Τα 13 διόδια ως τη Θεσσαλονίκη
Τα 13 διόδια ως τη Θεσσαλονίκη
«Κάποτε θα έρθει η ημέρα, που τα διόδια για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα κοστίζουν περισσότερο από τα καύσιμα». Αυτό που δεν μπόρεσε να προβλέψει ούτε ο Γέροντας Παΐσιος, είναι πλέον πραγματικότητα και την βίωσα την προηγούμενη εβδομάδα. Ξεκινώντας από την Αθήνα και φτάνοντας οδικώς στη συμπρωτεύουσα μέτρησα δώδεκα χαρτάκια από ισάριθμους σταθμούς διοδίων με συνολικό κόστος 30,7 ευρώ. Προσθέτοντας μάλιστα και τα διόδια της Αττικής Οδού έπιασα καθαρό δεκατριάρι στα χαρτάκια και το συνολικό ποσό των διοδίων ανέβηκε στα 33,5 ευρώ.
Σε λίγους μήνες (ή και χρόνια, κανένας δεν γνωρίζει ακριβώς), το συγκεκριμένο νούμερο θα ξεπεράσει άνετα τα 40 ευρώ, αφού θα έχουν ολοκληρωθεί οι «μαύρες τρύπες» του αυτοκινητόδρομου Αθήνας – Θεσσαλονίκης στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα. Για να ακριβολογώ, ΠΡΙΝ ολοκληρωθούν τα έργα σε αυτά τα δύο σημεία, θα έχουν ήδη λειτουργήσει οι ανάλογοι σταθμοί διοδίων, αφού σε αυτόν τον τομέα το ελληνικό κράτος δρα…προληπτικά: Επί χρόνια πληρώνουμε διόδια για αυτοκινητόδρομους, οι οποίοι ΘΑ τελειώσουν κάποτε και μάλιστα με εξωπραγματικό κόστος κατασκευής σε συνδυασμό με πάμπολλες κατασκευαστικές ατέλειες. Λεπτομέρειες!
Κάνοντας έναν πρόχειρο υπολογισμό, διαπίστωσα ότι το κόμπακτ ντιζελοκίνητο Ι.Χ. που οδηγούσα, κατανάλωσε για τη διαδρομή των 500 χιλιομέτρων 30 λίτρα καυσίμου (έξι λίτρα πετρέλαιο ανά 100 χλμ. με μέση ταχύτητα γύρω στα 110 χλμ./ώρα). Δηλαδή το κόστος για τα καύσιμα έφτασε τα 31,5 ευρώ με τιμή 1,05 ευρώ ανά λίτρο ντίζελ.
Βεβαίως ο – σχεδόν ολοκληρωμένος – αυτοκινητόδρομος προσφέρει απίστευτη αίσθηση ασφάλειας, δεν κουράζει και μειώνει τον χρόνο μετακίνησης, αν και οι 12 σταθμοί διοδίων φροντίζουν να σε φρενάρουν κάθε τρεις και λίγο. Εννοείται, ότι και οι κάρτες ηλεκτρονικών διελεύσεων δεν είναι συμβατές σε όλο το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων, οπότε χρησιμοποιούνται από ελάχιστους αυτοκινητιστές.
Παρόλα αυτά, το κόστος των 30 και ευρώ για 500 χιλιόμετρα – επαναλαμβάνω, με δύο «μαύρες τρύπες» – είναι αδιανόητο.
Πρώτον, επειδή αφορά πολίτες που βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται δραματικά τα τελευταία χρόνια, ενώ αντίθετα οι τιμές των διοδίων εκτοξεύονται στα ύψη.
Και δεύτερον, επειδή τα τσουχτερά διόδια εξακολουθούν να ισχύουν παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, που στηρίχθηκε στο κίνημα «Δεν πληρώνω» και υποσχέθηκε λαγούς με πετραχήλια και γιαυτό το ζήτημα.
Δεν με ξένισε λοιπόν καθόλου η εικόνα των σχεδόν έρημων τμημάτων του αυτοκινητόδρομου, που αντίκρισα, όταν απομακρυνόμουν από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Πολύς κόσμος προτιμά πλέον το επαρχιακό δίκτυο, που έχει αφεθεί στην τύχη του λόγω έλλειψης κονδυλίων συντήρησης και επέκτασης, καθώς δεν είναι σε θέση να πληρώνει τα πανάκριβα διόδια. Αν συνεχίσουμε έτσι, θα αποτελεί σε λίγο η χρήση των αυτοκινητοδρόμων τεκμήριο πλούτου για την εφορία.
Φαίνεται πάντως, ότι η ελληνική κυβέρνηση βρήκε τον τρόπο, να μην κοστίζουν πλέον τα διόδια ακριβότερα από τα καύσιμα. Απλά σκέπτεται να αυξήσει τη φορολογία στο ντίζελ κίνησης, για να κοστίζει το συγκεκριμένο καύσιμο αισθητά ακριβότερα και να αποκατασταθούν οι ισορροπίες του παρελθόντος. Σατανικό!
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News