Το πρώτο περιστατικό πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας -που διατάραξε τα τελευταία πέντε χρόνια ηρεμίας- σημειώθηκε τη Δευτέρα, με τον «όμηρο» να είναι ένα πλοίο ελληνικών συμφερόντων. Το πετρελαιοφόρο και το οκταμελές πλήρωμά του έχουν αιχμαλωτίσει περισσότεροι από 20 οπλισμένοι άνδρες που ζητούν λύτρα για να το απελευθερώσουν.
«Η Ευρωπαϊκή Ναυτική Δύναμη έχει λάβει επιβεβαίωση από τον καπετάνιο του Aris 13 ότι το πλοίο του και το πλήρωμά του κρατούνται αιχμάλωτοι από έναν αριθμό φερόμενων ένοπλων πειρατών σε ένα λιμάνι στη βόρεια ακτή της περιοχής Πούντλαντ, κοντά στην Αλούλα», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η ευρωπαϊκή υπηρεσία. Μόλις έλαβε ενημέρωση για την κατάληψη του πλοίου έστειλε ένα αεροσκάφος περιπολίας από τη βάση της στο Τζιμπουτί για να προσπαθήσει να επικοινωνήσει μαζί του μέσω ασυρμάτου κάτι που κατάφερε αργά το βράδυ της Τρίτης.
«Ο καπετάνιος επιβεβαίωσε ότι ένοπλοι βρίσκονται στο πλοίο και ζητούν λύτρα για την απελευθέρωσή του. Η EU Naval Force έχει μεταβιβάσει τις πληροφορίες σχετικά με το συμβάν στην πλοιοκτήτρια εταιρεία», αναφέρεται στην ανακοίνωση, χωρίς να δίνονται πληροφορίες για το ύψος των λύτρων που ζητούν οι πειρατές.
Το φορτηγό πλοίο ανήκει στην εταιρεία Armi Shipping SA, η οποία έχει έδρα τον Παναμά και αποτελεί θυγατρική της εταιρείας Aurora Ship Management FZE, έδρα της οποίας είναι η Φουτζάιρα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με διευθύνοντα σύμβουλο τον έλληνα Αργύρη Καραγιάννη.
Το τάνκερ έπλεε κοντά στις ακτές – κάτι που εγείρει ερωτήματα καθώς από το 2012 αποφεύγεται η πλεύση κοντά στις ακτές. Μάλιστα, ενώ το πλοίο ξεκίνησε από το Τζιμπουτί με προορισμό την πρωτεύουσα Μογκαντίσου, έκανε μια περίεργη στροφή λίγο μετά το καβατζάρισμα του Κέρατος της Αφρικής. Εκεί δέχθηκε, πιθανότατα, την επίθεση των πειρατών καθώς σε αυτό το σημείο διακόπηκε η λειτουργία των οργάνων γεωεντοπισμού και επικοινωνίας και το πλοίο κατευθύνθηκε προς το λιμάνι Αλούλα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλήρωμα αποτελείται από οκτώ ναύτες με καταγωγή από τη Σρι Λάνκα. Οι πειρατές που κατέλαβαν το πλοίο ήταν περισσότεροι από 20, όμως στην Αλούλα, σύμφωνα με μαρτυρίες, επιβιβάστηκαν κι άλλοι ένοπλοι.
Φαίνεται ότι η ομάδα που κατέλαβε το πλοίο είχε βγει στα ανοιχτά το τελευταίο διάστημα, αναζητώντας τον κατάλληλο στόχο και, σύμφωνα με εικασίες ειδικών, όταν είδαν το συγκεκριμένο πλοίο να πλέει κοντά στις ακτές κατευθύνθηκαν προς αυτό. Οταν μεταδόθηκε η είδηση και το πλοίο έκλεισε τα συστήματα επικοινωνίας άρχισε άμεσα η επιχείρηση της δύναμης Navfor της ΕΕ για τον εντοπισμό του και την παρακολούθηση της κατάστασης που επικρατεί σε αυτό. Αρκετοί αναλυτές εκφράζουν την ανησυχία τους ότι οι πειρατές πιθανότατα σκοπεύουν να μετατρέψουν το πλοίο αυτό σε ναυαρχίδα τους και να το χρησιμοποιήσουν για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και τις επιθέσεις τους.
Οι επιθέσεις των σομαλών πειρατών έχουν μειωθεί δραματικά από το 2012, όταν συμφωνήθηκε η ανάληψη δράσης από το ΝΑΤΟ, την ΕΕ, τις ΗΠΑ και την Κίνα στη θαλάσσια περιοχή. Το 2011, που ήταν η χρονιά με τις περισσότερες πειρατείες στη Σομαλία, σημειώθηκαν συνολικά 237 επιθέσεις.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News