Η ιδέα ήταν πολύ έξυπνη για την κτηματαγορά της Νέας Υόρκης και η υλοποίησή της ξεκίνησε από την επιχείρηση Tishman Speyer πριν από ενάμιση χρόνο: στα εμπορικής χρήσης κτίρια ιδιοκτησίας της η εταιρεία εφάρμοσε την καινοτομία Ζο, ένα πρόγραμμα προσφοράς προς τους ενοικιαστές της που περιλαμβάνει ποικίλες ανέσεις για το προσωπικό τους. Η Tishman Speyer συνεργάστηκε με άλλες εταιρείες για να δημιουργήσει περιβάλλον κατάλληλο για την ευεξία του εργατικού δυναμικού των πελατών της.
Το πρόγραμμα Zo -για το οποίο, σημειωτέον, οι εμπνευστές του λένε ότι παραπέμπει στην ελληνική λέξη ζωή- εφαρμόστηκε πρώτη φορά στο Rockefeller Center τον Φεβρουάριο του 2017, όπου διαμορφώθηκαν «δωμάτια ύπνου» για το προσωπικό.
Σχετικό ρεπορτάζ δημοσίευσαν οι New York Times.
Τα στελέχη της Tishman Speyer διατείνονται ότι κατά νου είχαν τους ανθρώπους που περνούν ένα μεγάλο μέρος της ημέρας στα κτίρια της εταιρείας: «Αυτές οι προσφορές συμβάλλουν στη δημιουργία ενός καινοτόμου και διαφοροποιημένου χώρου εργασίας ο οποίος ενισχύει την ευεξία των εργαζομένων και συνεπώς την παραγωγικότητα».
Στόχος όλων των ιδιοκτητών ακινήτων -διότι πλέον έχουν εισέλθει και άλλες εταιρείες στο παιχνίδι- είναι βέβαια η προσέλκυση νέων μισθωτών, σε μία αγορά που μάλλον έχει βαλτώσει.
Η εταιρεία EQ Office έχει μετατρέψει ορισμένους χώρους γραφείων στο Willis Tower του Σικάγου σε κομψά σαλόνια ανάπαυσης που διαθέτουν μπαρ, τραπέζια πινγκ-πονγκ, κ.λπ. Επειδή στο Σικάγο, όπως και σε άλλες αμερικανικές μεγαλουπόλεις, οι επιχειρήσεις εκμετάλλευσης ακινήτων αισθάνονται την πίεση των πολλών ανοίκιαστων ιδιοκτησιών τους. Το ποσοστό των ανοίκιαστων χώρων είναι 16,6% σε εθνικό επίπεδο, δηλαδή υψηλό σε σχέση με τα ποσοστά της τελευταίας δεκαετίας και αυξημένο τα δύο τελευταία χρόνια, όπως δείχνουν τα στατιστικά της κτηματαγοράς.
Στην ίδια κατεύθυνση μάρκετινγκ κινήθηκαν και άλλες εταιρείες με ακίνητα, όπως η WeWork και η Avison Young.
Οι μισθώτριες εταιρείες που δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να αυξήσουν την αμοιβή των εργαζομένων τους μπορούν να αντισταθμίσουν το «πάγωμα» των απολαβών με ανέσεις, κατά κάποιον τρόπο αυτές μπορεί να θεωρηθούν ένα «βραβείο παρηγοριάς» λένε και οι οικονομολόγοι, συνυπολογίζοντας στις εκτιμήσεις τους και τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης του 2008.
Ιστορικά κτίρια της Νέας Υόρκης ανακαινίζονται από ιδιοκτήτες όπως η One Five One με πλάνο 150 εκατ. δολαρίων, από τα οποία τα 37 εκατομμύρια προορίζονται για την κατασκευή χώρων παροχής ανέσεων, όπως ο εκσυγχρονισμός της καφετέριας που μετατράπηκε σε ένα ευρύχωρο σαλόνι για πρωινό καπουτσίνο και απογευματινή μπίρα.
Πέρυσι ο ιδιοκτήτης ενός εμπορικού ακινήτου στη Φιλαδέλφεια το εγκαινίασε εξοπλισμένο με τζάκια και οινοθήκες, ενώ φτέρες και άλλα φυτά ζωντανεύουν τοίχους, τραπέζια μπιλιάρδου, βεράντες με γκαζόν, πισίνες, ακόμη και κούνιες καταλαμβάνουν τη θέση τους στους χώρους των εμπορικών ακινήτων.
Στη Νέα Υόρκη τα εμπορικά κτίρια αποκτούν χώρους στάθμευσης ποδηλάτων, στο Σαν Φρανσίσκο οι εργαζόμενοι μπορούν να ξεμουδιάσουν στην αίθουσα μασάζ.
Τα ενοίκια φυσικά έχουν ακριβύνει.
Κατά το πρόγραμμα Zo, το να μην κάνεις τίποτα είναι επίσης μια σεβαστή επιλογή: σε κάποια κτίρια της εταιρείας Tishman Speyer, όπως στο Rockefeller Center, παρέχεται πρόσβαση σε ήσυχα δωμάτια κατάλληλα για έναν υπνάκο.
«Οταν αρχίσαμε να μιλάμε για αυτό το ζήτημα, όσοι μας άκουγαν έλεγαν: ‘Μα, ύπνος στη δουλειά; Είστε τρελοί;’» λένε τα στελέχη της Tishman Speyer. «Αλλά ήταν καταπληκτικό το αποτέλεσμα. Προσπαθούμε να φέρουμε λίγη ενέργεια και ενθουσιασμό στον χώρο εργασίας, να υπάρχει μια μικρή ομορφιά, χαρά και διασκέδαση»…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News