563
|

«Έξυπνες» προληπτικές δολοφονίες

Θανάσης Σκόκος Θανάσης Σκόκος 1 Σεπτεμβρίου 2013, 00:13

«Έξυπνες» προληπτικές δολοφονίες

Θανάσης Σκόκος Θανάσης Σκόκος 1 Σεπτεμβρίου 2013, 00:13

Βρισκόμαστε σε ένα κεντροευρωπαϊκό χωριό λίγο πριν από το 1900. Οι κάτοικοί του, οι οποίοι είναι απορροφημένοι στις καθημερινές ασχολίες τους, αιφνιδιάζονται από την παρουσία μιας σύγχρονης Mercedes C Class που «περιπολεί». Το αυτοκίνητο φθάνει μπροστά σε δυο κοριτσάκια που παίζουν αμέριμνα. Η κόκκινη ένδειξη ανάβει στο ταμπλό και το «έξυπνο» σύστημα Collision Prevention Assist ακινητοποιεί το αυτοκίνητο-ρομπότ. Μια μάνα μαζεύει τα σωσμένα κορίτσια από τον δρόμο και η περιπολία συνεχίζεται. Στον αμέριμνο έφηβο που θα συναντήσει αμέσως μετά το «έξυπνο» σύστημα δεν λειτουργεί και τον σκοτώνει. Είναι ο στόχος της επιδρομής. Αυτός που κυλιέται στο χώμα είναι ο Χίτλερ. Ένα κοράκι κρώζει και η μάνα του φωνάζει απελπισμένα: Adolf! Adolf! Η Mercedes-drone έχει εκτελέσει την αποστολή της και φεύγει. Για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία εμφανίζεται και η ταμπέλα με το όνομα του αυστριακού χωριού (Braunau am Inn) όπου γεννήθηκε ο Χίτλερ, ενώ στο τελευταίο κάδρο το σώμα του έφηβου στο χώμα σχηματίζει τη σβάστικα. Το μήνυμα του σποτ: «Ανιχνεύει τους κινδύνους πριν εμφανιστούν». Δείτε το εδώ.

Μη βιαστείτε. Δεν πρόκειται για επίσημο διαφημιστικό σποτ της εταιρείας, αλλά για δουλειά σπουδαστών της γερμανικής Ludwigsburg film academy. Η εταιρεία το βρήκε «ανάρμοστο» και απαίτησε από τους δημιουργούς του να καταστήσουν σαφές ότι δεν έχει την έγκρισή της. «Μη εξουσιοδοτημένο σποτ – καμία σχέση με τη Mercedes-Benz/Daimler AG» φιγουράρει από την αρχή μέχρι το τέλος στα αγγλικά και στα γερμανικά. «Η Mercedes πουλάει ‘‘έξυπνα’’ αυτοκίνητα που προλαβαίνουν τα ατυχήματα. Θελήσαμε να θέσουμε το ερώτημα του τι θα συνέβαινε αν η τεχνολογία είχε ψυχή» λέει ο Tobias Haase, επικεφαλής των δημιουργών του σποτ. Και η απάντηση είναι απλή και σαφής: Θα λειτουργούσε επιλεκτικά σώζοντας όσους έκρινε αγαθούς και χρήσιμους για την κοινωνία και θα εξόντωνε όσους ήταν ύποπτοι για τον μελλοντικό ρόλο τους στους κόλπους της. Και μάλιστα εγκαίρως, από την εφηβεία, γιατί καλύτερα να προλαβαίνει κανείς το κακό. Επιλέγοντας μάλιστα σαν στόχο-παράδειγμα προληπτικού πλήγματος τον άνθρωπο που ενσάρκωσε το «απόλυτο κακό», εύλογα θα μπορούσαν να συγχωρηθούν και κάποια ενδεχόμενα λάθη του θυμικού της «έξυπνης» μηχανής. Αυτό δεν ισχυρίζονται και οι υποστηρικτές των επιδρομών με drones; Τουλάχιστον αυτοί δεν προσπαθούν να αγιοποιήσουν τα ρομπότ τους.

Και πάλι μη βιαστείτε κάποιοι από εσάς και την πατήσετε όπως εγώ. Κανένας σάλος στο Διαδίκτυο. Η συντριπτική πλειονότητα των σχολίων είναι εγκωμιαστική για την ιδέα του σποτ. «Ευφυές, respect, έξυπνο, απίθανο χιούμορ, ευρηματικό, πουλάει» και άλλα παρόμοια. «Έλα, μωρέ, ένα έξυπνο διαφημιστικό σποτάκι είναι!». Οι περισσότερες «τεχνικές» αποϊδεολογικοποιημένες κριτικές από ανθρώπους της διαφήμισης με μοναδικό σχεδόν κριτήριο την «πρωτοτυπία» που ξαφνιάζει, προκαλεί, εντυπώνει το μήνυμα και επομένως πουλάει. Άλλωστε, στην πράξη, το αυτοκίνητο φρενάρει και μπροστά στους κακούς. Υποψιάζομαι ότι αν σχολίαζα από κάτω ότι σε εμένα φαίνεται βλακώδες, φτηνό, χυδαίο, απάνθρωπο, ανιστόρητο και σε τελική ανάλυση άκρως ναζιστικό θα εισέπραττα δεκάδες αποδοκιμασίες. Μπορεί όμως και να μπω στον κόπο.

Σκέφτομαι ότι πρόκειται για νέα παιδιά, σπουδαστές, εν δυνάμει  μελλοντικούς δημιουργούς του κινηματογράφου. Σίγουρα θα έχουν δει τη «Λευκή κορδέλα» Τίποτα δεν κατάλαβαν;

Είμαι εντυπωσιασμένος και από το πανέξυπνο μείγμα «πολιτικής ορθότητας» και εταιρικού συμφέροντος που εκπέμπει η στάση της Mercedes-Benz. Δεν απαγόρευσε την ανάρτηση του σποτ. Το αφήνει να τρέχει στο Διαδίκτυο διαφημίζοντας την πραμάτεια της με την υποσημείωση της «μη σχέσης». Μια αγγλική ιστοσελίδα παρουσιάζοντας το ίδιο θέμα έβαλε τη φωτογραφία με τη μαύρη γυαλιστερή λιμουζίνα W150/770K που λάνσαρε η εταιρεία το 1939. Αυτήν με την οποία ο Αδόλφος αλώνιζε στις παρελάσεις.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News