643
|

Βίβλος, Μάο, ΙΚΕΑ!

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 30 Ιουλίου 2013, 00:56

Βίβλος, Μάο, ΙΚΕΑ!

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 30 Ιουλίου 2013, 00:56

Μετά τη Βίβλο και το Κόκκινο Βιβλίο του Μάο, ο κατάλογος του ΙΚΕΑ είναι αυτός που έχει μοιραστεί σε περισσότερα αντίτυπα ανά τον κόσμο! Με αυτή την ιδιαίτερη επισήμανση, το δημοσίευμα της «Monde» περιγράφει την αμφίδρομη επίδραση της παγκοσμιοποίησης πάνω στην παραγωγή της επιχείρησης, αλλά και της επιχείρησης πάνω στην αισθητική της παγκόσμιας κοινότητας.

Ξεκινάμε λοιπόν με τα στοιχεία: από το 1815, λέει η γαλλική εφημερίδα, ως σήμερα έχουν τυπωθεί κάπου 3,9 δισ. αντίγραφα της Βίβλου, έχουν επίσης κυκλοφορήσει κάπου 900 εκ. αντίγραφα του Κόκκινου Βιβλίου του Μάο. Στα τέλη Αυγούστου όμως θα διανεμηθούν φέτος ανά τον κόσμο 220 εκ. αντίτυπα του καταλόγου του ΙΚΕΑ – μια «περιορισμένη έκδοση» εξαιτίας της κρίσης, καθώς υπολογίζεται ότι ένας στους έξι ανθρώπους του κόσμου μας (δηλαδή κάπου 1 δισ. ανθρώπων) είναι περιστασιακός ή σταθερός αναγνώστης του καταλόγου.

Η σουηδική επιχείρηση τα τελευταία χρόνια πέρασε από αλλεπάλληλες κρίσεις. Κατηγορήθηκε (και η υπόθεση εκκρεμεί στα δικαστήρια) ότι παρακολουθούσε τους Γάλλους υπαλλήλους της, τα κινεζικά τελωνεία διέγνωσαν «μόλυνση κοπράνων» σε μια τραγανιστή σοκολάτα-καραμέλα που είχε διατεθεί σε 23 χώρες, ο σαουδαραβικός κατάλογος πέρυσι είχε αφαιρέσει τις γυναικείες φιγούρες για να μη διαπραχθεί η ασέβεια απεικόνισης της γυναίκας μη-μαντηλοδεμένης, αλογίσιο κρέας βρέθηκε στα διάσημα κεφτεδάκια της…

Ωστόσο, αυτά τα τεράστια (σε σχήμα παραλληλόγραμμου) μπλε κτίρια με το θεόρατο κίτρινο λογότυπο, που βρίσκονται συνήθως σε μεγάλες οδικές αρτηρίες και κοντά σε αεροδρόμια, έχουν γράψει ιστορία στο παγκόσμιο εμπόριο. Όπως σημειώνεται στο γαλλικό δημοσίευμα, με τα 9.000 προϊόντα της γύρω απ΄ την κατοικία η ΙΚΕΑ «με το ασύμβατο στυλ διακόσμησης που διαχύθηκε μέσα από τα μαγαζιά της, ενέπνευσε κι επηρέασε τους ανθρώπους από τα τέλη του 20ού αιώνα».

Επηρεάστηκε όμως και η εταιρεία από τις ανάγκες ή τις συνήθειες της πελατείας της – μπαίνοντας στην αγορά της Ρωσίας, για παράδειγμα, κατάλαβε ότι οι χώροι του σπιτιού χρησιμοποιούνται όλο το 24ωρο με διαφορετικές χρήσεις. «Αυτό μας άνοιξε τα μάτια κι επεκταθήκαμε στην κατασκευή του καναπέ-κρεβάτι, που γνώρισε παγκόσμια επιτυχία» σημειώνεται. Στην Ιαπωνία, το 2006, η ΙΚΕΑ αντελήφθη ότι κάτω απ΄ την ίδια στέγη ζούσαν άνθρωποι της ίδιας οικογένειας και διαφορετικών γενεών – «αυτό δεν συνέβαινε στη Σουηδία, και μας έκανε να προσέχουμε ώστε στο ίδιο έπιπλο να συνυπάρχει τόσο το σχέδιο όσο και η άνεση» παρατήρησαν. Οι Ιταλοί, λάτρεις των παπουτσιών, έσπρωξαν την εταιρεία στην κατασκευή της παπουτσοθήκης, ενώ έπρεπε επίσης να υπάρξει μια διαφοροποίηση στο μέγεθος των επίπλων – διότι οι Ιάπωνες χρειάζονται μικρότερου διαμετρήματος έπιπλα από τους Νορβηγούς λ.χ.

Κι αν οι Αμερικανοί θέλουν το στρώμα τους μαλακό και με πολλές διαστρωματώσεις, οι Ρώσοι το θέλουν σκληρό και οι Ασιάτες πολύ σκληρό, ενώ οι Σουηδοί δεν αγαπούν τα υποστρώματα ή τα υπερστρώματα – θέλουν τα κρεβάτια τους λιτά. Οι Γάλλοι κι οι Ισπανοί θέλουν τα διπλά κρεβάτια να είναι στενά («μολονότι έχει αποδειχθεί ότι όποιος στριμώχνεται στον ύπνο του, κοιμάται άσχημα»), ενώ αντίθετα οι Ιταλοί, Αμερικανοί, Ασιάτες, θέλουν την άνεσή τους στο διπλό κρεβάτι, οι Γερμανοί και οι Σκανδιναβοί συχνά επιλέγουν δύο μονά κρεβάτια και οι Γάλλοι τέλος -έκπληξη!- επιλέγουν τελευταία όλο και περισσότερο εξάγωνα κρεβάτια απορρίπτοντας τα κομοδίνα, λόγω έλλειψης χώρου…

Κι αν οι Ιταλοί λατρεύουν τις ντουλάπες και τα συρτάρια, οι Ασιάτες αδιαφορούν γι' αυτά, ενώ οι Ρώσοι λατρεύουν τους μαγνήτες στις κουζίνες για να έχουν πάντα πρόχειρα εργαλεία και μαχαίρια και οι Κινέζοι αγαπούν τους καθρέφτες – αλλά όχι στις κρεβατοκάμαρες γιατί το φενγκ σούι απαγορεύει να υπάρχει καθρέφτης απέναντι απ΄ το κρεβάτι, διότι αυτό προκαλεί κακή ενέργεια…

Ολλανδοί και Σουηδοί δεν αγοράζουν συχνά κουρτίνες, ενώ οι κουρτίνες του μπάνιου (αν υπάρχουν) είναι συνήθως διαφανείς στους Σουηδούς, Ολλανδούς, Νορβηγούς, Δανούς, Ισλανδούς και Φινλανδούς. Στους Άγγλους αρέσουν τα κουρτινάκια, στους Γάλλους, τους Ιταλούς και τους Ισπανούς οι λευκές κουρτίνες.

Η ΙΚΕΑ, που μετά την Κίνα ετοιμάζεται να μπει στην Αυστραλία και την Ινδία, έχει τέλος αντιληφθεί ότι ο κόσμος γηράσκει – γι΄ αυτό και το «νέο» προϊόν της που γνωρίζει δόξες, είναι η πολυθρόνα Strandmon, που σχεδιάστηκε το 1951, είναι βαθιά και ψηλή και συνοδεύεται από υποπόδιο…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News