα επιτυχημένο πρόγραμμα, θα συνεχιστεί, και εφόσον υπάρχει και η ανάγκη -θα το κρίνουμε μαζί με το Υπουργείο- υπάρχει πάντα και η δυνατότητα περαιτέρω επέκτασής του.

Περαιτέρω, ο συμψηφισμός του 25% του ΦΠΑ με τις μελλοντικές υποχρεώσεις ανακούφισε παραπάνω από 160.000 επιχειρήσεις. Τους απάλλαξε από την άμεση ανάγκη καταβολής ενός ποσού που ξεπερνάει τα 150 εκατομμύρια. Και η αναστολή των δόσεων στα δάνεια έδωσε ανάσα σε 284.000 επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

Και όλα τα παραπάνω αποφασίστηκαν για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα και όχι εύκολες εντυπώσεις. Και όπως έχω ξαναπεί πολλές φορές ο προγραμματισμός μας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη κρατώντας πάντα εφεδρείες για κάθε απρόοπτο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνω με μια σημαντική ανακοίνωση με την οποία θα μπορούσα να είχα ξεκινήσει, γιατί συνδέεται με μία πρόσφατη εξέλιξη και αφορά κάθε συνταξιούχο.

Από το βήμα αυτό, λοιπόν, δηλώνω σήμερα ότι η κυβέρνηση θα καταβάλει εφάπαξ, πλήρως και σε όλους τους συνταξιούχους της χώρας μέσα στο 2020 τα αναδρομικά ποσά που δικαιούνται βάσει της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η κυβέρνηση συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις, όπως είχαμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε. Μιλάμε για ένα ποσό ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, αφορά κύριες συντάξεις -το τονίζω- κύριες συντάξεις του ιδιωτικού τομέα, δικαίωμα το οποίο επεκτείνεται όμως και στους συνταξιούχους του Δημοσίου. Συνολικά ωφελημένοι θα είναι λίγο παραπάνω από 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι συμπολίτες μας.

Είναι μια κίνηση που με ειλικρίνεια και σεβασμό απευθύνει η κυβέρνηση προς τους απόμαχους της δουλειάς, οι οποίοι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία καλούνται να στηρίξουν τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους.

Με την ίδια όμως ειλικρίνεια και με την ίδια τόλμη που η κυβέρνηση εφάπαξ θα εκταμιεύσει αυτό το ποσό πριν το τέλος του έτους, είμαι υποχρεωμένος να πω ότι η συγκεκριμένη δαπάνη αγγίζει τα όρια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων του τόπου. Δεν υπάρχουν λοιπόν περιθώρια για ικανοποίηση πρόσθετων αιτημάτων αυτού του είδους. Η αλήθεια είναι ότι οι συνταξιούχοι μας δεν χτυπήθηκαν όσο άλλες κατηγορίες από την πανδημία. Προστατεύτηκαν πλήρως και η πολιτεία οφείλει να κρατά δημοσιονομικές ισορροπίες, να εξετάζει προφανώς και τη βιωσιμότητα του χρέους αλλά και να κρατά εφεδρείες σε κάθε δύσκολη στιγμή.

Ενδεχομένως να υπάρχουν αιτιάσεις, πλειοδοσίες, παροτρύνσεις να αυξηθεί αυτό το ποσό ώστε να καλυφθούν δώρα, επικουρικές συντάξεις. Θέλω όμως να απευθυνθώ εδώ πέρα στους συνταξιούχους. Να τους πω ότι η ενίσχυση με ένα εφάπαξ ποσό ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων αποτελεί μία πολιτική επιλογή και θέλω αυτή η απόφαση να εκτιμηθεί, και να εκτιμηθεί λαμβάνοντας υπόψη συνολικά την κατάσταση η οποία βρίσκεται η χώρα. Δεν υπάρχουν περιθώρια άλλων παροχών.

Οτιδήποτε διαφορετικό θα ήταν άδικο, θα ήταν άδικο για τους ανέργους, θα ήταν άδικο για τους εργαζόμενους, ο κόπος των οποίων χρηματοδοτεί το ασφαλιστικό σύστημα. Θα ήταν άδικο για τις επόμενες γενιές.

