Επειτα από μήνες απειλών, έντονων αντιδράσεων και εμπρηστικών επιθέσεων σε κινηματογράφους και σε αυτοκίνητα συντελεστών, από κύκλους φανατικών Ορθοδόξων, η ταινία «Ματίλντα» -για την ερωτική ζωή τού τελευταίου τσάρου, με τις ανάλογες σκηνές- προβλήθηκε, τελικά, σε κινηματογράφο της Μόσχας.
Η πρεμιέρα τού φιλμ τού ρώσου σκηνοθέτη Αλεξέι Ουτσίτελ, η οποία έχει ως θέμα το ειδύλλιο του τσάρου Νικολάου Β’ με τη διάσημη τότε μπαλαρίνα Ματίλντα Ξεσίνσκαγια, πριν από τη στέψη και τον γάμο του, έγινε υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας, ενώ συνελήφθησαν επτά χριστιανοί Ορθόδοξοι ακτιβιστές που επιχείρησαν -διόλου ορθόδοξα- να διαδηλώσουν έξω από τον κινηματογράφο.
Οι πολέμιοι της ταινίας καταγγέλλουν ότι προσβάλλει τα θρησκευτικά ήθη και αμαυρώνει το κύρος της τσαρικής οικογένειας, τα μέλη της οποίας εκτελέστηκαν από τους μπολσεβίκους το 1918 και αγιοποιήθηκαν από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία το 2000.
Η ταινία παρουσιάζει τον Νικόλαο ως έναν αναποφάσιστο άνδρα και περιλαμβάνει ερωτικές σκηνές. Η διανομή της συμπίπτει με την εκατοστή επέτειο των δύο επαναστάσεων της Ρωσίας, αυτές τις ημέρες.
Η πρώτη προβολή τής ταινίας στη Μόσχα είχε προγραμματισθεί για τις 11 Σεπτεμβρίου, στον κινηματογράφο «Illusion», αλλά αναβλήθηκε για «τεχνικούς λόγους», όπως ανακοίνωσε η εταιρεία Sarafan PR που έχει αναλάβει την διανομή της. Αργότερα η εταιρεία ανακοίνωσε πως η πρώτη προβολή της ταινίας στη Μόσχα θα πραγματοποιηθεί στις 24 Οκτωβρίου – όπως και έγινε. Και όλα αυτά ενώ τα πυρά -όπως και οι σχετικές συζητήσεις για την ορθότητα της ταινίας- δεν σταμάτησαν λεπτό.
Σε μία προσπάθεια να στηρίξουν τον συνάδελφό τους, σαράντα ρώσοι κινηματογραφιστές υπέγραψαν ανοικτή επιστολή προς την κυβέρνηση, αναφέροντας ότι δεν επιθυμούν να ξαναζήσουν τη λογοκρισία της σοβιετικής εποχής, «η οποία ακρωτηρίασε την εξέλιξη καλλιτεχνών και εμπόδισε την ανάπτυξη των Τεχνών».
Παρά τη διαφαινόμενη υποστήριξη, οι υπεύθυνοι της εταιρείας διανομής της ταινίας δεν είναι καθόλου βέβαιοι ότι οι προβολές θα πραγματοποιηθούν με ασφάλεια. Ο Αλεξέι Ριατσάντσεφ, διευθυντής της Caro-Premier, δήλωσε ότι θα υπάρξει πρόσθετη ασφάλεια στους κινηματογράφους που θα προβάλλουν το φιλμ κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και έπειτα από αυτό θα ληφθεί νέα απόφαση για το αν θα συνεχιστούν ή όχι τα μέτρα ασφαλείας, σε 2.200 σινεμά σε όλη τη Ρωσία.
Αυτό συμβαίνει επειδή είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν άνθρωποι -και, μάλιστα, επιφανείς- που θα συνεχίσουν να μη συμφωνούν με την προβολή της «Ματίλντα». Οπως, για παράδειγμα, μια βουλευτής και πρώην εισαγγελέας της Κριμαίας, η Νατάλια Πακλόνσκαγια -έχει πορτρέτο του τσάρου Νικολάου Β΄ στο γραφείο της- η οποία ηγήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα της εκστρατείας κατά της απαγόρευσης προβολής της ταινίας.
Ομως, το 48% των ερωτηθέντων σε δημοσκόπηση του All-Russia Public Opinion Research Center δηλώνουν αντίθετοι με τις ενέργειές της. Ενας στους τρεις Ρώσους είπαν ότι θα πάνε να δουν το φιλμ και το 37% παραδέχθηκε ότι το ενδιαφέρον του αναζωπυρώθηκε από την έντονη συζήτηση που έχει γίνει.
«Οι Χριστιανοί πιστοί είναι η πλειοψηφία στην κοινωνία μας, αλλά οι απόψεις τους δεν συνάδουν με εκείνες της Πακλόνσκαγια», είπε ο διευθυντής του δημοσκοπικού ινστιτούτου, Βαλερί Φεντόροφ, σχολιάζοντας τα ευρήματα της σφυγμομέτρησης.
«Νομίζω ότι η διανομή του φιλμ δεν συνιστά νίκη μόνον για την ίδια την ταινία και τον Αλεξέι Ουτσίτελ, αλλά για όλους τους αξιοπρεπείς ανθρώπους, που είναι η απόλυτη πλειοψηφία στη Ρωσία», δήλωσε ο σκηνοθέτης πριν από την πρεμιέρα στη Μόσχα.
Παλαιότερα, είχε εκφράσει την έκπληξή του για τις σφοδρές κριτικές ο Αλεξέι Ουτσίτελ. «Εμεινα άναυδος. Ουδέποτε περίμενα ότι η ταινία θα προκαλούσε τέτοια αντιπαράθεση, πριν ακόμη προβληθεί στις αίθουσες. Λυπάμαι που αν και δεν την έχουν δει ακόμη, σπεύδουν να την καταδικάσουν», είχε δηλώσει ο σκηνοθέτης.
Με την άποψη αυτή είχε συμφωνήσει ακόμη και ο εκπρόσωπος Τύπου του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ. Αυτό, όμως, δεν βοήθησε να κατευνάσει την οργή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ούτε είναι βέβαιο, επίσης, ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μπαλαρίνα, μετά την ερωτική της σχέση με τον διάδοχο, είχε δεσμό με άλλα δύο μέλη της τσαρικής οικογένειας. Αυτά, προτού διαφύγει με τον σύζυγό της στη Γαλλία λίγο πριν από την επανάσταση, για να πεθάνει στο Παρίσι το 1971, λίγους μήνες προτού συμπληρώσει το 100ό έτος της ηλικίας της.
Πλήρης ημερών και (τσαρικών) εμπειριών…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News