670
Οι πιλότοι της F1 στην κλασική φωτογράφιση πριν από το παρθενικό Γκραν Πρι της χρονιάς στη Μελβούρνη | REUTERS/Brandon Malone

Η «κρατικοδίαιτη» Formula 1

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 21 Μαρτίου 2016, 07:43
Οι πιλότοι της F1 στην κλασική φωτογράφιση πριν από το παρθενικό Γκραν Πρι της χρονιάς στη Μελβούρνη
|REUTERS/Brandon Malone

Η «κρατικοδίαιτη» Formula 1

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 21 Μαρτίου 2016, 07:43

Ο Μπέρνι Eκλεστοουν έχει συμπληρώσει τα 85, δεν δείχνει όμως καμία διάθεση, για να αφήσει από τα χέρια του το τιμόνι της Formula 1. Ο βραχύσωμος Βρετανός με ύψος μόλις 1,58 μ. έχει αποδειχθεί τεράστιος, όσον αφορά στη διαχείριση των δικαιωμάτων του αθλήματος, που άλλοι θεωρούν κορωνίδα των μηχανοκίνητων αθλημάτων και άλλοι το χαρακτηρίζουν τσίρκο. Με σύνθημα «περισσότερα Γκραν Πρι, μεγαλύτερα έσοδα, υψηλότερα κέρδη» διαπραγματεύεται συνέχεια ο ηλικιωμένος Μπέρνι με ενδιαφερόμενους, που διψούν να φέρουν –με το αζημίωτο- τη Formula 1 στη χώρα τους.

Εφέτος θα ταξιδέψει το τσίρκο της Formula 1 σε 21 διαφορετικές πίστες, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται εξωτικοί προορισμοί, όπως το Αζερμπαϊτζάν και η Μαλασία, τα εμιράτα του Ντουμπάι και του Μπαχρέιν, αλλά και η Ρωσία του Πούτιν, του οποίου θαυμαστής δηλώνει ο Έκλεστοουν. Αντίθετα, πέρυσι δεν πραγματοποιήθηκε το Γκραν Πρι Γερμανίας στην ιστορική πίστα του Νίρμπουργκρινγκ, λόγω οικονομικής αδυναμίας των διοργανωτών του, ενώ ο Ματέο Ρέντσι τα έβαλε με τον Βρετανό, επειδή χαρακτήρισε «αβέβαιο» το μέλλον του Γκραν Πρι στη φημισμένη πίστα της Μόντσα.

Ο δαιμόνιος Έκλεστοουν έχει στήσει μία απίστευτη μηχανή παραγωγής χρήματος, η οποία αγνοεί τον όρο οικονομική κρίση. Για αυτό εξάλλου ανοίγεται συνεχώς σε νέους προορισμούς, σφυρίζει αδιάφορα για τους αγώνες στη Γηραιά Ηπειρο και πηγαίνει, όπου υπάρχει εγγυημένο χρήμα κρατικής προέλευσης. Ετσι έχει μετατρέψει το άθλημα σε μία κρατικοδίαιτη επιχείρηση, που αποφέρει στους μετόχους της έναν πακτωλό χρημάτων με μηδενικό ρίσκο.

Το 2010 κυμαινόταν ο τζίρος της Formula 1 γύρω στα 1,5 δις δολάρια, τα οποία προέρχονταν από τα δικαιώματα διοργάνωσης των Γκραν Πρι, τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τους χορηγούς, τις διαφημίσεις, κλπ., ενώ τα καθαρά κέρδη για τον μίστερ Έκλεστοουν και την παρέα του ανήλθαν σε περίπου 450 εκατ. δολάρια. Το 2014 είχε αγγίξει ο τζίρος τα δύο δισεκατομμύρια δολάρια και τα κέρδη ξεπέρασαν τα 550 εκατ. δολάρια.