Άδικο, λοιπόν, και για το σύνολο της κοινωνίας που αντιμετωπίζει με ενότητα, ομοψυχία και με επιτυχία τολμώ να πω τόσες αλλεπάλληλες προκλήσεις, από τα γεγονότα στον Έβρο και την πανδημία μέχρι τη διεθνή οικονομική αναταραχή και την επιθετική συμπεριφορά των γειτόνων μας. Γιατί το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων οφείλουμε να το κρατάμε ψηλά, οφείλουμε όμως και να το χρηματοδοτούμε, ειδικά σε περιόδους όπως αυτές που διανύουμε.

Ο επίλογος μου, λοιπόν, κύριε Πρόεδρε, θα είναι αισιόδοξος. Παρά τις δυσκολίες, παρά τα πολλά εμπόδια, η Ελλάδα εξακολουθεί να βαδίζει στο μονοπάτι της προόδου σε όλα τα επίπεδα. Το αποδείξαμε επί ένα χρόνο, το αποδεικνύουμε καθημερινά. Γιατί έχουμε μία κοινωνία ενωμένη, ένα κράτος που διαρκώς εκσυγχρονίζεται υπέρ του πολίτη, μία κυβέρνηση που ξέρει και μπορεί, που εργάζεται με σχέδιο και φέρνει αποτελέσματα.

Και αυτό το αποτέλεσμα υπηρετεί και το σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο και σας καλώ σήμερα να ψηφίσετε. Σας ευχαριστώ.

Η απάντηση στον Τσίπρα

Στη δευτερολογία του και αφού είχε ακούσει την κριτική που άσκησε ο Αλέξης Τσίπρας για την εικόνα της οικονομίας (εδώ), ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε:

Είναι καλό, κύριε Τσίπρα, όταν μιλάμε στην Εθνική Αντιπροσωπεία για τόσο σημαντικά ζητήματα να είμαστε ακριβείς σε αυτά τα οποία λέμε.

Μιλήσατε για ακόμη μία φορά για την πρωτοφανή ύφεση που χτυπάει και την πατρίδα μας εντός του 2020. Και για άλλη μία φορά επιχειρήσατε να παρουσιάσετε μία επιχειρηματολογία ότι δήθεν η ελληνική οικονομία είχε ήδη μπει σε ύφεση, άρα το πρόβλημα δεν είναι αποκλειστικά ένα πρόβλημα κορονοϊού, αλλά ένα διαρθρωτικό πρόβλημα το οποίο πηγάζει από δικές μας πολιτικές.

Σας έχω απαντήσει πολλές φορές με στοιχεία. Δεν θα επεκταθώ στο ζήτημα αυτό. Θα διορθώσω όμως μία ανακρίβειά σας, ώστε να μην την επαναλάβετε την επόμενη φορά, όταν είπατε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται αντιμέτωπη με τις χειρότερες προβλέψεις από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες σχετικά με την εκτιμώμενη ύφεση του 2020.

Αυτό το οποίο είπατε είναι ανακριβές. Η πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ύφεση στην Ελλάδα είναι 9%. Διορθώθηκε μάλιστα προς το λιγότερο κακό, ελαφρώς προς το καλύτερο, σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις. Υπάρχουν πολλές χώρες που έχουν πολύ χειρότερες προβλέψεις για το 2020. Η Ιταλία 11,2% η Ισπανία 10,9%, Γαλλία 10,6%, Πορτογαλία 9,8%, Σλοβακία 9% και αυτή. Κατά συνέπεια η Ελλάδα δεν είναι η χειρότερη χώρα από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και θα σας παρακαλούσα την επόμενη φορά, όταν μιλάτε για την ελληνική οικονομία, να είστε πιο ακριβής.

