Τρία ιταλικά λιμάνια του Βορρά ερίζουν για την… COSCO τους: η Τεργέστη και η Βενετία στην Αδριατική και η Γένοβα στη Θάλασσα της Λιγουρίας περιλαμβάνονται στα κινεζικά σχέδια για επέκταση προς Δυσμάς του σύγχρονου (και αντίστροφου) Δρόμου του Μεταξιού.
Η κινεζική οικονομική εξωστρέφεια που αξιοποιεί τους όρους της παγκοσμιοποίησης εκδηλώνεται με πακτωλό επενδυτικού χρήματος προς τη γειτονική χώρα, και ως εκ τούτου στις ΗΠΑ έχει σημάνει συναγερμός.
Από οικονομικής πλευράς τουλάχιστον, η Ιταλία δεν είναι -όπως προβάλλουν και τα ιταλικά media- κάποιος αμελητέος παράγων, μια «περιφερειακή ευρωπαϊκή χώρα» σαν την Ελλάδα. Αν το deal των Ιταλών με τους τούρμπο καπιταλιστές Κινέζους ευοδωθεί, θα είναι η πρώτη χώρα των G7 η οποία θα συμμετάσχει στο κινεζικό επενδυτικό μέγα πρότζεκτ Belt and Road στο πλαίσιο του εμπορικού και κατά βάσιν γεωπολιτικού πλάνου του προέδρου Σι Τζινπίνγκ. Θα είναι μία σημαντική κίνηση στη σκακιέρα της παγκόσμιας κυριαρχίας.
Οι διαπραγματεύσεις της ιταλικής συγκυβέρνησης Λέγκας – Πεντάστερων με την κινεζική πλευρά ίσως καταλήξουν σε υπογραφές κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Σι στη Ρώμη, στο διήμερο 22 – 23 Μαρτίου (με εναλλακτική ημερομηνία το τριήμερο 25 – 27 Απριλίου και τοποθεσία το Πεκίνο).
«Στόχος μας είναι η συνεργασία με τις ιταλικές επιχειρήσεις σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα υποδομών» λέει ο Σι, έχοντας κατά νου τις απαιτούμενες για την υλοποίησης των σχεδίων του βάσεις στη «διαδρομή» Ασία – Μέση Ανατολή – Αφρική – Ευρώπη.
Τα λεφτά είναι πολλά: οι Κινέζοι ομιλούν για επενδύσεις 900 δισ. δολαρίων, ενώ επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στην Τεργέστη (σαν διαμετακομιστικό σταθμό, «το τέλος της θαλάσσιας διαδρομής προς την Ευρώπη»).
Επί μήνες οι Αμερικανοί θέτουν το ζήτημα σε κάθε Ιταλό μέλος του πολιτικού προσωπικού (κυβερνητικού ή μη) που πηγαίνει στην Ουάσινγκτον.
Ο αμερικανός αξιωματούχος για θέματα ασφαλείας Γκάρετ Μαρκίζ δήλωσε στο Τύπο ότι οι ΗΠΑ δυσπιστούν όσον αφορά τα οφέλη που θα προκύψουν για τον ιταλικό λαό από την πιθανή συμμετοχή της Ιταλίας στο πρότζεκτ Belt and Road: «Βλέπουμε το Belt and Road ως πρωτοβουλία της Κίνας που έχει σκοπό να προκύψουν κέρδη για την Κίνα. Είμαστε σκεπτικοί σχετικά με το αν η συμμετοχή της κυβέρνηση της Ρώμης θα ωφελήσει τον ιταλικό λαό». Και στη συνέχεια έκανε μια αυστηρή παρατήρηση/προειδοποίηση: «Αυτή η προσκόλληση θα μπορούσε, σε βάθος χρόνου, να καταστρέψει την παγκόσμια φήμη της Ιταλίας».
Για την Ουάσινγκτον δεν είναι καθόλου λογικό οι προηγμένες δυτικές χώρες να συμβάλλουν στην «κινεζική διπλωματία των υποδομών», όπως λένε, με τους ανομολόγητους αλλά όχι δυσδιάκριτους μακροπρόθεσμους στόχους.
Οι Κινέζοι δεν άφησαν αναπάντητη την αμερικανική παρέμβαση: «Πρόκειται για παράλογη εκτίμηση. Η Ιταλία είναι μεγάλη χώρα, μεγάλη οικονομία, γνωρίζει πού βρίσκεται το συμφέρον της και μπορεί να κάνει ανεξάρτητες πολιτικές» δήλωσε κινέζος αξιωματούχος.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι αν τα πράγματα οδηγηθούν σε μία στρατηγική συνεργασία της Ιταλίας με την Κίνα, η θέση των Ιταλών μέσα στο πλαίσιο των δυτικών και διεθνών δεσμών γίνεται περίπλοκη και άβολη, ιδιαίτερα σε περιβάλλον μεγάλης έντασης στις σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας.
Η κυβέρνηση Κόντε δεν είναι η πρώτη ιταλική που φλερτάρει με την Κίνα. Προϋπήρξαν εκείνες του Ματέο Ρέντσι και του Πάολο Τζεντιλόνι, με τον δεύτερο να λαμβάνει μέρος και στο πρώτο φόρουμ Belt and Road του Πεκίνου το 2017 ως «ειδικός προσκεκλημένος».
Η Κίνα ανακοίνωσε πρόσφατα ότι 67 χώρες έχουν υπογράψει την πρωτοβουλία Belt and Road. Από όλους τους Ευρωπαίους, οι Κινέζοι εξασφάλισαν μόνο τη συμμετοχή των Πορτογάλων, των Ούγγρων και ημών. Αλλά είπαμε, «περιφερειακές ευρωπαϊκές χώρες»…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News