Στο σφυρί βγαίνει η ακριβότερη βίλα του πλανήτη, η οποία βρίσκεται στην καρδιά της Ρώμης και είναι κληρονομιά του πρίγκιπα Νικολό Μπονκομπάνι Λουντοβίσι στη σύζυγό του, πριγκίπισσα Ρίτα Μπονκομπάνι Λουντοβίσι.
Η βίλα του 16ου αιώνα με τα 40 δωμάτια και τα αξεπέραστα έργα τέχνης στο εσωτερικό της, αναμενόταν να βγει σε δημοπρασία την Τρίτη 18 Ιανουαρίου, με τιμή εκκίνησης τα 353 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι μπορούσε να φτάσει τα 471 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους Sunday Times, θα είναι η ακριβότερη πώληση κατοικίας που έχει γίνει ποτέ.
Η 72χρονη Αμερικανίδα, που παντρεύτηκε τον ιταλό πρίγκιπα το 2002, κινδυνεύει να χάσει το σπίτι και το δικαίωμά της να μένει εκεί, το οποίο της έδωσε ο σύζυγός της στη διαθήκη του, καθώς οι τρεις γιοι του από τον πρώτο γάμο του, ζήτησαν μερίδιο μεγαλύτερο από το 50%.
Η έπαυλη Ορόρα (Aurora-Αυγή) οφείλει το όνομά της στην τοιχογραφία του ιταλού ζωγράφου Γκουερτσίνο, το 1621, που κοσμεί την οροφή της αίθουσας υποδοχής, αλλά την υψηλή τιμή της στον Καραβάτζιο, που ζωγράφισε την οροφή άλλης αίθουσας.
Η πριγκίπισσα πέρασε τις δύο τελευταίες δεκαετίες ανακαινίζοντας τη βίλα, μαζί με τον σύζυγό της και, όπως είπε στους Times, δεν έχει καταλάβει τι συμβαίνει. «Στη διαθήκη του, ο σύζυγός μου μού έδωσε το δικαίωμα να μείνω στο σπίτι για όσο ζω και μου έδωσε το 50% από τα πάντα».
Τη δημοπρασία διέταξε δικαστής έπειτα από μια σκληρή δικαστική μάχη που ξεκίνησε με τον θάνατο του ιταλού πρίγκιπα, το 2018. Η πριγκίπισσα Ρίτα, που ήταν παντρεμένη με αμερικανό βουλευτή του Τέξας και μετά έγινε ηθοποιός και μεσίτης στη Νέα Υόρκη, βρίσκεται αντιμέτωπη με τους γιους του Νικολό από τον πρώτο γάμο του. Οι σχέσεις του πατέρα με τους γιους του είχαν ήδη χαλάσει πριν πεθάνει και χειροτέρεψαν στα τελευταία του, όταν μείωσε το μερίδιό τους στη διαθήκη του λόγω διαμάχης για ένα χρέος. Οι δύο από τους τρεις δεν πήγαν στην κηδεία του, ο ένας μάλιστα ήταν στη φυλακή.
Η ιστορία αυτή «κάνει τη σειρά “Succession” να φαίνεται παιχνιδάκι», λέει η πριγκίπισσα, που τονίζει ότι πέρασε τα καλύτερα χρόνια της ζωής της στο πλάι του πρίγκιπα.
Η πενταώροφη βίλα, γεμάτη μοναδικά έργα τέχνης, ήταν μέρος μιας πολύ μεγάλης έκτασης στο κέντρο της Ρώμης, που περιείχε και μέρος της σημερινής Βία Βένετο, του διασημότερου δρόμου της ιταλικής πρωτεύουσας. Η οικογένεια αναγκάστηκε να πουλήσει μεγάλο μέρος της στις αρχές του 20ού αιώνα λόγω οικονομικών προβλημάτων.
Στον κήπο, υπάρχει ένα άγαλμα του θεού Πάνα, που σμίλευσε ο Μιχαήλ Αγγελος. Στο εσωτερικό της, τη σκάλα έχει κατασκευάσει ο Κάρλο Μάντερνο, ένας από τους αρχιτέκτονες της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου. Υπάρχουν επίσης δεκάδες αγάλματα των ρωμαϊκών χρόνων.
Τα πορτρέτα του Πάπα Γρηγορίου του 13ου Μπονκομπάνι (που έδωσε το όνομά του στο Γρηγοριανό Ημερολόγιο) και στον Γρηγόριο τον 15ο, που είχε βαπτιστεί Αλεσάντρο Λουντοβίσι, κοσμούν μία αίθουσα και εκπροσωπούν τις δύο πλευρές της οικογένειας.
Το έργο του Καραβάτζιο δεσπόζει στην οροφή ενός μικρού δωματίου στον πάνω όροφο. Ηταν παραγγελία του πρώτου ιδιοκτήτη της βίλας, καρδιναλίου Φραντσέσκο Μαρία Ντελ Μόντε. Ο Καραβάτζιο ήταν στα μέσα της τρίτης δεκαετίας του όταν το ζωγράφισε, το 1597, με τον Δία, τον Ποσειδώνα και τον Πλούτωνα, χρησιμοποιώντας ως μοντέλο τον εαυτό του.
Οσο απίστευτο και αν ακούγεται, το έργο καλύφθηκε με μαύρη μπογιά έως τα τέλη της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να προβάλλει ένα κεφάλι, που έμοιαζε πολύ στον Καραβάτζιο, οπότε κατάλαβαν τι υπάρχει από κάτω και αποκατέστησαν την τοιχογραφία.
