Για πολλούς ήταν μία αναμενόμενη κίνηση του Ταγίπ Ερντογάν. Σε συνέχεια της υπογραφής του παράνομου τουρκολιβυκού ΜΟU (Memorandum of Understandig) που υπέγραψε με την κυβέρνηση της Τρίπολης στη Λιβύη, αναλυτές είχαν προειδοποιήσει ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020, ο τούρκος πρόεδρος θα κλιμάκωνε περαιτέρω τις προκλήσεις του έναντι της χώρας μας και θα «κατέβαζε» ερευνητικό ή/και πολεμικό πλοίο σε περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Η θαλάσσια περιοχή γύρω από το Καστελόριζο – ο μικρός ελληνικός βράχος όπως λένε οι Τούρκοι, που στέκεται εμπόδιο στα νεο-οθωμανικά σχέδια του «Σουλτάνου»- και η περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης -που επίσης σύμφωνα με τον Ερντογάν ΔΕΝ έχει υφαλοκρηπίδα (!)- ήταν τα πιθανότερα πεδία πρόκλησης. Και την Παρασκευή οι εκτιμήσεις επιβεβαιώθηκαν.
Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Ορούτς Ρέις» πέρασε νωρίς το πρωί εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, περίπου 200 χιλιόμετρα νότια της Μεγίστης. Το επιβεβαίωσε και το ΓΕΕΘΑ:
«Το ερευνητικό τουρκικό σκάφος «ORUC REIS» τις πρώτες πρωινές ώρες της 31 Ιανουαρίου 2020 κινήθηκε με δυτικές πορείες εκτός δηλωθείσας περιοχής NAVTEX και ευρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του ελληνικού FIR. Στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ενώ η εν λόγω κίνηση παρακολουθείται από μέσα και Μονάδες των Ε.Δ.».
Το τουρκικό σκάφος που συνοδεύεται από δύο (μη πολεμικά) πλοία υποστήριξης εισήλθε στην περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας περίπου στις 06:30 σε σημείο μεταξύ των δυτικών ακτών της Κύπρου και των ανατολικών της Κρήτης.
Λίγο μετά τις 10:00, βρισκόταν 128 μίλια νοτιοδυτικά του Καστελόριζου και 292 μίλια ανατολικά της Κρήτης.
Αν και όπως μετέδωσε ο ΣΚΑΪ, το «Ορούτς Ρέις» φαίνεται να έχει απλωμένα τα καλώδια που χρησιμοποιεί στις έρευνες του, η θαλασσοταραχή και η ταχύτητά του δεν επιτρέπουν ερευνητική δραστηριότητα.
Απο την πρώτη στιγμή που έγινε αντιληπτή η πορεία του τουρκικού σκάφους, στην περιοχή εστάλη – και το παρακολουθεί πλέον διακριτικά- η φρεγάτα του Πολεμικού μας Ναυτικού «Νικηφόρος Φωκάς».
Πρόκειται για τη φρεγάτα που είχε επέμβει σε αντίστοιχη απόπειρα του τουρκικού ερευνητικού «Μπαρμπαρός» τον Οκτώβριο του 2018, νοτίως του Καστελόριζου.
«ΩΡΑ, 03.00 π.μ. Φ/Γ Νικηφόρος Φωκάς: «RV Barbaros, καλείσαι να εξέλθεις αυτή τη στιγμή από την περιοχή. Δεν διαθέτεις άδεια για την διεξαγωγή ερευνών στην ελληνική υφαλοκρηπίδα», ήταν το μήνυμα που είχε εκπέμψει τότε, με το τουρκικό σκάφος να αποχωρεί τελικά από την περιοχή.
Η Φ/Γ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ (F-466) είναι η δέκατη κατά σειρά παραλαβής και τελευταία φρεγάτα τύπου STANDARD του Πολεμικού Ναυτικού (Φ/Γ ΕΛΛΗ, Φ/Γ ΛΗΜΝΟΣ, Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ, Φ/Γ ΑΔΡΙΑΣ, Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ, Φ/Γ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, Φ/Γ ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ, Φ/Γ ΚΑΝΑΡΗΣ, Φ/Γ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ).
Κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Dok en Werfmaatschappij στο Fijenoord της Ολλανδίας σιις 15 Νοεμβρίου 1980 και εντάχθηκε στη δύναμη του Ολλανδικού Ναυτικού στις 25 Νοεμβρίου 1982 με το όνομα «BLOYS VAN TRESLONG» (F-826). H ύψωση της ελληνικής σημαίας έγινε στο DEN HELDER της Ολλανδίας στις 19 Νοεμβρίου 2004 και στην Ελλάδα κατέπλευσε στις 28 Μαρτίου 2005.
Σε αναγνώριση της ηρωικής μορφής του βυζαντινού στρατηγού και Αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά, αλλά και θέλοντας να υπογραμμίσει την αδιάσπαστη ιστορική συνέχεια του Ελληνισμού, το Πολεμικό Ναυτικό δίνει για πρώτη φορά όνομα Βυζαντινού ήρωα σε πολεμικό του πλοίο.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η ρότα του «Ορούτς Ρέις» είναι προς τα δυτικά. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επικοινωνία με τον καπετάνιο του .
Από το Μαξίμου διαμηνύεται ότι το περιστατικό αντιμετωπίζεται με προσοχή αλλά και ψυχραιμία, την ώρα που η τουρκική πλευρά φαίνεται να κρατά χαμηλούς τόνους και να μην «σηκώνει» επικοινωνιακά το θέμα.
Αδιευκρίνιστο, πάντως, παραμένει αν πρόκειται για κάποια ενέργεια των Τούρκων που σχετίζεται με την επέτειο της κρίσης Ιμίων ή για κάποιο τυχαίο περιστατικό.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News