429
|

Η «εξέγερση των γυναικών»!

Τάκης Μίχας Τάκης Μίχας 19 Ιουνίου 2015, 10:39

Η «εξέγερση των γυναικών»!

Τάκης Μίχας Τάκης Μίχας 19 Ιουνίου 2015, 10:39

Αν κάτι ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό με τη  συγκέντρωση «Μένουμε στην Ευρώπη» στο Σύνταγμα ηταν –πέρα απο τον ογκο και τον παλμό της-η εντυπωσιακή  παρουσία των γυναικών.Γυναίκες κάθε ηλικίας,ενδυσης και κοινωνικής τάξης έδιναν κυριολεκτικά τον τόνο στη συγκέντρωση.Αυτό  πού ηταν ιδιαίτερα σημαντικό-οπως διαπίστωσα απο μία πρόχειρη επιτόπια έρευνα- ηταν ότι πολλές απ αυτές τις γυναίκες ερχόντουσαν για πρώτη φορά στη ζωή τους σε πολιτική συγκέντρωση.  «Είμαι εδώ για πρώτη φορά» μας απάντησε η Σούλα Σ. όταν την ρωτήσαμε «γιατί για πρώτη φορά έχουμε να αντιμετωπίσουμε μία κυβέρνηση πού κυριολεκτικά τινάζει στον αέρα  το μέλλον των παιδιών μας».

Από αυτή λοιπόν την σκοπιά δεν θα είναι υπερβολή να προβλέψει κανείς οτι στο έπος του αγώνα εναντίον των «εθνικών τραμπούκων» -οπως αποκαλούσε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ένα πόστερ- θα πρωτοστατήσουν οι γυναίκες. Αυτό θα πρέπει να το λάβουν σοβαρά τά κόμματα του συνταγματικού τόξου στην στρατηγική τους.

Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που οι γυναίκες πρωτοστατούν στον αγώνα εναντίον του ολοκληρωτισμού. Οπως δείχνουν νέες έρευνες της ρωσσικής ιστοριογραφίας οι Bab’ i Bunty .(«εξεγέρσεις γυναικών» -χωρικών) έπαιξαν πολύ μεγάλο ρόλο στην αντίσταση των αγροτών στις βίαιες κολλεκτιβοποιήσεις που επέβαλλαν οι Μπολσεβίκοι(1928-1932).

Μάλιστα είναι πολύ ενδιαφέρον οτι η έντονη παρουσία των γυναικών ήταν απόρροια των κοινωνικών προκαταλήψεων που είχαν οι Μπολσεβίκοι για τις χωριάτισες. Πιστεύοντας οτι ήσαν «υστερικές», υποχείρια των «κουλάκων» και γεμάτες  «μικροαστικά ένστικτα» τις επαιρναν λιγότερο σοβαρά και κατα συνέπεια τους επέτρεπαν περισσότερο χώρο ελευθερίας απο ότι τους άνδρες. Εκείνους, αν αντιδρούσαν τους χαρακτήριζαν αμέσως ως «αντεπάναστάτες» συμφωνα με το περιβόητο άρθρο 58 και τους έστελναν κατ ευθείαν σε ένα απο τα εκατοντάδες γκουλαγκ που ξεφύτρωναν σε όλη την χώρα. Γι' αυτό λοιπόν οι Ρώσσοι χωρικοί –εκμεταλευόμενοι τις κοινωνικές προκαταλήψεις των Μπολσεβίκων- έβαζαν μπροστά τις γυναίκες τους στην αντίσταση εναντίον των κολλεκτιβοποιήσεων.

Για την Ρωσσίδα baba οι κολλεκτιβοποίησεις ταυτίζονταν με τον Αντίχριστο. Για την Ελληνίδα τον αντίστοιχο ρόλο παίζει μια επιστροφή στην δραχμή -υπό την σημερινή κυβέρνηση και συνθήκες. Οπως η Ρωσσίδα baba γνώριζε οτι κολλεκτιβοποίηση σήμαινε φτώχεια και εξανδραποδισμό έτσι και η Ελληνίδα γνωρίζει περισσότερο ίσως και απο τους ανδρες οτι επιστροφή στην δραχμή σημαίνει δελτίο τροφίμων, άδεια ράφια στα καταστήματα, υπερπληθωρισμό και επιστροφή στις εμπράγματες ανταλλαγές («σου έφερα λαδάκι απ' το  χωριό γιατρέ μου για να βγάλεις τα κρεατάκια του Γιωργάκη  μου»)

Για τις Ρωσσίδες babii η δικαίωση των αγώνων τους ηρθε στις επόμενες γενιές, μετά τον θάνατο τους, οταν πια ξεριζώθηκε το τέρας.

Ας ελπίσουμε οτι  Ελληνίδες δεν θα χρειαστεί να περιμένουν τόσο πολύ.

(Για μια εισαγωγή στο θέμα των «εξεγέρσεων των γυναικών» στην Ρωσία βλ «Βabi’Bunty and Peasant Women’s Protests During Collectivization” Lynne Viola, The Russian Review ,Vol 45,No 1, Jan 1986)
 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News