Ηταν μια πολιτική τραγωδία –σε κάποιους θύμιζε Ιονέσκο ή βιτριολικό Αριστοφάνη βέβαια- αυτό που συνέβη την Πέμπτη στη Βουλή κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα πνευματικά δικαιώματα. Μια συζήτηση με ακατάληπτες αποφάσεις και δηλώσεις, πισωγυρίσματα, με άρθρα που έμπαιναν και έβγαιναν στο νομοσχέδιο εν ριπή οφθαλμού λες και ήταν φειγ βολάν, με βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στα κάγκελα, βουλευτές της ΝΔ να μιλούν για μνημείο σκανδάλων και διχασμένη την κοινότητα των δημιουργών. Α ναι, ακόμα και ο ΣΕΒ βρέθηκε αιφνιδιασμένος να προσπαθεί να μαζέψει τα ασυμμάζευτα μετά από την παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού στον χώρο της τεχνολογίας και της καινοτομίας με μια ρύθμιση που επηρεάζει άμεσα την αγορά.
Οσο μελετημένη –εξαντλητικά, με έρευνα, γνώσεις, στέρεη σκέψη- είναι η Λυδία Κονιόρδου στο θέατρο, άλλο τόσο απροετοίμαστη, εκτεθειμένη, μόνη τελικά (αρκεί να δει κανείς την εικόνα της στα άδεια έδρανα) βρέθηκε η υπουργός χθες. Το περιβόητο νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα ψηφίστηκε τελικά αφού πρώτα αποσύρθηκαν τρία (3) ολόκληρα άρθρα, με τον Νίκο Φίλη να απειλεί να καταψηφίσει, τον Νίκο Ξυδάκη να προσπαθεί να ρίξει τους τόνους, το Μαξίμου να συνοφρυώνεται για το άρθρο 65 και τον Νίκο Παππά για το άρθρο 61. Αναρωτιέται κανείς ποια είναι η ομάδα που προετοίμασε το νομοσχέδιο και πήρε πάνω του την ευθύνη για την εικόνα της υπουργού στη Βουλή.
Ζητούμενο εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια
Το σύνολο των φορέων στο χώρο του βιβλίου κυρίως, αλλά και της μουσικής και φυσικά ο ΣΕΒ διαμαρτύρονται όπως είναι γνωστόν ότι δεν υπήρξε καμία διαβούλευση. Και όλα αυτά για ένα νομοσχέδιο που είναι ζητούμενο εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια καθώς ρυθμίζει τα δικαιώματα πνευματικά και συγγενικά των δημιουργών, κυρίως μουσικών και συγγραφέων. Ηταν ο Παύλος Γερουλάνος αυτός που το 2011 είχε ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη νομοθέτηση εν μέσω έντονων αντιδράσεων και αντεγκλήσεων των εμπλεκόμενων φορέων. Οι υπόλοιποι υπουργοί το άφησαν στην άκρη και ήταν ο Αριστείδης Μπαλτάς αυτός που ένα χρόνο πριν το έβγαλε από το συρτάρι καλώντας σε διαβούλευση όλους όσους επηρεάζονται από το νομοσχέδιο. Ο Μπαλτάς αποχώρησε πικραμένος –καρατομήθηκε- η Λυδία Κονιόρδου κάθισε στον θώκο και κάπως έτσι βρεθήκαμε την περασμένη Παρασκευή να βλέπουμε πολλούς εμπλεκόμενους να δηλώνουν αιφνιδιασμένοι για την κατάθεση του νομοσχεδίου. Δεν γνώριζαν, δεν ρωτήθηκαν, δεν υπήρξαν ποτέ στο κάδρο.
Εκεί που όλοι οι υπουργοί ακροπατούσαν και έπαιρναν συνεχώς γνώμες νομικών και παραγόντων της αγοράς, η Λυδία Κονιόρδου αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα του πρώτου της νομοσχεδίου. Με ένα θέμα φωτιά, δαιδαλώδες, που πλήττει συμφέροντα αλλά και δικαιώματα. Και που προκαλεί κατηγορίες ευνοημένων. Χωρίς στρατηγική όπως φάνηκε από την ευκολία με την οποία έβαζε και έβγαζε παραγράφους, άρθρα, άλλαζε λέξεις. Πολλοί βουλευτές και δημοσιογράφοι γκρίνιαζαν για το πόσο κακογραμμένο είναι το νομοσχέδιο με λέξεις που έμοιαζαν να μπήκαν στο google translator.