Μιλήσατε αναλυτικά για το σχέδιο Πισσαρίδη. Θέλω να σας ενημερώσω ότι το πρώτο κείμενο του σχεδίου Πισσαρίδη θα αναρτηθεί και θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση μπορεί και σήμερα, ενδεχομένως αύριο εάν είναι έτοιμο από την Επιτροπή. Και δεσμεύομαι ακόμα μια φορά ότι όταν θα έχουμε το οριστικό κείμενο, το οποίο εκτιμούμε ότι θα το έχουμε στις αρχές Σεπτεμβρίου, ότι θα υπάρχει -το είπα και στην πρωτολογία μου- αρκετός χρόνος για συζήτηση και με τους κοινωνικούς εταίρους και στο κοινοβούλιο. Κύριε Πρόεδρε θα υπάρξει συζήτηση για τις τελικές προτάσεις της κυβέρνησης, πριν αυτές κατατεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Είναι εύλογο αυτό το οποίο λέτε, ότι ο χρόνος χρηματοδότησης αυτού του προγράμματος ξεπερνά την κυβερνητική θητεία αυτής της κυβέρνησης και κατά συνέπεια είναι απολύτως λογικό το σχέδιο αυτό να συζητηθεί, καθώς αναλαμβάνουμε δεσμεύσεις οι οποίες εκτείνονται σε ορίζοντα εξαετίας, το ίδιο βέβαια πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι ισχύει και για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, το οποίο και αυτό έχει ορίζοντα υλοποίησης επταετίας.

Σε κάθε περίπτωση όμως είναι απολύτως λογικό και επιβεβλημένο να συζητηθεί η πρόταση της κυβέρνησης τονίζω -η πρόταση της κυβέρνησης δεν το σχέδιο της Επιτροπής Πισσαρίδη, πάνω σε αυτό πατάμε- στο κοινοβούλιο με την άνεση χρόνου που η σοβαρότητα της συζήτησης επιβάλει.

Απλά, να εξηγήσουμε λίγο τι είναι η Επιτροπή Πισσαρίδη. Να εξηγήσουμε ότι απαρτίζεται από τους κορυφαίους Έλληνες οικονομολόγους τους οποίους έχουμε αυτή τη στιγμή στη διάθεσή μας και οι οποίοι προσφέρθηκαν να συνεισφέρουν σε αυτό το σχέδιο. Δεν είναι άνθρωποι οι οποίοι είναι ταυτισμένοι με την κυβέρνηση, σε καμία περίπτωση. Δεν νομίζω ότι η επιστημονική τους επάρκεια μπορεί να αμφισβητηθεί από οποιονδήποτε.

Κατά συνέπεια το λέω αυτό για να προλάβω ενδεχόμενα βέλη και πυροβολισμούς απέναντι σε ανθρώπους οι οποίοι θα εκθέσουν τις επιστημονικές τους απόψεις και θα παρουσιάσουν τα πράγματα όπως αυτοί τα βλέπουν. Ούτε φερέφωνα της κυβέρνησης είναι, ούτε εργαλεία της.

Αναφερθήκατε στο ζήτημα της εξαγγελίας μου σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλει εξ ολοκλήρου και εντός του 2020 τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων σε όλους τους συνταξιούχους και θέλω και εδώ να σας διορθώσω.

Η υποχρέωση της κυβέρνησης, κύριε Τσίπρα, θα ήταν να συμμορφωθεί με τη δικαστική απόφαση στο βαθμό που αυτή καταλαμβάνει μόνο όσους είχαν προσφύγει. Αυτή θα ήταν η με το νόμο υποχρέωση της κυβέρνησης. Δεν το κάνουμε για τον απλούστατο λόγο ότι σε περίπτωση που το κάναμε αυτό θα ήταν απολύτως αναμενόμενο να προσφύγουν και όλοι οι υπόλοιποι. Και βέβαια στην πορεία του χρόνου κατά πάσα πιθανότητα θα δικαιώνονταν, καθώς μιλάμε για τη συμμόρφωση της κυβέρνησης σε μια πιλοτική δίκη, αλλά σε αυτή την περίπτωση αυτό το οποίο θα είχε γίνει θα ήταν ότι θα υποβάλαμε συνταξιούχους στον κόπο και στη δαπάνη να αναζητήσουν δικηγορικές συμβουλές και ένα σημαντικό ποσοστό από αυτά τα οποία θα τους δίναμε θα κατέληγαν στους δικηγόρους.