Το αυτάκι του Εκλεστοουν δεν ιδρώνει από τέτοια. Ο Μπέρνι έχει γίνει ζάπλουτος από αυτή την ιστορία και είναι χαρακτηριστικό, ότι έκλεισε το 2014 μία υπόθεση δωροδοκίας ενώπιον γερμανικού δικαστηρίου πληρώνοντας 100 εκατομμύρια δολάρια

Οι πραγματικοί νικητές δεν ανεβαίνουν λοιπόν στο βάθρο μετά τους αγώνες, αλλά είναι οι μέτοχοι επενδυτικών εταιρειών, όπως οι Blackrock, CVC Capital Partners, Norgesand Bambino. Όπως επίσης ο γηραιός Βρετανός, που έχει προειδοποιήσει, ότι δεν σκοπεύει να αποχωρήσει από την κορωνίδα των μηχανοκίνητων αθλημάτων προτού συμπληρώσει τα εκατό!

Και γιατί άλλωστε; Ο Εκλεστοουν βγάζει αυτά τα υπερκέρδη με την εγγύηση του… δημοσίου, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της Formula 1 προέρχεται από κρατικά ταμεία και φορείς. Για να μπορέσεις να διοργανώσεις σήμερα ένα Γκραν Πρι της Formula 1 απαιτούνται πάνω από 30 εκατομμύρια δολάρια για τα λεγόμενα «PromotionFees», όταν το 2005 χρειάζονταν κατά μέσο όρο «μόνον» 15,6 εκατομμύρια δολάρια. Οσοι διοργανωτές διαμαρτύρονται ή απλά δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, αντικαθίστανται χωρίς δισταγμό από άλλους σε χώρες όπου ρέουν τα πετροδολάρια, πηγαίνει καλά η οικονομία τους ή κυριαρχούν απολυταρχικά καθεστώτα, που δεν δίνουν λόγο στους πολίτες τους και εκμεταλλεύονται τα Γκραν Πρι για προπαγάνδα.

Από τον τζίρο των 1.429 εκατ. δολαρίων το 2010 προέρχονταν τα 474 εκατομμύρια από «Promotion Fees», ενώ από τα περίπου 1.960 εκατομμύρια δολάρια του 2014 ήταν τα 750 κρατικά χρήματα. Με άλλα λόγια, πάνω από το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων της Formula 1 το έχουν πληρώσει οι πολίτες των χωρών, στα οποία διοργανώνονται Γκραν Πρι.

Πρόκειται λοιπόν για σίγουρα χρήματα, τα οποία αυγατίζουν, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των αγώνων. Εφέτος έφτασαν -για πρώτη φορά- αισίως τους 21 και είναι βέβαιο, ότι θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς καραδοκούν κράτη, όπως η Νότια Αφρική, κ.ά.

Για τις ομάδες, που είναι δεμένες με τη Formula 1 με συμβόλαια τουλάχιστον έως το 2020, οι επιπρόσθετοι αγώνες σημαίνουν μεγαλύτερο κόστος. Ταυτόχρονα όμως ωφελούνται από την αύξηση της πίτας, καθώς καταλήγει σε αυτές το 63% των εσόδων. Επειδή όμως δεν γίνεται η κατανομή με διαφανή κριτήρια, έχει δημιουργηθεί ένα γκρουπ ισχυρών ομάδων γύρω από τις Ferrari, Mercedes, McLaren και Red Bull, το οποίο καρπώνεται τη μερίδα του λέοντος. Την ίδια στιγμή βρίσκονται οι μικρές ομάδες της Manor, της Sauber και της Force India μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, γιαυτό και έχουν προχωρήσει σε καταγγελία προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Ωστόσο το αυτάκι του Εκλεστοουν δεν ιδρώνει από τέτοια. Ο Μπέρνι έχει γίνει ζάπλουτος από αυτή την ιστορία και είναι χαρακτηριστικό, ότι έκλεισε το 2014 μία υπόθεση δωροδοκίας ενώπιον γερμανικού δικαστηρίου πληρώνοντας 100 εκατομμύρια δολάρια. Έτσι απλά!

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...