Καταβλήθηκε σήμερα το συνολικό τίμημα, ύψους 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ» (ΔΑΑ) και ολοκληρώθηκε έτσι η διαδικασία της χρονικής επέκτασης κατά 20 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος». Με την επισήμανση ότι το όφελος για το Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης εκτιμάται ότι μπορεί να υπερβεί συνολικά τα 6 δισ. ευρώ.
Το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,132 δισ. ευρώ, το οποίο αποτελείται από το συμφωνηθέν τίμημα των 1,115 δισ. ευρώ, πλέον ποσού 16,676 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία προσαρμογή 10,30% ετησίως, υπολογισμένη αναλογικά σε ημερήσια βάση, από την 1η Ιανουαρίου 2019, όπως ορίζεται στη σύμβαση παράτασης μεταξύ του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΑΑ.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το όφελος για το Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046 είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος και εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 6 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, πέρα από το καταβληθέν τίμημα προβλέπονται: Ετήσια αμοιβή παραχώρησης δικαιώματος ίση με το 15% επί των προ φόρων κερδών του ΔΑΑ, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει συνολικά σε 1,1 δισ. ευρώ, προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος για την ίδια περίοδο, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, και μερίσματα που δύνανται να διαμορφωθούν κατ’ εκτίμηση στα 2,2 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, όπως επισημαίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές πρόσθετες επενδύσεις περίπου 2,9 δισ. ευρώ.
Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως σε έργα επέκτασης της χωρητικότητας του αεροδρομίου, οι οποίες σταδιακά, με βάση τις σημερινές προβλέψεις, θα ανεβάσουν τη σημερινή δυνατότητα εξυπηρέτησης από 26 εκατ. σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το τέλος της παραχώρησης και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επεκτάσεις αεροσταθμού, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, επέκταση οδικού δικτύου κ.λπ. Η περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου και των δραστηριοτήτων του, σε συνδυασμό με την αύξηση του τουρισμού, εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία περίπου 180.000 άμεσων και έμμεσων νέων θέσεων εργασίας σε όλη τη χώρα.
Μια «προβληματική συμφωνία» που σώθηκε κατόπιν παρέμβασης των Βρυξελλών
Το θέμα της επέκτασης της σύμβασης του αερολιμένα είχε προκαλέσει από πέρσι πολλά ερωτηματικά, λόγω της κυβερνητικής στάσης και των χειρισμών των αρμοδίων.
Και αυτό γιατί η ελληνική κυβέρνηση, αντί να προκηρύξει διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, αποφάσισε να πουλήσει απευθείας την 20ετή παραχώρηση της εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αντί 484 εκατ.€.
Επενέβησαν οι Βρυξέλλες, «μάλωσαν» την Αθήνα για την απευθείας πώληση και ανέβασαν το τίμημα κατά 127%.
Και ο αγοραστής συμφώνησε να προσφέρει 1,1 δισ. € (1,3 δισ. € με τον ΦΠΑ). Ο ίδιος αγοραστής, από τον οποίο η κυβέρνησή μας κατάφερε να αποσπάσει 484 εκατ.€ κατόπιν δωδεκάμηνης διαπραγμάτευσης!
Θυμίζουμε πως το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και έναντι οικονομικού ανταλλάγματος έχει παραχωρήσει στον έτερο μέτοχο (καναδικό fund), τη διαχείριση και τα έσοδα από την εκμετάλλευση του ΔΑΑ μέχρι το 2026.
Το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε λοιπόν διαπραγμάτευση με τους καναδούς μετόχους για το τίμημα της παραχώρησης το φθινόπωρο του 2016.
Η διαπραγμάτευση κατέληξε το Σεπτέμβριο του 2017 στο ποσό των 484 εκατ.€ και στις 30/9/2017 υπογράφηκε η σύμβαση από τον υπουργό Οικονομικών.
Η συμφωνία στάλθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG COMP) για έγκριση.
Η DG COMP θεώρησε το τίμημα πολύ χαμηλό και, τελικά, τον Ιούνιο του 2018 ο υποψήφιος αγοραστής συναίνεσε να καταβάλει υπερδιπλάσιο τίμημα 1,1 δισ.€ (+127%)!