Επιλέξαμε λοιπόν να τα δώσουμε όλα μαζί, εφάπαξ, εντός του 2020. Και αυτό είναι πολιτική απόφαση. Θα μπορούσαμε να μην τα δώσουμε όλα μαζί, θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε την εκταμίευσή τους σε δυο ή σε τρία χρόνια. Όλα αυτά είναι πολιτικές επιλογές τις οποίες κάνουμε.

Έρχομαι τώρα στα σχόλιά σας και στην κριτική σας σχετικά με το τι έγινε στις Βρυξέλλες. Και μας ασκήσατε κριτική. Χαιρετίζω καταρχάς νομίζω το ήπιο κλίμα το οποίο υπάρχει σήμερα στην Ολομέλεια, το οποίο βέβαια δεν μπορώ να πω ότι ανταποκρίνεται και σε ανακοινώσεις οι οποίες είχαν γίνει στο παρελθόν από το κόμμα σας, σχετικά με τη φράση την οποία χρησιμοποίησα ότι είναι ένας δίκαιος και έντιμος συμβιβασμός. Ναι, είναι ένας δίκαιος και έντιμος συμβιβασμός.

Και ναι η Ευρώπη προχωράει πάντα μέσα από συμβιβασμούς αλλά αυτός ο συμβιβασμός αποτέλεσε ένα άλμα συνολικά για την Ευρώπη. Εκτός αν πιστεύετε ότι έπρεπε όταν μετά από τέσσερις ημέρες εξαντλητικών διαπραγματεύσεων, στις οποίες η Ελλάδα έπαιξε σημαντικό ρόλο -ναι κύριε Τσίπρα, δεν έχω κανένα λόγο να πάω να διαφημίσω όλες τις συναντήσεις τις οποίες κάνω πίσω από κλειστές πόρτες. Αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι η Ελλάδα ήταν παρούσα και πολύ ωφελημένη από το πρόγραμμα αυτό. Καταλήξαμε μετά από τέσσερις μέρες σε αυτή τη λύση η οποία πράγματι σε σχέση με την αρχική λύση της Επιτροπής, είναι ελαφρώς χειρότερη, αυτή είναι η αλήθεια, αλλά θέλω να σας θυμίσω, κύριε Τσίπρα, ότι το σημείο αφετηρίας δεν ήταν τα 500 δισεκατομμύρια τα οποία δεν υπήρχαν, ήταν το μηδέν. Μηδέν ήταν το σημείο αφετηρίας. Και από το μηδέν πήγαμε στα 390 δισεκατομμύρια σε επιχορηγήσεις.

Και αυτό είναι κάτι το οποίο αναγνωρίστηκε από όλους. Και από τους πολύ ωφελημένους και από τους «φειδωλούς» με τους οποίους είχαμε όντως μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση και οι οποίοι δεν επέδειξαν πάντα στη διάρκεια της συζήτησης και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη.

Εκτός αν πιστεύετε, κύριε Τσίπρα, αν ήσασταν στη θέση μου, φαντάζομαι ότι θα μου λέγατε ότι «θα χτυπούσα το χέρι στο τραπέζι» και την τελευταία στιγμή θα βάζατε βέτο. Εάν το κάνατε αυτό το πράγμα και πιστεύετε ότι αυτή είναι η σωστή επιλογή, να βγείτε να το πείτε στη Κοινοβούλιο. Εγώ έκρινα αλλιώς.

Από εκεί και πέρα, ένα ερώτημα το οποίο θέσατε είναι εύλογο. Μπορούμε να απορροφήσουμε τα χρήματα αυτά; Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα δεν έχει την καλύτερη ιστορία στην απορρόφηση κοινοτικών πόρων συνολικά. Και αυτό είναι μία διαχρονική αδυναμία όλων των κυβερνήσεων, και των δικών μας και των δικών σας.

Τα ποσοστά απορρόφησης δεν ήταν ικανοποιητικά. Αυξήθηκαν σημαντικά τον τελευταίο χρόνο, σε μεγάλο βαθμό λόγω COVID, θέλω να είμαι ειλικρινής. Αυτός είναι ο λόγος που καταφέραμε και εκταμιεύσαμε σημαντικά ποσά από το ΕΣΠΑ, καθώς είχαμε πολύ μεγαλύτερες τέτοιες δυνατότητες.

