Η Microsoft βρήκε τον Έλληνα δάσκαλό της
Η Microsoft βρήκε τον Έλληνα δάσκαλό της
Ο Δημήτρης Ράμμος, σήμερα, είναι ένας από τους 9.500.000 περίπου εκπαιδευτικούς απ’ όλο τον κόσμο που από το 2003 συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα της Microsoft για την προώθηση της τεχνολογίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και την ενθάρρυνση δημιουργίας καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας. Ο Ράμμος, δάσκαλος στο 23ο Δημοτικό σχολείο Πειραιά, κατάφερε να κάνει την γεωμετρία ελκυστική στους μαθητές του χρησιμοποιώντας ευφάνταστους τρόπους και φυσικά τα «όπλα» της σύγχρονης τεχνολογίας. Στις 3 Μαρτίου, χάρη στην εκπαιδευτική του πρωτοτυπία, απέσπασε το πρώτο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών της Microsoft Ελλάς ενώ λίγες μέρες αργότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο κέρδισε την δεύτερη θέση στην κατηγορία "Knowledge Building" ανάμεσα σε 81 συμμετοχές από όλη την Ευρώπη. Επόμενος πλέον στόχος του οι τελικοί του διαγωνισμού που θα διεξαχθούν στο Παγκόσμιο Φόρουμ “Συνεργάτες στη Μάθηση” τον ερχόμενο Νοέμβριο στην Αθήνα.
1. Ποια είναι τα κριτήρια για να διακριθεί κάποιος σε αυτό τον διαγωνισμό;
Η Microsoft συνεργάζεται με κυβερνήσεις και σχολεία σε όλο τον κόσμο, προωθώντας την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην καθημερινή διδασκαλία, μάθηση και έρευνα. Έτσι κάθε χρόνο κάνει εθνικούς και πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς που αφορούν την ένταξη των προϊόντων και υπηρεσιών της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη. Για να διακριθεί όμως κάποιος πρέπει να αξιοποιήσει την τεράστια δυναμική της τεχνολογίας με παιδαγωγικότητα και επιστημοσύνη. Με άλλα λόγια, να δημιουργήσει στην τάξη του τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριές του να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αποκτήσουν γνώσεις μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας.
2. Εσύ πως αξιοποίησες, εκπαιδευτικά, την τεχνολογία;
Με το project μου «Διαδραστική Γεωμετρία» επιχείρησα να προσεγγίσω διαφοροποιημένα έννοιες της γεωμετρίας, όπως τις παράλληλες και κάθετες ευθείες, τα είδη των γωνιών και τις ιδιότητες του τετραγώνου και του ορθογώνιου παραλληλόγραμμου. Αυτό το πραγματοποίησα χωρίζοντας τους 20 μαθητές της 6ης Δημοτικού(11-12 ετών) σε 4 πενταμελείς ομάδες οι οποίες ανέλαβαν να παρουσιάσουν μία από αυτές τις έννοιες της Γεωμετρίας στους συμμαθητές τους, παίρνοντας, στην ουσία, το ρόλο του δασκάλου. Για να γίνει η παρουσίαση των θεμάτων ενδιαφέρουσα, ελκυστική και αποτελεσματική, τα παιδιά χρησιμοποίησαν, υπό την καθοδήγησή μου, πολλές υπηρεσίες και λογισμικά των ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και ποικίλες διδακτικές τεχνικές όπως η παντομίμα, το παιχνίδι ρόλων, η δημιουργία εκπαιδευτικών παιχνιδιών και πολλά άλλα.
