Ο δρόμος για την «αναβάθμιση» της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως περνάει μέσα από τη κατάργηση σχολικών μονάδων. Ένα από τα «τυχερά» αυτά σχολεία είναι το 8ο Γυμνάσιο και 7ο Λύκειο, «Εστία», της Νέας Σμύρνης, ένα από τα πιο ιστορικά σχολεία της Αττικής.
Το πνευματικό κέντρο «Εστία» ιδρύθηκε στη Νέα Σμύρνη το 1930 από Μικρασιάτες πρόσφυγες ενώ το 1939 δημιουργήθηκε εκεί ένα σχολείο αποκλειστικά για τα παιδιά των προσφύγων. Το 1985, με νόμο του Απ. Κακλαμάνη, το σχολείο απέκτησε δημόσιο χαρακτήρα διατηρώντας, όμως, ανέπαφη τη σχέση του με το πνευματικό ίδρυμα. Η Εστία νοίκιασε το κτήριο στο κράτος με το συμβόλαιο να λέει ρητά, σύμφωνα με το μαθητή και μέλος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου των μαθητών, Αλέξανδρο Καρέλη, «ότι το κτήριο δίνεται αποκλειστικά για να γίνει σχολείο».
Είκοσι έξι χρόνια αργότερα, αποφασίστηκε από το κράτος η κατάργηση του σχολείου, το οποίο θα «συγχωνευτεί» με γειτονικά. Ο λόγος; «Καθαρά παιδαγωγικός», λένε από το Υπουργείο. Η Γυμνασιάρχης του σχολείου, όμως, η κα Χρ. Λαμπράκη φαίνεται πως έχει αντίθετη άποψη: «θα μας κλείσουν μόνο και μόνο για να γλυτώσουν χρήματα». Το σχολικό κτήριο είναι -δυστυχώς- μισθωμένο από το κράτος και στα πλαίσια των εκπαιδευτικών «αλλαγών» που προωθεί η κα Διαμαντοπούλου, το Υπουργείο έχει αποφασίσει την κατάργηση όλων των σχολείων που πληρώνουν ενοίκιο. Το πρόγραμμα των «αλλαγών» του Υπουργείου θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη πανελλαδικά, με ό,τι αυτό συναπέγεται. Παράλληλα, αποβλέπει σε μη διορισμό νέων καθηγητών τα επόμενα χρόνια καθώς και την πρόωρη συνταξιοδότηση των παλαιότερων. «Μέσα στην επόμενη πενταετία, 45.000 εκπαιδευτικοί θα φύγουν» μας λέει η κα Λαμπράκη «και θα χαθούν οργανικές θέσεις για τη παιδεία καθώς το 1/5 των καθηγητών θα χάσουν τις θέσεις τους».
Μία άλλη απορία που έχει η κα. Λαμπράκη είναι για το ποιος θα κρίνει ποια σχολεία θα συγχωνευτούν και με ποια κριτήρια: «θα είναι ο Δήμος; Η Περιφέρεια; Ή το Υπουργείο; Οι, μέχρι στιγμής, διαδικασίες είναι κρυφές και το έδαφος φαίνεται πως έχει προετοιμαστεί από το καλοκαίρι. Έχουμε μιλήσει με όλους τους αρμόδιους φορείς και κανείς δεν μπορεί να μας εξηγήσει ποια είναι τα παιδαγωγικά κριτήρια που επικαλούνται». Ένα άλλο δείγμα των προθέσεων του Υπουργείου είναι πως η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση γίνεται εν τη απουσία των εκπαιδευτικών, «δεν γίνεται κανένας διάλογος μεταξύ Υπουργείου και καθηγητών», μας εξηγεί η γυμνασιάρχης, «κάτι που προφανώς σημαίνει ότι οι αποφάσεις είναι ειλημμένες και θέλουν να τις περάσουν όσο το δυνατόν πιο αθόρυβα γίνεται».
Οι μαθητές δεν έχουν μείνει με σταυρωμένα τα χέρια και έχουν προχωρήσει σε κινητοποιήσεις. Μίλησαν με το δήμαρχο Ν. Σμύρνης, κο Σταύρο Τζουλάκη, ο οποίος εμφανίστηκε «αποστασιοποιημένος» σύμφωνα με τον μαθητή Αλέξανδρο, και «στη λογική του άντε να ξεμπερδεύουμε». Δηλώνουν αποφασισμένοι πως δεν θα αφήσουν το σχολείο τους να καταργηθεί επειδή το κράτος θέλει να γλιτώσει χρήματα και καλούν τους κατοίκους της Νέας Σμύρνης να τους στηρίξουν. Το κράτος, μέχρι στιγμής, δεν φαίνεται να έχει συγκινηθεί ιδιαίτερα.
Δυστυχώς, είναι ηλίου φαεινότερο πως το Υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να προχωρήσει στην περαιτέρω υποβάθμιση της Παιδείας στη χώρα μας θυσιάζοντας την εκπαίδευση στο βωμό του περιορισμού των κρατικών εξόδων. Επιθυμεί να καταργήσει τα σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών (νόμιζα ότι τα σχολεία θα έπρεπε να έχουν κάτι τέτοιο ως στόχο και όχι το αντίστροφο) αδιαφορώντας για τις συνέπειες που κάτι τέτοιο θα έχει για τους μαθητές. Τα κριτήρια αξιολόγησης μόνο στα λόγια είναι «παιδαγωγικά» αφού είναι ξεκάθαρο ότι είναι αποκλειστικά οικονομικά και η «Εστία» είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα των σχεδίων του Υπουργείου για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, συνολικά, καθώς αποτελεί ένα δημόσιο σχολείο-πρότυπο. Το λογαριασμό θα το πληρώσουν, φυσικά, οι μαθητές. Αλλά σε αυτή τη χώρα, η νεολαία (όπως και τα γηρατειά) φαίνεται πως είναι αναλώσιμη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News