Όμως το βάρος της ευθύνης που αναλαμβάνουμε να μπορέσουμε να δρομολογήσουμε ένα μηχανισμό γρήγορης απορρόφησης και του επόμενου Πολυετούς Προγράμματος αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης είναι μεγάλο. Και θα πρέπει να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές αλλαγές στο ζήτημα αυτό. Διότι, πράγματι, οι ρυθμοί ανάπτυξης αδικούν τα χρήματα τα οποία έχουμε να διαχειριστούμε.

Τώρα, στο πού θα πάνε τα λεφτά, θα έχω την ευκαιρία στο Υπουργικό Συμβούλιο της Παρασκευής να μιλήσω λίγο πιο αναλυτικά για τις βασικές θεματικές στις οποίες θα κινηθούμε. Αναφέρατε δύο όμως, οι οποίες, επιτρέψτε μου να πω, αποτελούν θεματικές τις οποίες αυτή η κυβέρνηση αν μη τι άλλο έχει δώσει συγκεκριμένα δείγματα γραφής.

Αναφέρομαι στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την πράσινη μετάβαση και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ψηφιακό κράτος. Και όταν λέτε, κύριε Τσίπρα, ότι δεν έχετε αντιληφθεί να γίνεται τίποτα στον τομέα αυτό, πρέπει να είστε ο μόνος Έλληνας που δεν έχει καταλάβει ότι έχει συντελεστεί ουσιαστικά μία επανάσταση στην επικοινωνία του κράτους με τους επιχειρηματίες και με τους πολίτες.

Και βέβαια καλό είναι όταν μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη και δίκαιη μετάβαση να μην είμαστε και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ. Εμείς πήραμε μία πολύ τολμηρή απόφαση να προχωρήσουμε σε μία γρήγορη απολιγνιτοποίηση, την οποία εσείς ακόμα και σήμερα εξακολουθείτε να πολεμάτε. Δεν μπορεί να είσαστε και με τον λιγνίτη και μαζί με το περιβάλλον. Δεν γίνεται αυτό.

Κατά συνέπεια, στα ζητήματα αυτά υπάρχει ούτως ή αλλιώς μία κεντρική κατεύθυνση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που μας υποχρεώνει ένα σημαντικό κομμάτι των πόρων που θα έχουμε διαθέσιμους να κατευθυνθούν σε αυτές τις πολιτικές. Και προφανώς θα υπάρχει πολύ πιο συγκεκριμένη εξειδίκευση για τα μεγάλα προγράμματα τα οποία η χώρα θα δρομολογήσει και θα προτείνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς χρηματοδότηση.

Γιατί θέλω να τονίσω ακόμη μία φορά ότι στα ζητήματα αυτά η αξιολόγηση θα είναι αυστηρή. Αυτό ανεβάζει τον πήχη των προσδοκιών ως προς την δουλειά την οποία θα κάνουμε όλοι μας, και εμείς ως Πρωθυπουργός, Πρωθυπουργικό Γραφείο, και οι Υπουργοί οι οποίοι θα κληθούν να συμμετέχουν ο καθένας στο δικό του αντικείμενο στην εκπόνηση των σχεδίων.

Οι απαιτήσεις και ο πήχης των προσδοκιών από την Ευρώπη θα είναι υψηλός αλλά είναι ακόμη πιο υψηλός ο πήχης από την ελληνική κοινωνία. Διότι έχει την απαίτηση τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν ουσιαστικά, προς όφελος της μακροχρόνιας ανάπτυξης. Να στηρίξουν και βραχυχρόνιες πολιτικές -όπως ήδη έχουμε κάνει- αλλά να επενδυθούν όχι μόνο για εμάς αλλά κυρίως για τα παιδιά μας.