3. Εσύ βραβεύτηκες για την δεύτερη αναπληρωματική θέση στην κατηγορία «Knowledge Building» για το project «Διαδραστική Γεωμετρία». Οι κατηγορίες πως δημιουργούνται;
Η δημιουργία των κατηγοριών είναι θέμα των διοργανωτών, οι οποίοι απ’ ότι φαίνεται φροντίζουν να καλύπτουν εξίσου, σημαντικά παιδαγωγικά θέματα, όπως η χρήσης της τεχνολογίας, η καλλιέργειας της συνεργατικότητας και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
4. Ένας από τους νικητές του διαγωνισμού ήταν κα ο Darko Aleksi από την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (FYROM). Σε τέτοιου είδους ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς υπάρχει χώρος για ανταγωνισμούς εθνικών αποχρώσεων;
Μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν τίθεται θέμα τέτοιων ανταγωνισμών. Το συγκεκριμένο project ήταν αξιολογότατο, όπως και ο ίδιος ο συνάδελφος. Πολύ ευχαρίστως να μιλήσουμε για εθνικά θέματα σε κάποια άλλη συγκυρία έχοντας όμως ως προϋπόθεση την αξιολόγηση των ενεργειών που έχουν γίνει ως τώρα σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο
5. Στον ελληνικό διαγωνισμό δέχτηκες τα συγχαρητήρια του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας, δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου. Από την εμπειρία σου η πολιτεία είναι κοντά σε όλη τη δύσκολη διαδρομή ή μόνο στο «κόψιμο της κορδέλας»;
Η όλη διοργάνωση του διαγωνισμού υλοποιείται από τη Microsoft Hellas υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Ο Κύριος Αρβανιτόπουλος έστειλε απλά ένα χαιρετιστήριο σημείωμα. Δεν έχω λάβει συγχαρητήρια ή κάποια άλλη επικοινωνία από τον υπουργό ή κάποιο άλλο στέλεχος του Υπουργείου. Δε χρειάζεται, όπως καταλαβαίνετε να πω κάτι άλλο…
6. Στον ελληνικό διαγωνισμό πήρες την πρώτη θέση ενώ στον ευρωπαϊκό τη δεύτερη. Ποιο ήταν το project που σε εντυπωσίασε περισσότερο;
Εντυπωσιάστηκα από το project του Βέλγου συναδέλφου, ο οποίος δημιούργησε στην τάξη του μια «εκπαιδευτική ακαδημία» στην οποία τα ίδια τα παιδιά βιντεοσκοπούσαν με δημιουργικό τρόπο, συγκεκριμένα κεφάλαια από τα μαθήματα τους για να διδάξουν τους συμμαθητές τους.
7. Πέραν του τιμητικού βραβείου υπάρχει άλλο κέρδος για τους διακριθέντες εκπαιδευτικούς;
Στον ελληνικό διαγωνισμό, υπήρξε ως δώρο κάποιο προϊόν τεχνολογίας, για την κατάκτηση της πρώτης θέσης στην κατηγορία “educators choice” που αφορά ζωντανή ψηφοφορία του κοινού της εκδήλωσης. Η βασική επιβράβευση των νικητών είναι η πρόκριση και η κάλυψη των εξόδων στο επόμενο στάδιο του Διαγωνισμού.
8. Τα δημόσια σχολεία υστερούν έναντι των ιδιωτικών στη χρήση νέων τεχνολογιών;
Για τη χρήση των νέων τεχνολογιών δεν θα μπορούσα να δώσω σαφή απάντηση διότι γνωρίζω καλά πως ο σημαντικότερος παράγοντας είναι ο ίδιος ο εκπαιδευτικός. Υπάρχουν εξίσου αξιόλογοι συνάδελφοι τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Εκεί που υπερτερούν σαφέστατα τα ιδιωτικά σχολεία είναι στον εξοπλισμό και σε θέματα επιμόρφωσης.
9. Είναι μακρύς ο δρόμος για να πούμε τέρμα στο χαρτί στα σχολεία;
Δεν χρειάζεται να πούμε τέρμα στο χαρτί, ούτε, φυσικά, να αντικαταστήσουμε τα βιβλία με ψηφιακά μέσα. Η λογική αυτή μου φαίνεται εξίσου παράλογη και επικίνδυνη με την αντίθετη άποψη πως οι τεχνολογίες δεν έχουν καμία χρησιμότητα στην εκπαίδευση. Τόσο η έντυπη όσο και η ψηφιακή πληροφορία αποτελούν εκπαιδευτικά εργαλεία και μέσα και εξαρτάται από τους εκπαιδευτικούς το πώς θα τα αξιοποιήσουν παιδαγωγικά. Δυσκολεύομαι να σκεφτώ μια σύγχρονη σχολική τάξη χωρίς την επαφή των παιδιών με την τεχνολογία, αλλά, παράλληλα, αδυνατώ να τη φανταστώ χωρίς βιβλία… Αν και φέτος πήρα μια καλή ιδέα!
10. Τι περιμένεις για την διοργάνωση του ερχόμενου Νοέμβρη;
Έχοντας βιώσει την εμπειρία του Πανευρωπαϊκού διαγωνισμού, περιμένω με αγωνία τον αντίστοιχο Παγκόσμιο για να γνωρίσω συναδέλφους από όλο τον κόσμο και να συζητήσω μαζί τους για το παρόν και το μέλλον της εκπαίδευσης. Σε επίπεδο διαγωνισμού πιστεύω πολύ στην παιδαγωγική αξία του συγκεκριμένου project και με συνοδεύει διαρκώς η απίστευτη αύρα των μαθητών με τους οποίους υλοποιήσαμε τις δραστηριότητές του.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News