Η συντήρηση και η ανακαίνιση που έπρεπε να γίνει ήταν μία δουλειά που απαιτούσε δεκαετίες και πολλά εκατομμύρια, αφού στις αρχές του 2000, η εγκαταλειμμένη βίλα ήταν σε πολύ κακή κατάσταση.
Ο πρίγκιπας και η πριγκίπισσα (έπειτα από δική της επιμονή) ανέλαβαν τις εργασίες ανακαίνισης με θέρμη και πλέον, το μεγαλύτερο τμήμα της βίλας είναι έτοιμο. Η Ρίτα εκτιμά ότι χρειάζονται άλλα 5 εκατ. ευρώ και γι’ αυτό, με τον σύζυγό της, Νικολό, είχαν σχεδιάσει ένα πρόγραμμα από εκδηλώσεις και υπενοικιάσεις της βίλας, που θα τους απέδιδαν τα απαραίτητα κεφάλαια.
Για παράδειγμα, ένα γνωστό ζευγάρι αμερικανών πολιτικών, σύμφωνα με την ίδια, τα ονόματα των οποίων δεν αποκαλύπτει, νοίκιασαν το δωμάτιο του Καραβάτζιο για ένα πολύ ακριβό δείπνο.
Αλλοι που έχουν ξεναγηθεί ιδιωτικά στον χώρο, είναι ο Γούντι Αλεν, η Μπέτι Μίντλερ, η Ανι Λίμποβιτς και πάρα πολλοί βρετανοί αριστοκράτες.
Κάποια στιγμή ήθελε και η Μαντόνα να τη δει, αλλά ο πρίγκιπας παραλίγο να μην της το επιτρέψει, γιατί τον έστησε επί τρεις ώρες και, επιπλέον, δεν τη γνώριζε.
Τελικά η Μαντόνα είδε τον Καραβάτζιο, για τον οποίο έγραψε ότι της άρεσε τόσο πολύ, που θα δει την τοιχογραφία στο όνειρό της.
Λόγω της δικαστικής διαμάχης, οι επισκέψεις αυτού του είδους έχουν απαγορευθεί, όπως και τα κινηματογραφικά γυρίσματα.
Πριν από λίγα χρόνια, ήθελε να τη δει ο Μπιλ Γκέιτς, αλλά μπορούσε μόνο Κυριακή, και ο πρίγκιπας του απάντησε ότι δεν μπορεί, γιατί η Κυριακή είναι αφιερωμένη στην οικογένειά του.
Η ανακαίνιση, πάντως, φανέρωσε πολλά κρυμμένα μυστικά της βίλας Ορόρα, όπως κρυφές ζωγραφιές και 150.000 έγγραφα, ανάμεσά τους και επιστολές της Μαρίας Αντουανέτας, που όλα ψηφιοποιήθηκαν χάρη στη δουλειά του Κόρι Μπρέναν, καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ράτγκερς, ο οποίος μελετά τη βίλα για πάνω από μία δεκαετία και έγινε φίλος της οικογένειας.
«Δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα, όχι μόνο για τις τοιχογραφίες και τα ρωμαϊκά αγάλματα, αλλά και για την γκάμα των προσωπικοτήτων που έχουν διαβεί τις πόρτες της», σημείωσε ο Μπρέναν, ο οποίος φοβάται ότι οι νέοι ιδιοκτήτες δεν θα δώσουν την ίδια ευχέρεια στους ακαδημαϊκούς να τη μελετήσουν.
Σε περασμένους αιώνες, στην έπαυλη βρέθηκαν, είτε για επίσκεψη είτε για διαμονή, ο Γαλιλαίος, που μελετούσε τα άστρα με το τηλεσκόπιό του από το μπαλκόνι του πάνω ορόφου, ο Γκαίτε, ο Νικολάι Γκόγκολ και ο Τσαϊκόφσκι, ενώ ο Χένρι Τζέιμς έγραψε εδώ τον ταξιδιωτικό οδηγό του για την Ιταλία, το 1909.
Η Ρίτα, που έχει ήδη ξεναγήσει 15 επίδοξους αγοραστές στη βίλα, ως έμπειρη μεσίτρια (άλλωστε γνώρισε τον πρίγκιπα όταν ταξίδεψε στη Ρώμη για να τον συμβουλεύσει για επενδύσεις ακινήτων), θεωρεί ότι μόνο ένα ζευγάρι ενδιαφέρεται πραγματικά και μπορεί να την αγοράσει.
Θα μπορούσε και το ιταλικό κράτος να ασκήσει το δικαίωμά του να προσφέρει στον αγοραστή τα ίδια χρήματα και να κρατήσει τη βίλα στην κατοχή του, λόγω της ιστορικότητας του ακινήτου. Ομως, παρά τις εκκλήσεις να το απευθύνει, το ποσό θεωρείται μεγάλο και η παρέμβαση του κράτους δύσκολη.
Η Ρίτα, πάντως, είναι ήσυχη ότι έκανε ό,τι μπορούσε και φαίνεται να έχει συμφιλιωθεί με την ιδέα ότι μπορεί να φύγει από τη βίλα, αν και δεν αποκλείει την πιθανότητα να της επιτραπεί να μείνει στον πάνω όροφο.
ΥΓ. Σύμφωνα με το BBC, η δημοπρασία απεδείχθη άκαρπη καθώς κανείς δεν βρέθηκε να δώσει τόσα χρήματα. Ετσι θα επαναληφθεί αργότερα μέσα στη χρονιά.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News