Για τις τράπεζες δεν θα πω πολλά πράγματα κύριε Τσίπρα. Νομίζω ότι αυτό το παιχνίδι, «κακοί τραπεζίτες, η καλή κοινωνία», είναι πολυφορεμένο και δεν νομίζω ότι ακούγεται πια από πολλούς. Είμαστε οι πρώτοι εμείς οι οποίοι έχουμε αναγνωρίσει ότι το τραπεζικό σύστημα πρέπει να τρέξει πιο γρήγορα στην εκταμίευση πόρων, ειδικά όταν το κράτος παρέχει κρατική εγγύηση. Και σας ενημερώνω ότι σε εβδομαδιαία βάση υπάρχουν συσκέψεις από τους δύο συναρμόδιους Υπουργούς όπου ζητάμε από τις τράπεζες πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και πιέζουμε τις τράπεζες να εκταμιεύσουν πόρους, χωρίς όμως -να το τονίσω και θέλω εδώ να είμαι πάρα πολύ συγκεκριμένος- να παραβιάζονται και ορισμένα βασικά κριτήρια.

Δηλαδή, δεν φαντάζομαι η φυσική προέκταση όσων είπατε είναι να θεωρείτε ότι η τράπεζα πρέπει να δίνει δάνειο σε οποιονδήποτε της ζητάει να πάρει δάνειο. Φαντάζομαι ότι δεν είναι αυτό και θα ήθελα να το ακούσω συγκεκριμένα ότι δεν είναι αυτό. Η δουλειά του κράτους, όμως, είναι να έρχεται και να παρέχει ρευστότητα σε επιχειρήσεις οι οποίες για ευνόητους λόγους δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό.

Θέλω να θυμίσω ότι πριν από ένα μήνα αυτή η Βουλή ψήφισε το νομοσχέδιο για τις μικροπιστώσεις, το οποίο παρέχει ένα συμπληρωματικό εργαλείο στο χρηματοπιστωτικό σύστημα να παρέχει ρευστότητα και μικρά ποσά σε μικρές επιχειρήσεις αλλά και ιδιώτες που δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.

Και θα καταθέσω στα πρακτικά, είναι ένας χρήσιμος πίνακας που πιστεύω ότι πρέπει να διανεμηθεί και σε όλους τους συναδέλφους βουλευτές- τα συνολικά ποσά τα οποία έχουν εκταμιευτεί από την Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού 1 και 2 και από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1 και 2, ανά ΔΟΥ. Ώστε να γνωρίζει ο κάθε συνάδελφος, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, πόσες επιχειρήσεις και τι ποσά έχουν εκταμιευτεί στην εκλογική τους περιφέρεια.

Έχει μια σημασία. Διότι θα επαναλάβω για ακόμα μια φορά. Μας ασκήσατε κριτική ότι αργήσαμε να κινηθούμε. Μα όλα αυτά τα συστήματα, τα οποία είναι πρωτοφανή για το ελληνικό κράτος, στήθηκαν μέσα σε τρεις μήνες. Και τα χρήματα αυτά είναι χρήματα τα οποία έχουν ήδη πιστωθεί στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων.

Καταθέτω, λοιπόν: Συνολικά το κράτος κατέθεσε 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε 525.637 ΑΦΜ. Αυτό αλλάζει κάθε μέρα. Είναι δυναμικό, διότι προστίθενται ποσά και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί και η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 3. Το καταθέτω στα πρακτικά. Όποιος συνάδελφος ενδιαφέρεται, νομίζω ότι καλό είναι να γνωρίζετε πόσες επιχειρήσεις είναι ωφελημένες και στις εκλογικές περιφέρειες τις οποίες εκπροσωπείτε.

Και βέβαια μία τελευταία φράση για το ζήτημα των τραπεζών. Μην επιστρέφετε εκεί. Γιατί το 2015, το 2015 η τραγική σας διαπραγμάτευση μας στοίχισε τουλάχιστον 30 δισεκατομμύρια ευρώ ζημιά στο Ελληνικό Δημόσιο από την τρίτη, αχρείαστη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που ήταν αποτέλεσμα των δικών σας πρωτοβουλιών.

Και για τα «κόκκινα» δάνεια, αν μη τι άλλο η κυβέρνηση αυτή μέσω του σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ, το οποίο έχει δρομολογηθεί από την κυβέρνηση, έχει δώσει στις τράπεζες τουλάχιστον ένα εργαλείο το οποίο είναι αξιόπιστο. Το οποίο ήδη οι τράπεζες το χρησιμοποιούν για να μειώσουν συνολικά την έκθεσή τους στα «κόκκινα» δάνεια, κάτι το οποίο αποτελεί συστημικό κίνδυνο για το τραπεζικό σύστημα.

