Ο κόσμος και ο τρόπος που τον βλέπουμε, αλλάζει, και μαζί και οι κούκλες των παιδιών. Ετσι, η Mattel, η εταιρεία που δημιούργησε την διάσημη Barbie, κυκλοφορεί μία νέα σειρά από κούκλες χωρίς φύλο, που απευθύνονται εξίσου σε κορίτσια, αγόρια και παιδιά «κάπου ενδιάμεσα».
Οι νέες κούκλες αντανακλούν την εποχή μας, «καθώς ο κόσμος μας συνεχίζει να γιορτάζει τη θετική επίδραση της συμπερίληψης», εξήγησε η Κιμ Καλμόνι, διευθυντικό στέλεχος της Mattel, επικεφαλής της ομάδας που τις σχεδίασε.
Το δέρμα τους έχει διάφορες αποχρώσεις, ενώ κάθε κούκλα έρχεται με δύο περούκες διαφορετικού μήκους μαλλιών και διαφόρων τύπων (κατσαρά, ίσια, ράστα), ενώ η γκαρνταρόμπα τους περιλαμβάνει φούστες και παντελόνια. Η τιμή τους κυμαίνεται στα 30 δολάρια.
Μία ακόμα διαφορά από την Barnie και τον Ken είναι ότι είναι ανήλικα.
Ο σχεδιασμός τους διήρκεσε 18 μήνες. Η εταιρεία συνεργάστηκε με γιατρούς και ειδικούς στην ταυτότητα φύλου, καθώς και με 250 οικογένειες σε όλες τις ΗΠΑ, και πολλά παιδιά με διάφορες ταυτότητες φύλου.
«Τα ρωτήσαμε με τι κούκλες έπαιζαν έως τώρα και τι θα ήθελαν να δουν να αλλάζει», είπε η Καλμόνι στους New York Times.
«Αυτό που μάθαμε, είναι ότι τα παιδιά δεν ήθελαν να τους λένε ότι τα αγόρια πρέπει να παίζουν με αυτοκινητάκια και τα κορίτσια με κούκλες», συνέχισε η ίδια. (Ευτυχώς που δεν ρώτησαν την νηπιαγωγό στην Καρδίτσα η οποία ζήτησε (για τη λίστα υλικών στην τάξη) από τα αγόρια να φέρουν ό,τι τους αρέσει και από τα κορίτσια μόνο «σετ κουζινικά ή πλαστικά φρούτα ή ζωάκια»)…
Οσο για τους γονείς, διαπίστωσαν ότι αυξάνονται οι αντιρρήσεις τους για τα «έμφυλα» παιχνίδια ιδίως στους νεότερους γονείς. «Για τα παιδιά είναι κάτι σχεδόν αυτονόητο, ότι δεν θέλουν να υπάρχουν διαφορετικά παιχνίδια για διαφορετικά φύλα, για τους νέους γονείς είναι ευρέως αποδεκτό, αλλά για τους μεγαλύτερους, δυσκολότερα κατανοητό», πρόσθεσε η Μισέλ Τσιντόνι, εκπρόσωπος της εταιρείας.
Σίγουρα πάντως, παραδέχονται οι ίδιες, «αυτή η σειρά δεν θα αρέσει απαραίτητα σε όλους».
«Μερικοί γονείς ίσως βρουν άβολο το γεγονός ότι η κούκλα θα τους κάνει να πρέπει να συζητήσουν το θέμα των φύλων με τα παιδιά τους, αλλά αυτή είναι δική τους απόφαση».
In our world, dolls are as limitless as the kids who play with them. Introducing #CreatableWorld, a doll line designed to keep labels out and invite everyone in. #AllWelcome
Shop now: https://t.co/UyaYXb0BYf pic.twitter.com/k2tnPDCCiM
— MATTEL (@Mattel) September 25, 2019
Και ακόμα και αν ισχυρίζεται πως είναι απλά ένα παιχνίδι, η Mattel γνωρίζει καλά ότι το θέμα της ταυτότητας φύλου, τα τελευταία χρόνια, έχει αναχθεί σε μείζον πολιτικό ζήτημα.
Παρά την οπισθοδρόμηση της κυβέρνησης Τραμπ σε πολιτικές που αφορούν διεμφυλικά άτομα στις ΗΠΑ και τις αντιδράσεις που προκαλεί σε διάφορα σχολεία η αφαίρεση της ένδειξης φύλου από τις τουαλέτες, η βιομηχανία των παιχνιδιών, δεν πτοείται και κρατά σταθερή τη στάση της μπροστά σε έναν νέο κόσμο.
Το 2015, τα πολυκαταστήματα Target σταμάτησαν να χρησιμοποιούν ταμπέλες που ξεχωρίζουν παιχνίδια για αγόρια και κορίτσια, ενώ τα καταστήματα της Disney έκαναν το ίδιο για αποκριάτικα κοστούμια, τσάντες και άλλα παιδικά αξεσουάρ, αλλάζοντας τις επιγραφές σε «παιδικά». Το ίδιο κάνει πλέον και το Amazon.
Τέλος, δύο άλλες εταιρείες έχουν ήδη λανσάρει διεμφυλικές κούκλες, την Jazz Jennings και τον Sam, με στόχο να εκπαιδεύσουν τα παιδιά στο ζήτημα των τρανσέξουαλ.
Ακυρο για την Barbie-Ελένη Αντωνιάδου
Το μόνο σίγουρο πάντως, ότι οι νέες κούκλες της Mattel δεν κινδυνεύουν να έχουν την ίδια τύχη με την Barbie που είχε σχεδιαστεί με πρότυπο την Ελένη Αντωνιάδου, που ισχυριζόταν ότι ήταν λαμπρή επιστήμονας της NASA, την οποία έφαγε το μαύρο σκοτάδι, έπειτα από τις αποκαλύψεις ότι η μόνη σχέση που είχε με τη NASA η 31χρονη Ελληνίδα, ήταν η συμμετοχή της σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα για φοιτητές.
Οπως εξήγησε εκπρόσωπος του γραφείου Τύπου της Mattel στην Ελλάδα, στο protothema.gr, η συγκεκριμένη κούκλα Barbie με τη μορφή της Ελένης Αντωνιάδου δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα δείγμα που τελικά δεν διατέθηκε σε παραγωγή.
Ωστόσο τον περασμένο Μάρτιο είχε ανακοινωθεί με επισημότητα ότι η κούκλα με τη μορφή της κυρίας Αντωνιάδου θα ήταν στην επετειακή σειρά για τα 60χρονα της Barbie. Η εταιρεία είχε περιγράψει τότε την κυρία Αντωνιάδου ως role model.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News