Επειτα από 14 χρόνια, νωρίς το πρωί της Τετάρτης, το θωρηκτό Αβέρωφ σήκωσε άγκυρα και απέπλευσε με τη βοήθεια ρυμουλκών, για ένα πολύ σύντομο ταξίδι.
Από το Τροκαντερό θα οδηγηθεί στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για εργασίες συντήρησης στα ύφαλα και στα εξωτερικά καταστρώματά του ενώ θα πραγματοποιηθούν και αναβαθμίσεις εσωτερικών χώρων. Οι εργασίες θα διαρκέσουν περίπου δύο μήνες.
Σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ), «ο δεξαμενισμός του θωρηκτού «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» είναι επιτακτικός καθώς και η εκτέλεση εργασιών συντήρησης για την ασφαλή πλευστότητά του, προκειμένου να διατηρηθεί ο ρόλος του, ως πλωτού μνημείου της ελληνικής ναυτικής Ιστορίας».
Μάλιστα είναι αρκετά πιθανό να φτάσει η στιγμή που θα ξαναδούμε το πολεμικό πλοίο να πλέει -ειρηνικά, εννοείται- στο Αιγαίο. Ενας από τους οραματιστές του ιδιαίτερα φιλόδοξου σχεδίου για το πλοίο-σύμβολο των αγώνων ανεξαρτησίας της Ελλάδας είναι ο εφοπλιστής Αλέξανδρος Γουλανδρής.
Ο ίδιος ανταποκρίθηκε πολύ θετικά στην πρόταση του Συλλόγου Οικολόγων Υδρας να αρχίσουν οι διαδικασίες δεξαμενισμού του πλοίου ώστε να μπορέσει το ίδιο να πλεύσει στη θάλασσα του Αιγαίου ως σύμβολο ειρήνης και ελευθερίας.
«Ως τοπικός φορέας της γενέτειρας του Ναυμάχου Παύλου Κουντουριώτη και ως Ελληνες πολίτες, γνωρίζοντας τη διαχρονική ευαισθησία της οικογένειάς σας και τη δική σας προσωπικά στα εθνικά θέματα, σας παρακαλούμε θερμά να κάνετε ό,τι μπορείτε για τη σωτηρία του ιστορικού αυτού πολεμικού πλοίου», έγραφε η επιστολή του συλλόγου.
«Και ίσως κάποτε μπορέσει, με την ελληνική σημαία αναρτημένη στον ιστό του, να ταξιδέψει ξανά στο Αιγαίο όχι ως απειλή, αλλά ως ισχυρό σύμβολο ειρήνης, εθνικής αξιοπρέπειας και αναγκαίας υπενθύμισης ότι το Αιγαίο ήταν, είναι και θα παραμείνει ελληνική θάλασσα, κοιτίδα του παγκόσμιου πολιτισμού», τόνιζε ο σύλλογος.
Βέβαια για να μπορέσει το συγκεκριμένο πλοίο να βγει στα ανοιχτά θα πρέπει προηγουμένως να εφοδιαστεί με νέες μηχανές, να ανακατασκευαστεί το κατάστρωμα και να γίνουν μεγάλες επισκευαστικές εργασίες και αντικαταστάσεις υλικών, κυρίως στο μηχανοστάσιό του. Και η απόπλευσή του προς τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι μία καλή αρχή.
Το θωρηκτό «Αβέρωφ», είναι το μοναδικό, «εν ζωή» πολεμικό πλοίο που συμμετείχε ενεργά στους δύο Παγκόσμιους Πολέμους και ολοκλήρωσε την αποστολή που ανέλαβε το 1912 στο Αιγαίο, συμμετέχοντας πανηγυρικά το 1945 στους πρώτους εορτασμούς της ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου με την Ελλάδα.
Εκτός του ότι αποτέλεσε τεχνολογικό επίτευγμα της εποχής του, το πλοίο αναδείχθηκε σε σύμβολο των αγώνων της ανεξαρτησίας της Ελλάδας, καθώς συνέβαλε καταλυτικά στη νίκη των Ελλήνων κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, καταναυμαχώντας τον Οθωμανικό Στόλο στις ναυμαχίες της ΕΛΛΗΣ (στις 3 Δεκεμβρίου 1912) και της ΛΗΜΝΟΥ (στις 5 Ιανουαρίου 1913), υπό τη χαρισματική ηγεσία και την επιδέξια ναυτοσύνη του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη.
Παρά το γεγονός ότι αναφέρεται ως θωρηκτό, στην πραγματικότητα το «Αβέρωφ» είναι θωρακισμένο καταδρομικό, κλάσης ΠΙΖΑ (ήταν ακριβές αντίγραφο του ιταλικού θωρακισμένου καταδρομικού «Pisa» που είχε ναυπηγηθεί το 1907 με βάση σχέδιο του ναυπηγού Ιωσήφ Ορλάντο). Ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία του Oρλάντο στο Λιβόρνο της Ιταλίας την περίοδο 1908 – 1911, και εντάχθηκε στο τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό.
Το θωρηκτό δέχεται ετησίως 60.000 επισκέπτες, Ελληνες και ξένους, εκ των οποίων οι 25.000 είναι μαθητές.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News