462
|

Ένα θαύμα;

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 19 Σεπτεμβρίου 2013, 00:24

Ένα θαύμα;

Χριστίνα Πουλίδου Χριστίνα Πουλίδου 19 Σεπτεμβρίου 2013, 00:24

Το περιγράφουν ως το «γερμανικό όνειρο» σε συνοπτική έκδοση… Γιατί; Επειδή η εταιρεία Zalando είναι μια σοβαρή εταιρεία, με μεγάλο τζίρο και το προσωπικό της είναι αποκλειστικά νεαρόκοσμος – «είμαστε μια επιχείρηση της γενιάς του Erasmus» λένε χαρακτηριστικά.

Στα 10.000 τ.μ. των γραφείων της στο Βερολίνο, σε ανοιχτούς και φωτεινούς χώρους με διαχωριστικά από υαλότουβλα, εργάζονται χίλια άτομα από 40 χώρες. Μέσος όρος ηλικίας τα 29 χρόνια… Το σχετικό δημοσίευμα της «Monde» αναφέρει ότι, συνολικά, απασχολούνται κάπου 4.500 εργαζόμενοι, ότι πρόκειται για τη νούμερο 1 εταιρεία σε πωλήσεις ειδών μόδας μέσω ίντερνετ, με τζίρο 1 δισ. ευρώ το 2012, η οποία δημιουργήθηκε μόλις πριν από 5 χρόνια! Ιδρυτές της είναι ο Νταβίντ Σνάιντερ και ο Ρόμπερτ Γκεντζ, συμφοιτητές από την αντίστοιχη σχολή της Ανωτάτης Εμπορικής, οι οποίοι θέλησαν να μεταφυτεύσουν στη γερμανική αγορά το επιτυχημένο πείραμα της εταιρείας Zappos – μιας αμερικάνικης καινοτόμου επιχείρησης που εμπορευόταν παπούτσια μέσω ίντερνετ.

Η δουλειά ξεκίνησε σε ένα μικρό διαμέρισμα, όπου δούλευαν διαδικτυακά την εταιρεία, πακετάροντας ταυτόχρονα τα παπούτσια των παραγγελιών. Η διαφορά ήρθε όταν μπήκαν στο κεφάλαιο οι αδελφοί Ζάμβερ – η εταιρεία εκτοξεύθηκε και το πελατολόγιό της απλώθηκε σε 14 ευρωπαϊκές χώρες.

«Δουλεύουμε σε μιαν ευχάριστη ατμόσφαιρα νέων ανθρώπων, όπου προσφέρονται δωρεάν καφέδες και φρούτα και όπου (επίσης δωρεάν) μπορεί κάποιος να μάθει γερμανικά» λέει η υπεύθυνη ανθρώπινων πόρων, ετών 37. «Κυρίως, όμως» συμπληρώνει, «έχουμε μια αδύναμη ιεραρχία, επειδή ο καθένας μπορεί μόνος του να αναπτύξει το σχέδιό του. Η αυτό-ανάπτυξη είναι το θεμελιώδες στοιχείο της γενιάς μας».

Έξω απ΄ το κτίριο στοιχημένα στέκουν τα ποδήλατα των εργαζομένων, ενώ μέσα, μικρές σημαίες υποδηλώνουν τη χώρα ευθύνης που έχουν οι country managers, οι περισσότεροι από τους οποίους μετά βίας είναι 20χρονοι. Το λήμμα «απασχόληση» εξάλλου στην ιστοσελίδα της εταιρείας, δίνει τροφή στα όνειρα πολλών νέων άνεργων Ευρωπαίων, καθώς η εταιρεία αναζητά για άμεση πρόσληψη κάπου 400 υποψήφιους για διάφορα καθήκοντα – από το e-marketing ως το τηλεφωνικό κέντρο…

Όπως όλα τα μοντέλα που γνώρισαν γρήγορη επιτυχία, το πρότυπο εργασίας της Zalando από κάποιους αμφισβητείται – «έχουμε περισσότερα προσόντα από όσα απαιτούνται και ωστόσο περνούμε από συνεχείς αξιολογήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δημοσιοποιούνται» λέει η Μαριέκε, ενώ ο Μάρτιν υποστηρίζει πως από τη στιγμή που υπέβαλε ένα σχέδιο βελτίωσης της δουλειάς του, καθηλώθηκε η εσωτερική του εξέλιξη και κάποιος άλλος σημειώνει πως «είμαστε το νέο προλεταριάτο της πληροφορικής»… Με άλλα λόγια, οι κάπως «εναλλακτικές» συνθήκες εργασίας ίσως να έχουν εξιδανικευτεί σε έναν βαθμό – πάντως αποτελούν μια διαφορετική πρόταση, που είναι τολμηρή και άρα θετική και που επιμένει να δείχνει τον στόχο, ακόμη κι αν δεν τον έχει φτάσει. Αν μάλιστα σκεφτεί κάποιος, ότι στα καθ’ ημάς σε συχνή αναπαραγωγή βρίσκεται το μοντέλο της οικογενειακής επιχείρησης (όπου δημιουργούνται οι ρόλοι στη βάση των δεξιοτήτων των μελών της οικογένειας ανεξαρτήτως των λειτουργικών αναγκών της επιχείρησης), το μοντέλο Zalando αποτελεί πράγματι «γερμανικό θαύμα».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News