760
|

Χρηματοδότηση με 10 ευρώ

Χρηματοδότηση με 10 ευρώ

Πληρώνεις στην είσοδο 10 ευρώ. Βάζεις την απόδειξη στη τσέπη. Κάθεσαι σε μια καρέκλα, αράζεις οκλαδόν στο πάτωμα ή απλώς στέκεσαι όρθιος. Παρακολουθείς με τη σειρά τέσσερις-πέντε δεκάλεπτες παρουσιάσεις ατόμων και ομάδων που έχουν να καταθέσουν μια πρωτότυπη πρόταση για την πόλη σου. Οι ιδέες τους αφορούν κυρίως τον αστικό ακτιβισμό, την τέχνη και την επιχειρηματικότητα. Έπειτα, πάνω από ένα μπουφέ με λιχουδιές και με ένα ποτήρι κρασί στο χέρι, ανταλλάζεις απόψεις για όσα είδες κι άκουσες. Στο τέλος, επιλέγεις ποια πρόταση σου άρεσε περισσότερο και ρίχνεις την προτίμησή σου στην κίτρινη κάλπη. Έτσι, ενισχύεις και συ το FEAST, μια πλατφόρμα εναλλακτικής χρηματοδότησης που βασίζεται σε συμμετοχικά δείπνα. Από τα συνολικά έσοδα αφαιρούνται τα λειτουργικά έξοδα της εκδήλωσης -όσα δηλαδή δεν καλύφθηκαν από χορηγούς- και τα υπόλοιπα χρήματα καταλήγουν στους νικητές για να βάλουν μπρος την ιδέα τους.

Ενθαρρυντικός απολογισμός

Το FEAST ξεκίνησε πιλοτικά τον περασμένο Απρίλιο στη Θεσσαλονίκη από την Αργυρώ Μπαράτα και τη Νίκη Βουίμτα, δυο φίλες και συνεργάτιδες (Sani Festival 2008) με μεγάλη επαγγελματική εμπειρία στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα καινοτόμο μοντέλο χρηματοδότησης που ξεπήδησε από το Μπρούκλιν και ήρθε στην Ελλάδα μέσω των επαφών που έκανε η Αργυρώ. Μέχρι στιγμής, ο απολογισμός είναι τουλάχιστον ενθαρρυντικός: τρία συμμετοχικά δείπνα, τριάντα διαφορετικά πρότζεκτ που κατατέθηκαν για αξιολόγηση, δεκατέσσερις προτάσεις που εν τέλει παρουσιάστηκαν, 500 άτομα συμμετοχή και 3.600 ευρώ το ποσό που συγκεντρώθηκε.

Ωστόσο, πέρα από τους αριθμούς, το πιο σημαντικό είναι πως οι ομάδες αξιοποίησαν το χρηματικό έπαθλο και μάλιστα περιέγραψαν αναλυτικά τα αποτελέσματα της δράσης τους στο επόμενο FEAST. Οι μεν Storytellers, μια ντόπια θεατρική ομάδα, έφτιαξαν τα σκηνικά ενός θεατρικού που ανέβασαν το Μάιο στη Θεσσαλονίκη, οι δε άνθρωποι από την “Ενσυναίσθηση” (μια διαδικτυακή πλατφόρμα υποστήριξης ευπαθών ομάδων) μπόρεσαν να σχεδιάσουν την ιστοσελίδα τους και ουσιαστικά να δώσουν σάρκα κι οστά στο όνειρό τους. Ποιος είπε ότι χρειάζονται υπέρογκα ποσά για να επιδοτηθούν ιδέες που θα μας αλλάξουν δραστικά την καθημερινότητα; Ακόμη και χίλια ευρώ αρκούν για να στήσεις μια αξιόπιστη διαδικάσια υποστήριξης των άπορων.