Αφού λοιπόν προηγήθηκε το «χαστούκι» της ΕΕ, που ουσιαστικά… «διόρθωσε» το λάθος της ελληνικής κυβέρνησης, το σχετικό νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος», υπερψηφίστηκε τελικά, κατά πλειοψηφία, από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στις 7 Φεβρουαρίου.
Υπέρ της αρχής της κύρωσης της σύμβασης, τάχθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ από την πλευρά της αντιπολίτευσης, ΝΔ, ΔΗΣΥ, Ενωση Κεντρώων και ΑΝΕΛ επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, με το ΚΚΕ και τη Χρυσή Αυγή να καταψηφίζουν.
Προηγουμένως ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Γιάννης Μανιάτης είχε ζητήσει τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας
Όπως κατήγγειλε, ο υπουργός Οικονομικών και άλλοι τέσσερις υπουργοί της Επιτροπής Αποκρατικοποίησεων υπέγραψαν σύμβαση για τα επόμενα 20 χρόνια όπου προβλεπόταν να εισπράξουν μόνο 480 εκατ. ευρώ για τη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα, όταν τα καθαρά κέρδη της εταιρείας (αυτά που θα εισπράξει ο διαχειριστής), θα είναι 220 εκατ. ευρώ σε λιγότερο από 2,5 χρόνια.
Μετά όμως, «ήρθε το χαστούκι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού που ζήτησε επιπλέον 630 εκατ. ευρώ», παρατήρησε χαρακτηριστικά και «τώρα ο κ. Τσακαλώτος ήρθε να ζητήσει την κύρωση της σύμβασης χωρίς καν να καταθέτει την απόφαση της Επιτροπής».
«Η υποκοστολόγηση όμως της παραχώρησης του αεροδρομίου, είναι ένα κραυγαλέο σκάνδαλο και αποτελεί την ταφόπλακα του ηθικού τάχα πλεονεκτήματος του ΣΥΡΙΖΑ», υπογράμμισε ο κ. Μανιάτης.
«Δεν είναι όμως στραγάλια τα 630 εκατ. για να ξεφύγουν από την κυβέρνηση τα 650 εκατ. ευρώ». «Υπάρχει ανάγκη να παρέμβει η Δικαιοσύνη; Οι εκπρόσωποι του ελληνικού Δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Αερολιμένα τι έκαναν;» ήταν μερικά μόνο από τα ερωτήματα που έθεσε ο πρώην υπουργός για το παρολίγον ξεπούλημα με τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου.
Ερώτηση σχετικά με την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατέθεσε τον περασμένο Νοέμβριο και η Νέα Δημοκρατία, η οποία κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αποφάσισε να… χαρίσει το «Ελ. Βενιζέλος» καθώς χρειάστηκε να παρέμβει η ΕΕ για να επιτευχθεί μεγαλύτερο τίμημα.
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τον Σεπτέμβριο του 2017 υπέγραψε την παράταση για 20 έτη της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών με αντίτιμο 483 εκ. ευρώ συν Φ.Π.Α. Την ανακοίνωσε, μάλιστα πανηγυρικά.
Ωστόσο, στη συνέχεια παρενέβη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διαφώνησε καθώς ουσιαστικά η επέκταση της παραχώρησης ισοδυναμούσε με απευθείας ανάθεση. Τελικά, η παράταση της παραχώρησης επαναπροκηρύχθηκε και ανακοινώθηκε νέα συμφωνία με αντίτιμο δυόμισι φορές μεγαλύτερο από το αρχικό, δηλαδή 1 δισ. 115 εκ. ευρώ συν Φ.Π.Α.!
Αποδεικνύεται, λοιπόν, από τις επίσημες ανακοινώσεις της ίδιας της κυβέρνησης, ότι είχαν παραχωρήσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, σε μικρότερη από τη μισή πραγματική του αξία.
Με λίγα λόγια, δηλαδή, αποφάσισαν σχεδόν να χαρίσουν το Ελευθέριος Βενιζέλος για 20 χρόνια, αλλά ένα χρόνο μετά, ύστερα από την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το αντίτιμο τελικά υπερδιπλασιάστηκε.
Προφανώς έχουμε να κάνουμε με άλλη μία δήθεν “υπερήφανη” διαπραγμάτευση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ!».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News