Τώρα όλα αυτά τα οποία είπατε για τα λεγόμενα stock options, λυπάμαι κύριε Τσίπρα, αλλά πραγματικά δεν καταλαβαίνετε τη χρησιμότητα αυτού του μέτρου για τις μη εισηγμένες επιχειρήσεις. Το μέτρο αυτό δεν έχει πρωτίστως ωφελημένους τις εισηγμένες επιχειρήσεις, έχει τις μη εισηγμένες επιχειρήσεις. Έχει τις μικρές επιχειρήσεις, τα startups τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν μεγάλο μισθό στους εργαζόμενούς τους και θέλουν να τους κάνουν συμμέτοχους στην ενδεχόμενη επιχειρηματική επιτυχία.

Και βέβαια αυτή η επιχειρηματική επιτυχία, στη συνέχεια, να μην είναι αντικείμενο υπερβολικά μεγάλης φορολόγησης. Αυτός είναι ο σκοπός του μέτρου και για αυτό και υπάρχουν stock options σε όλες τις χώρες, τα οποία φορολογούνται με διαφορετικό τρόπο από ό,τι φορολογείται το κανονικό εισόδημα. Αυτός είναι ο σκοπός του μέτρου και όχι να ωφελήσουμε κάποια τραπεζικά στελέχη ή άλλα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Θα πρέπει να καταλάβετε την αιτιολογία και τη σκέψη με την οποία κινούμαστε σε αυτή την κατεύθυνση.

Τώρα, κλείνω με το ζήτημα της πρώτης κατοικίας. Έχω καταρχάς μια ερώτηση για εσάς. Φαίνεται ότι δεν θα υπάρχει συζήτηση στην οποία θα μπορώ να ξεφύγω από το να κάνω αναφορά στον προηγούμενο Υπουργό Οικονομικών, τον κύριο Τσακαλώτο. Μου κάνει εντύπωση ότι η εκπρόθεσμη τροπολογία την οποία καταθέσατε δεν έχει την υπογραφή του κυρίου Τσακαλώτου. Δεν ξέρω αν είναι αμέλεια ή αν θα προστεθεί στη συνέχεια ή αν είναι συνειδητή επιλογή. Εικάζω όμως ότι είναι το τρίτο.

Και εικάζω ότι είναι το τρίτο διότι ο κύριος Τσακαλώτος γνωρίζει πάρα πολύ καλά σε τι έχει δεσμευτεί. Και γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι τον Απρίλιο του 2019, λίγο πριν φύγετε από την κυβέρνηση, προσυπέγραψε τα συμπεράσματα του Eurogroup τα οποία έλεγαν με απόλυτη σαφήνεια, και διαβάζω: «The Greek authorities have legislated a new scheme for the protection of primary residences, which has the potential to support banks in resolving mortgage NPLs».

Είναι το σχήμα το οποίο και εμείς είχαμε στηρίξει και το σχήμα το οποίο και εσείς δεχθήκατε ότι απέτυχε ουσιαστικά. Το ενδιαφέρον όμως είναι στην επόμενη φράση: «We take note of the commitment of Greek authorities to ensure that the scheme is temporary and will be terminated by end 2019».

Εσείς οι ίδιοι είχατε δεσμευτεί ότι το σχήμα αυτό θα λήξει στο τέλος του 2019. Προφανώς αυτός είναι ο λόγος που ο κύριος Τσακαλώτος δεν έχει προσθέσει την υπογραφή του σε αυτή την τροπολογία, η οποία θέτει κριτήρια πολύ πιο χαλαρά από αυτά τα οποία εσείς είχατε θεσμοθετήσει.

Εμείς, εν πάση περιπτώσει, έχουμε καταθέσει στην Εθνική Αντιπροσωπεία ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα και σχέδιο το οποίο καλύπτει και ανθρώπους οι οποίοι χτυπήθηκαν από την κρίση, που ήταν έξω από την περίμετρο των προηγούμενων εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Και είναι ένα σχέδιο το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα το εκμεταλλευτούν πολλοί δανειολήπτες.

Σας ευχαριστώ.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...