Το FEAST στην Αθήνα

Γενικότερα, το FEAST διαθέτει πολλά στοιχεία που το κάνουν ελκυστικό, γοητευτικό, και αν μη τι άλλο, αποτελεσματικό. Καταρχάς, νιώθεις πως συμμετέχεις σε μια αμιγώς δημοκρατική διαδικασία. Δεύτερον, σου δίνεται η δυνατότητα να επιλέξεις ποια ιδέα θα επιθυμούσες να δεις στην πόλη σου, συμβάλλοντας εμπράκτως στην αλλαγή του αστικού τοπίου. Τρίτον, μαθαίνεις! Μαθαίνεις ότι γύρω σου υπάρχουν δραστήριοι άνθρωποι που επιμένουν να εκφράζονται- και για αυτή την επιμονή τους αξίζουν την επιβράβευσή σου. Τέταρτον, ανοίγεις τους ορίζοντες σου, λες και πηγαίνεις μονοήμερη εκδρομή στο εξωτερικό. Ακόμη θυμάμαι στο πρώτο FEAST (10 Απριλίου 2014 στο χώρο “apoDec”) με πόσο πάθος και ενθουσιασμό η Κική Παναγιώτου παρουσίαζε στο κοινό τις πρώτες ελληνικές παιδικές τροφές, φτιαγμένες με πρώτη ύλη από τη χώρα μας.

“Ως διοργανωτές, έχοντας εμπειρία στη διαχείριση πολιτιστικών εκδηλώσεων αλλά και δράσεων αστικού ακτιβισμού, έχουμε έρθει συχνά σε επαφή με δημιουργικούς ανθρώπους και παρατηρήσαμε πως συνήθως η χρηματοδότηση ενός επόμενου βήματος σε ένα εγχείρημα ή μιας δράσης είναι συχνά μικρή. Για παράδειγμα, η αγορά εξοπλισμού, η συμμετοχή σε μια έκθεση του εξωτερικού, η δημιουργία μιας ιστοσελίδας ή ενός e-shop, η εκτύπωση ενημερωτικού υλικού. Η πλατφόρμα του FEAST έρχεται να καλύψει αυτές τις ανάγκες, καθώς η πρόσβαση σε χορηγίες ειδικά προς νέους δημιουργούς είναι πλέον αρκετά δύσκολη”, σημειώνει η Αργυρώ Μπαράτα. Πράγματι, το πρώτο βήμα για μια καινούργια ιδέα, είτε είναι επιχειρηματική είτε έχει πολιτιστικό χαρακτήρα, αποτελεί κάτι σαν το βάπτισμα του πυρός- αποκτά εξωστρέφεια, εκτίθεται στο κοινό και στην αγορά, δημιουργεί προσδοκίες και φυσικά ενδέχεται να προκαλέσει εκ νέου ένα πιο σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Τέτοιου είδους ζυμώσεις φαίνεται να είναι ο καταλύτης τοπικών οικονομιών που πασχίζουν να ξεφύγουν από το “σύνδρομο” των κομμωτηρίων, των σουβλατζίδικων και των καφέ.

Την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014 το FEAST θα πραγματοποιήσει την πρώτη του εκδήλωση στην Αθήνα, στο Impact Hub Athens στου Ψυρρή (δήλωση συμμετοχής και πληροφορίες εδώ. Ο ερχομός του ήταν αναμενόμενος, αφού ήδη από την πιλοτική διοργάνωση στη Θεσσαλονίκη είχαν ξεκινήσει οι επαφές για τη μεταφορά του στην πρωτεύουσα. Από ό,τι φαίνεται, σταδιακά χτίζεται ένα σπονδυλωτό δίκτυο εναλλακτικής χρηματοδότησης σε όλη την Ελλάδα, καθώς και άλλες πόλεις έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν το FEAST. “Θέλουμε να ενισχύσουμε την κοινότητα των ενεργών πολιτών που με τη συμμετοχή τους και τη συνεισφορά τους θα υποστηρίζουν το δημιουργικό κεφάλαιο της κάθε πόλης. Έτσι, θα δημιουργηθεί μια πανελλήνια κοινότητα που θα μπορεί να ανταλλάζει ιδέες, να συμπορεύεται για να στηρίζει καινούργιες προσπάθειες, και το κυριότερο, να επηρεάζει την εξέλιξη του αστικού τοπίου”, περιγράφει η Αργυρώ. Φασούλι-φασούλι γεμίζει το σακούλι… Και ποιος ξέρει; Η ιδέα του γείτονα μπορεί να αποδειχθεί άκρως ενδιαφέρουσα!

Info: http://athens.impacthub.net

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News