Αλλα στην Επιτροπή, άλλα στην Ολομέλεια
Ουδείς περιμένει το ιδανικό νομοσχέδιο που θα ικανοποιεί τους πάντες. Χρυσές τομές βρίσκονται βέβαια συνήθως, αφού προηγείται μια περίοδος συζητήσεων, ένα «μασάζ» από υπουργούς και τους συνεργάτες τους προς τους φορείς προκειμένου να νιώσουν ότι ακούστηκε η φωνή τους και κάπως δικαιώνονται. Και ενώ στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων όπου παρέλασαν οι φορείς που επηρεάζονται από το νομοσχέδιο η υπουργός έμοιαζε σίγουρη και οι συνεργάτες της έκαναν παρασκηνιακές συζητήσεις, κλείνοντας το μάτι για μικροαλλαγές που ποτέ δεν ήρθαν, στη μεγάλη αίθουσα της Βουλής η κατάσταση ήταν διαφορετική.
Απέσυρε τρία άρθρα μέσα σε δύο ώρες! Το 61 που αφορά την υποχρέωση των παραγωγών να καταθέτουν αντίγραφο των κινηματογραφικών έργων στην Ελληνική Ταινιοθήκη, αφού σύμφωνα με πληροφορίες είχε άγνοια για αυτό ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς. Και κυρίως το πολύκροτο 67 που προέβλεπε ότι δεν απαιτείται η έκδοση υπουργικής απόφασης σε περίπτωση υλοποίησης έργου σε μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στο πλαίσιο προγραμματικών συμβάσεων, με συμβαλλόμενο μέρος το υπουργείο Πολιτισμού. Ουσιαστικά έτσι θα κατέληγε το θέμα σε επίπεδο υπογραφής γενικού γραμματέα και δεν θα χρειαζόταν η παρέμβαση του ΚΑΣ! Οργισμένη ήταν η παρέμβαση του Νίκου Φίλη που απείλησε ότι θα καταψηφίσει το συγκεκριμένο άρθρο, ενώ βουλευτές της ΝΔ και αρχαιολόγοι επεσήμαναν ότι η εφαρμογή του θα οδηγούσε σε τροποποίηση του αρχαιολογικού νόμου. Αναλογιστείτε πόσοι φορείς, σωματεία, δήμοι ή περιφέρειες θα μπορούσαν ελεύθερα να συνάπτουν συμφωνίες για έργα σε αρχαιολογικούς χώρους χωρίς να περάσουν από το άγρυπνο μάτι και την αυστηρή κρίση του ΚΑΣ.
Το χαράτσι σε κινητά και ταμπλέτες
Πηγές στη Βουλή έλεγαν χθες ότι το συγκεκριμένο θέμα έφτασε ακόμα και στο Μέγαρο Μαξίμου, ενώ οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας άρχισαν να συλλέγουν υπογραφές για να γίνει ονομαστική ψηφοφορία. Και όλα αυτά συνέβαιναν σε ζωντανή σύνδεση από το κανάλι της Βουλής όπου βλέπαμε την υπουργό να αραδιάζει διατάξεις, άρθρα και στη συνέχεια να τα αποσύρει. Μια κατάσταση Ιονέσκο με τους βουλευτές να αδυνατούν να βγάλουν άκρη. Κορυφαία η απόφασή της να αυξήσει το νέο χαράτσι που επιβάλει το νομοσχέδιο σε κινητά και ταμπλέτες από το 1% που προέβλεπε το άρθρο 55 στο 2% αιφνιδιάζοντας την αγορά. Και μιας και είμαστε σε περίοδο εκπτώσεων, λίγο αργότερα αποφάσισε να το αφήσει στο 2% το ειδικό τέλος αλλά να το εφαρμόσει μόνο στις ταμπλέτες. Είχε και θρίλερ δηλαδή η συνεδρίαση.
Σε κάθε της εμφάνιση –συνεντεύξεις Τύπου, εγκαίνια- παρατηρώ πώς η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τις σημειώσεις της. Εχει πάντα μαζί της το μεγάλο μαύρο ντοσιέ από το οποίο ανασύρει έγγραφα, κείμενα. Φαίνεται πως θέλει να είναι έτοιμη για όλα, να έχει απαντήσεις. Κι όμως την Τετάρτη βρέθηκε αυτή, η κορυφαία τραγωδός που η εικόνα της στην σκηνή είναι καθηλωτική, να ιδροκοπά και να κομπιάζει, ακόμα και να τινάζει κάθε όσο τον γιακά της. Μια φιγούρα σχεδόν αριστοφανική φιγούρα. Ανέτοιμη. Χωρίς το πλέγμα συνεργατών που θα την προστάτευαν και θα την στήριζαν. Οσα ακολουθήσουν από αύριο στον χώρο των εκδόσεων και της μουσικής δεν θα είναι λίγα, ούτε ευχάριστα. Και θα βρουν την υπουργό ήδη λαβωμένη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News